Wout Poels: “Op de tweede klim merkte ik al dat ik op de eerste veel energie had verspild”

vrijdag 13 mei 2022 om 18:04
Wout Poels: “Op de tweede klim merkte ik al dat ik op de eerste veel energie had verspild”

foto: Cor Vos

Wout Poels maakte in eerste instantie ook deel uit van de kopgroep die in de zevende etappe van de Giro d’Italia om de etappezege streed, maar op de steile Montagna Grande di Viggiano moest de Nederlander zijn medevluchters laten gaan.

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Poels was in de onstuimige beginfase van de etappe zeer actief en probeerde meerdere keren in de ontsnapping te komen. Er was ruim zeventig kilometer koers voor nodig vooraleer een vlucht van de dag daadwerkelijk tot stand kwam, maar toen dat gebeurde, was de Nederlandse klimmer erbij. “Uiteindelijk haalde ik wel de ontsnapping, maar op de tweede klim merkte ik al dat ik op de eerste te veel energie had verspild. Maar zo is koersen.”

Uiteindelijk was Poels op de Montagna Grande di Viggiano de eerste vluchter die eraf moest en werd hij vervolgens door het peloton opgeslokt, om op bijna negentien minuten achterstand over de finish te komen. Spijt dat hij in het begin met zijn krachten had gesmeten, heeft hij niet. “Als je het niet probeert, lukt het nooit. Ik ben blij met het gevoel in de benen en er komen nog mooie etappes aan. Daar gaan we dus volle bak voor.”

Dit artikel delen:

12 Reacties

Kopinkas 13 mei 2022 om 18:13

Geen woord over de bergtrui, opvallend.

Turtlehead 13 mei 2022 om 18:19

Die interesse kun je beter niet hardop uitspreken in de eerste week. Je moet toch de gunfactor daarvoor hebben en niet opvallen, zodat je in een sleuteletappe veel punten kunt pakken.

Kopinkas 13 mei 2022 om 18:42

Euh, die interesse toonde hij vandaag met de benen (tot de benen niet meer konden), dus daar valt niet veel meer te verbergen…

Westfalen 13 mei 2022 om 19:32

Een renner van het kaliber Poels zou helemaal niet aan een bergtrui moeten denken. Ritzeges zijn belangrijker.

Brabander 13 mei 2022 om 23:49

Ik zou toch liever eens een bergtrui winnen dan een etappe hoor

de adelaar 13 mei 2022 om 18:38

Wout volgend jaar naar hilaire, die haalt het beste weer in je naar boven

Kopinkas 13 mei 2022 om 18:43

De hilarische Patrick L, zal je bedoelen?

Baukema Tomoulin 13 mei 2022 om 19:49

Zoals Intermarche Wanty dit jaar rijdt lijkt mij Poels (en bv Lampaert ook) een zeer goeie match. Maar Alpecin Fenix net zo trouwens.

Mystery Rider 14 mei 2022 om 04:50

Wel grappig dat het kneusje van de Worldtour is uitgegroeid tot een ploeg waar we renners naartoe sturen om zich op het einde van hun carrière terug te ontdekken. Taaramee het beste voorbeeld, Meintjes en Pozzovivo tot dusver nog niet veel gepresteerd, Poels past daar wel in.

Beter alvast dan Israel, misschien moet Sep Vanmarcke ook maar eens denken aan move richting Wanty…

Quincy Adams 14 mei 2022 om 10:08

Dat laatste niet eens zon gek idee.

the student 13 mei 2022 om 22:16

Volgens mij gaat het gewoon mis bij de voeding. Hij lijkt me nu te dun en t voedingsplan onderweg klopt dus ook totaal niet.

Quincy Adams 14 mei 2022 om 10:09

Hij is altijd zo dun geweest. Ook bij zijn overwinningen, hoewel misschien in luik niet.