‘WK wielrennen in Wollongong krijgt langste wegrit in jaren’

dinsdag 18 januari 2022 om 20:21
‘WK wielrennen in Wollongong krijgt langste wegrit in jaren’

Alaphilippe op weg naar de wereldtitel tijdens het WK in Leuven - foto: Cor Vos

Het lijkt erop dat de renners die over acht maanden aan de start staan van het WK wielrennen in Wollongong zich mogen opmaken voor een zeer lange dag in het zadel. Volgens L’Équipe wordt de wegwedstrijd voor mannen namelijk de langste in jaren.

Medio december is het parcours voor het Australische WK wielrennen weliswaar al uit de doeken gedaan, maar onder andere de afstand van de wedstrijden lag op dat moment nog niet vast. Naar verluidt zijn de routes voor de wereldkampioenschappen veel langer geworden dan oorspronkelijk gepland. Volgens de laatste berichten is de wegrit voor mannen nu 275 kilometer lang, de langste afstand voor een wereldkampioenschap sinds het WK van 1987 in Villach met 276 kilometer.

Oorspronkelijk was het parcours van het WK van 2019 in Yorkshire 285 kilometer lang, maar door de hevige regenval in de regio moest de organisatie in extremis nog een wijziging in het parcours doorvoeren. Daardoor bedroeg de totale lengte geen 285, maar 261 kilometer. Afgelopen seizoen, tijdens het WK in Leuven, was de lengte van de wegrit voor mannen 268 kilometer. In de eerdere jaren varieerde de lengte tussen de 257 en 272 kilometer.

Voor de wegrit voor vrouwen in Wollongong zou de afstand 174 kilometer bedragen, tegenover 157 kilometer tijdens het WK in Leuven. Daarmee wacht ook de vrouwen een lange koers. Het belangrijkste obstakel in het parcours van de wegrit voor mannen en vrouwen is de Mount Keira, een klim van 8,7 kilometer aan 5 procent met een maximale stijging van 15%. In de tijdritten zullen de elite-mannen en -vrouwen dezelfde afstand van 35,8 kilometer afleggen.

Het WK wielrennen in Wollongong staat voor 18-25 september op de kalender.

Dit artikel delen:

51 Reacties

Michelangelo 18 januari 2022 om 20:30

Niks mis met een lang WK. Echter heel vaak zijn WK’s niet de meest spectaculaire wedstrijden. Wachten, wachten, wachten en nog eens wachten.

ik hoop dat de huidige generatie renners en coaches gaat zorgen voor een iets ander koersverloop. Met wat meer chaos. Al zijn bepaalde landen (waaronder bijv Belgie) daar niet direct bij gebaat lijkt me…

ChefSpijker 18 januari 2022 om 21:03

Nou is dat met dit WK geen straf. Kun je gerust tot een uurtje of 5/6 op bed blijven.

Michelangelo 18 januari 2022 om 21:19

Zo had ik m nog niet bekeken….

Deo 18 januari 2022 om 22:54

Kwestie van weten wanneer je in moet schakelen.

Zolang het WK en het gros van de klassiekers boven de 250km blijven vind ik het goed. Dat voegt echt wel iets toe, ook al word er rustig aan gereden.

josi 18 januari 2022 om 20:49

Zeven kilometer langer dan vorig jaar dus, dat lijkt me niet wereldschokkend.

sweefie 18 januari 2022 om 20:50

Het was toch goed duidelijk dat elke kilometer aan het einde er te veel aan kan zijn.

Ronellenfitsch 18 januari 2022 om 21:14

Helaas zitten de zeven extra kilometers aan het begin en niet aan het einde …

AWestie 18 januari 2022 om 20:58

Maar gaat het wel echt om de lengte?

Groetjesaandevoetjes 19 januari 2022 om 02:31

Als ze zeggen dat het gaat om wat je er mee doet weet je dat je een kleine hebt

Turtlehead 19 januari 2022 om 09:05

Zwaarte is ook een factor.

Dikke Man 18 januari 2022 om 21:08

Sinds Kolobnev gestopt is, fiets er werkelijk niemand meer rond in het peloton die hier blij van wordt. Lang is saai, kort is spektakel. Een winnaar van een WK over 180km is net zo waardig kampioen als over 280km. De renners maken de koers.

Koers 18 januari 2022 om 21:28

Je kunt wel andere winnaars krijgen. Verandering van spijs doet eten: mag het ene jaar best wat minder/meer dan het andere jaar zijn.

Dikke Man 18 januari 2022 om 22:00

Precies. En niet 7km meer of minder maar 100km.

Arie den Blanken 18 januari 2022 om 22:22

Maakt niet veel uit als ze maar voor zorgen dat er nooit geen WK meer komt zoals in Zolder en Kopenhagen.

Panache 18 januari 2022 om 21:20

Jammer dat ze er geen 342 km van gemaakt hebben, dan konden we zonder de wekker te zetten de finale kijken om 7:30 ‘s morgens.

Koers 18 januari 2022 om 21:26

Is ie in de nacht van za op zo of zo op ma?

Wheely 18 januari 2022 om 21:36

Van zaterdag op zondag lijkt me, Australië loopt qua tijd voor op ons.

xistnc 18 januari 2022 om 23:15

Bij deze afstand? Beide nachten, denk ik.

Wheely 19 januari 2022 om 09:29

Dit is de langste nacht van ons leven
Wij hebben dit verdiend
Wij dansen in de regen
Totdat de zon ons ziеt

Magician 18 januari 2022 om 21:56

Alles om een voorspelbare koers te krijgen zonder veel mogelijkheden om een verrassende winnaar te krijgen, jammer.

Ragnar Danneskjold 18 januari 2022 om 22:11

[i]edit wf: houd het bij wielrennen svp[i/]

dit is mijn voorwiel 18 januari 2022 om 22:22

Wat……?

Murcia 18 januari 2022 om 22:27

Iemand heeft de suggestieve vraag ontdekt. Gefeliciteerd Ragnar!

dit is mijn voorwiel 18 januari 2022 om 22:35

275k is behoorlijk lang, maar om het nu over mensenrechten schendingen te hebben…

Michiel 18 januari 2022 om 22:36

Ja, ze slaan behoorlijk door daar op dat eiland. Mede ook doordat t een eiland is, I guess. Gekkenhuis.

Groetjesaandevoetjes 19 januari 2022 om 02:35

Ragnar hint waarschijnlijk op de mensenrechten van vluchtelingen: https://www.hpdetijd.nl/2016-02-29/australie-mag-dan-westers-mensenrechten-worden-er-volop-geschonden/

China is zelfs naar de VN gestapt (pot verwijt de ketel).

Aart van Woud 19 januari 2022 om 10:03

En ik maar denken dat het hier over wielrennen gaat.. Is het gewoon een politiek forum!!

Ragnar Danneskjold 18 januari 2022 om 23:01

edit wf: houd het bij wielrennen svp

Aart van Woud 19 januari 2022 om 10:02

Lekker boeiend.. Not..

juliantjuh 18 januari 2022 om 23:15

Ooit ergens in een grafiekje gezien dat Alaphilippe erg de beste was in lange koersen winnen op dat moment, maar kan best zijn dat dat al weer 1, 2 of zelfs 3 jaar geleden was

Lalsacien 19 januari 2022 om 06:48

Vermoedelijk net na zijn MSR winst…

Verweggistan 19 januari 2022 om 07:55

Snap ik wel, anders ben je langer onderweg dan dat je op de fiets zit ;)

Koers 19 januari 2022 om 09:40

Hier moest ik toch even om grinniken :)

westmalle1965 19 januari 2022 om 08:15

Top vlucht hotel reeds geboekt, kijk uit naar onze 33 WK trip,de mooiste week van het jaar

dit is mijn voorwiel 19 januari 2022 om 09:08

Ga je ze allemaal af? Damn! Nice, man!!

Romāns Vainšteins 19 januari 2022 om 09:10

pfff, ik ben er al 38 x geweest

Alfons Haavers 19 januari 2022 om 09:31

Dat maakt de stand gewoon 38-33, sorry maar feiten zijn feiten.

Koers 19 januari 2022 om 09:39

En hoe vaak gewonnen?

westmalle1965 19 januari 2022 om 10:19

Allemaal zoals een 300 Vlaamse en Nederlandse wielerliefhebbers die we jaarlijks tegenkomen in de mooiste week van het jaar, voor ons dan.

Romāns Vainšteins 19 januari 2022 om 12:42

Er is inderdaad weinig mooiers dan landgenoten op plekken ver weg tegen te komen, voelt altijd een beetje als thuis.

veggerby 19 januari 2022 om 08:32

Is het een parcours voor djokovic?

Verweggistan 19 januari 2022 om 08:51

Schijnt dat die veel moeite heeft met obstakels onderweg.

Koers 19 januari 2022 om 09:39

Djokovic was opslag verliefd op dit parcours.

Barry Batsbak 19 januari 2022 om 09:03

Vroeger toen tour-etappes nog langer waren dan 400km… toen waren ritten pas lang. 275km was toen nog inrijden.

Koers 19 januari 2022 om 09:36

Vergeet de kwaliteit van het wegdek en fietsen ook niet. En zonder hulp van de ploegwagen!
Dit blijft ook zo’n mooi verhaal uit die tijd: https://www.welovecycling.com/nl/eugene-christophe-moest-zijn-voorvork-zelf-repareren-in-een-smederij-in-de-tour-van-1913/

Barry Batsbak 19 januari 2022 om 10:30

Schitterend. Dank hiervoor.

Turtlehead 19 januari 2022 om 09:08

Ik vind de ITT wel wat kort. En ook vreemd dat vrouwen en mannen dezelfde afstand rijden.
Het WK mag best de langste tijdrit van het jaar zijn van mij, tegen de 50 km of zo.

Romāns Vainšteins 19 januari 2022 om 09:34

Of gewoon ook 275 kilometer, lijkt saai maar er zijn veel volgers die het het mooiste, eerlijkste en man-tegen-mannigste (of vrouw-tegenvrouwigste, of verdere dingen-tegen-dingen) ter de hele wereld vinden en er úúúúren naar kijken kunnen, tijdrijden.

thorsen 19 januari 2022 om 11:29

Ik wacht nog steeds tot Bordeaux-Paris terug komt…

assen 19 januari 2022 om 11:48

Ja, de langste tijdrit zou fijn zijn!
De Tour had nog een tijdrit van 139 km. En tijdritten van 50-60 waren niet ongewoon. Gewoon doen!

Kopinkas 19 januari 2022 om 14:12

Hopelijk niet ‘lang’ zoals in het Duitste ‘langweilig’. Vandaar: geen halfgaar getalm in de gang, maar dra de vlam in de pan in Wallanggang!

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair