Wout Poels: “Ik kan nu nog eenmaal de stap zetten om voor mezelf te gaan”

maandag 18 februari 2019 om 12:29

Het blijft de wielerwereld bezighouden. Bestaat Team Sky volgend jaar nog wel of niet. Wout Poels is er weinig mee bezig. “Ik zou het wel heel vreemd vinden als de ploeg ineens niet meer bestaat”, legt hij uit tegenover de NOS.


Voor Poels zou het mogelijk sowieso al het laatste jaar Team Sky kunnen zijn, gezien zijn contract bij de Britse sterrenploeg ten einde loopt. “Ik heb het heel goed naar mijn zin hier. Het is niet dat ik weg wil. Maar je houdt wel alle opties open”, denkt Poels goed na over zijn toekomst.

Ook zijn leeftijd speelt een rol in zijn toekomstplanning. “Ik ben 31. Het wordt ook een jaar van: wat wil ik, wat zijn mijn doelen? Ik kan nu nog een keer de stap zetten naar een andere ploeg om voor mijn eigen ding te gaan. Dat zijn allemaal dingen die meespelen”, aldus de Limburger.

Voorheen was Poels nog wel eens schaduwkopman in een grote ronde. In die rol lijkt hij nu voorbijgestreefd te zijn door toptalent Egan Arley Bernal. “Als je ziet hoe hij rijdt, kun je het daar moeilijk mee oneens zijn. In onze ploeg moet je altijd top zijn. Er komen altijd nieuwe jonge gasten of andere jongens die beter zijn.”

Als knecht van Chris Froome behaalde Poels de laatste jaren vele successen. In eenzelfde rol hoopt hij ook dit jaar weer aan de start van de Tour de France te staan. “Nu zijn de kaarten misschien iets anders geschud omdat je misschien met twee kopmannen rijdt in plaats van één. Hopelijk hebben we daar een beetje een tactiek voor om er goed mee om te gaan”, is het nog maar de vraag wie kopman is bij Team Sky.

Dylan van Baarle
Niet alleen Poels, maar ook Dylan van Baarle hoopt een Tour-selectie af te kunnen dwingen. “Ik zou een van de eerste wagonnetjes kunnen zijn”, kijkt de Nederlands kampioen tijdrijden vooruit naar La Grande Boucle. Een selectie lijkt door zijn betere klimmen wel dichterbij te zijn gekomen.

Hoe komt het dat Van Baarle beter is gaan klimmen? “Dat komt ook doordat je hier (Monaco, red.) woont en je veel meer bergop rijdt dan in Nederland. Hoe goed het echt is, moeten we zien in de lastige etappekoersen. Maar ik merk in de trainingen dat het makkelijker gaat. Ik zit niet meer superhard af te zien tijdens trainingen”, luidt de verklaring.

Dit artikel delen:

22 Reacties

Scott Sunderland 18 februari 2019 om 12:36

Kopman spelen in grote rondes helemaal uit zijn hoofd zetten, zou ik zeggen. Zijn momenten pakken in bepaalde wedstrijden. Als Froome en Thomas verdwijnen staat de opvolging klaar. En daar hoort Wout Poels niet bij.

jacco4 18 februari 2019 om 12:45

Poels is een grote kanjer, die goed zijn wedstrijden moet uitkiezen. Waarom niet eens alle kaarten zetten op de ronde van Spanje. Dat is de ronde die hem het beste ligt, bij Sunweb kunnen ze wel een kopman gebruiken in de ronde van Spanje. Altijd gevonden dat Wout Poels bij Sunweb hoort. Een team met Wilco, Sam, Wout en Tom kan de hele wereld aan. Oude Raleigh tijden zullen herleven met bijna uitsluitend Nederlandse kopmannen.

Matje VdP 18 februari 2019 om 13:00

Ik vind Poels ook een kanjer, maar volgens mij heeft het verleden wel aangetoond dat Poels geen kopman is of moet zijn voor een grote ronde. Zijn genoeg andere doelen die hem beter passen.

Gebruikersnaam 18 februari 2019 om 13:08

Een eindklassement is misschien een brug te ver, maar een rit in een grote ronde mag er nog wel bij. Beetje bizar dat hem dat nog niet gelukt is, altijd wel iets, beetje zelfde verhaal als bij Kruijswijk.

Anderzijds kan je natuurlijk maar beter Luik-Bastenaken-Luik gewonnen hebben (ook al was dat meer een toevalstreffer) dan een rit in een grote ronde, dat dan ook weer.

Kelder is de Man 18 februari 2019 om 13:39

Zo bizar is dat toch niet en lijkt me een ander verhaal dan Kruijswijk. Kopman vs knecht die zelfs als het niet meer hoeft bij z’n patron blijft. Zie die (laatste?) bergrit in de Vuelta vorig jaar.

hartstikkebedankt 18 februari 2019 om 13:21

Lekker voor een CCC gaan rijden volgend seizoen. Alle kansen zelf uitkiezen, vrijbuiten in een Grote Ronde en en passant nog top-10 rijden. Lijkt me niks mis mee.

dikkechaap 18 februari 2019 om 13:40

Precies wat ik dacht. Al zal hij zelf liever nog een keer echt gericht voor een klassement gaan vermoed ik.

KnightBiker 18 februari 2019 om 14:09

+1

assen 18 februari 2019 om 19:53

+1

Romāns Vainšteins 18 februari 2019 om 18:38

Je gaat beter bergop rijden omdat je Monaco woont …

jooprioolpijp 18 februari 2019 om 19:03

…bij voorbeeld omdat daar trainingsmaterialen (bergen) zijn.

doorak 19 februari 2019 om 02:35

Misschien eerst goed het artikel lezen, dan pas commentaar geven. Maar ach het gaat over Sky renners en dan krijgt u een waas voor de ogen.

Kelder is de Man 19 februari 2019 om 10:50

Doorak..
Het tijdstip van je reacties doorgaans icm de onvriendelijke toon, doen mij adviseren de fles te laten staan.

doorak 20 februari 2019 om 00:51

Lol, drink geen druppel alcohol hetgeen waar u wellicht meer last van heeft. Pre-assumtion. Bovendien hebt u blijkbaar een beperkt geheugen.
1. mijn reactie vanwege het feit dat het toch duidelijk vermeld wordt in het artikel.
2. vanwege enige lieden die zodra men Sky ziet staan het niet kunnen laten negatief en toch zeker onsportief te zijn. Maar zich wel als sport volger zien. Ik ben geen Sky supporter maar bekijk liever eea obejectief en tegen het kortzichtige en vooral beschuldigen zonder bewijs etc. een hetze voeren daartegen laat ik eens wat horen.

Moeilijk voor u wellicht maar dat zegt voldoende.

kielabokki 20 februari 2019 om 01:10

Pre-assumtion zegt ie. Alleen een autist kan dat van een ander zeggen en het alleen maar zelf doen.

doorak 20 februari 2019 om 22:02

Overigens is het tijdstip afhankelijk van het dagritme in een ander werelddeel. Duidelijk dat vooringenomenheid hier aan de orde is.
Kielabokki dat u dat zelfs niet door hebt zegt voldoende. Wellicht één vd pubers alhier zoals eerder aangegeven, geen inhoud maar slechts voor de vuist weg wat roepen. lol.

Martino87 18 februari 2019 om 18:38

Poels is bij uitstek de renner voor de rittenkoersen van een week, kan een goede tijdrit rijden en heeft de explosiviteit om de boniseconden mee te pakken. Daar moet hij zich dus op richten. Een grote ronde gaat hij nooit winnen, dus waarom niet mooi je palmares opvullen met Parijs Nice en de ronde van Zwitserland?

Nikolai 18 februari 2019 om 18:51

Renners van Sky die voorheen nooit konden klimmen maar dat plotseling wel kunnen. Doet me toch echt terugdenken aan de US Postal ploeg, waar zelfs notoire niet-klimmers als George Hincapie en dergelijke bergop opeens wel héél lang met de besten mee konden….

jooprioolpijp 18 februari 2019 om 19:01

…dus alleen ploegen waar mensen niet beter of slechter worden zijn niet verdacht? Of denk jij dat van Baarle nu opeens 95% van het peloton uit het wiel rijdt bergop?

doorak 19 februari 2019 om 02:44

Nogmaals, ben geen sky supporter en sta tegenover vrijwel alle sporters blanco of positief. Okay behalve Virrenque dan. Echter dergelijke commentaren daar toch maar even op reageren want do vooringenomen en domme insinuaties zijn niet bepaald sportief.
Het is al vaak gebleken dat renners die in heuvel of bergachtige omgeving gingen wonen en specifiek trainen beter omhoog konden. Komt bij dat sommige lieden met korte spieren die dan ook nog erg veel de quadriceps rekken en afvallen scherper komen te staan wat ook bij van Baarle het geval is dan inderdaad gemakkelijker kunnen klimmen.

Om dan zomaar te stellen dat van Baarle een doper is dat is nogal lomp en eerder smaad omdat het daar op neer komt zoals u suggereert.

Samlambeej 18 februari 2019 om 23:19

Doen Wout! Lekker een mooi eigen programma rijden en 3 tot 5 koninklijke klimkoersen binnenrijven. Klassementen als het uitkomt. Dan kom je vanzelf wel op je plekje met één slechte dag en één monumentale superdag.

Brummel 19 februari 2019 om 10:19

Poels is, was en blijft een mooie renner. Die jongen is gewoon zichzelf.

Met (hilarisch droge) zinnen als: "Hopelijk hebben we daar een beetje een tactiek voor" laat hij zien niet afgestompt te zijn door de mediatraining.