Wim Stroetinga (35) zet punt achter zijn carrière

maandag 28 september 2020 om 13:34
Wim Stroetinga (35) zet punt achter zijn carrière

foto: Cor Vos

Wim Stroetinga stopt met wielrennen. Dat maakte de Fries van het continentale Vlasman bekend via zijn social media. Op de weg was hij een van de snellere mannen van Nederland en behaalde bovendien op de baan en in het zesdaagsecircuit veel successen.

“Na heel veel mooie jaren op de fiets heb ik besloten een punt achter mijn carrière te zetten”, laat de 35-jarige sprinter en baanrenner weten via social media. “Met gezonde spanning en een open blik zie ik de toekomst tegemoet. Hierin hoop ik iets voor de wielersport te kunnen betekenen. Ik wil iedereen bedanken die me door de jaren heen heeft bijgestaan.”

Stroetinga was in de jeugd een beloftevolle baanrenner en veroverde in Melbourne (2002) bij de junioren de wereldtitel scratch. In de jaren daarna maakte hij carrière als pisterenner, tot in 2008 het Duitse Milram hem in het vizier kreeg. Met die ploeg was hij vervolgens twee jaar actief op het hoogste niveau van het wegwielrennen.

Tot het Duitse team ophield te bestaan en de allrounder op zoek moest naar een nieuwe ploeg. Sindsdien koerste Stroetinga in het continentale circuit. Eerst voor Koga en Parkhotel Valkenburg, sinds 2018 voor Vlasman. In het zesdaagsecircuit vormde hij de laatste jaren een bekend koppel samen met Yoeri Havik, met wie hij meerdere titels pakte.

Dit artikel delen:

17 Reacties

chasse patat 28 september 2020 om 13:41

Het einde van de carrière van onze potentieel “snelste sprinter”.

thorsen 28 september 2020 om 13:50

We hebben nochtans een hoop andere renners op de baan rijden die véél sneller zijn.

chasse patat 28 september 2020 om 14:07

Blijkbaar heb je de afgelopen jaren de berichten niet gevolgd over Wim Stroetinga. Dan begreep je dat er enig cynisme in mijn opmerking zit. (vandaar de aanhalingstekens)

thorsen 28 september 2020 om 14:13

#meenjedatnou?

chasse patat 28 september 2020 om 14:16

#wimisdesnelste

Harm Zijlstra 28 september 2020 om 14:23

Dat hij potentieel de snelste sprinter was beweerde hij volgens mij nadat hij door Groenewegen (en Wippert) verslagen was op het NK in Zeeland.

Joop Zoetemelk 28 september 2020 om 14:11

#IkDoeNietMeerMee

Dappere poging van Wim om het op de weg te proberen.
Altijd wel een goede sportman geweest, prima kerel!

Tip: de volgende keer moet je de bocht bij de weperpolder niet te krab meer nemen kerel.
Ik snap dat je het snelst wil zijn en geen centimeter cadeau geeft.
Ook schijnt de bocht/weg aangepast te zijn speciaal voor jou.
Nu je stopt zal het jou naam wel gaan dragen.

#DikkeBMW#Dikke BMW

woutersluis 28 september 2020 om 15:31

hoe neem je een bocht te krab, ga je dan zijwaarts

chasse patat 28 september 2020 om 14:14

Versloeg in 2014 nog in de Zuid Oost Drenthe Classic Dylan Groenewegen. (net als in in Olympia’s Tour 2013)

Turtlehead 28 september 2020 om 14:34

Toen was ie nog geen eens 30! En Groenewegen 13 3/4. ;)

Lalsacien 28 september 2020 om 14:14

Den Stroet…

TomDJ 28 september 2020 om 14:47

Jammer, heeft vooral tijdens de zesdaagsen voor veel spektakel gezorgd.

Verweggistan 28 september 2020 om 15:10

De snelste man van Nederland.

zipp404 28 september 2020 om 15:19

Stroetinga is hét voorbeeld van het feit dat de snelste sprinter lang niet altijd wint.
Had d’n Wim maar af en toe wat meer geluk gehad, en die ploegmakkers van m.. Die hebben hem op het NK Zeeland mooi de titel door de neus geboord..

Ton van Wieringen 28 september 2020 om 15:48

Goede ploegleider voor Vlasman CT !!!!

guyremgabdel 28 september 2020 om 17:31

Wsch toch geen 6-daagsen deze winter. Dan heeft het ook geen zin om deze winter nog langer actief te blijven.

Marveloke 28 september 2020 om 18:03

NK 2016 was een gemiste kans voor deze jongen https://www.youtube.com/watch?v=QDiYhO6V8JQ

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair