WK 2021: Sam Bennett trekt zich terug voor wegkoers

dinsdag 21 september 2021 om 15:37
WK 2021: Sam Bennett trekt zich terug voor wegkoers

foto: Cor Vos

Sam Bennett heeft zich teruggetrokken voor de wegkoers op het WK wielrennen in Vlaanderen, die zondag wordt verreden. Volgens de Ierse sprinter, die aan het eind van het seizoen overstapt van Deceuninck-Quick-Step naar BORA-hansgrohe, kan hij weer pijnvrij koersen, maar is een wedstrijd over 260 kilometer momenteel nog een stap te ver.

In het najaarsnummer van RIDE besteden we ruimschoots aandacht aan het komende WK en lees je onder meer interviews met Wout van Aert en Jasper Stuyven. Profiteer nu van onze abonnee-actie en krijg tijdelijk bij het afsluiten van een jaarabonnement ons najaarsnummer gratis. Bestel je RIDE liever los? Bestel dan nu het najaarsnummer van RIDE en krijg het gratis thuisbezorgd.

“Het is altijd een eer om Ierland te vertegenwoordigen op het internationale podium. Maar helaas is het dit jaar niet mogelijk om deel te nemen aan de wereldkampioenschappen op de weg”, laat hij via de Ierse wielerbond weten. “Ik ben erg blij dat ik weer pijnvrij kan koersen en met elke koers weet ik dat mijn conditie en koersscherpte verbeteren. Maar in dit stadium is een slopende koers van meer dan 260 kilometer waarschijnlijk een stap te ver.”

Door de absentie van Bennett bestaat de Ierse ploeg zondag uit Eddie Dunbar, Rory Townsend en Ryan Mullen.

Dit artikel delen:

53 Reacties

Marik 21 september 2021 om 15:40

Hè jammer, ik had het mooi voor hem gevonden als hij had kunnen rijden. Zo’n goede renner, rug recht gehouden in een situatie waarin hij onheus werd bejegend. Hopen dat hij volgend jaar weer laat zien wat voor een fantastische coureur hij is. (wel recht blijven sprinten Sam)

Beer 21 september 2021 om 18:00

Ah, werd hij ‘onheus bejegend’? Goed dat we dat nu effe zeker weten. Marik was erbij!

Panache 21 september 2021 om 18:15

Natuurlijk werd hij onheus bejegend. Namelijk uitgekafferd voor het simuleren van een blessure én uitgekafferd voor het geblesseerd zijn. De logica zegt dat slechts één van de twee kan kloppen, dus Lefevere zat toch ergens mis. Maar ik lees graag jouw verklaring Beer. Gisteren heb je mij ook overtuigd, dus ik voel al een beetje aan dat het nogmaals lukt.

Murcia 21 september 2021 om 18:19

Ik denk dat de term onheus bejegend wel van toepassing is, Lefevere zei eerst dat de knieblessure niet bestond (trok later die valse bewering in) en gaf aan dat Sam zware geestelijke problemen had en over de overstap naar Bora die hij vergeleek met vrouwen die binnen hun relatie worden mishandeld ("Het is hetzelfde als dames die na partnergeweld toch nog terugkeren naar huis.”) Een vergelijking die er zo zwaar over was dat zelfs bij het kritiekloze Vlaamse journaille en DQS sponsoren dit leidde tot zoveel ophef waardoor hij die uitspraken terug moest nemen. Vervolgens gebruikte hij de oude truc om vanuit de leiding de renner niet op te stellen en daarnaast zijn salaris te halveren vanwege dat niet rijden. Hier stak Sam zelf een stokje voor door gewoon te starten op het EK en als reactie wil de ploeg hem nu overal op stellen, tenminste dat zegt Patrick maar we weten allemaal dat dit dreigement loos is en de kans dat Bennett opduikt aan de start van bv P-R nihil is.

Van Sam zelf hebben we verder geen onvertogen woord over DQS gehoord wat aangeeft dat hij in de resterende maanden van zijn contract de verstandigste is.

Murcia 21 september 2021 om 18:49

Zoals gebruikelijk Beer geen argumenten om het bovenstaande te ontkrachten maar een jij bak. Die opmerking over de Vlaamse journalisten lijkt me terecht als ze zelfs hun best doen om een stomdronken wielermanager te plezieren en meegaan in het gelul over een hypo terwijl iedereen weet dat dit niet het geval was. Is die uitzending overigens nog steeds niet terug te kijken in België en zo ja waarom niet?

Reiger 21 september 2021 om 19:01

@Murcia Wat je zegt. Normaal struikel je over fragmenten maar nu is er vrijwel níets te vinden. Rara. Wss heeft óf Patje zelf of de PR afdeling van de ploeg een half dreigement losgelaten. En het journaille in België schiet dan netjes in de houding en doet netjes wat er gevraagd wordt. Zoals ze dat al sinds de jaren 90 doen bij de ploegen van Patje.
En over Beer had je ook gelijk Murcia. Nooit een inhoudelijke reactie/discussie maar altijd in een redelijk agressieve verdedigingsstelling kruipen zonder feiten.

Panache 21 september 2021 om 19:01

Je kan zo veel beter Beer. Laat zien wat je in je mars hebt! Verklaar waarom Bennett tegelijkertijd wel én niet geblesseerd kon zijn. Al mijn hoop op een verklaring ligt in jouw handen, niemand anders is tot zo’n kunstje in staat.

ssj 21 september 2021 om 19:17

@Beer, we weten zeker dat Bennett onheus is bejegend zoals hierboven al vermeld. Wellicht dat Bennett mensen onheus heeft bejegend maar dat is dan weer niet goed vast te stellen. Of weet jij meer?

Beer 21 september 2021 om 19:45

Mooi dat iedereen beseft dat niet alleen Lefevere in de fout ging. Meer had ik eigelijk niet te vertellen. Voor de rest hebben jullie natuurlijk helemaal gelijk wanneer jullie het hebben over anti-christ Patje L. en zijn slaafse volgelingen van de Vlaamse pers. Maar heb je dat in Nederland ook niet? Matje die een scheet laat en zegt dat het een roze wolk was. Dat gelooft toch ook iedereen?

Marik 21 september 2021 om 19:55

Help me even beer, is die laatste post nou een soort van mea culpa van jouw kant? Of blijf je de dwarse beer uithangen? Ik kan het er werkelijk niet uit opmaken. Jouw kennende kom je vast heel snel met een verklaring waarbij je ook nog eens heel goed aan zelfreflectie doet!

Murcia 21 september 2021 om 19:59

Lijkt me van niet, Matthieu zijn val op de OS was het onderwerp van nogal wat bijtende Nederlandse spot op social media en de pers heeft niet bepaald omfloerst gezegd dat het zijn eigen schuld was. Er was veel ruimte voor de Bondscoach en ploegmaat Vader om hun kritiek (op hem) te uiten en hier op dit forum was de overgrote meerderheid van mening dat het een gevalletje was van eigen schuld dikke bult. In het algemeen zijn Nederlanders veel harder naar hun sporters toe, niemand ging hier bv mee in het hunnie hebben het gedaan van junioren Bondscoach van Bon die kennelijk de post van de UCI niet kon lezen over het aantal deelnemers op het WK.

Enige uitzondering is Max Verstappen die nooit maar dan ook nooit iets fout doet, maar dat is te wijten aan de sekte die Ziggo heet.

Reiger 21 september 2021 om 22:08

@Murcia Hopelijk schoont de nieuwe eigenaar van de uitzendrechten F1ook het team in de studio en in het commentaarhokje flink op. Nooit maar dan ook nooit een kritische vraag aan Max. “Wat was je goed zeg!” is meestal de eerste zin. En in mijn ogen gaat de Belgische pers zo om met belangrijke figuren in het wielrennen als Lefevere.
Je kunt toch gewoon een discussie aanzwengelen in de studio en elkaar met argumenten en feiten bekampen? Net zoals het hoort hier op WF!

Panache 22 september 2021 om 11:05

In de F1 zijn een aantal mensen flink het meeliften op Max zijn succes en weten ze dat hun populariteit (en inkomsten) een flinke vlucht nemen bij het succes van de Nederlander. Met journalistiek heeft het inderdaad niets meer te maken. Ik kijk graag F1 (Sky Sports) en daar zijn ze ook wel pro Hamilton, maar niet kritiekloos en met voldoende ruimte voor een ander geluid (van Brundle bijvoorbeeld). Net als bij het wielrennen is de balans tussen enthousiast commentaar geven voor de massa en het kritisch lezen van de koers voor de kleine groep liefhebbers die de sport al jaren volgt, ontzettend lastig. Moet zeggen dat Eurosport met Karsten Kroon en Jeroen Vanbelleghem een mooie balans heeft gevonden. Heeft deze post nog iets te maken met Bennett? Euh ja: de commentatoren zullen over zijn absentie spreken zondag.

Boasson en Hagen 21 september 2021 om 16:06

Hij krijgt ook nog een zwaar najaar voor de kiezen natuurlijk.

nickdt 21 september 2021 om 16:12

Lol. Die stapt gewoon na een kilometer af om Pat’Brulkikker’Lefevere een loer te draaien.

Turtlehead 21 september 2021 om 16:45

Centjes zijn veiliggesteld, verder sparen voor de verre reis naar China?

de adelaar 21 september 2021 om 17:10

Hij schijnt een flesje naar PATLEV te hebben gestuurd…

Fast Freddy 21 september 2021 om 17:30

Nou, eens kijken wat de Ierse bondscoach te melden heeft in zijn column. Ik verwacht dat hij Sam helemaal kapòt gaat maken. Lol

Franco Ballerini 21 september 2021 om 17:59

“Slamm Blennett? Ik heb hondelden lenners gecontlacteerd en met twee ploblemen, twee!, gehad. Ze moeten niet mijn kroten spelen!”

Thijs E 21 september 2021 om 18:07

Meesterlijk trol-actie van Bennett, dit gaat verder met een paar keer vroeg uit de koers stappen en eindigt met een kerstkaartje waarin hij Patje bedankt voor alle liefde en het salaris over 2021

Rufusvb 21 september 2021 om 18:30

Zou er bijna spontaan een hypo van krijgen… maar kijk toch liever iets te diep in het glaasje…

Franco Ballerini 21 september 2021 om 18:36

Is Michelangelo voorgoed verbannen? Dat zou doodzonde zijn.

S'mon 21 september 2021 om 18:53

Zou het, wat doet je dit denken?

Reiger 21 september 2021 om 19:07

Gisteren schreef Michelangelo iets over de lallende en stomdronken Patje en die werd verwijderd. In de plaats van het stukje stond “tot ziens”. Dus wss een ban.
Ik heb het stukje gelezen en ben eigenlijk wel benieuwd waarom er om dit stukje een ban heeft gevolgd. Hij schold niet, het ging alleen over zijn favoriete onderwerp en schreef wat elke kijker ook zag.
Er zijn er hier ook die reageren alleen op veldrijden of baanwielrennen. Is toch ook niet erg?
#FreeMichelangelo

ssj 21 september 2021 om 19:10

Dit bericht staat er al 3,5 uur en hij heeft nog niet gereageerd. Je zou het bijna denken

Mark Peeters 21 september 2021 om 19:20

Michelangelo gokte verkeerd en liet zich – ten onrechte – volledig gaan, zoals altijd het geval is bij hem als het over DQS, Pat Lefevre of RE gaat. Patje heeft na het WK tijdrijden gewoon last gehad van hypo, een laag bloedglucosegehalte. Is iets gans ander dan dronken zijn.
Trouwens, zelfs indien Patje teveel had gedronken, dan nog was Michelangelo zijn reactie “not done”.

Murcia 21 september 2021 om 19:21

@Reiger
Volgens mij is de post die ik daar plaatste ook verwijderd maar ik ben er nog al weet ik ook niet wat er zo erg was aan mijn post of die van Michelangelo. Het is des te raarder dat de MaartenSmits types van deze site gewoon vrolijk door kunnen gaan met galbakken en trollen. Ik heb met Michelangelo altijd goede discussies kunnen voeren ook al verschilden wij van mening. Provocatief kon hij zeker zijn maar ik vond hem een poster die altijd zijn mening beargumenteerde en daar heb ik respect voor.

Wheely 21 september 2021 om 19:22

#RIPMichelangelo

Romāns Vainšteins 21 september 2021 om 19:30

Verlinde is dood,… leve Verlinde! Voor het overnemen van zijn primaire taak hier heeft ie er genoeg ‘opgeleid’.

Turtlehead 21 september 2021 om 20:15

Zou er iets ergers zijn dan verbannen worden van WF vanwege een tirade tegen Ome Pat? Ik kan eigenlijk niks onnozelers bedenken…. Je moet al héél ver gaan, om daarin over de schreef te gaan ;)
En dan moet je daarnaast eens bedenken hoevel clicks en reclame-inkomsten Michelangelo voor de directeuren-eigenaars van WF heeft gegenereerd!

Reiger 21 september 2021 om 20:24

@Turtlehead Kan ook gewoon dat Michelangelo even off-line is gehaald omdat hij staat te poseren voor een standbeeld die hij aangeboden krijgt van de firma WF voor bewezen diensten. En volgend jaar een lintje. Ridder Michelangelo :)

Wheely 21 september 2021 om 20:56

Het is natuurlijk slechts een kwestie van tijd voordat er ene Leonardo, Donatello of Raphael opduikt om het stokje over te nemen.

kleomantre 21 september 2021 om 21:06

Wielerflits is een site met een, vergeef me, halfbakken journalistieke inslag, waar ze gappen van anderen (toegegeven dat doet zowat iedereen in het medialandschap) en ze bewust uitspraken aandikken door ze te bombarderen tot kop omdat het traffic genereert. Ik vind het niet perse erg, want het is een goede verzameling van allerlei nieuws uit de wielerwereld en zo af en toe komt er wel eens een kwalitatief hoogstaand interview voorbij (eigen werk). Alleen dat je dat dan dood gaat modereren is dan wat mij betreft wat kolder gezien de niet smetteloze werkwijze van WF zelf. Anderzijds waren er hier vorig jaar wel een paar giftige types aanwezig die op de lange termijn dan weer schadelijk zijn voor de doelstellingen van WF.

Het enige wat ik kan vermoeden is dat Michelango de laatste tijd wel heel veel reacties op artikelen heeft geplaatst en ruim de tijd nam om weer een weerwoord te leveren als er op zijn eerdere reacties gereageerd werd en dat ze het bij de redactie wat teveel van het goede vonden. En dat dan vooral omdat ze inhoudelijk vaak van dezelfde aard waren met kritiek op hetzelfde thema. Op basis van onbehoorlijk gedrag zie ik het niet zitten.

Verweggistan 21 september 2021 om 21:07

Of hij moet even een plafonnetje in een kerkje schilderen.

Reiger 21 september 2021 om 19:35

@Murcia Als de ban is om een reactie over de bezopen Patje zou het wel heel erg raar zijn. WF zet het immers zelf op deze site inclusief alle tweets/reacties uit andere pers.
En ook ik kon Michelangelo goed hebben. Soms wat langdradig maar altijd met goede argumentatie en zonder gescheld. Niet dat iedereen het ermee eens was, maar dat hoeft toch ook niet? Beter dit dan one-liners met wat verkapt gescheld erin.

Romāns Vainšteins 21 september 2021 om 19:41

Start er een forumtopic over zou ik zeggen.

OT:
Wat Bennett aangaat vind ik het alleen maar eerlijk en normaal dat hij hier niet starten wil met een non-conditie op een parcours dat in die status niet waarschijnlijk maar veeeeeeeel te zwaar voor hem is. Jammer ergens wel want ditzelfde QS heeft het toch bijna voor elkaar gebokst om hem in de eerste groep in Wevelgem te krijgen, zo heel veel scheelde dat niet.

Murcia 21 september 2021 om 19:49

Helemaal mee eens, ik vind de keuze om hem eruit te gooien ook nog eens opmerkelijk omdat juist Michelangelo voor een geweldige stroom aan clicks en reacties zorgde. Als hij dat nu deed met een hoop gescheld maar nee hij vond iets en beargumenteerde dit. Hij deed dus wat deze site beoogd, namelijk een uitwisseling van meningen die deze site doet groeien. Dat hij een hekel had aan Lefevere of Evenepoel mag van mij want liever een open vizier dan het sneaky opereren van sommigen. Maar goed daar laat ik het bij en misschien zien we Michelangelo wel terug in een reïncarnatie zoals bij anderen die een ban kregen.

