Wilco Kelderman hoopt samen met Giro-winnaar Jai Hindley Vuelta a España te rijden

donderdag 9 juni 2022 om 19:40
Video

Voor Wilco Kelderman zit het eerste deel van dit seizoen er bijna op. Na de Giro d’Italia is de Nederlander van BORA-hansgrohe nu actief in het Critérium du Dauphiné. Na de tijdrit staat hij elfde in het klassement. “De benen voelen niet slecht, maar ik ben wel wat vermoeid”, geeft hij toe in gesprek met WielerFlits.

“Maar als ik op de fiets zit, voelt het goed”, gaat Kelderman verder. “Het valt niet tegen. Ik wil proberen om hier een klassement te rijden. Ik heb het in het verleden ook wel eens gedaan, dus ik wilde het dit jaar ook gewoon proberen. Het laatste weekend is lastig, dus we gaan zien of ik daar mee kan.”

Door een vijftiende plek in de tijdrit staat Kelderman nu elfde in het klassement, op 2.02 minuut van gele trui Wout van Aert en op 1.06 minuut van Primož Roglič. “Ik voel nu dat ik niet het niveau heb dat ik zou moeten hebben, maar hier moet ik het mee doen. Ik probeer er hier het beste van te maken”, kijkt hij uit naar de laatste vier etappes.

Vuelta en WK in het najaar
Kelderman laat weten dat hij na de Dauphiné een rustperiode neemt, om daarna weer op te bouwen. Mogelijk zien we hem in augustus bij de Vuelta-start in Utrecht, een regio waar hij goed bekend is. “Ik hoop wel de Vuelta te rijden. Ik heb nog niet met de ploeg daarover gesproken, maar ik verwacht wel dat ik er mag meedoen.”

Wilco Kelderman na tijdrit in Dauphine. Foto: Raymond Kerckhoffs

Over zijn rol is nog niet veel bekend. “Dat hangt ervan af. We hebben dan heel sterke ploeg met Sergio Higuita en waarschijnlijk ook Jai Hindley. Maar ik ga me voorbereiden voor het klassement, anders wordt het voor ritzeges of in dienst. Misschien winnen we wel weer een grote ronde”, lacht hij.

Ook het WK in Australië speelt in zijn hoofd. “Zeker wel, maar dan wel in dienst voor Mathieu van der Poel. Dat lijkt me heel mooi om te doen. Mathieu kan daar wereldkampioen worden en ik kan daar best mee helpen.”


Meer video’s zien uit het peloton?
Abonneer je dan nu op ons YouTube-kanaal!

Dit artikel delen:

25 Reacties

Wheely 9 juni 2022 om 07:51

Fijne bescheiden gozer is het toch, blijft er een beetje uitzien als de eeuwige puber maar de grote rondes beginnen hem langzamerhand te tekenen, fraai.

De Siepel 9 juni 2022 om 08:01

Had hij maar iets van het karakter van MvdP. Dan was het helemaal een winnaar geweest. Zoveel klasse, zoveel top tien plekken, zo weinig zeges.

LeoR 16 9 juni 2022 om 09:19

het karakter van MvdP?!

Die wint inderdaad meer wedstrijden dan Wilco, maar dat is meer ondanks zijn karakter, dan dankzij zijn karakter..

Klein Verzet 9 juni 2022 om 11:24

Als vrouwe Fortuna je zo vaak verlaten heeft dan zijn dat wel snoeiharde lessen in bescheidenheid. Helaas heeft Kelderman iets teveel van deze lessen moeten uitzitten, waardoor hij misschien een pietsie bravoure tekortkomt. Hij was sowieso al niet iemand om met de vuist op tafel te slaan, maar gezien zijn prachtige knechtenwerk in de Giro verdient hij op z’n minst een wederdienst als beschermde renner in de Vuelta.

Kortom, ik zie Kelderman graag mede omdat zijn stijl zo oogstrelend is.

fietsvriend 9 juni 2022 om 08:44

Nog weer een beetje respect kregen voor deze klepper. Realistisch en niet te beroerd zichzelf weg te cijferen.

Turtlehead 9 juni 2022 om 08:53

Bescheiden ambities. Jammer.

Johnny7 9 juni 2022 om 08:59

Snel wegwezen daar als ze je degraderen tot knecht van Hindley de komende jaren Wilco. Je hebt nog meer dan genoeg top 5 plaatsen in je in een grote ronde en die etappe overwinning komt er ook wel. Maar dan moet je geen knecht van die anderen worden.

Maillot à Pois 9 juni 2022 om 09:33

Volgens mij is Kelderman net gebaat bij een sterk team met meerdere kopmannen.
In de Giro was Hindley nu duidelijk de betere, maar een volgende keer kan het net zo goed andersom zijn.

Lance Beenstrong 9 juni 2022 om 09:50

Als Kelderman zich prettig voelt in een rol als knecht en dan eventueel zelf nog ruimte heeft om mooie dingen te laten zien, dan is dat toch ook goed. Hij gaf duidelijk aan ook erg te kunnen genieten van het winnen met het team. Nee, daar zullen we het over 10 jaar waarschijnlijk niet meer over hebben, maar het gaat er toch om hoe hij zelf het meeste plezier beleeft aan het wielrennen?

Jeszon 10 juni 2022 om 07:43

Kelderman heeft aangegeven die 4e, 5e, 6e plaats nou wel te kennen en echt te willen strijden voor podium of winst.

Jeszon 10 juni 2022 om 07:43

En als dat niet realistisch is, zal hij zijn ploeg naar winst helpen.

Fenno de Groot 9 juni 2022 om 09:30

Wilco schakelt dit jaar heel makkelijk van kopman naar luxe knecht. Knap dat hij zo makkelijk kan schakelen als hij even minder is. Realistisch ook dat het wk niet op zijn lijf, maar die van mathieu is geschreven. Ik zou lekker als schaduwkopman naar de vuelta gaan. (Buchmann rol van de giro) hij lijkt me toch sterker dan higuita namelijk. En dan samen met hindley strijden om het podium. Wat lastig gaat worden gezien de al bevestigde namen. Niet onmogelijk uiteraard

Kopinkas 9 juni 2022 om 09:59

Een nieuwe wielerbromance in volle ontwikkeling. Geniet ervan, het kan snel gedaan zijn (zie Arensman-Bardet).
De Vuelta wordt zo’n sterk veld dat ik Kelderman ook daar geen ritzege zie behalen…

Mystery Rider 9 juni 2022 om 10:51

Ja, het lijkt er echt wel op dat de Vuelta een mega sterk deelnemersveld gaat hebben.

Panache 9 juni 2022 om 10:47

Ik gooi het er maar in: Kelderman ‘moet’ naar Lefevere. Punchen en tijdrijden kan hij al, dat wordt alleen maar verder verfijnd. Maar bij Quickstep leren ze Kelderman ook winnen en komen er ook kansen (ze weten hoe je mee gaat in de juiste vlucht). Voordeel Quickstep: een betrouwbare teamspeler die naast Evenepoel goed kan gedijen (voor zowel eigen kans, als het opleiden van de jonge Belg voor gt-klassementen). Kelderman neemt dan ietsje bravoure over van Evenepoel en Evenepoel neemt ietsje bescheidenheid over van Kelderman. Voor alle partijen op korte en lange termijn een goede zaak.

xistnc 9 juni 2022 om 10:50

Extreem links en extreem rechts vinden elkaar ook wel eens op specifieke punten. Maar schuiven ze daarmee op naar het midden?

platteprijs 9 juni 2022 om 10:52

Ik zou schrijven: tijdrijden kon hij …

Mystery Rider 9 juni 2022 om 10:54

Goh daar had ik nog niet bij stilgestaan dat zijn contract eindigt dit jaar!

En het is wel degelijk een goeie suggestie…bovendien brengt hij heel veel GT ervaring mee, iets wat ze wel heel erg missen bij Quickstep!

Bel jij Patrick even of moet ik het doen?

Beer 9 juni 2022 om 11:09

Misschien zou Kelderman ook wel gewoon een goeie knecht zijn voor Evenepoel. Oudere, ervaren renner die de eigen ambities misschien stilaan wil laten varen en bergop heel lang meekan en een tempo kan rijden op kop. Zit wel iets in.

ThorHushovd 9 juni 2022 om 12:31

Verhip, dat is een hele goeie suggestie! Ik sta er zo waar ook achter. Denk wel dat Wilco altijd nog voor z’n eigen kansen zou moeten mogen gaan, maar over het algemeen is QS een perfect voorbeeld hoe ze dat binnen de wolf pack doen. (in het apres Boonen tijdperk)

Kelder is de Man 9 juni 2022 om 14:22

Titel is ietwat hmm.. Nergens in het artikel staat dat hij graag met Hindley de Vuelta wil rijden.

Vierkante Wielen 9 juni 2022 om 15:17

Meer down to earth dan Wilco vind je ze bijna niet. Denk dat ie goed op zijn plek zit bij Bora. Toen ie uit het klassement viel kreeg ie nog de kans voor een etappe te gaan om daarna te knechten voor de Giro winst. Idioot sterk team hebben die ook wel gebouwd: Vlasov, Higuita, Hindley, Kelderman, Buchmann, Kämna, Grossssssschartner, Schachmann.

Mooi dat ie wil knechten voor VdP op het WK maar iedereen zal naar hem, Wout, Alahilippe, Pogacar kijken dus ik zie niet in waarom Kelderman niet kan doen wat Van Baarle afgelopen WK deed. Die wedstrijden zijn zo onvoorspelbaar en hoezo zou er geen groepje komen met Evenepoel, Mohoric, Cosnefroy en een Italiaan.

IlPirata 9 juni 2022 om 16:14

Sergio Higuita zou de absolute kopman daar zijn in de Vuelta, maar goed dat kan altijd veranderen.
Sterk team geworden na het vertrek van de Sagan-enclave.

vevie 9 juni 2022 om 20:21

Higuita is idd aangewezen als kopman. Is een ‘Vuelta’ renner, maar lijkt mij te licht voor 3 weken AK.

Zenon J. 10 juni 2022 om 09:12

Ik denk dat Higuita net als bijvoorbeeld Almeida in de rondes als Burgos en Polen voor de winst gaan en in de Vuelta luxe knecht / schaduwkopman worden

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone