WK veldrijden 2021 in Oostende gaat definitief door, wel zonder publiek

maandag 7 december 2020 om 16:05
WK veldrijden 2021 in Oostende gaat definitief door, wel zonder publiek

foto: Cor Vos

Het wereldkampioenschap veldrijden kan in 2021 plaatsvinden in Oostende. Alle betrokken partijen zijn daarover akkoord, meldt de organisatie in een persbericht. Wel vindt het WK plaats zonder publiek vanwege de coronacrisis.

“Alle betrokken partijen doen een extra inspanning. Zo kan de wereldtop van het internationale veldrijden eind januari naar Oostende afzakken. Het WK zal door de vele liefhebbers wereldwijd live te volgen zijn van thuis uit”, aldus de organisatie, die steun krijgt van de UCI, Belgian Cycling, de Vlaamse overheid en de gemeente Oostende.

Minister: “WK is de hoogmis van het seizoen voor onze toprenners”
De Vlaamse sportminister Ben Weyts is uiterst tevreden met de gang van zaken. “Alle partijen hebben inspanningen gedaan om het WK in deze moeilijke tijden mogelijk te maken”, vertelt Weyts. “Het WK is de hoogmis van het seizoen voor onze Vlaamse toprenners, maar ook voor tv-kijkend Vlaanderen. Topevenementen als deze bezorgen ons Vlamingen collectieve momenten van vreugde.”

Rik Debeaussaert van de organisatie is blij dat de knoop is doorgehakt. “We zijn er altijd in blijven geloven en hadden alle verschillende scenario’s onderzocht. We zijn dan ook zeer trots dat al het harde werk de laatste weken, maanden en jaren eindelijk tot een beslissing heeft geleid. Nu kijken we enkel nog vooruit en tellen we de dagen af tot het spektakel”, zegt Debeaussaert.

Aan het parcours wordt ook nog hard gewerkt. In de nacht van 7 op 8 december wordt de brug geplaatst die het strand verbindt met de rest van het parcours op de Wellington Renbaan.

Het WK veldrijden staat gepland voor 30 en 31 januari 2021. Vorige winter kroonden Mathieu van der Poel en Ceylin del Carmen Alvarado zich tot wereldkampioenen bij de elites.

Dit artikel delen:

17 Reacties

Murcia 7 december 2020 om 16:28

Heerlijk, de sport is niet compleet zonder het WK. Zoals eerder bij de vlaamse koersen op de weg verdienen de autoriteiten en organisatie een groot compliment om dit mogelijk te maken.

rogierb 7 december 2020 om 16:28

Edit redactie: Dit is niet nodig.

john 7 december 2020 om 17:24

Hoeveel hoogmissen hebben de Belgen ,ik meende dat die altijd het eerste weekend van April was

Arie den Blanken 7 december 2020 om 18:37

Deze hoogmis in Oostende sla ik hoger aan.

Har77 8 december 2020 om 09:05

Ja Arie,
Want Mathieu en Wout tegen Janneke en Mieke is natuurlijk wel een hoger niveau dan de verzamelde wereldtop die over Vlaamse wegen vliegt. Nu is dat redelijk vaak een overschatte koers, maar voor mij en tienduizenden anderen vele malen interessanter dan dat geklooi op gekunstelde omlopen met materiaal dat daar niet perse het meest geschikt voor is.
Verder is het WK veldrijden (of om het even welke baggercross dan ook) zonder een afvaardiging uit de lagere Vlaamse sociale klasse met een IQ dat lager is dan het promillage langs de kant als een pak fritten zonder zout, een pint zonder schuim of Samson zonder Gert. Wie moeten er dan nu met bier gooien, of heeft de organisatie met X20 gezorgd voor een bierdouche om te voorkomen dat het geheel teveel op sport gaat lijken?

Gala 8 december 2020 om 13:22

@Har77
Mijnheer is een blaaskaak zie ik.
Ikzelf ben Vlaming en regelmatig bezoeker van veldritten (buiten Corona-tijd natuurlijk) en ja, ik drink daar meestal enkele pinten bier en eet al eens een pak friet. Ik kan u verzekeren dat mijn IQ en sociaal niveau vele malen hoger zijn dan wat u ongetwijfeld denkt. Trouwens, al eens op de Oude Kwaremont, Paterberg en andere Muren van Geraardsbergen geweest tijdens de RvV? Dat is zo ongeveer hetzelfde publiek als tijdens een gemiddelde veldrit.
O ja, een crossmotor lijkt mij geschikter materiaal om het parcours van een veldrit af te leggen. Misschien eens voorleggen aan de UCI.

Har77 8 december 2020 om 13:29

@Gala
Wellicht het bezoeken van Nederlandse sites afvoeren van je dagprogramma als zwarte humor en sarcasme je ontgaat.
Als je niet tussen de regels door kan lezen dat mijn reactie bedoeld was om CX fanboy Arie wat te counteren in zijn 'CX is de moeder der sporten' geblaat dat hier dag in dag uit verkondigd wordt, dan toch wellicht je IQ wat te hoog ingeschat ;-)

Gala 8 december 2020 om 21:55

Beste Har
Ik kom hier inderdaad maar af en toe waardoor ik niet kan weten dat die Arie CX-geil is. Mijn excuses.

Frank V 8 december 2020 om 22:06

Ga er bij Arie maar vanuit dat het satire is. Moet er wel om lachen hoe die in zijn rol blijf.

Frank V 8 december 2020 om 22:17

Als ik 'm lees zie ik ook altijd een 65-jarig witharig lichtontvlambaar mannetje wat groot geworden is tussen de posters van de De Vlaemincks voor me.

Frank V 7 december 2020 om 18:24

Kijk, het kan dus wel.

Arie den Blanken 7 december 2020 om 18:39

Voor mij mogen dezelfde renners op het podium staan als in Dübendorf maar dan wel die in dat licht blauwe truitje in het midden.

Lalsacien 7 december 2020 om 19:46

Ik denk dat Wout daar een stokje voor wilt steken.

Har77 8 december 2020 om 09:09

Je doelt op de Sep Vanmarcke van de cross?

Ain’t gonna happen Arie. Mist killerinstinct, explosiviteit en tactisch vernuft en gaat daarnaast niet altijd even goed om met z’n materiaal. Met stip op 1 als het gaat om aflopende kettingen door bruusk en lomp schakelgedrag. In het zand van Oostende gaat dat meespelen.

(overigens: fanboy zijn omdat je z’n vader ‘kent’??? In goed Vlaams: wat noselijk)

Cintu 7 december 2020 om 19:09

Enkel voor de profs (mannen en vrouwen)? Of ook voor de jeugd?

Koersmaniak 8 december 2020 om 08:22

In België mogen enkel nog profwedstrijden doorgaan, dus geen jeugd of amateurs.

Gala 8 december 2020 om 06:39

Van mij hadden ze dit gerust mogen annuleren. Een WK zonder publiek? Dat is een café zonder bier, een restaurant zonder eten, enz… En dan nog op die troosteloze renbaan van Oostende. Neen, dank u.

Headlines

Materiaalzone

Populair