Beer 21 september 2021 om 19:56

Edit redactie: niet doen

Marik 21 september 2021 om 20:01

Een ban, of gemodereerde reactie heeft ook te maken met de hoeveelheid aan meldingen die er op een reactie binnenkomen. Het zou natuurlijk ook kunnen dat er lieden zijn die stelselmatig de opmerkingen van Michelangelo hebben gerapporteerd. Dat zijn diezelfde lieden die ook stelselmatig uitdelen op dit forum. Die lieden zijn heel goed in genuanceerd trollen. Mijn mening daarover is dat dit zeer hypocriet gedrag is.
Ik meld zeer zeldzaam, omdat ik vind dat elke mening moet kunnen blijven staan, ook al is die scherp. Schelden of bedreigingen zijn voor mij de limiet en dat heb ik Michelangelo nooit zien doen. Daarnaast mag er wel wat meer worden opgetreden tegen het genuanceerde trollgedrag.
Oh ja en voor een minder venijnige sfeer op dit forum is wat anders nodig, en velen zullen snappen wat ik daarmee bedoel.

Reiger 21 september 2021 om 20:04

@Beer it takes two to tango

Panache 21 september 2021 om 20:09

Michelangelo zal vast niet voorgoed weg zijn. Hij geniet van het mooie weer in Italië en heeft het zo nu en dan druk mee zijn advieswerk. En zijn vrouw zal ook wel eens iets anders willen eten dan lasagne. Normaal gesproken gaan we hem spoedig wel weer zien en kunnen we weer genieten van zijn bijdragen. Ik ben het niet vaak met hem eens, vooral over Lefevere verschillen we flink van mening. Hij moet daar vaak heel genuanceerd over doen, terwijl ik de Belgische topmanager een onaangename persoonlijkheid vind. Maar ondanks zo’n meningsverschillen waardeer ik zijn bijdragen en stel ik op prijs dat hij helder en mooi geschreven alles verwoord. Oké het kan wat puntiger, maar de inhoud is netjes onderbouwd en hij is niet bang om iemand voor het hoofd te stoten indien zijn ethische voelsprieten jeuken. Tot snel Michel!

Murcia 21 september 2021 om 20:10

Dat juist Beer het woord karaktermoord in de mond neemt is wel komisch na al zijn denigrerende/insinuerende opmerkingen aan het adres van Mathieu, de ploeg AF en de gebroeders Roodhooft of de fijne reacties aan het adres van Groenewegen. Irony is dead.

Marik 21 september 2021 om 20:13

@Murcia, ben het volledig eens met je en mijn inziens zou daar veel strenger tegenop getreden mogen worden. Het is gewoon trollgedrag.

Beer 21 september 2021 om 20:16

Nee hoor Murcia. Eerst en vooral bedragen mijn posts maar een fractie (qua hoeveelheid) van die van Michel.. Bovendien staan die van mij tjokvol argumenten.

ervee 21 september 2021 om 20:19

@beer:

Quote: “Nu hij geband is, kan de sfeer hier misschien wat opklaren en minder venijnig worden.”

Goh, jij hebt echt geen zelfreflectie, is het wel?

Marik 21 september 2021 om 20:19

De zelfreflectie is wederom bewonderenswaardig.
Edit: zie nu dat ervee een soortgelijke reactie op hetzelfde moment schreef. Briljant!

RLM 21 september 2021 om 20:21

@Beer Ik ben het niet eens met Michelangelo over Evenepoel (hij vindt hem een arrogante kwast, ik vorm er nog geen mening over) maar zou liever elke dag een column van hem lezen over Evenepoel dan ook maar 1 reactie van Maartensmits

Maartensmits 21 september 2021 om 19:59

edit wf: niet doen

Reiger 21 september 2021 om 20:12

Sorry Maarten. Het zal aan mij liggen maar wat bedoel je?

girardengo 21 september 2021 om 20:26

Zolang je het weet te onderbouwen mag je op iedereen kritiek leveren. Dus Michelangelo weg? Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Er zijn er die nauwelijks beargumenteerd iemand naar beneden halen.

L. Valentijn 21 september 2021 om 22:06

t zou me wel een hoop leeswerk schelen elke avond..
Wellicht zit Michelangelo in de auto op weg naar Leuven voor het finale-weekend, en om aan ‘de langste toog’ te proosten met Patlev?
Hij mag zeker terugkeren, maar wellicht wat minder pavloviaans-op-de-kast als het DQS betreft?

Jean Dumas 22 september 2021 om 09:57

#TeamMichelangelo

Barry Batsbak 22 september 2021 om 13:46

Kunnen we daar geen wielershirtjes van laten drukken?

Headlines

Materiaalzone

Populair