‘Worden eendagskoersen minder belangrijk? UCI krijgt voorstel om puntensysteem te hervormen’
foto: Fotopersburo Cor Vos
zondag 7 december 2025 om 17:47

‘Worden eendagskoersen minder belangrijk? UCI krijgt voorstel om puntensysteem te hervormen’

Een aantal Spaanse wedstrijdorganisatoren is bezig om een hervormingsvoorstel voor het puntensysteem in te dienen bij de UCI, meldt Marca. Het plan is om de puntenkloof tussen eendaagse wedstrijden en meerdaagse etappekoersen te verkleinen, zodat etappekoersen in de toekomst minder onder druk staan.

Volgens de Spaanse krant staan verschillende etappekoersen onder druk door het puntensysteem. Omdat er in eendaagse wedstrijden relatief gezien veel meer punten te behalen zijn, kiezen steeds meer ploegen ervoor zich te richten op eendagskoersen. De krant noemt onder meer XDS Astana als voorbeeld – dat in 2025 een groot deel van de UCI-punten in eendagskoersen wist te behalen.

De wedstrijdorganisatoren noemen de Tour of Oman het bekendste voorbeeld van het ‘kromme’ puntensysteem. In het verleden telde de Tour of Oman zes wedstrijddagen, tegenwoordig is de koers vijf etappes en wordt er met de Muscat Classic ook nog een eendagskoers georganiseerd om het totaal aantal te behalen UCI-punten op te krikken. Waar een ritzege in de Tour of Oman zo’n 25 UCI-punten oplevert, brengt een overwinning in de Muscat Classic op een vergelijkbaar parcours met dezelfde renners maar liefst 250 UCI-punten in het laatje.

Belangrijke punten
Dat moet in de toekomst veranderen.  Het voorstel dat binnenkort naar de UCI wordt gestuurd kent een aantal kernpunten: elke rit in een etappekoers krijgt punten ter waarde van zeventig procent van een eendaagse wedstrijd van hetzelfde niveau (WorldTour, ProSeries of lager).

Daarnaast moet het totale puntenaantal per koers voor vijftig procent naar het eindklassement, voor veertig procent naar de ritwinnaars en voor tien procent naar de nevenklassementen. Op die manier hopen de initiatiefnemers dat renners die bijvoorbeeld hoog in een algemeen klassement zijn geëindigd, relatief veel UCI-punten mee naar huis kunnen nemen.

De UCI heeft overigens nog niks laten weten over het hervormingsvoorstel.

RIDE Magazine
4 Reacties
07-12-2025 21:32
Volgens mij klopt er niet veel van die puntenverdeling.

In de Tour of Oman krijg je 20 punten voor een rit. En voor die Muscat Classic krijg je 125 punten, geen 250. Wat ze er niet bij vermelden, is dat je in Oman elke dag opnieuw 20 punten kan halen en dat je ook nog eens 200 punten krijgt voor het eindklassement. Dus iemand die het goed doet in de Tour of Oman (zoals winnaar Yates dit jaar), haalt gewoon 230 punten. En Pluimers kreeg er 125 voor de Muscat Classic. En het is de Tour of Oman die dan schandalig ondergewaardeerd is?

Een ritje is "maar" een ritje, wordt nu al goed genoeg gewaardeerd, het gaat daar om het eindklassement, daarom is het een rittenwedstrijd. Als je de Classic Brugge-De Panne wint, krijg je ook meer punten dan wanneer je vroeger een ritje won in de driedaagse. Duh.

Renners blijven trouwens niet weg uit Spaanse rittenkoersen omdat daar te weinig punten liggen, maar omdat al die koersen worden gedomineerd door verveelde UAE-renners die ook eens willen winnen. Meer dan genoeg punten, alleen zijn ze onhaalbaar voor normale renners.
    07-12-2025 23:00
    Muscat is .Pro vanaf volgend jaar, dus 250 punten (want .Pro krijgt vanaf 2026 250)...

    De organisatoren van rittenkoersen hebben wel deels gelijk hoor. Het is misschien nu nog niet zo een groot probleem maar er is duidelijk een trend aan de gang (Oman, Duinkerken, Haut Var, ...) en dat trekt echt op niets. Maar je kan als UCI ook gewoon zeggen dat het splitsen van je rittenkoers in een paar eendagskoersen of een eendagskoers en rittenkoers gewoon niet mag als het puur te doen is om de punten. De UCI kan die aanvragen gewoon afwijzen als ze dat willen, maar dat doen ze niet. Meer nog in bepaalde gevallen promoten ze het. Bijvoorbeeld in Oman, want ze worden er waarschijnlijk voor betaald. Het is ronduit schadalig dat die Muscat Classic geupgrad is naar een .Pro koers. 6 dagen in Oman met 8-10 WT koersen en je kan er meer dan 500 punten verdienen. Hallucinant. Alles voor het oliegeld binnen te slepen.
07-12-2025 19:26
"elke rit in een etappekoers krijgt punten ter waarde van zeventig procent van een eendaagse wedstrijd van hetzelfde niveau (WorldTour, ProSeries of lager)."

Dat is niet juist. In het voorstel zou het TOTALE aantal punten dat in een etappekoers van x dagen uitgedeeld wordt 70% zijn van het aantal punten in x eendagskoersen van hetzelfde niveau. Dus bvb: voor een 2.1 wedstrijd van 5 dagen wordt in totaal 70% van de punten die te verdienen zijn in 5 koersen van niveau 1.1 toegekend.

Van die 70% zou de helft met het AK te verdienen zijn, 40% in de diverse ritten, en 10% in nevenklassementen.

Ook interessant in dit voorstel is dat er op die manier meer punten zouden zijn voor het AK van een ronde van 5 dagen, tov het AK van een ronde van 4 dagen.
07-12-2025 19:55
Niet moeilijk dat de Spanjaarden dit voorstellen. Ze hebben nauwelijks ééndagswedstrijden.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.