WorldTeam in vrouwenpeloton stopt na dit seizoen: “Door hoge kosten onmogelijk om door te gaan”
foto: Cor Vos
dinsdag 26 augustus 2025 om 17:00

WorldTeam in vrouwenpeloton stopt na dit seizoen: “Door hoge kosten onmogelijk om door te gaan”

Het Duitse Ceratizit Pro Cycling Team is in 2026 niet meer te bewonderen in het vrouwenpeloton, dat maakt de ploeg bekend via de eigen kanalen. Teammanager Claude Sun geeft aan dat het huidige economische klimaat daar de reden voor is. “Ondanks onze inspanningen om nieuwe sponsors te vinden, hebben de stijgende kosten en de omstandigheden het onmogelijk gemaakt om door te gaan.” De ploeg rijdt begin september al de laatste wedstrijd.

“Het huidige economische klimaat heeft de mogelijkheden om een WorldTour-team in stand te houden aanzienlijk beïnvloed. Ondanks onze inspanningen om nieuwe sponsors te vinden, hebben de stijgende kosten en de omstandigheden het onmogelijk gemaakt om door te gaan”, begint Sun op de ploegsite.

“Het is met diepe spijt dat wij het einde van Ceratizit Pro Cycling na dit seizoen bevestigen. Onze oprechte dank gaat uit naar de Ceratizit Group, Orbea en al onze sponsors voor een decennium van onverzettelijke steun, en naar al onze rensters, stafleden en fans voor hun toewijding en passie door de jaren heen”, is de volledige reactie van de ploegbaas.

Laatste wedstrijd
Dat betekent dat het Duitse WorldTeam na tien jaar niet meer actief zal zijn in het wielrennen. De laatste wedstrijd waar de formatie actief zal zijn is de Maryland Classic in de Verenigde Staten op 6 september 2025.

In elf seizoenen heeft het team 65 zeges op de weg geboekt, waarvan 13 op WorldTour niveau. Het hoogtepunt op de weg is ongetwijfeld de Tour de France Femmes ritzege van voormalig renster Cédrine Kerbaol. Op de baan boekte de formatie ook succes, het leverde 16 wereldtitels en vier olympische medailles op.

Door het verdwijnen van het Duitse Ceratizit in het WorldTour-peloton, lijkt Laboral Kutxa-Fundación Euskadi op pole position te liggen voor het vrijgekomen WorldTour-ticket.

RIDE Magazine
5 Reacties
26-08-2025 18:46
Het is een algemeen beeld dat ploegen in het wielrennen het moeilijker krijgen. Zowel heren als dames. Jammer dat deze ploeg moet stoppen..
26-08-2025 18:33
Ik ben toch wel nieuwsgierig naar wat die opgelopen kosten zijn.

In het mannen wielrennen zijn er waarschijnlijk ook fusies op komst.

Dus ik vraag me echt af welke kosten zijn zoveel hoger geworden dat het voortbestaan van een ploeg ophoudt.
    26-08-2025 20:59
    Bij de vrouwen zijn dat de salarissen. Tien jaar geleden kregen de rensters geen salaris.
26-08-2025 19:21
Ik zou denken salariskosten, door de mininumlonen die er voor de WT rensters zijn gekomen, en door een groeiend aantal rensters dat nodig is om het groter geworden programma voor de dames te rijden.

Waarschijnlijk wilde de oude sponsor daar niet langer in meegaan. Zou zelf schatten dat de kosten voor een vrouwenploeg op het hoogste niveau vandaag 10x hoger zijn dan een decenium geleden (zonder kennis van zaken)
27-08-2025 14:10
Salariskosten is het antwoord maar niet op de manier dat velen denken. Het heeft weinig te maken met de minimumloon van de uci want bij de vrouwen is het niet moeilijk om als pro team in de grote wedstrijden mee te doen. En daar is het minimumloon de helft van die in world tour. Ceratizit heeft al jaren de keuze gemaakt om als wt team door te gaan.

De ploegen willen vooral top rensters aantrekken en daarom willen ze die world tour licentie. Maar in de world tour worden ze weggeconcurreerd door de grote ploegen.
Een stap achteruit is perfect mogelijk, maar dat interesseert ze niet (meer).

Bij de mannen heb je hetzelfde probleem dat de tweede laag geen aantrekkinskracht meer heeft.
Goede renners worden voor hen onbetaalbaar.

Reacties zijn gesloten.