WK 2018: België met vier kopmannen naar Innsbruck

maandag 10 september 2018 om 14:09
WK 2018: België met vier kopmannen naar Innsbruck

foto: Sirotti (archief)

België zal tijdens de wegwedstrijd van het naderende wereldkampioenschap in Innsbruck rekenen op maar liefst vier kopmannen. Zowel Tiesj Benoot, Greg Van Avermaet, Tim Wellens als Dylan Teuns kunnen rekenen op een beschermde status binnen de selectie van Kevin De Weert. 

“Van de vier kopmannen ben ik in theorie degene in de Belgische selectie die het langste mag wachten”, legt Tim Wellens uit. “Tiesj Benoot en Dylan Teuns kunnen eerder in de finale aanvallen. Greg Van Avermaet is onze joker.”

‘Realistisch, maar ambitieus’
De overige vier plekken binnen de Belgische selectie zijn voor Laurens De Plus, Ben Hermans, Serge Pauwels en Xandro Meurisse. Voor de tijdrit rekent De Weert op De Plus en nationaal kampioen Victor Campenaerts.

“We zijn dit jaar geen favoriet, maar we zullen ons tonen. We hebben sterke renners die op harde omlopen uit de voeten kunnen. Ik heb er vertrouwen in. We moeten realistisch zijn maar ook ambitieus en optimistisch. Wellens heeft het parcours al verkend. Hij vindt het heel mooi. Ook al kan je die muur op het einde met geen enkele andere klim vergelijken”, aldus De Weert op de persconferentie.

Geen Thomas De Gendt
De reserves zijn Thomas De Gendt, Floris De Tier, Dries Devenyns, Pieter Serry en Jelle Vanendert. Vooral de niet-selectie van De Gendt moet de bondscoach verdedigen: “Ik vind Thomas een steengoede renner. Had het WK een week geweest en had hij één van die zeven dagen goed geweest, had ik hem meegenomen. Spijtig genoeg moet je hier één dag goed zijn. Bij Thomas is het alles of niks”, zegt hij tegen HLN.

flag-be Selectie België voor WK 2018 op de weg bij de mannen, Innsbruck
Zondag 30 september – 258,5 km

Wegwedstrijd
flag-be Tiesj Benoot (Lotto Soudal)
flag-be Laurens De Plus (Quick-Step Floors)
flag-be Ben Hermans (Israel Cycling Academy)
flag-be Xandro Meurisse (Wanty-Groupe Gobert)
flag-be Serge Pauwels (Dimension Data)
flag-be Dylan Teuns (BMC)
flag-be Greg Van Avermaet (BMC)
flag-be Tim Wellens (Lotto Soudal)

Tijdrit
flag-be Victor Campenaerts (Lotto Soudal)
flag-be Laurens De Plus (Quick-Step Floors)

Dit artikel delen:

56 Reacties

aardappeljager 10 september 2018 om 14:15

Ze weten wel weer wat ze willen bij de zuiderburen. Waarom niet acht kopmannen

bidon colle 10 september 2018 om 14:53

Wij hebben als België zijnde niet de luxe als het over klimmers die andere landen wel hebben maar genoeg talent die een heuvel overkunnen.

Alban 10 september 2018 om 14:25

Lijkt mij toch niet goed te gaan werken zo. Zou Benoot en/of Teuns denk ik toch in dienst laten rijden.

bidon colle 10 september 2018 om 15:01

In dienst voor wie?

Mwielerfan 10 september 2018 om 19:24

Het zijn wel koppels van ploegen dus waarschijnlijk wel bereid om wat te doen voor hun ploeggenoot /kopman als ze niet goed genoeg blijken die dag.

Fast Freddy 10 september 2018 om 14:25

Waarom geen de Gendt en de Tier??

Jean Dumas 10 september 2018 om 15:41

Ze zijn bang dat De Gendt wegblijft als ie ontsnapt, anders valt het niet te verklaren.

