maandag 29 april 2024 om 13:32

Wout Poels wil trilogie voltooien in Giro: “Een jaar geleden nog geen sprake van”

Video Wout Poels heeft voor zichzelf een duidelijk doel gesteld in de komende Giro d’Italia. Nadat hij vorig jaar succesvol was met ritzeges in de Tour de France en Vuelta a España, wil hij de volgende drie weken de grote ronde-trilogie completeren. Dat vertelt Poels voor de camera van WielerFlits.

Het blijft een ongelooflijk verhaal: tot en met juni vorig jaar had Poels in zijn bijna vijftienjarige profcarrière nog geen enkele ritzege in een grote ronde op zijn palmares prijken. Waar het in de WorldTour-rondjes van een week en natuurlijk in Luik-Bastenaken-Luik wél lukte, viel het kwartje in de grote rondes vaak net niet juist. Tot die bewuste vijftiende etappe in de Tour, waar Poels richting de Mont Blanc zowaar Wout van Aert het nakijken gaf. In de voorlaatste Vueltarit sprintte hij dan weer sneller dan de herboren Remco Evenepoel.

“In mijn carrière heb ik vaak in een andere rol gereden”, reflecteert Poels over zijn loopbaan en het lange wachten op de ritzege. “Vier jaar geleden ben ik gewisseld van ploeg (Poels kwam over van Team Sky, waar hij onder andere Chris Froome en Geraint Thomas bijstond, red.). Mijn eerste doel na mijn transfer was om top-10 te rijden in een grote ronde. Dat lukte meteen in het eerste jaar bij Bahrain Victorious, toen ik zesde werd in de Vuelta. Het doel dat nog overbleef, was een rit winnen in de Tour. Ik heb er even op moeten wachten.”

Vorig jaar viel alles eindelijk op z’n plek, vertelt de Limburger. “In de Tour winnen was een droom die uitkwam. En de Vuelta was de kers op de taart van het seizoen. Ik ben er altijd een beetje van blijven dromen. Je weet hoe lastig het is. Ik heb tien keer aan de start van de Tour de France gestaan, maar nooit een rit gewonnen. Dan worden de kansen ieder jaar iets kleiner (lacht). Maar desalniettemin was het mooi als het dan lukt. Het was geweldig om allemaal mee te maken.”

Wat een ritzege voor Poels – foto: Cor Vos

Bovendien bracht het Poels op ideeën voor een nieuw plan. “Een jaar geleden was ik in deze periode van het jaar nog heel ver weg van het doel om in elke grote ronde een rit te winnen. Toen spookte dat nog niet door mijn hoofd. Maar nadat ik in de Vuelta nog een rit won, dacht ik: ja, nu moet ik wel de Giro d’Italia gaan proberen. Dat vind ik een heel mooi doel voor mezelf, waar ik de volgende weken aan wil werken. Of mijn carrière dan geslaagd zou zijn? Dat is lastig om te zeggen als je nog koerst, maar voor mij komt het dan wel dichtbij.”

Voorbereiding met één doel
Poels heeft er alleszins veel voor over, want in zijn voorbereiding gingen alle ballen al op de Italiaanse ronde. “Ik heb de Amstel Gold Race moeten overslaan, wat jammer is, maar het doel ligt elders. Het gaat eigenlijk wel goed.”

“De Ruta del Sol viel in het water. Vervolgens ben ik naar Tirreno-Adriatico en de Ronde van Catalonië gegaan, waar ik eigenlijk heel goed reed. In alle ritten met een aankomst bergop ging ik lang mee, overal belandde bijna in de top 10. En in het klassement werd ik twee keer elfde. Daarna kwam ik voor de Tour of the Alps net terug van Tenerife met de ploeg, waar ik goed heb getraind. Ik mag zeker niet klagen over mijn voorbereiding.”

Naar eigen zeggen heeft de ervaren man nog geen ritten aangestipt. “Ik ben er wel een beetje mee bezig geweest, we zijn aan het kijken. Ik heb het geluk dat ik geen klassementsambities meer heb. Het is nu echt voor die rit gaan. Behalve de sprintersetappes kan het overal gebeuren. Ik moet het gewoon dag per dag bekijken. Je moet een beetje het geluk hebben dat je in de juiste vlucht zit, de goede benen hebt en een goede dag. Ik hoop nog wel even door te gaan, maar hopelijk kunnen we het dit jaar al afstrepen.”

RIDE Magazine
18 Reacties
29-04-2024 13:51
Jammer dat er geen tweestrijd tussen Poels en Mollema komt om dit nevenklassement.
    29-04-2024 14:39
    [i]Edit redactie: Tot ziens.[/i]
29-04-2024 16:27
Hij rijdt niet eens...
29-04-2024 16:08
Alleen gaat Wout dit jaar niet naar de Giro
29-04-2024 16:18
Paar uur later besluit Bahrain hem niet eens op te stellen…. Wat liggen die te slapen zeg!!
29-04-2024 15:29
Ik zie alleen twee beren op de weg;
1. Pogacar heeft zoveel over en zin om overal te winnen en doet dat dan ook
2. Er staat naast Pogacar weinig goede klassementsmannen aan de start. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat Poels hier nog wel eens een heel goed klassement zou kunnen rijden. Hij hoeft volgens mij niet heel veel onder te doen voor Thomas, Lenny Martinez en O'Connor. Indien hij hoog staat wordt dagzege moeilijker.
    29-04-2024 16:21
    Poels knijpt de eerste de beste mogelijkheid lekker op 5km van de meet in de remmen om een kwartier te verliezen, dat zal vast geen probleem worden.
29-04-2024 16:13
2,5 uur later en hij rijd hem niet eens.
Apart.
29-04-2024 13:44
'k Denk dat we hier erg realistisch moeten zijn. De kans dat hij een rit wint in de Giro is kleiner dan de kans dat Evenepoel de TdF wint.

[i]Edit redactie: Doe normaal.[/i]
    29-04-2024 14:00
    Ten eerste denk ik dat niet, maar vooral ten tweede kan je Evenepoel ook gewoon normaal schrijven.
    29-04-2024 14:15
    Waarom denk je dat? Wout is geen pancake he..
    29-04-2024 14:35
    Wat is de rationale? Poels heeft wat mij betreft gewoon een kans om een rit te pakken. Natuurlijk is de kans niet heel groot, maar dat geldt voor alle aanvallers. Ik wens hem veel succes, zou echt mooi zijn!
    29-04-2024 14:55
    Een vermoeide Pogacar (die me dan te breken lijkt), Vingegaard in de lappenmand en een Roglic die ongeveer zijn evenknie is. Denk dat de kansen van Remco zo slecht nog niet zijn in de Tour.
    29-04-2024 16:20
    Bijzonder dat gasten als AF nog steeds welkom zijn op deze site. Vergif voor het internet.
29-04-2024 16:13
Edit: Nevermind
29-04-2024 16:27
Waar halen jullie vandaan dat Poels niet start? Ik zie hem er op oa PCS gewoon op staan, met nummer en al.
    29-04-2024 16:38
    zie: https://www.ad.nl/wielrennen/geen-giro-ditalia-voor-wout-poels-hopelijk-kan-ik-voor-de-tour-gaan~a312c2d8/
    29-04-2024 17:07
    Thanks!

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine