Wim Stroetinga: “Terpstra en Boudat waren absoluut niet de besten”

woensdag 9 januari 2019 om 16:39
Wim Stroetinga: “Terpstra en Boudat waren absoluut niet de besten”

foto: Cor Vos

Na afloop van de Wooning Zesdaagse van Rotterdam overheerste vooral het chagrijn bij Wim Stroetinga. De snelle Fries was even daarvoor met Yoeri Havik weliswaar op de derde plaats geëindigd in het eindklassement, maar hij had het gevoel dat ze geflikt waren tijdens de koers.


“Niki Terpstra en Thomas Boudat waren absoluut niet de besten, over de hele week gezien. En vandaag komen ze aan de leiding en krijgen ze hulp van zo’n beetje het hele peloton”, zei Stroetinga in een interview met Omrop Fryslân. “Dan houdt het gewoon op, dat vind ik het meest vervelende. Als we nou verloren hadden omdat zij sterker waren, vind ik het niet erg. Maar op deze manier word ik er gewoon heel chagrijnig en pissig om.”

Tot de laatste dag waren Havik en Stroetinga in de strijd om de eindzege in Rotterdam. Ze begonnen als tweede aan de slotavond, in dezelfde ronde als leiders Lasse Norman Hansen en Marc Hester. Terpstra en Boudat slaagden er echter in de puntenkoers in de koppositie over te nemen, nadat ze een winstronde en een bonusronde pakten. In de laatste onderdelen van de 37e editie van deze zesdaagse, wisten ze de eindwinst veilig te stellen.

Geflikt
“We zijn gewoon geflikt”, zei Stroetinga. “Ik zei maandag al dat het jammer was dat Kenny De Ketele uitviel (met een sleutelbeenbreuk, red). Die rijdt immers ook gewoon altijd zijn eigen koers en dan had Terpstra ook daarop moeten reageren. Nu zaten er gewoon veel te veel mannen, die voor hem reden. En dan zit er voor ons niks anders in dan de derde plek.”

Dit artikel delen:

41 Reacties

schlossborn1995 9 januari 2019 om 16:47

Aldus de snelste man van Nederland…
Klinkt een beetje zoals die keer toen Groenewegen het NK won

krypton 9 januari 2019 om 16:50

Tsja, het blijft een Fries hè. Die kunnen soms heel lomp uit de hoek komen als iets ze niet aanstaat. Gewoon (weer) zielig gezeur van Stroetinga.

RaketVuist 9 januari 2019 om 17:28

Dat slaat nou ook weer helemaal nergens op. Hij is gewoon een driftkikker. Heeft niks met zijn afkomst te maken.

Alto 9 januari 2019 om 16:56

Hij was al niet serieus te nemen, nu al helemaal niet meer. Inmiddels moet hij na al die jaren toch ook weten dat niet altijd (bijna nooit beter gezegd) de beste in koers wint (uitzonderingen daargelaten natuurlijk).

52voor11achter 9 januari 2019 om 17:01

Wat een slap verhaal. Waar baseert hij het op dat iedereen voor Terpstra rijdt? Als je wilt winnen moet je slim en sterk zijn. Slim zijn begint al bij nadenken over hoe het systeem werkt en wat je moet doen om te winnen.
Als je de eerste vijf dagen genoeg uitvoert om mee te doen voor de eindoverwinning op de laatste dag hoef je die dagen verder niet de beste te zijn, maar kan je het op die laatste dag laten aankomen.

assen 9 januari 2019 om 17:05

Wim mag zeggen wat ie wil, maar moet wel de consequenties dragen van de gevolgen ervan. ;-)
Wie heeft trouwens gezegd dat bij wielrennen altijd de sterkste wint?

Mwielerfan 10 januari 2019 om 00:26

Inderdaad door dit soort gezeik brengt hij al zijn collega’s in diskrediet. 3x raden op wie z’n wiel ze de volgende zesdaagse zitten

thorsen 9 januari 2019 om 17:14

Wat ben ik blij dat Groenewegen dat NK toen won :)

Netraam 9 januari 2019 om 17:22

Dit is gewoon een winnaar die praat. Hij drukt zich onhandig uit, maar in zijn hoofd had hij het kunnen winnen als het een eerlijke strijd was. Het doet me denken aan al die 100 meter sprinters (Bolt, Gay, Powell, Blake) die beweerden in een perfecte race onder de 9 seconden te kunnen lopen…

Of dat de waarheid is, kan niemand zeggen. Eerlijk zijn tegen jezelf heeft voor dit soort personen geen plek in sport.

Mwielerfan 10 januari 2019 om 00:28

Waarom was het nu niet eerlijk dan? Vrijheid krijg je door op een slim moment aan te vallen of door het vaak te proberen en dan lukt het een keer uiteindelijk wel. Beiden hebben met eigen kwaliteiten te maken

kielabokki 10 januari 2019 om 14:12

Heel verfrissend zo iemand. Slechte verliezer, maar heerlijk menselijk.

Verweggistan 9 januari 2019 om 17:40

Ik weet niet of Stroetinga gelijk heeft of niet, maar Terpstra is wel een aansprekendere naam op de erelijst.

ProfrondeZevenbergen 9 januari 2019 om 18:00

Er zit wel wat in. Het publiek adoreert Terpstra. Hij is de gedroomde winnaar.

Thijs E 9 januari 2019 om 18:10

Vertaling van het artikel: Terpstra had ploeggenoten en vrienden in koers. Stroetinga niet. Zonder vrienden geen hulp.

guyremgabdel 9 januari 2019 om 18:38

Typisch de 6-daagse wereld. Hier bij ons net zo. Keisse is de publiekslieveling en er wordt dan ook alles aan gedaan om hem te laten winnen in Gent. Ook al is hij niet de sterkste. Het valt me trouwens altijd op dat je op een WB of WK madison winnaars krijgt die in een 6-daagse zelfs niet meespelen voor een podiumplaats. Wordt in die wedstrijden wel “rechtdoor” gereden ?

Mark 9 januari 2019 om 18:53

Was nu echt niet het geval. Andere duo’s hebben er echt voor gestreden en de zege echt niet cadeau gedaan. Er werd gewoon gejuicht voor iedere winnaar en alle aanvallers werden aangemoedigd door de speakers.

Mwielerfan 10 januari 2019 om 00:31

Valt mij ook op. Maar één Madison is natuurlijk iets heel anders dan zes dagen 2 koppelkoersen per dag, en een hele serie andere nummers daartussen zoals dernys baanronde etc etc. Dat een renner met enorm duurvermogen als terpstra daarin stukken beter is dan in één Madison is niet zo gek

Mark 9 januari 2019 om 18:48

Op basis van pure kracht waren Terpstra/Boudat misschien niet de besten, maar Stroetinga/Havik waren dan ook niet de besten, dan waren dat eerder Van Schip en Steels.
En qua pure kracht waren Stroetinga/Havik wellicht sterker dan Terpstra/Boudat, maar tactisch rijden is ook een onderdeel van de koers. Als Terpstra ziet dat hij niemand meekrijgt na een aanval kan hij zich weer in laten lopen door het peloton. Zo koersten de Denen en Spanjaarden ook. Met samenwerking met andere duo’s konden deze 3 duo’s rondes pakken zonder extra veel met hun energie te smijten, met zijn 2/3’en pak je natuurlijk makkelijker een ronde.

Terwijl Stroetinga/Havik echt rondes lang alleen gereden hebben om uiteindelijk de ronde te pakken (hetzelfde geldt ook voor Van Schip/Steels). Het is niet gek dat in het peloton werd samengewerkt om Stroetinga/Havik uit te putten en met succes. De koers lezen is ook een onderdeel en dat beheerste dit duo minder dan anderen. Terpstra/Boudat hebben dit gewoon goed gedaan.

Mwielerfan 10 januari 2019 om 00:32

Inderdaad samenwerken is in zo’n Madison bijna net zo belangrijk als in peloton VS break op de weg. En dus ook timing van je aanval en zorgen dat je meezit als je drie concurrenten weg zijn. Stroetinga heeft zelf zitten slapen

Fast Freddy 9 januari 2019 om 19:06

Eigenlijk ben je best een loser als je zo sterk en snel bent en dan toch bij Vlasman rijdt.

Explorer 9 januari 2019 om 19:56

Hij is toch ook nog marathon schaatser? Misschien heeft hij nooit de behoefte gehad om prof te worden.
Loser klinkt zo denigrerend.

Fast Freddy 9 januari 2019 om 20:53

Klopt, die reactie roept hij op door niet voor het eerste te roepen dat hij beter is dan de winnaar.
Neem je verlies, hou je mond, train harder en laat je benen spreken.

mightymert 9 januari 2019 om 23:45

@Explorer, nope, dat is zijn broeder Arjan die laatst nog Nederlands kampioen werd. Hij heeft iets minder kapsones, maar dat compenseert zijn trainer Jillert wel voor.

Mwielerfan 10 januari 2019 om 00:34

En zijn ploeggenoten die diverse keren dit jaar de voornaamste tegenstander oneigenlijk uitgeschakeld hebben. Daar heeft arjen stroetinga overigens niks van gezegd

lodjan 9 januari 2019 om 19:24

Ik heb alleen het laatste onderdeel gezien op de laatste avond, maar Terpstra kreeg duidelijk hulp van anderen (vooral van Sinkeldam).

Mwielerfan 10 januari 2019 om 00:35

Dat is geen ploeggenoot en ook nooit geweest iig niet recent. Trainen wel vaak samen

Romāns Vainšteins 9 januari 2019 om 19:42

Mag het ook zo zijn dat je zowel het beflikken van Terpstra als de wat driftige reactie van Stroetinga daarop allebei onder ‘menselijk, begrijpelijk’ schaart of moet je echt per se de ene bejubelen en de ander afzeiken ?

HSV 9 januari 2019 om 19:46

Stroetinga lijkt mij een stukje professionaliteit te missen, gezien zijn palmares en uitspraken. Fietsen kan hij maar voor een top carrière is meer nodig.

Covadonga 9 januari 2019 om 19:46

Maandag was ik in de Ahoy. Het viel me op dat het duo Terpstra-Boudat niet heel sterk was. M.n. Boudat leek wat minder (zijn beurten waren korter). Hij was taktisch ook niet echt goed bezig (liet zich insluiten). Terpstra baalde er schijnbaar wel van.

Ik zei nog tegen mijn medebezoekers dat ik me afvroeg of er in zesdaagsen ook afspraken worden gemaakt net als bij criteriums. Ik kon het me namelijk wel voorstellen. En nu Terpstra en Boudat winnen, neig ik nog wat meer naar afgesproken winnaars ( wat ik op zich prima vind).

Explorer 9 januari 2019 om 19:59

Dan zou een zure stroetinga zo niet reageren.

Mwielerfan 10 januari 2019 om 00:37

Als sinkeldam helpt is dat niet zo gek. Die had weinig meer om voor te rijden. Maar waarom zouden de Spanjaarden Denen en schip ’n steels terpstra helpen? Allemaal? Lijkt me onwaarschijnlijk

Mwielerfan 10 januari 2019 om 00:38

Er zijn iig zat zesdaagses waar niet het thuiskoppel wint. Of Wiggins en Cavendish die ook echt niet als grote sterren overal wonnen.

S-Works87 9 januari 2019 om 20:09

Stroetinga is er echt een ster in om zich totaal belachelijk te maken. Mijn respect was hij al kwijt toen hij z’n ploegmaat op TV helemaal de grond in boorde destijds na het NK

arjando.ooms 9 januari 2019 om 20:31

Slechte verliezer heet zoiets toch gewoon?

eiheufd 9 januari 2019 om 21:38

Broer Arjan had dit wel op andere wijze opgelost…

maklukzat 9 januari 2019 om 21:58

Bij de gebroeders Stroetinga is er altijd wel wat. Vrienden maken is niet hun grootste specialiteit.

Wheely 9 januari 2019 om 23:21

De Stroet strikes again. Ik vind het wel grappig eigenlijk.

simplex 9 januari 2019 om 23:42

Wielersport = vaak omerta = meestal PR diplomatie en ga zo maar door met die brave jongens op gebied van nietszeggende interviews cq. antwoorden.
De broers Stroetinga wijken hier wel eens vanaf. Waarom? Vanuitr een echt sporthart en sportgevoel misschien. Waarom zouden eerlijke gevoelens en ontboezemingen/meningen(dus ook afwijkend) niet kunnen? Of het handig uitpakt is een ander verhaal. Hier kunnen en mogen anonieme posters al jaren verkondigen :
-meningen over Boonen en Lefevere
-mening en gevoel naar Niki Terpstra wat sinds vorig jaar weer positief uitpakt. Daar is o.a. Bouhanni en Moscon voor in de plaats gekomen?
-Stijn Devolder is een pannenkoek, wint alleen 2 x RVV vanwege Boonen.
-oude renners worden bij voorbaat al veroordeeld als ze resultaten behalen.
-ook vele renners uit meer zuid-europese en exotische landen staan hier niet goed genoteerd.
Quick Step wordt gelukkig minder onheus bejegend als voorheen, maar een ander gram lijkt te zijn gevonden bij ploegen als Sunweb, DDT, TREK, Astana, Katusha en de Arabische ploegen.
Kortom wij mogen het gewoon zeggen en schrijven en gelukkig maar, maar De Stroet wordt hier op basis van twee gevallen afgeserveerd. En dan nog door de zgn. kenners van de wielersport.

Het belangrijkste boek in mijn "wielerbibliotheek" blijft tot op heden : Herman Chevrolet "Het feest van list en bedrog"

Mwielerfan 10 januari 2019 om 00:42

Wij zijn dan ook geen prof of hoeven representatief te zijn

girardengo 9 januari 2019 om 23:43

Zo win je natuurlijk geen zesdaagse;-) Jammer maar waar (of andersom).

Bikeage 10 januari 2019 om 16:33

Lekkere kwaaie gast die Wim. Mooi!