WK Gravel-organisatie kreeg ‘WK 2021-gevoel’: “Dit kan je niet elk jaar herhalen”
Foto: Cor Vos
dinsdag 8 oktober 2024 om 10:39

WK Gravel-organisatie kreeg ‘WK 2021-gevoel’: “Dit kan je niet elk jaar herhalen”

Interview Alleen maar lachende gezichten na afloop van het wereldkampioenschap Gravel tussen Halle en Leuven van afgelopen weekend. Organisator Golazo kon niet alleen rekenen op ruim 2600 deelnemers uit 42 verschillende landen, die zich in 24 categorieën tot wereldkampioen konden kronen; met wegtoppers Mathieu van der Poel en Marianne Vos kreeg men ook de gedroomde winnaars in de hoofdcategorieën. Om nog maar te zwijgen van de 155.000 toeschouwers die in Leuven, Halle of de Brabantse Wouden een kijkje kwamen nemen.

“Het gevoel van het WK op de weg van 2021 was helemaal terug. We kregen in Leuven een flashback naar toen”, blikt Golazo-baas Christophe Impens terug. “Een bruisende stad, nokvol enthousiaste mensen, een goede sfeer, volle fanzones. Een groot succes is wat we afgelopen weekend hebben gezien. Het is voor ons ook duidelijk dat gravel in Vlaanderen enorm hard leeft. Vorig jaar kwam er in Oud-Heverlee al een massa volk af voor het eerste EK en BK Gravel, maar nu nog meer. Uiteraard komt dat ook niet uit het niets.”

Het was Golazo zelf dat enkele jaren terug bij de UCI ging aankloppen om dit WK op de kalender te krijgen. “We hebben voelen aankomen dat de gravelscene een jaar of vijf geleden begon te groeien We zijn naar de UCI gestapt om te zeggen: ‘kijk, laat ons een competitieformat maken met qualifiers, zoals in granfondo’s. Maar dan wel iets waar de echte profrenners aan mogen deelnemen. Laat ons een serie maken en dat laten uitmonden in een officieel WK.’ De gereglementeerde competitie is dan ook ontsproten uit het succes van de granfondo.’s Maar we wilden een perfecte mix tussen de amateurs en eliterenners. Dat is het wonder van gravel, hé. De gewone amateur kan mee starten samen met Marianne Vos en Mathieu van der Poel.”

Gemakkelijk heeft Impens het zichzelf daar niet mee gemaakt. “Een WK Gravel is een van de meest complexe evenementen om te organiseren. Dat zeg ik met meer dan 25 jaar ervaring in het vak. In vergelijking met een normale wegkoers, zit je met de natuur, al hebben we met het Agentschap Natuur en Bos heel goed samengewerkt. Je zit met een parcours dat veel meer afgelegen is van de bewoonde wereld en veel moeilijker beheersbaar is. De veiligheid in de bossen, daar moeten we nog strenger op zijn dan op de openbare weg. Je kunt er veel lastiger komen met ambulances, je moet rekening houden met mensen die in het bos wandelen en geen weet hebben van het WK. Je moet elke zijdreef, en dat zijn er veel, beveiligen.”

Het deelnemersveld was om van te smullen – foto: Cor Vos

En dan zijn er nog de duizenden deelnemers op één parcours, wat – zo bleek vorig jaar al bij het EK Gravel in Oud-Heverlee – ook voor chaos kan zorgen. “We hebben veel uit het EK geleerd. De belangrijkste les was om zeker niet te kiezen voor meerdere lokale ronden, maar bewust voor een point-to-point-race te gaan. We hadden een grote finale lus, om zo weinig mogelijk gedubbelde renners te hebben. Dat is goed gelukt. De weinige gedubbelde renners die we hadden, waren mensen die pech hadden en een half uur staan sukkelen hebben met een ketting of banden en toch hun wedstrijd wilden verderzetten. Dat waren er een paar tiental en die hebben de wedstrijd nooit gehinderd. Alles is zeer goed verlopen.”

Toekomstbeeld?
Het staat ook vast dat het WK zowel onder de vele deelnemende profrenners als bij de fans leefde. Maar is dat iets wat ook in andere regio’s – denk aan het WK van volgend jaar in het Zuid-Franse Nice of over twee jaar in het Australische Nannup – kan worden geëvenaard? “Ik weet ook wel dat wij leven in een bevoorrechte regio. Vlaanderen is zot van koers en nu ook van gravel. Ook Leuven is een stad waar de mensen buiten komen en ook lang buiten blijven, als je een sportevent organiseert. Dit gaan we niet elk jaar kunnen herhalen. Kijk naar het WK van vorig jaar in Italië, dat was een regionale wedstrijd in vergelijking met hier. Daar stonden twee standjes en er was één drankkraampje. In Leuven was het volledig anders. Een hooggeplaatste bij de UCI stuurde mij: wauw, er zijn meer toeschouwers dan in Zürich.”

“Volgend jaar in Nice gaat het volgens mij ook werken. De keuze van de locaties is heel belangrijk. Aan de Côte d’Azur zal je prachtige parcoursen kunnen maken die best kunnen aanslaan. Je moet je WK ook kunnen organiseren in een regio die toeristisch aantrekkelijk is voor zowel toeschouwers als de vele mensen die zich kwalificeren en er het hele jaar voor trainen. Die willen ook ergens naartoe waar ze naast de koers ook iets kunnen zien en beleven. We hadden rond de 200 Amerikanen, zo’n 50 Australiërs, 40 Canadezen die deelnamen. Die mensen investeren en verwachten iets meer dan ‘gewoon’ hun koers.”

Hetzelfde geldt voor kampioenen als Mathieu van der Poel en Marianne Vos. “Als je ziet welke gretigheid ze aan de dag legden om te winnen, dan merk je dat het echt leefde. Jasper Stuyven zei voor het WK op de weg de gevleugelde woorden: er werd in Zürich meer gesproken over het WK Gravel, de bandenkeuze en materiaalkeuze dan over het WK Zürich zelf. Profrenners zitten vaak met een grote prestatiedruk. Maar voor het gravelen leggen de ploegen en merken als enige druk aan hun renners op: doe mee en zie maar waar je geraakt. Daarom rijden de profs nu met hetzelfde fun-gevoel rond als die vele honderden, andere deelnemers. Je ziet dat ook dat ze zich amuseren en het genieten was in de velden.”

RIDE Magazine
11 Reacties
07-10-2024 11:36
Ondanks dat er veel mensen zijn die het evenement downplayen en de prestatie van MvdP bagatelliseren omdat het WK gravel niet aan hun ideaalbeeld van wielrennen voldoet, vind ik het best mooi dat er een dergelijk evenement bestaat. Een wielerevenement met een soort Elfstedentocht-karakter. Niks mis mee wat mij betreft. Natuurlijk staat het geenszins gelijk aan het WK-weg of een RvV, maar de vraag is of dit de bedoeling is? Waarom kan er naast de traditionele wielerkoersen niet een dergelijk evenement bestaan die ook heel mooi is om aan je erelijst toe te voegen? Was de prestatie van Henk Angenent destijds minder mooi omdat er 4 uur later hordes aan 45 jarige accountants en postbodes finishten? Wat inderdaad wel belachelijk is, is dat het in hetzelfde weekend als gravelkoers Parijs-Tours wordt gehouden, deze mooie traditierijke najaarsklassieker wordt helaas jaar na jaar tekort gedaan en verdient zo veel beter.
07-10-2024 12:54
Heb gereden in m'n leeftijdsgroep. De passage door Leuven centrum: kip-pen-vel!

Startte verder met weinig ambitie, dus paar minuten voor de start achteraan in 't startvak aangesloten.
Al 2+ uur tevoren stonden er veel mensen in 't startvak. Dat gaat wel wat ver. Probeer inderdaad iets van een ranking te maken of organiseer een graveltijdritje de dag vóór het evenement, want nu is 't wel ietwat suboptimaal en dat heeft natuurlijk vooral te maken met dat er honderden renners in dezelfde leeftijdsgroep zitten, maat het niveau enorm uiteenloopt.
(Edit: *graveltijdritje)
    07-10-2024 22:32
    Aan de andere kant, voor elke kwalificatie wedstrijd ging het ook precies zo (vroeg in het startvak moeten staan om beetje goede start positie te hebben)..
    Wel leuk idee om een tijdritje dag vantevoren te doen!
07-10-2024 11:17
Dit riekt vooral weer naar het commercieel uitbuiten van een evenement om er geld aan te verdienen.

Natuurlijk is het prachtig om te zien dat grote namen uit de wielersport zich melden aan de start. Maar eigenlijk hoop ik vooral dat het unieke karakter van het gravellen niet kapot wordt gemaakt door organisaties als bijv Flanders Classics. Die vooral geld zien, en bij wie het minder gaat om de achterliggende gedachte van de sport.

Als kijksport is het in ieder geval niet interessant genoeg. Het is een doe-sport. Laten we dat dan ook vooral zo houden.
07-10-2024 11:26
Nadat ik (pas later) hoorde dat er kennelijk 50 starters waren met een Belgisch tenue kreeg ook ik een 'lach op mijn gezicht'. Deze verdween weer bij het besef dat al deze schateraars Paris-Tours overgeslagen hebben.
07-10-2024 12:21
Zijn we onderhand klaar met al dat geneuzel over die gravel hype? Het lijkt hier de laatste dagen wel gravelflits i.p.v. wielerflits!
07-10-2024 12:26
Dat vind ik wel gemakkelijk en snel geschreven. Ik hoorde net heel veel klachten dat enkel profs vooraan mochten starten, en daarna de leeftijdscategorie letterlijk werd toegepast. Kort samengevat: hun startsysteem is echt niet 'fair'. Iemand ouder dan 35 (of 40) die niet prof is maar wel al heel sterke resultaten neerzette in kwalificatiewedstrijden (daarmee bedoel ik niets minder dan top 10) komt in een verre box terecht en moet teveel mensen passeren die veel minder conditie/talent hebben dan deze persoon of personen. Beter zou zijn zoals bijvoorbeeld tijdboxen bij grote marathonevenementen, gebaseerd op eerdere resultaten, ik zeg maar iets. Ik kan begrijpen dat dergelijk sterke renners er snel de brui aangeven. Iemand die ik van heel dichtbij ken (ex-prof, werd 3-tal jaar geleden derde in BK beachrace mtb) twijfelde zelfs om te starten, deed 't toch, maar heeft na 1 passage de brui er aan gegeven. Jammer want hij was wel in goede conditie. Wie vond 't zo'n topevenement. Serieus wat voer voor verbetering, i.p.v. proberen commercieel te scoren met 'age groups'.
    07-10-2024 21:33
    Eliterenners zijn tijdens het jaar aan dopingcontroles onderhevig. Daarom vind ik het logisch dat amateurs het in hun leeftijdsgroep moeten beslechten. Nadien zijn de vakken per leeftijdsgroep, dus tegen wie je strijdt voor de titel. Je kunt ook elite worden he.

    Bij marathons werken de tijdsboxen ook niet op basis van prestaties uit het verleden, behalve dan voor het eerste startvak, vergelijkbaar met de eliterenners hier, maar uiteraard heb je minder elitelopers op een marathon, waardoor je daar ook steengoede amateurs kunt dulden. In de startvakken nadien werkt het op basis van de tijd die de loper denkt te kunnen lopen, wat prima werkt.
    08-10-2024 12:43
    @Tempobeul, bwa, ik begrijp wel dat er mensen ietwat gefrustreerd zijn door deze methode. Ze maken het parcours op maat van de wegeliterenners en ze mogen ook nog eens 'gratis' starten, nu begrijp ik dat ze een Mathieu willen paaien omdat hij één van de grootste sterren binnen het wierennen is. Maar dat het wat wrang overkomt kan ik wel begrijpen als je enorm veel middelen en tijd in je sport steekt...

    En ik heb nog nooit een marathon gelopen dus misschien is het daar iets anders. Maar met alle respect zijn de startvakken tijdens andere loopwedstrijden (of triatlons) gewoon belachelijk bij momenten, een héél groot deel van de deelnemers staan dus niet waar ze horen te staan en hinderen gewoon de helft of meer van het deelnemersveld. Ik heb ooit een artikel gelezen van een journaliste/triatlete die van voor ging liggen om tijd uit te sparen omdat ze niet zo goed zwemt. Dan heb je dus een volledig deelnemersveld gewoon gekloot, en jezelf ook omdat ze over je heen zwemmen, saillant detail, ze was nog eens zwanger ook...
07-10-2024 14:05
Wat mij betreft is er maar één WK gravel: Strade Bianche.
08-10-2024 02:38
Stuyven weer vierde, over een flashback gesproken…

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine