WK 2022: Jens Verbrugghe reed tijdrit op reservefiets, eigen fiets afgekeurd
foto: Cor Vos
dinsdag 20 september 2022 om 09:47

WK 2022: Jens Verbrugghe reed tijdrit op reservefiets, eigen fiets afgekeurd

Het WK tijdrijden voor junioren verliep voor Jens Verbrugghe niet zoals gehoopt. De 17-jarige tijdritspecialist werd ingehaald door de uiteindelijke winnaar Joshua Tarling en strandde op een teleurstellende 26e plek. Dat had een reden.

Verbrugghe moest de 28,8 kilometer lange tijdrit in Wollongong afleggen op een reservefiets. Nadat hij de verkenning nog deed op zijn eigen Lapierre, reed hij de daadwerkelijke rit tegen de klok op een Ridley van de Belgische wielerbond – een fiets waar hij nog nooit op had gereden. Verbrugghe zijn eigen fiets was kort voor de start afgekeurd. De reden: op Lapierre zat een voorblad met 53 tandjes, terwijl maximaal 52 zijn toegestaan (indien het aantal tandjes achter gelijk blijft).

Reactie wielerbond
Frederik Broché, technisch directeur van de Belgische wielerbond, heeft in gesprek met Sporza gereageerd op het voorval. “Na het EK in juli, waar Jens tweede werd, is de fiets op onderhoud geweest en in orde gezet voor het WK. Toen zou er een 53-plateau in plaats van een 52-plateau gestoken zijn. En dat is niet reglementair. Het is een ietsje groter verzet, dat gaat om 15 centimeter in de omwenteling. Maar dat doet er niet toe, het is niet reglementair.”

“Wij hebben dat hier niet gezien en ook niet gecontroleerd. Wij gaan ervan uit dat alle juniors naar hier komen met het maximumverzet, waar ze een heel jaar mee rijden”, vervolgde Broché. Volgens hem heeft de bond twee à drie drie uur voor de wedstrijd wel nog naar de fiets gekeken. “Qua positie, qua verzet. De UCI heeft het daar ook niet gezien, de fiets ging door de keuring.”

Verbrugghe leverde uiteindelijk bijna drie minuten in op winnaar Tarling. Op het Europees kampioenschap in juli eindigde de zoon van Rik Verbrugghe nog op de tweede plaats.

RIDE Magazine
58 Reacties
20-09-2022 10:43
Amateuristisch... Je moet gewoon met een fiets aan de start verschijnen (en de hele koers) die aan de regels voldoet. En verzet eisen is een bekend iets bij de jongeren categorieën. Heeft nog geluk dat het geen DSQ is geworden.
    20-09-2022 13:37
    Mogelijk nog beter... laten rijden... achteraf controlleren en een DSQ geven. Dat zal ze leren.
    20-09-2022 15:30
    @Johnnie Doe, ga je een zeventienjarige zo pakken door hem bewust te laten rijden met een foute fiets en bij aankomst te diskwalificeren ? Dat is eigenlijk nog een kind hé...
20-09-2022 10:58
Alleszins amateuristisch en onverantwoord. Dit is niet de nationale ploeg van de Bahamas. Wat ook de reden is dat ooit een 53 gemonteerd werd, die fout moet altijd ontdekt worden ter plaatse in aanloop naar het WK. Tenslotte bij de ultieme controle kort voor de start. Er is nog een ander aspect. Ik kan me niet voorstellen dat de betrokken renner de dagen voor het WK niet met zijn tijdritfiets getraind heeft. Daarbij had die renner bij het trainen altijd moeten voelen dat er een 53 i.p.v. een 52 beschikbaar was. Vreemd verhaal.
    20-09-2022 13:40
    Gewoon bewust gedaan. Voor mij 100% duidelijk. Je bent junior, je kent de regels. Die fiets is een persoonlijk iets vd renner. Iedereen weet dat. Gewoon een bewuste actie.
    20-09-2022 13:47
    Je praat hier over een 17-jarige he. Hoe was je zelf toen? En zou jij het leuk vinden moest er ergens iets mis gaan in leven/omgeving en dat er dan een onbekende online loopt te roepen dan je 100% zeker slechte bedoelingen had?
    20-09-2022 13:52
    Schorsen voor het leven. :D
20-09-2022 11:23
Klinkt als gevalletje (poging tot) fraude. Vraag me af of tandwiel ook gecontroleerd is voor het EK waar hij blijkbaar tweede werd. Er wordt wel erg snel geroepen dat het pas daarna is gemonteerd.
Overigens logisch dat UCI het tandwiel pas controleert vlak voor de wedstrijd. Eerder heeft weinig zin omdat het daarna eenvoudig gewisseld kan worden.
20-09-2022 09:58
Gewoon de meest ouderwetse manier van valsspelen bij de junioren die er is.

Beetje sneu wel.

Volgend jaar doet het er niet meer toe, maar de regels voor dit jaar en alle voorgaande jaren waren duidelijk. Het is al sinds jaar en dag hetzelfde.
    20-09-2022 10:07
    Student op Sporza lees je de verklaring. Geen fraude, maar een fout en niemand die controleert.
    20-09-2022 10:34
    @platteprijs
    Dat verhaal kan kloppen, maar is op zich geen bewijs van schuld of onschuld. Het valt niet uit te sluiten dat de mechanieker in kwestie bewust/in opdracht van renner of entourage gehandeld heeft. Als dat zo is, gaan ze dat natuurlijk niet zeggen. Blijft een heel jammere zaak voor zo'n jonge gast natuurlijk.
    20-09-2022 10:40
    @ Maillot natuurlijk kan dat zo zijn gegaan, maar ik zie vooralsnog geen reden om zo wantrouwend te zijn.
    20-09-2022 11:47
    [quote=Sportwereld.be]Verbrugghe ... had gekozen voor een ‘53’ vooraan zijn ketting. Daar geraak je wel eens mee door de keuring door de UCI, maar nu dus blijkbaar niet.[/quote]

    Oftewel: gegokt en verloren. Kappen met alle krokodillentranen en ge-Calimero.
    20-09-2022 11:50
    Pas toch op met die Vlaamse media, straks krijg je het nog aan je hartje. :D
    20-09-2022 15:13
    Ik weet van al mijn zes fietsen exact welke kettingbladen en cassettes er gestoken zijn.
    Een renner hoort zijn verzetten ook gewoon te kennen, evenals de regels.

    Sterker ik zou het erg vreemd vinden als je het als mechanieker niet door hebt. Sterker er is net genoeg verschil tussen een 52 en 53 tandwiel dat zelfs de voorderailleur iets lager of hoger moet afstellen. Ik heb laatst een 53-42 crank omgewisseld naar een 52-38 crank. De voorderialleur stond daarna te hoog.

    Zat er dus eerst een 52 op en je zet er daarna een ter vervanging per ongeluk een 53 op. Dan moet de voorderailleur toch echt iets omhoog, niet veel maar wel iets om optimaal te kunnen schakelen.

    De verklaring vind ik dan ook redelijk ongeloofwaardig.
    21-09-2022 00:40
    @the student: klopt helemaal
20-09-2022 11:51
Ergens vermoed ik hier toch de hand in van vader Rik. Als renner al een aparte figuur, als bondscoach ook geen onbeschreven blad. De Verbrugghes opereren als het ware in een eigen bubbel...
20-09-2022 10:07
Proberen vals spelen noemt zoiets ..
    20-09-2022 10:13
    Lees eerst eens de verklaring vooraleer je iemand vals beschuldigt.
    20-09-2022 10:36
    Ze hebben altijd ' verklaring' steven E of denk je dat ze het gaan toegeven ?
    20-09-2022 10:59
    Toch grappig hoe bij wielrennen mensen altijd uitgaan van het allerslechtste. Iemand die te snel rijdt heeft zeker doping gebruikt, iemand die de regels met 1 tandje overschrijdt heeft dit zeker doelbewust gedaan, … Kan toch gewoon een human error zijn? Als je je fiets binnensteekt bij de mechaniekers van de ploeg, vertrouw je natuurlijk wel op die mensen dat ze weten waar ze mee bezig zijn.
    20-09-2022 11:16
    Precies Steven-E die mensen weten heel goed waar ze mee bezig zijn. Des te opmerkelijk.
    En de gemiddelde wielerfan heeft te vaak zijn neus gestoten om alle resulaten blind te vertrouwen.
    20-09-2022 13:10
    @Steven E: hoe zou het komen dat men in de richting van fraude denkt?
    In het recente verleden: kousen die plots gegroeid waren bij een tijdrit, een fiets met motortje die toevallig in de materiaalpost geraakt op een WK, pakken die plots bolletjes kregen,...

    Het is eigen aan de mens en zeker in sport waarin de verschillen soms klein zijn om hier of daar een voordeel te proberen nemen.
    20-09-2022 13:43
    Pakken met bolletjes mocht ; elektrische fiets is 1 voorval op hoeveel controles ; groeiende kousen was ook de regel dat ze “aan de start” maar een bepaalde hoogte mochten hebben. Jullie doen alsof dat iemand die op een fiets kruipt automatisch slechtere bedoelingen heeft dan eender welke andere mens/sporter. Waarom kijken jullie dan?
    20-09-2022 15:32
    @Steven_E
    Helemaal akkoord dat we niet per definitie van slechte bedoelingen moeten uitgaan bij wielrenners.
    Maar tegelijk kunnen we er ook niet vanuitgaan dat iets aan een menselijke fout te wijten is, gewoon omdat de betrokkenen dat zo communiceren - dat zouden ze immers ook doen bij slechte bedoelingen.
    In dit geval zullen we 't nooit met zekerheid weten.
20-09-2022 13:42
Wie weet op wat voor 'foute' fiets hij het EK reed.
20-09-2022 13:05
Een mecanicien van een juniorenploeg gaat nooit zomaar dat tandwiel veranderen, want die weet dat het niet mag bij junioren.
Dus ofwel reed hij al met 53 op het EK, ofwel heeft hij die instructie gekregen.

Sommigen rekenen dit toe aan de bondscoach, maar dit lijkt mij eerder het gebied van de technisch directeur.
    20-09-2022 13:22
    De nummer 3 en 4 van het EK zullen hier wel het zijne van denken. Hebben we het zilver en brons niet gehaald door een fraudeur?
20-09-2022 10:38
De mechanieker heeft een fout tandwiel gestoken. En dat is dan de eindverantwoordelijke ? Je hebt controle en je hebt dubbele controle. Blijkbaar is geen van de twee hier gebeurd. Ik noem dit eerder de overtreffende trap van amateurisme. De bondscoach kan niet alles doen maar lijkt me wel verantwoordelijk als er geen adequate procedures zijn om zoiets te vermijden. En de renner gaat echter zelf ook niet vrijuit. Mocht het er niet opstaan, het is echt niet zo moeilijk om tot 52 te tellen ...
    20-09-2022 10:43
    Om met de vinger naar een achttienjarige te wijzen vind ik echt sterk overdreven.
    20-09-2022 11:00
    Het was de mechanieker van de ploeg (FDJ), en dit al enkele weken terug (meteen na het EK). In dit geval lijken renner & team mij meer verantwoordelijk dan de bond.
    20-09-2022 13:36
    Staat zelfs op het tandwiel. Mijn mening... doelbewust dat tandwiel erop gezet. Gespeeld en verloren.
    20-09-2022 14:23
    Operatie paraplu is reeds ingezet:

    De technisch directeur van de wielerbond. "Wij controleren de fietsen niet van de renners, dat is hier zoals ze bij ons thuis naar de koers vertrekken."

    Frederik Broché is Bachelor in Physical Education with 20y experience in cycling and endurance sports. Next to competing in cycling and triathlon he coached several riders at youth and top elite level in road and track cycling.

    Wat zit die daar in godsnaam te doen ? Ze hebben hun mond vol over een paceplan etc... Maar dan zien ze niet eens dat het aantal trapomwentelingen niet overeenkomt met de gereden afstand ? Waarom is die gast dan daar ? Beetje toeristen ? Congreske hier, congreske daar ?
20-09-2022 12:28
De reactie van de technisch directeur van de wielerbond zegt eigenlijk genoeg.
Hij doet een beetje nonchalant over het feit dat 53 tanden maar 15 cm. verschil is t.o.v. 52 tanden. Ook weet hij niet of 15 cm. het verschil zou maken. Nou dat betekent op deze tijdrit ca. 470 mtr. en kan winnen of verliezen bepalen. Een technisch directeur die niet weet of 15 cm. verschil maakt is compleet ongeloofwaardig en een DSQ was op zijn plaats geweest. Het is m.i. de moeite waard om op sporza dit interview terug te zien.
    20-09-2022 16:03
    Je moet natuurlijk nog steeds extra vermogen trappen om die 15cm te “verdienen” per omwenteling. Met jouw logica zouden de renners dan beter starten met 100 tanden op hun buitenblad. Behalve renners met korte benen dan, zodat ze hun scr*t*m niet openhalen.
20-09-2022 14:01
Klinkt meer als een bewuste keuze voor de 53 dan geklungel. In dat geval is het helemaal eigen schuld, dikke bult. De technisch directeur is ook al opvallend luchtig over het gebeuren terwijl je hier zou moeten stomen van woede als het een fout betrof.
20-09-2022 15:18
Het is best aannemelijk dat hij tijdens het EK ook met 53 heeft gereden en dat zou dan, om gerekend een 7e plaats zijn geweest i.p.v. zilver. Vreemd dat niemand de juiste vragen stelt.
    20-09-2022 16:05
    Nogmaals, die logica houdt geen steek. Met een 52 had ie meer omwentelingen gehaald met hetzelfde vermogen. Er zouden wel degelijk wat seconden verloren gaan, maar niet zoals je omrekent dat ie 1-op-1 15cm verliest per omwenteling.
20-09-2022 09:55
Nu ben ik toch wel heel benieuwd waarom er een 53 op de fiets gemonteerd was.
    20-09-2022 10:01
    Zijn coach had gezegd "Tandje d'r bij Jens!"
    20-09-2022 10:06
    @Wheely :) Zie Sporza voor de verklaring.
    20-09-2022 10:22
    Ik lees geen verklaring waarom men bij een junior een 53 monteert.
    De fietsmaker om de hoek vraagt bij aankoop van een fiets: "is het om mee te koersen?"
    Maar de fietsenmaker van de familie Verbrugghe steekt een groot verzet.
    Papa Rik won destijds ook de Giro-proloog door een 56x11 te steken.
    20-09-2022 12:45
    Ik ben benieuwd of hij op het EK niet ook stiekem met een 53 rond reed. Iemand toevallig nog een foto van die race?
20-09-2022 10:38
Misschien kan er bij de belgische bond niemand tot 53 tellen ?
20-09-2022 13:44
Vreemd verhaal. De verzetslimiet is een van de belangrijkste eisen aan een juniorenfiets, en daar zijn alle renners+ploegleiders naar mijn ervaring volledig bewust van.
In dit specifieke geval is het al helemaal absurd, aangezien je bij de nieuwelingen wel met een 53 kan rijden (bij 16 tandwielen achter), en bij de overgang naar de junioren er streng op wordt geattendeerd dat dit nu (bij een 14 achter) niet langer het geval is.
20-09-2022 19:22
Slecht verhaal dit, die gast weet echt wel dat d’r een te groot mes op ligt.
20-09-2022 15:13
Ik stond erbij en keek ernaar. man man man slapen doen we s’nachts.
21-09-2022 09:59
Zit de verklaring voor het tussendoor goedkeuren niet deels in dat zinnetje tussen haakjes (indien het aantal tandjes achter gelijk blijft)??

Ik lees het dat dezelfde fiets met een ander achterwiel (of andere cassette) dus goedgekeurd kan worden.
20-09-2022 09:56
Een jaartje te vroeg een grotere versnelling gestoken, volgend jaar is het toegelaten. Kan je met een 60 rijden als je wil.
20-09-2022 10:51
Hier is het gezegde " tandenknarsend van woede" wel van toepassing lijkt mij....
20-09-2022 10:07
Zit men te zeuren over kosten van dit wk voor landen maar mensen die hier voor verantwoordelijk zijn zelf de reis laten betalen waar is die wijsneus nou van een vantoerenhout
    20-09-2022 10:16
    De verantwoordelijkheid is wel heel gedeeld hier: de mechanieker van FDJ/Lapierre heeft een fout verzet gestoken, en niemand (niet de renner, entourage, team, Belgische bond, UCI) heeft dit gezien tot bij de allerlaatste check 15min voor de start.
    20-09-2022 10:17
    En voor de duidelijkheid: toen had de UCI de fiets al 2x in handen gehad
    20-09-2022 13:16
    @Steven_E Gaan we nu de UCI de schuld geven dat ze het niet eerder ontdekt hebben ? Wees blij dat ze het alsnog gezien hebben. Prima werk van de UCI controleurs. De fout ligt volledig bij team Verbrugghe.
    20-09-2022 13:44
    Daar heb je zeker gelijk in.
20-09-2022 15:25
Als je bewust een te groot kettingwiel steekt, dan weet je dat het kan zijn dat je niet door de controle geraakt. Dan zorg je toch gewoon voor de optie dat je een reservefiets hebt die perfect afgesteld staat, dat was niet het geval dus dan heb ik ook wel iets van gun hem het voordeel van de twijfel.

Je kan evengoed niet direct doorhebben wat er op je fiets staat qua versnellingen en crancks, en eens je op dreef bent er niet meer aan denken. Lange vlucht dus wat stijf de eerste rit, dan terug er wat ingekomen en niet stilgestaan dat je ander rijdt omdat je verondersteld dat het juiste er op staat?
20-09-2022 11:36
Het zal trouwens wel beter zijn dat die belachelijke regel volgend jaar weg is. Je hebt bijvoorbeeld wel de kracht maar je kan minder omwentelingen draaien dan te tegenstand en daardoor verlies je de titel. Eigen versnelling kunnen kiezen zal de echte waardeverhoudingen alleen maar ten goede komen.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine