Wout van Aert vierde op WK: “Met dit Belgisch team kunnen we nog mooie dingen realiseren”

zondag 25 september 2022 om 09:43
Wout van Aert vierde op WK: “Met dit Belgisch team kunnen we nog mooie dingen realiseren”

© Cor Vos

Wout van Aert sprintte in Wollongong voor het zilver, maar daar was de Kempenaar zich niet bewust van. Hij eindigde finaal vierde, na Laporte en Matthews. Lovende woorden voor Remco Evenepoel: “Ik wist snel dat hij een superdag had. Dan weet je dat hij het afmaakt.”

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

“Uiteraard ben ik blij met deze titel”, vertelde Van Aert voor de camera van Sporza. “Het is een fantastische koers geweest. Je kan vooraf wel de tactiek bepalen, maar als het dan ook nog zo uitpakt. Geweldig. Toen Remco meeschoof met die groep, wist ik dat het gevaarlijk was, maar het was gewoon een goede situatie voor de ploeg.”

“Trouwens ook voor mij persoonlijk”, ging Van Aert voort. “Ik zat in een zetel in het peloton. Maar bij het ingaan van de laatste ronde hoorden we dat Remco alleen voorop reed. Toen de alarmbellen afgingen en hij dezelfde voorsprong bleef houden, wist je dat hij weer een superdag had. En dan wint de sterkste.”

Van Aert duidde ook zijn aanval op Mount Pleasant in de voorlaatste ronde. “Het was besproken dat ik die vrijheid had, mocht Remco in een grote groep voorop rijden. Dat was de tactiek. Maar toen wist ik uiteraard nog niet dat Remco al alleen reed. Dat vernam ik pas bij de passage aan de finish. De laatste keer deed ik er opnieuw een move, maar toen was de koers uiteraard gereden.”

“Zonder oortjes, dat is een drama”
“Veel jongens hadden hun koers op mij afgestemd. Ook dat gegeven heeft Remco wel mee die ruimte gegeven. Geweldig dat het zo uitdraait en dat ik mijn steentje heb kunnen bijdragen. In de toekomst kunnen we nog mooie dingen doen met deze Belgische ploeg.”

Van Aert had wel nog een woord van kritiek richting de UCI. “Zonder oortjes koersen, dat is een drama. En niet meer van deze tijd. Ik wist aan de finish niet of ik sprintte voor de 2de, de 10de of 15de plaats. Ik schrok toen Laporte mij vertelde dat hij zilver had gepakt. Best jammer, want ik denk dat ik de benen had om mee op het podium te staan.”

De sprint voor zilver en brons – foto: Cor Vos © 2022

Dit artikel delen:

23 Reacties

Gabarie 25 september 2022 om 10:31

Lang Leve koersen zonder oortjes!!
Waar zijn anders tactische babbels voorafgaand aan de koers nodig?
Je laat toch nooit een groep van 25 renners met een van de topfavorieten wegrijden met of zonder oortjes dan spring je mee of laat direct het gat dichtrijden.
Zelfde geldt voor de renners in de groep van Remco,met hem in de groep en verder geen (schaduw)favorieten dan stop je toch met rijden? Oortjes of niet maar na een paar minuten zie je toch wel wie weg is.

8
Marlin 25 september 2022 om 10:13

Het was inderdaad niet van harte bij Van Aert. Kan ik nog enigszins begrijpen. Van Aert zat gevangen in het ploegspel. Als je dan ook nog eens het podium mist omdat je niet weet dat je voor de tweede plaats spurt….

3
Het Vleesmonster Van De Visafslag 25 september 2022 om 10:17

Dus je hebt de benen om op het podium te staan maar omdat je niet weet of je voor de 2e of 15e plek sprint ga je niet helemaal vol?

3
Beer 25 september 2022 om 11:45

Belachelijk om hier onsportiviteit bij van Aert te suggereren. Als er 1 renner is die zich de afgelopen jaren groots toonde in het verlies is het wel van Aert. Denk maar aan zijn tijdrit-nederlagen tegen Ganna of de vele verliesbeurten tegen VDP.

3
Dikke Vrouw 25 september 2022 om 11:56

Woutie is een grote meneer

3
Al Phila 25 september 2022 om 12:30

TJV met 2 man bij de beste 4. Niet slecht.

Helaas slechte beurt van alle NL-ers, alleen Eenkhoorn goed gereden.

0
Cycling 25 september 2022 om 14:56

@Al Phila De knechten (Daan Hoole en Taco van de Hoorn) van Nederland hebben prima gereden.

0
Wieler-Joke 25 september 2022 om 12:03

Koersen zonder oortjes is amateuristisch maar is wel goed voor Evenepoel types als ze pas weten dat hij solo is met 2 minuten op 15 km van de meet is het veel te laat om nog iets te kunnen doen. Pogacar was ook gewoon slecht en de franse ploeg reed dom, de belgen hebben de rest gewoon uitgelachen ook Van Aert had vandaag kunnen winnen met een ander koersverloop die speelde met de rest op dat bergske.

Voor de koers was het jammer dat Van Aert een belg is en/of dat vdp er niet was want leuk en knap voor evenepoel dat hij wint maar wat een saaie koers was dat tenzij je een Evenepoel lover bent. Ook zeer knappe solo maar je wist op voorhand toch dat Remco by far de beste van dat groepke was de rest heeft zich naar de slachtbank laten lijden en in het peloton zaten alleen wieltjeszuigers of belgen of een Pogacar die gewoon niet goed was. De uitkomst was voor mij al gekend op 50 km van de meet.

Iemand de commentaar van Ruben Van Gucht gehoord op sporza? ‘Remco had hier geen ploeg nodig’. Zeer vreemde uitspraak het is net door de Belgische ploeg en vooral Van Aert dat de koers lam lag en hij het bij wijze van spreken op een dienblad gekregen heeft. Als Lutsenko die nog niets gepresteerd heeft in eendagskoersen van +200 km de grootste zorg is dan hebben de belgen het zaakje goed geregeld.

Voor de rest blijft het wel knap dat Remco koersen blijft winnen terwijl iedereen weet dat hij maar 1 tactiek heeft, als de kopmannen meteen op het wiel zitten kan die toch nooit nog een koers winnen dus ofwel rijdt die echt zo hard ofwel zijn er teveel zo naïef dat het nog te ver is om mee te gaan. Dat zullen we volgend seizoen wel ontdekken want wie hem nu nog laat vertrekken voor een lange solo is echt wel goed gek.

-2
Chippen 25 september 2022 om 12:20

bij cancellara was het ook dom om hem te laten vertrekken terwijl ze wisten dat ze hem niet meer zouden terugzien en ook dat bleef een decennium lang gebeuren

2
Grote Plateau 25 september 2022 om 12:42

Chippen
precies, lol

1
Ray Haaier 25 september 2022 om 12:49

Koersen zonder oortjes is toch niet amateuristisch? Amateuristischer is wanneer iedereen weet dat er gekoerst wordt zonder en dat er dan NOG gekoerst wordt alsof men afhankelijk is van oortjes. Als je weet dat je een groepssprint kan winnen voor een onbekende ereplaats, dan laat je dat toch gewoon uit alle professionaliteit zien? Nu laat Wout het bewust lopen, dus betekent dat hij daarom nooit een medaille had kunnen pakken. Niks te maken met oortjes, alles te maken met mindset.

2
De Dikbilgorgel van Dorestad 25 september 2022 om 13:18

Had Wout wel meegesprint als hij had geweten dat het voor de zoveelste zilveren medaille was? Ik vraag het me af.

-2
Mwielerfan 25 september 2022 om 17:10

Bardet heeft toch in lombardije en luik kort gereden, en heb lutsenko daar ook wel eens vooraan gezien. Maar goed geen favorieten nee

0
Mwielerfan 25 september 2022 om 17:07

Jammer dat teamgenoot zilver heeft? En daar had roglic voor moeten rijden…

-2
Man met de hamer 25 september 2022 om 10:24

Ik hoop dat ze naar hem luisteren: oortjes alstublieft!

-4
Anton van Valouwe 25 september 2022 om 10:00

Evenepoel ging maar naar hem toe, toen kon Wout niet anders…

-7
Het Vleesmonster Van De Visafslag 25 september 2022 om 10:18

Weet niet waarom je minnetjes krijgt Anton want WvA was inderdaad de enige van de ploeg die niet naar hem toeging, Remco ging naar Wout toe.

0
adelaarvanantwerpen 25 september 2022 om 10:31

Hij krijgt minnetjes omdat het foutieve info is. Wout was veel eerder binnen dan de rest van de ploeg en had hem dus al eerder gefeliciteerd.

https://twitter.com/uci_cycling/status/1573929483815583744?s=46&t=8jdzdjNpOfOSE306dpaK0g

8
Het Vleesmonster Van De Visafslag 25 september 2022 om 12:33

Dat beeld had ik nog niet gezien adelaar, thanks, ik slik mijn woorden weer in!

2
jan jansen 25 september 2022 om 09:50

Als hij zo blij is met de titel had hij Evenpoel wel kunnen feliciteren

-8
adelaarvanantwerpen 25 september 2022 om 10:03

Wout was toen allang binnen. Hij had hem daarvoor al gefeliciteerd.
https://twitter.com/floyyydddd/status/1573930689304711170?s=20&t=sIn0mFmmnj895RwZK_LZyA

5
Beer 25 september 2022 om 10:08

Bedankt om dat te posten adelaar. Nu er niet kan gelachen worden met het Belgische duo-kopmanschap moet er blijkbaar door sommigen weer iets anders gezocht worden.

5
jan jansen 25 september 2022 om 11:31

adelaar;
Idd, ik neem mijn woorden terug

6

Headlines

Populair

Materiaalzone