WK 2020: Nederland bouwt wegploeg rond Tom Dumoulin

maandag 14 september 2020 om 19:35
WK 2020: Nederland bouwt wegploeg rond Tom Dumoulin

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin is op het aankomende WK wielrennen in Italië de kopman namens de Nederlandse ploeg. De renner van Jumbo-Visma zou aanvankelijk het kopmanschap delen met Bauke Mollema, maar de Groninger is uitgeschakeld met een arm- en polsbreuk. Bondscoach Koos Moerenhout heeft vandaag het Nederlandse achttal bevestigd.

Dumoulin krijgt in de omgeving Imola, waar een parcours met bijna 5.000 hoogtemeters is uitgestippeld, drie ploeggenoten van Jumbo-Visma met zich mee: Robert Gesink, Antwan Tolhoek en Pascal Eenkhoorn. Namens INEOS Grenadiers is Dylan van Baarle van de partij en Trek-Segafredo vaardigt de ervaren Pieter Weening af. Team Sunweb-renners Sam Oomen en Martijn Tusveld maken de selectie compleet.

Dat Mathieu van der Poel niet mee zou doen, was eerder vandaag al bekendgemaakt. De Nederlands kampioen vindt het parcours in Italië te zwaar. Wilco Kelderman bereidt zich voor op de Giro d’Italia, evenals Steven Kruijswijk, die ook nog altijd herstellende is van zijn val in de Dauphiné.

‘Tom zal nog altijd als troef uitgespeeld worden’
“We missen met de geblesseerde Bauke Mollema een mogelijke troef, waarvan ik verwacht had dat hij op dit parcours prima tot zijn recht zou komen”, begint Moerenhout zijn uitleg over de selectie. “Bauke zou met Tom Dumoulin de kopman voor de wegwedstrijd zijn. Zijn noodgedwongen afzegging verandert onze tactiek wel enigszins. Tom zal nog altijd als troef uitgespeeld worden, maar we kunnen met deze groep met een open blik naar de koers kijken.”

“Met coureurs die allemaal in prima doen zijn momenteel en op dit WK, waar het nauwelijks vlak is, goed uit de voeten kunnen. In de tijdrit rijden we met Tom Dumoulin en Jos van Emden. Tom is al eens wereldkampioen geweest op dit onderdeel en kan zeker hoge ogen gooien. Wel houden we nog een slag om de arm over zijn deelname die hangt af van hoe hij de Tour de France heeft verteerd. Daarnaast hebben we ook met Jos een sterk ijzer in het vuur”, legt Moerenhout uit.

Selectie Nederland voor het WK wielrennen 2020 (27 september)
flag-nl Tom Dumoulin
flag-nl Robert Gesink
flag-nl Antwan Tolhoek
flag-nl Pascal Eenkhoorn
flag-nl Dylan van Baarle
flag-nl Pieter Weening
flag-nl Sam Oomen
flag-nl Martijn Tusveld

Selectie Nederland voor het WK tijdrijden 2020 (25 september)
flag-nl Tom Dumoulin
flag-nl Jos van Emden

Dit artikel delen:

45 Reacties

Yeez 14 september 2020 om 19:38

Logische selectie als je kijkt wie er niet beschikbaar zijn, kelderman die zichzelf heeft afgemeld en dat de wedstrijd 5000 hoogtemeters bevat. Tusveld en weening zijn goede knechten hier

harryjohan71 14 september 2020 om 19:39

Mis alleen Wilco Kelderman. Voor de rest de verwachte namen.

john 15 september 2020 om 10:13

En ik mis Niels Eekhof ,kan iemand me een verklaring geven waar om hij er niet bij is

Pascal De Kooning 14 september 2020 om 19:44

Kelderman is goed in vorm. Heb ik iets gemist over dat hij zichzelf afgemeld heeft oid?

Barry Batsbak 14 september 2020 om 19:52

Giro-bubbel?

Krul 14 september 2020 om 20:22

Maar Oomen gaat wel naar het WK. Die rijdt toch ook de Giro? Of gaat Kelderman op hoogtestage nog?

Barry Batsbak 14 september 2020 om 19:51

Knappe ploeg. Niks mis mee. Voldoende kwaliteit om mee te doen voor een knappe notering, Tom was er in Innsbruck al eens kort bij.

Groningen 14 september 2020 om 20:39

Ik zie het wel zitten. Natuurlijk moet alles toevallig op z’n plek vallen, maar dit is toch echt wel een sterke selectie.

koos1 14 september 2020 om 19:57

Sterke ploeg met de verwachte namen. De kans is klein op een NL wereldkampioen, maar je weet natuurlijk maar nooit. Dumoulin zal geen favoriet zijn, maar komt steeds beter in vorm en op een goede dag kan hij zeker voor de verrassing zorgen.
Opvallende afwezig is Kelderman, maar misschien ook wel een logische afmelding met voorbereiding op de Giro.

nickdt 14 september 2020 om 20:04

Oomen en Weening gaan ook naar de Giro (En waarschijnlijk Tolhoek ook).

Ivan 14 september 2020 om 20:06

Ik mis toch eigenlijk Wout Poels wel een beetje. Het ging al een stuk beter met hem en hij heeft dadelijk in elk geval de kilometers in de benen. Ideale knecht eigenlijk.

Magician 14 september 2020 om 20:14

Op basis van kwaliteit hoort hij er zeker bij, maar hij is niet fit, niet in vorm, zal liever geen knecht spelen en heeft in een Nederlands truitje eigenlijk nog nooit een goede wedstrijd afgeleverd.

oscarito1908 14 september 2020 om 21:49

Die heeft nog nooit iets gepresteerd in een oranje shirt.

Scott Sunderland 15 september 2020 om 00:04

Nee, Poels en het WK is geen gelukkig huwelijk tot nu toe en waarschijnlijk blijft dat zo.

peterwinnen 14 september 2020 om 20:29

Mooi zeg, Eenkhoorn.

Bami Bal 14 september 2020 om 20:31

Eekhoorn? Neem dan die jongen van Sunweb mee.

peterwinnen 14 september 2020 om 20:38

die klimt niet zo goed

Bami Bal 14 september 2020 om 20:58

Beter dan Eenkhoor op het NK.

maklukzat 14 september 2020 om 21:10

NK had niets met klimmen te maken.

peterwinnen 14 september 2020 om 21:47

Heb je puntje Bami….maar laten we wel zijn: het gaat hier om een knechtenrol, renner die flink kan doorhalen…dan denk ik dat je meer hebt aan Eenkhoorn dan aan Eekhof. Beide krijgen hun kansen nog wel op een meer prominente plek in de ploeg.

jv88 15 september 2020 om 05:36

Wedstrijd ook gezien of alleen de uitslag?

peterwinnen 15 september 2020 om 07:26

Volledige wedstrijd

john 15 september 2020 om 10:16

Ja ze moeten iemand hebben die mee springt en dan in de wielen blijf zitten ,en dat kan die perfect (zie NK)

Verweggistan 14 september 2020 om 20:40

Ik was al benieuwd wie de bondscoach koos. Leuk voor Eenkhoorn en Tusveld.

Newschooler 14 september 2020 om 20:54

Koos koos

RainbowJersey 14 september 2020 om 21:48

Bondscoach Koos koos de te coachen renners.

Wheely 15 september 2020 om 10:20

Koos koos Koos Konijn als favoriete mascotte voor dit team.

Sephiroth 14 september 2020 om 20:51

Voor eekhoff dus te zwaarbevonden?

freirefreire 14 september 2020 om 21:00

Tom lijkt in de Tour (en ook in de weken daarvoor al) elke dag beter te worden. Hij is geen afmaker en zeker geen topfavoriet, maar ik heb er vertrouwen in dat hij lang mee zal kunnen. Ik verwacht hem niet in de regenboogtrui, maar top-5 moet haalbaar zijn

Romāns Vainšteins 14 september 2020 om 21:03

Ook de AGR en Luik zou ik hem zijnde nog meepakken, dan rust.

Richard Bender 14 september 2020 om 21:48

Dumoulin rijdt dus geen tijdrit… tenminste dat is eigenlijk altijd zo als men zegt dat er een slag om de arm wordt gehouden.

Focus op Tour goed beëindigen en dan door naar de wegrit. Zou ook best slim zijn.

Titaantje 14 september 2020 om 22:16

Ik had bouwman verwacht ipv Tusveld, maar het is lood om oud ijzer. Best mogelijke selectie, maar ik reken niet op medailles.

Baik-Baik 14 september 2020 om 22:33

Tusveld reed erg sterk in de Tirreno.

jan van schijndel 14 september 2020 om 22:30

Hoop vooral op een vrije rol voor Gesink. Niet dat ik hem meteen zie rijden voor de overwinning, maar zie hem wel de koers opengooien. En zijn vorm lijkt goed te zijn als je hem gister bezig zag.

KevinK1986 14 september 2020 om 22:37

Lekker vrijbuiten en oorlog maken… je bent geen grote favoriet, zult in een sprintje nooit winnen.. dus gewoon volle bak erin vliegen lijkt me. Laat de “favorieten” maar wachten en kiezen welke ontsnapping.

Off Topic,
Wat denken jullie van een Sepp Kuss? Dit wordt mijn dark horse voor de rit!

assen 14 september 2020 om 22:37

Een teleurstellend team. Zonder Mollema, Van der Poel, Kelderman, Poels, Kruijswijk … welke van deze renners zijn er nog bij als er maar 20 renners overblijven? Met een vlammend eindschot? Je kunt het de renners niet verwijten natuurlijk, maar ik zie het somber in voor NL.

Ik hoop dat het een vrijbuitersploeg is, en niet alleen of vooral de kaart Tom wordt gespeeld.

lnnrt 14 september 2020 om 23:00

Handig, die vlaggetjes bij de namen ;)

boenk 15 september 2020 om 04:25

En dan zeggen de Nedelanders dat Belgen chauvinisten zijn. Enkel maar Nederlanders in deze selectie. Toeval?

Lennimator 14 september 2020 om 23:03

Mooi dat Tusveld er bij zit. Meer dan verdiend! Die jongen is al langer goed bezig. Kleine terugslag door pech maar nu helemaal terug.

Ingmar T. 15 september 2020 om 06:54

Ik mis Boogerd (als dark horse) bij de selectie. 8-)

Maenhout 15 september 2020 om 08:33

Van Emden lijkt mij kansloos bij de tijdrit, afgaande op de tijdrit van gisteren. Die zou ik geen sterk ijzer noemen, maar de bondscoach zal het wel weten.

Barry Batsbak 15 september 2020 om 11:01

Gebrek aan beter.

52voor11achter 15 september 2020 om 08:44

Onderschat de ambitie van Dumoulin niet. Hij werd al eens vierde en nu wil hij meer (zeker als hij de Tour of een Tour etappe niet wint).

WernerFranke 15 september 2020 om 12:25

De Tour gaat hij nu toch niet meer winnen hoor.

hnac 15 september 2020 om 10:59

Eekhof rijdt de Binckbank tour en de klassiekers net zoals MvdP. zo’n WK verstoort de voorbereiding.

Headlines

Materiaalzone

Populair