Mwielerfan 10 september 2018 om 19:26

De gendt is qua voorbereiding ongeleid projectiel die bovendien alleen voor etappes gaat. Gaat ook nooit serieus voor ardennen bijvoorbeeld

leor 16 10 september 2018 om 14:26

Had graag een goede Jelle Vanendert aan de start zien komen.

bidon colle 10 september 2018 om 14:28

Vanendert is nu iets minder in vorm.

kiryienka 10 september 2018 om 15:06

Als het WK in april was geweest, had ik vanendert ook meegenomen

WernerFranke 10 september 2018 om 14:27

Als je het toch met B garnituur moet doen, dan maar zo veel mogelijk kopmannen aanstellen. Ieder voor zich.

bidon colle 10 september 2018 om 14:29

Ik vindt eerlijk gezegd niet dat het een B garnituur is.

WernerFranke 10 september 2018 om 14:38

Het zou perfect kunnen dat Wellens met plek 24 de eerste Belg wordt.

bidon colle 10 september 2018 om 15:00

Dat kan je nu toch nog niet zeggen.

EddyB1958 10 september 2018 om 16:33

Er zijn nog 8 kilometers te rijden na de laatste beklimming, daar moet ook rekening mee gehouden worden.
En ik vind dat De Tier wegens zijn regelmaat in de Vuelta meer een selectie verdient dan De Plus ,Teuns en Benoot.De selectie van Meurisse is verdiend.

Mwielerfan 10 september 2018 om 19:27

De tier rijdt voor lotto dus zn prestaties vallen je veel meer op waarschijnlijk

frank renting 10 september 2018 om 14:29

Wordt weer niets met de belgen. Vier kopmannen, zucht. En geen De Tier, Stuyven en De Gendt.

Die Kevin De Weert doet maar wat. Waardeloze vent.

bidon colle 10 september 2018 om 15:00

Stuyven heeft niks te zoeken op dat parcours. Hoezo De Weert waardeloze vent? Sinds 2016 als bondcoach Olympisch Kampioen Van Avermaet, 2x Europees Kampioen tijdrijden met Campenaerts & 2e, dit jaar 3de plaats EK van Aert.

vlaamse ardennen 10 september 2018 om 15:14

Nochtans correcte selectie…

Geraint 10 september 2018 om 16:13

@bidon colle,

En wat was de inbreng van De Weert juist in die resultaten die je opnoemt? Bij een tijdrit is de inbreng van een bondscoach al serieus overroepen. In Rio heeft Van Avermaet het toch echt zelf gedaan. Op het EK vond ik het fout Van Aert niet te laten aanvallen. Met Trentin naar de meet was op voorhand kansloos.

En tegenover die resultaten staan nog enkele vreemde tactieken. In Plumelec alles op Gilbert zijn sprint zetten terwijl Sagan er nog bij hangt en terwijl Hermans daar met wonderbenen zat. Over Qatar viel ook wel wat te zeggen. Naesen en Stuyven volledig opofferen om met Sagan en Cavendish naar de streep te rijden.

Nee, deze man heeft mij ook nog niet kunnen overtuigen.

EddyB1958 10 september 2018 om 16:35

In feite heeft alleen de Slovaakse bondscoach overtuigd,de vorige drie jaren…

Sunnyweb 10 september 2018 om 18:19

De inbreng van de Weert is denk ik dat hij op de OS stiekem iets op de weg had gegooid zodat de drie man die op kop reden onderuit gingen anders had V Avermaat never nooit goud gewonnen want die kon gewoon niet volgen in de klim.

Geraint 10 september 2018 om 18:52

@Sunnyweb

Dat is dan ook weer flauwekul die zo onderhand eens mag stoppen. Van Avermaet is als klassiek renner op een col van negen km bovengekomen op 13 seconden van Nibali, Henao en Majka. Dit na 80 km in de aanval. Had bovendien nog Alaphillipe bij zich. Er is werkelijk niemand die met zekerheid kan zeggen dat ze niet terug zouden gekomen zijn. Hij heeft zeker meeval gehad, dat wel, maar hij heeft in Rio niks gestolen.

Mwielerfan 10 september 2018 om 19:30

Qatar was inderdaad echt bizar van België. Ze hadden zoveel mogelijkheden om weg te raken. Maar zeer de vraag of er echt achtervolgd zou worden.

frank renting 10 september 2018 om 19:33

Kevin De Weert durft niet kiezen. Wat anderen voor me ook zeiden, hij is een laffe bondscoach. Greg Van Avermaet won met geluk in 2016 een gouden plak en is een matige klimmer, hij zal geen hoge ogen gooien in Innsbruck. Wellens is only happy when it rains en Benoot is niet in vorm. Teuns wel en zou in z’n eentje kopman moeten zijn met knechten als De Tier, Naesen, Stuyven, De Plus en De Gendt. Dat Pauwels en Vanavermaet erbij zitten is pure vriendjespolitiek. Het wordt weer niets met de belgen. Teuns beste belg in top 20 en de rest komt nog geen heuvel over.

sboontjes 10 september 2018 om 21:38

EddyB +1 hahahaha!

glenn485 10 september 2018 om 14:30

In dienst rijden werkt enkel als het op voorhand duidelijk is wie hier kan scoren. Hier zal het er vooral van afhangen hoe er gereden wordt. Dan kan je gewoon met 4 man het koersverloop afwachten en kijken wie je naar voorschuift. Elk van die 4 man een knecht om hen uit de wind te houden etc, prima selectie. Voordeel dat de Belgen op het WK imo hebben is dat het eendaagsrenners zijn die komen klimmen, bij de meeste andere kanshebbers (op Valverde en alaphilippe na zowat) zijn het klimmers die een eendagskoers komen rijden.

katerkop 10 september 2018 om 18:12

Dit meen je toch niet echt hè? Nibali, martin, jungels, etc

Mwielerfan 10 september 2018 om 20:43

Hoe is hun vorm? Heb nog niet het idee dat die drie richting hun piek gaan. Nibali is gewoon gaar dus grote kans dat het niks wordt helaas

Jacco van Stierop 10 september 2018 om 21:14

Jij volgt de Vuelta niet, begrijp ik?

LucasR 10 september 2018 om 14:32

De Tier had ik wel verwacht, maar wat moet je nou met De Gendt op een wk? En voor Stuyven lijkt mij het parcours veel te zwaar.

HoofdIsVrij 10 september 2018 om 14:38

Vrij logische selectie.

LyndaLid 10 september 2018 om 14:41

Geen Belg bij de top 20 met deze selectie op dit parcours.

Tenzij het regent natuurlijk.

Handige Harry 10 september 2018 om 14:54

Die gaan geen top 10 plek scoren.

NCK17 10 september 2018 om 15:02

Geen klimmers. Kansloos dus ( tenzij het regent, dan maakt Wellens wellicht een kans.)

Natte spons 10 september 2018 om 15:21

Hermans, De Plus, Benoot en Teuns lijken mij de beste klimmers, of zie ik dat verkeerd? Ik kan het moeilijk inschatten, omdat ze niet vaak in dezelfde wedstrijden rijden en met andere vormpieken enz.
Van Avermaet moet flink wat kilo’s afvallen. Iets wat hij volgens mij ook voor de OS heeft gedaan, al was dat parcours wel met veel minder hoogtemeters.

Rhohan 10 september 2018 om 15:33

Toch vreemd dat De Tier het niet gehaald heeft. Die rijdt het hele jaar uitsluitend klimkoersen op hoog niveau en dat is niet geheel zonder reden.. hij is gewoon een uitstekende knecht als het bergop gaat. Hier is gewoon sprake van vriendjespolitiek en is er niet gekeken naar het daadwerkelijk opstellen van de sterkst mogelijke selectie.

vlek 10 september 2018 om 15:43

Meurisse en Pauwels zijn toch wel enigszins opmerkelijke selecties. Ik had in plaats daarvan eerder renners verwacht die straks de Vuelta in de benen hebben.

bloemist 10 september 2018 om 16:30

Het WK is 260 km ik zie Greg en Tiesj een rol spelen,een top tien of zelfs eerste vijf is mogelijk. Bij regen weer is Tim er ook nog, het kan alleen maar mee vallen als bijna niemand er iets van verwacht. Die steile klim na 250 km zou voor de licht gewichten wel eens kunnen tegen vallen.

Eckhart 10 september 2018 om 16:16

Logische selectie gezien gebrek aan klimmers. Niets op aan te merken. Soort vrijbuitersploeg.
De gendt rijdt niet goed in Vuelta, ik zou hem ook niet meenemen.

koos1 10 september 2018 om 16:24

Vooral Pauwels is opvallend, die heeft nog geen wedstrijd gereden sinds z´n val in de tour. Zou zomaar kunnen dat die na 100kilometer al is afgestapt. Meurisse een leuke renner, maar heeft nog nooit iets laten zien in koersen boven de 200km. Renners als De Tier en Serry zijn renners die zich helemaal zouden opofferen voor de kopmannen en hebben bewezen dat ze lang mee kunnen in een zware koers.

De Belgen zullen het moeten hebben van iemand met een wonderdag zoals Van Avermaet op de OS, anders vrees ik dat er geen Belg in de top gaat rijden.

Koersmaniak 10 september 2018 om 16:30

Hoeveel hoogtemeters is het totale wk?

Naesen lijkt mij ook wel in topvorm te zijn, maar hij is iets teveel hetzelfde type als Greg en dat waarschijnlijk de reden waarom hij niet mee mag.

NDI22 11 september 2018 om 00:32

Ruim 4600, ongeveer 60km klimmen met dat vervelende ding op het eind. Normaal gesproken te zwaar voor wie dan ook in deze selectie.

Stablinksy 10 september 2018 om 17:24

Met deze selectie naar een bergrit in de Tour, nee, dan maken de Belgen geen kans. Maar dit is een WK en dat is een heel ander paar mouwen. Er kan van alles gebeuren. Iemand het WK in Lugano 1996 gezien?

Gebruikersnaam 10 september 2018 om 18:31

Inderdaad, er gaat echt wel een Belg op één of andere manier in de top 10 sukkelen.

Jean Dumas 10 september 2018 om 17:53

Gaat tussen Nederland, Frankrijk en Bahrain – euh, Italië dit WK.

Mwielerfan 10 september 2018 om 20:50

Spanje?

Fast Freddy 11 september 2018 om 12:10

Colombia?
Slovenië?
UK?
Etc.

Grobbel 10 september 2018 om 17:56

Benoot rijdt toch een behoorlijk teleurstellende Vuelta, die ene keer dat ie meezat in de goede ontsnapping daargelaten. Sowieso is zijn terugkeer sinds die val in de Tour nog niet geheel overtuigend geweest. Dat ie mee gaat is 1 ding, maar een beschermde rol?
Ik zou alle ballen op Wellens en Greg zetten.

Adrianus 10 september 2018 om 18:46

Zeer onterecht, dat de Gendt niet is geselecteerd!

Mwielerfan 10 september 2018 om 20:51

Heb je een argument voor dit statement?

Domestique 10 september 2018 om 19:11

Denk dat we sowieso geen rol van betekenis gaan spelen tenzij Wellens een wonderdag heeft, dus zo belangrijk is de keuze van de selectieheer dit keer niet echt… Maar Meurisse (op dit parcours) en Pauwels (zonder wedstrijdritme)? En dan geen De Tier?

Sonsbach Allstars 10 september 2018 om 22:14

Wanneer de koers hard gemaakt wordt, zullen de Belgen er staan. Wellens zal alles of niets spelen in de finale en van Avermaet (ook op dit parcours) een top 10 klant

Taliesin 13 september 2018 om 11:40

Niks mis met deze selectie, alleen zitten hier geen renners bij die echt helemaal goed genoeg zijn om dit te winnen, een beetje als de rest van het seizoen. Belgen hebben veel goede subtoppers in 1-dagswestrijden, en een paatr toppers die niet helemaal toppers zijn ( Wellens, Teuns).

boenk 15 september 2018 om 00:01

Ja, Belgen en ééndagskoersen… dat wordt nooit wat :-)

Headlines

Materiaalzone

Populair