WK 2018: Organisatie heft entreegeld voor plekken bij finish
foto: Sirotti
zaterdag 22 september 2018 om 19:56

WK 2018: Organisatie heft entreegeld voor plekken bij finish

De afgelopen jaren leden de organisatoren van het WK wielrennen vaak verlies. Dit jaar hoopt de organisatie van het WK in Innsbruck het verlies een stapje voor te zijn door tickets aan de finish te verkopen. Als je aan de finish wil staan, zul je moeten betalen. Een kaartje om zondag 30 september bij de finish van de mannen te staan kost bijvoorbeeld 28 euro.

Alleen de entree op maandag is gratis. Dan strijden de junioren-vrouwen en de beloften op de tijdritfiets om de regenboogtrui. Verder is het mogelijk een ticket voor de hele week te kopen; dan zul je 98 euro neer moeten leggen. Dat is nog altijd 1852 euro minder dan het duurste ticket. Als je 1950 euro betaalt, kun je de hele week het WK volgen vanaf de VIP-tribunes.

RIDE Magazine
19 Reacties
Sorteer op:
22 september 2018 20:07
Prima toch.
Het is de belangrijkste eendagskoers van het jaar.
Voor een gemiddelde voetbalwedstrijd betaal je ook gewoon rond die koers.

Enige waarvoor de organisatie wel moet zorgen is schermen zodat je daar de hele koers goed kan volgen.
22 september 2018 20:16
Ik denk dat het wielrennen hier ook echt naar toe moet... het is zo'n beetje de enige sport die gratis is te bekijken, waarom niet ook op bergen en aankomsten tijdens wedstrijden entreegeld vragen. Dan natuurlijk er wel voor zorgen dat ook de ploegen mee kunnen profiteren van die inkomsten.
    22 september 2018 20:48
    Dat laatste is vrijwel onmogelijk. Als een organisatie besluit om entree te gaan heffen dan zal de opbrengst voor de organisatie zijn. Het is een compleet andere situatie dan bij de meeste andere sporten waar je als supporter het veld of de hal van een club bezoekt.

    Overigens ben ik geen voorstander van entree heffen. Je ziet nog veel mensen die naar het wielrennen kijken omdat het "toevallig in de buurt is". Ik denk dat de kracht van het wielrennen juist de toegangkelijkheid en de openbare weg is. De toeschouwersaantallen zullen bij veel dingen denk ik minder worden. Nu is dat op een Alpe d Huez geen ramp, maar in de Vuelta heb je toch ritten waar al bijna geen kip komt.

    Wat ook een oplossing kan zijn is wat veel Duitse wedstrijden doen. Zij hebben naast de koers een expo waarbij materiaal leveranciers, de regio e.d. door middel van stands producten aanprijzen. Deze mensen huren een stand. Dit vaak in combi met een 'jedermann rennen' waarbij het parcours volledig afgesloten is voor de toerist. Ook een verdienmodel voor een organisatie.

    Nu is dat laatste in België alweer lastiger waar je in het voorjaar elk heuveltje gemiddeld in 5 koersen voorbij ziet komen met alleen een andere start en finishplaats en een andere koersnaam.
    22 september 2018 20:59
    @Linus
    Die mensen die 'toevallig' in de buurt zijn, kunnen prima in de dorpjes langs het parkoers terecht. Het gaat hier specifiek om de finishzone, wat eventueel natuurlijk best uitgebreid kan worden naar Cauberg/Kwaremont-achtige passages.
    23 september 2018 09:34
    Het wielrennen moet gewoon gratis blijven, het wordt op openbare wegen gereden die door de belastingbetaler zijn betaald. Voor mij hoeft er helemaal geen geld naar zogenaamde wielerploegen, het zal Jumbo een worst zijn wie of wat betaald, Jumbo is een sponsor, geen wielerploeg.
    Hier wordt door Rahimns volgens mij bedoeld dat de licentiehouder betaald moet worden en, de licentie houder is de baas en daar zou het geld naar toe vloeien.

    Op een gesloten circuit betaald door de organisatie aan een gemeente kan ik me voorstellen dat de organisatie entree geld vraagt om uit de kosten te komen, ik kan me nog herinneren dat ik in Valkenburg 1979, 25 gulden betaalde om op het parcours te komen en nog is 25 gulden betaalde om op de finish tribune te zitten, wat voor die tijd toch een behoorlijk bedrag was.

    Verder weet ik het niet hoe het zit met veldrijden, ik ben er nog nooit op bezoek gegaan en weet dus niet of die mensen entree heffen om uit de kosten te komen.

    Maar om geld te vragen voor al die monumenten en grote Rondes is gewoon belachelijk, dat geld zou naar de ASO of de baas van de Italiaanse wedstrijden gaan en die zijn al rijk genoeg.
22 september 2018 20:20
Goeie ontwikkeling. Vaak zijn de plekken bij de finish ingenomen door VIP-tenten, terwijl de bezoekers daarvan zich hooguit matig interesseren voor de koers. Terwijl dat de plekken zijn waar de echte liefhebbers maar wat graag willen staan.

Als je toch al flink tijd en geld over hebt om de koers te bezoeken, dan ben je maar wat graag bereid om voor een paar tientjes een goed plekje te bemachtigen.
22 september 2018 20:38
Niet meer dan logisch. Er is een tijd geweest dat je moest betalen om op het parcours te komen.
22 september 2018 20:48
Totaal logisch, maar dit is natuurlijk ook helemaal niet de leukste plek om te gaan kijken. Het gaat alleen om de finish hè, dat is een piepklein gedeelte van het hele parcours.

Ik ga lekker naar een (gratis) public viewing, dat zou ik sowieso iedereen aanraden die gaat.
    22 september 2018 21:42
    Ja, maar bij een wk zou je iedereen kunnen laten betalen. Er komen ook dan nog genoeg toeschouwers, ook als supporters van de deelnemende landen.
    22 september 2018 22:01
    Nee, dat is nauwelijks uitvoerbaar. De 'plaatselijke' ronde is daar in het algemeen te lang voor. Bovendien tast het de charme en de essentie van de sport aan.
    22 september 2018 22:30
    Dat is onuitvoerbaar. Je kan alleen de finish doen, omdat je dat kan afzetten. Plaatselijke rondje is meestal in de stad zelf en als je dan overal entree heeft, moet iemand die niet gaan kijken ook betalen, omdat ie toevallig langs het parcours loopt.
    22 september 2018 23:03
    Je kan natuurlijk op alle plekken waar schermen en tribunes worden neergezet entree vragen. Maar de organisatie verdient daar al door de horeca omzet natuurlijk, zowel gemeente als organisatie plukt daar neem ik aan de vruchten van.

    Hier in Innsbruck zijn er in ieder geval drie public viewing plekken, plus dus de finish. Die eerste drie zijn gratis, de laatste niet. Je zou overal geld kunnen verlangen, dat is natuurlijk an sich wel uitvoerbaar, maar weerhoudt een heel groot van de locals ervan om mee te doen aan het event. Geloof me maar als ik zeg dat het de Tiroler in principe geen moer interesseert hoe de koers verloopt, en er zouden er heel weinig een kaartje betalen. Maar door hoe de organisatie het nu aanpakt, met nog veel gratis (goed georganiseerde) plekken om te kijken, wordt er in totaal een miljoen(!) mensen verwacht. Dat zijn natuurlijk veel buitenlanders, maar het animo bij de locals om toch eens ff te kijken wat dit event allemaal inhoudt is uiteraard nu veel groter dan wanneer overal betaald zou moeten worden.

    Wat mij betreft wordt het perfect gedaan zo!
23 september 2018 00:58
Entree bij de finish heffen is lijkt me niets nieuws, ook niet op bepaalde interessante plekken op het parcours. Maar goed, een WK volgen doe je het best achter je eigen TV toestel, voor de sfeer is het natuurlijk wel leuk om zelf aanwezig te zijn. Dat heb ik vaak gedaan maar dan krijg je vd wedstrijd niet veel mee, tegenwoordig valt dat nog wel mee want je kunt op je mobieltje altijd wel de koers volgen.
Leukste vond ik het WK in Stuttgart waar ik live bij was, 1991 meen ik, stond toen wel op de plek waar de beslissende demarrage plaats vond, zag dus Indurain, Bugno, Rooks en Mejia een voorsprong nemen. Maar de finale verder volgen op een 2" LCD schermpje die een maat van me mee had genomen lukte niet echt, gelukkig kregen we het via de radio nog wel mee wie WK was geworden, wel leuk dat je dat weet als je bij een WK aanwezig bent :)!
23 september 2018 01:06
Niets mis mee. Ik ben best bereid wat te betalen voor een goede plek. Niet dat ik vaak ga kijken, want op de tv zie je het vaak veel beter. En natuurlijk is tv kijken een hele andere beleving qua sfeer etc.

Als ik dan toch bij een koers ga kijken, is dat (criteriums daar gelaten) overigens meestal bij klimtijdritten. Maximaal plezier.
23 september 2018 03:51
Met grote verbazing lees ik de reacties op dit bericht. Wielrennen is een sport die plaats vind in de openbare ruimte. Vaak betaald met gemeenschapsgeld omdat het open en toegankelijk is. Hoe zie je dat voor je : Utrecht heeft de Tourstart, maar je moet betalen om erbij te zijn. Dan komt er nauwelijks iemand kan ik je voorspellen. Daarnaast zal de politiek geen geld meer over hebben voor een besloten sportevenement in openbare ruimte.
Dat kun je ook niet maken voor ondernemers en bewoners . De openbare ruimte kun je niet zomaar besloten maken.
    23 september 2018 08:37
    Hoeveel festivals worden wel niet georganiseerd die in de openbare ruimte worden georganiseerd, en waar je wel een kaartje voor hoeft te kopen?

    Er is veel geld ingestoken door organisatie en gemeenschap, dat moet toch verantwoord zijn. En je hebt in dit geval nog steeds keuze om gratis ergens anders langs het parcours te gaan staan. Voor niks gaat de zon op.
    23 september 2018 08:58
    Helemaal eens Sverige. Bij betaalde toegang is het de volgende stap dat de overheid geld gaat vragen aan organisatoren voor het gebruik van de openbare ruimte.
    23 september 2018 09:47
    Om nog maar te zwijgen van wat je dan binnen die hekken nog voor mensen aantreft...
23 september 2018 10:18
@Marszz

Wij weten helemaal niet hoeveel men moet betalen voor vergunningen en huur van de grond van een festival.
Hier een Tilburg is het heel normaal om bijvoorbeeld zo'n 50.000 tot 100.000 euro te betalen, als het niet meer is voor een standplaats op de kermis.

Reacties zijn gesloten.