Wout Poels: “Als ik nu kon kiezen, zou ik blijven bij Sky”

woensdag 16 januari 2019 om 18:19

foto: Cor Vos

Met de Tour Down Under is voor Wout Poels een belangrijk jaar aangebroken. In de beginfase van zijn vijfde seizoen bij Team Sky weet hij immers nog niet hoe de toekomst eruitziet. Hij heeft een aflopend contract bij zijn ploeg, die haar hoofdsponsor haar afscheid hoorde aankondigen. Poels kan rekenen op de interesse van andere ploegen, maar blijft het liefst bij zijn huidige werkgever.


Poels is bij Team Sky uitgegroeid tot één van de belangrijke krachten achter de successen van de ploeg in de grote ronden. Een rol die hij naar tevredenheid vervuld, ook al zijn het vaak de kopmannen die in de schijnwerpers staan. “Twee jaar geleden was ik zesde in de Vuelta toen Chris (Froome, red) het klassement won. Maar ik voel me comfortabel hier en krijg mijn kansen.”

‘Bewust van mijn keuze’
“Dit is opnieuw een belangrijk jaar voor me, want ik moet een keuze maken voor mijn volgende contract”, zei hij tegen Cyclingnews. “Als ik nu zou kunnen kiezen, zou ik blijven. Toen ik twee jaar geleden bijtekende, was ik me bewust van mijn keuze. Het kon betekenen dat ik minder kansen kreeg, maar ik deed het omdat ik wist dat ik nog steeds kansen kreeg in andere koersen.”

“Ik krijg hier echt goede begeleiding en ben een betere renner geworden sinds ik bij de ploeg kwam. Er zijn veel pluspunten. Ik heb niet het gevoel dat ik kansen aan me voorbij heb laten gaan. Zesde in de Vuelta is bij een andere ploeg misschien geweldig, maar als het hier gebeurt terwijl Chris wint, is het anders.”

‘Concentreren op je prestaties’
Hoe de toekomst van de ploeg eruitziet, weet hij niet. “Over bepaalde dingen heb je controle, over andere niet. Maar ik geloof in Dave Brailsford en de mensen achter de schermen. Ik denk dat ze wel een sponsor vinden, maar dat is de wielersport; sommige teams komen, andere gaan. Ik zat in hetzelfde schuitje bij Vacansoleil. Het is maar beter om je te concentreren op je prestaties.”

Hij hoopt dat hij net als afgelopen jaar naar de Tour mag. “Hopelijk word ik geselecteerd. Mijn positie is afhankelijk hoe het met het klimmen gaat. Afgelopen jaar moest ik al vroeger in de etappes mijn werk doen en had ik de Giro in de benen. Als ik kan kiezen, geef ik er de voorkeur aan de laatste man te zijn. Maar daar moet je dan wel de benen voor hebben.”

Dit artikel delen:

24 Reacties

Retro Lex 16 januari 2019 om 18:41

Edit redactie: Aangepast

Mwielerfan 16 januari 2019 om 18:52

Ik geloof ook in brailsford, vooral in dat hij zo goed doping opslaat. Handig op kantoor voor zijn personeel.

Magikdatzeggen 16 januari 2019 om 19:09

Geloof in de medische begeleiding door Brailsford en consorten zeker…

Covadonga 16 januari 2019 om 19:10

Duidelijk verhaal dit. Sky lijkt gewoon een goede werkgever te zijn.

Dolledriesoldebroek 16 januari 2019 om 19:32

Het geld is goed en een medische begeleiding die alles mag dus, tuurlijk blijven!

Romāns Vainšteins 16 januari 2019 om 19:42

–CMND##ALS IK NU KON KIEZEN, ZOU IK BLIJVEN BIJ SKY##CMND–

001100“Als ik nu zou kunnen kiezen, zou ik blijven bij SKY“ *krrzt* “Als ik nu zou kunnen kiezen, zou ik blijven bij SKY“ *zbeep beep* “Als ik nu zou kunnen kiezen, zou ik blijven bij SKY“ dk dk dk dk “Ik krijg hier echt goede begeleiding en ben een betere renner geworden“ -<rep.mod.> “Als ik nu zou kunnen kiezen, zou ik blijven bij SKY“ 110011

Lord Melchett 16 januari 2019 om 19:48

Tja, als hij weggaat rijdt ie een stukje langzamer.

limburgia 16 januari 2019 om 22:10

Wat een oerstom commentaar .

Samlambeej 16 januari 2019 om 20:01

Achteraf, wanneer het zoveelste appartement is afbetaald en de 5de Porsche is afgeschreven zal Wout terugkijken op carrière en zeggen: "Ik had memorabele dingen kunnen doen door op de meest wonderlijke plekken van het wielrennen voor de zege te strijden… In de plaats heb ik me uitgesloofd voor één van de minst aantrekkelijke renners die er ooit geweest is."

vevie 16 januari 2019 om 20:20

Je hebt helemaal gelijk. Maar… is dat niet het lot van veel soortgelijke renners die het zelf kunnen maar knechten? Poels kan in elke ronde voor plek 5-10 rijden en waarschijnlijk weten dit soort renners dat dit zonder uitschieter hun plafond is. Zelf zou ik daarvoor tekenen. Maar veel euro’s op je rekening en knechten, daar kijkt je bankrekening later dan weer tevreden op terug

Samlambeej 16 januari 2019 om 20:29

Niet zeker van de Zoncolan maar de Angliru had zonder het afscheidscadeau aan Contador natuurlijk altijd op zijn palmares gestaan.

richieportefan1 16 januari 2019 om 20:11

na dit seizoen lekker naar andere ploeg gaan en kijken of je nog wat kan winnen hier en daar en dan heeft woutje een geweldige carrière gehad

Kelder is de Man 16 januari 2019 om 20:49

Luxepositie.. Als ik 10 jaren zou kunnen knechten voor de 'minst onaantrekkelijke renner', met het idee vanaf mn 40ste alle vrije tijd te hebben tot aan de dood.. Roem en een eventuele podiumplaats is vergankelijk. Een tweede helft van je leven die je in kan vullen op de manier die je zelf wilt is veel belangrijker.

maklukzat 16 januari 2019 om 21:08

Ziet het blijkbaar niet meer zitten als kopman. Wordt dit jaar 32 dus zou laatste kans zijn.

04398 16 januari 2019 om 22:27

er zijn ergere bannen, dan op kop van het peloton rijden zonder al te veel druk tegen een zeer ruim salaris en daarnaast leuk wonen in Monaco, je zou voor minder tekenen.

Eljorro 16 januari 2019 om 22:46

Komt tekort als kopman in een grote ronde. Hij zit nu perfect.

Romāns Vainšteins 16 januari 2019 om 23:32

Als AK-pretendent is hij te beperkt en grillig, als potentiele bergetappekaper/klimtruiwinnaar heeft hij een alternatieve carriere laten liggen.

Mwielerfan 17 januari 2019 om 01:27

Denk ik ook. Hij had elk jaar podium kunnen rijden in diverse week rondes en eentje winnen plus gemiddeld één of twee grote ronde etappe per jaar. In zijn beste jaren wellicht zoals alaphilippe twee etappes in de tour. Had een grote kunnen zijn en bijna net zoveel verdiend

Taliesin 16 januari 2019 om 22:48

Ergens is zijn verhaal begrijpelijk, maar voelt wel als wat weinig ambitieus voor een renner van zijn groot klimtalent.

ah-ja 16 januari 2019 om 22:53

Comfortzone, krijgt ie op z’n ouwe dag nog es spijt van dat ie het nooit geprobeerd hebt om kopman te zijn.. Werken hoeft ie nu al nooit meer (heeft ruim 1 miljoen euro op z’n rekening). Geen idee wat ‘m tegenhoudt??

Jungle Man 16 januari 2019 om 23:56

Lekker in de luwte van een schimmige kopman in een schimmige ploeg goed geld verdienen. Gelijk heeft ie

Mwielerfan 17 januari 2019 om 01:29

Precies die ethische kant komt in in z’n midlife crisis pas tegen. Zien we dan wel weer hoe we van de antidepressiva afkomen

Japsie 17 januari 2019 om 08:31

Groot gelijk, faalt toch te vaak als er druk bij komt kijken. Zit op zijn plek, dit is zijn rol.

RGESINKNR1 17 januari 2019 om 13:29

Voor zijn ontwikkeling zou hij ergens anders heen moeten gaan. Hij krijgt hier geen kansen om zelf een klassement te rijden. Zie hem graag bij sunweb om daar iig 1 ronde voor zichzelf te mogen gaan.