Wilco Kelderman na veroveren roze trui: “Zwaarste dag uit mijn leven”
Wilco Kelderman moest bijzonder diep gaan in de koninginnenrit over de Passo dello Stelvio op weg naar het meer van Cancano, maar de Nederlander slaagde er uiteindelijk in om de roze trui te veroveren. “Dit was de zwaarste dag uit mijn leven”, zo vertelde de kersverse leider in het flashinterview.
Team Sunweb maakte ook vandaag weer indruk in de Ronde van Italië. De Duitse formatie wist op de flanken van de Stelvio een hels tempo te ontwikkelen, waardoor rozetruidrager João Almeida al snel moest lossen. Vervolgens reed een oersterke Rohan Dennis naar de kop om het tempo te verhogen in dienst van Tao Geoghegan Hart.
Het grootste slachtoffer was Kelderman, die niet bij machte was om zijn ploeggenoot Jai Hindley, Dennis en Hart te volgen. “Het was echt een superzware dag. Het was een enorm gevecht en de etappe kon niet beter verlopen. Jai wint de rit en ik pak de roze trui. We wisten Almeida al vrij vroeg te lossen op de Stelvio, maar ik bleek niet in staat om het tempo van INEOS Grenadiers te volgen.”
“Ik wist dat het close zou worden”
“Ik was toen op mezelf aangewezen. Ik was meestal op de hoogte van de tijdsverschillen. Ik wist dat het close zou worden, maar ik heb nu de trui. Ik ben erg blij. Het was de zwaarste dag uit mijn leven”, aldus Kelderman. De Nederlander mag zich zeker nog niet rijk rekenen, gezien zijn beperkte voorsprong in het klassement.
Ploeggenoot Hindley volgt na achttien etappes op twaalf seconden, Hart staat op vijftien seconden en ook Pello Bilbao is nog niet uitgeschakeld voor de eindzege. “Ik ben nu vooral blij met vandaag. Het is nu zaak om te herstellen en weer plannen te maken. We zullen wel zien wat er gaat gebeuren.”
In de voetsporen van Contini en Prim
Het is overigens van 1981 geleden dat twee renners van dezelfde ploeg de eerste twee posities in het klassement wisten te bekleden na achttien etappes. Bijna veertig jaar geleden stonden Silvano Contini en Tommy Prim namens Bianchi-Piaggio eerste en tweede in het klassement, maar de Italiaan en Zweed finishten uiteindelijk als tweede en vierde in de stand.
Op 10 seconden voor Kelderman .
Ineos is vandaag helaas de grote winnaar. Met dank aan de ploegleiding van Sunweb
Als Hindley had aangevallen, ging Hart er natuurlijk volle bak achteraan.
Nu, met Hindley in zn wiel, wilde Hart niet alles geven. Dat was het beste voor Kelderman, die de beste TT heeft van de drie.
Foutje van Hindley bij de tussensprint.
Foutje (/jammer) dat Kelderman niet kon aanhaken bij Fuglsang.
Maar goed, eerst zaterdag nog. Ben er zeker niet gerust op.
Als je ook ziet hoeveel tijd Hart in de laatste 2km op Kelderman pakt dan zal die toch balen dat ie niet wat harder op kop gereden heeft op de laatste klim.
Besef wel dat Fuglsang en Bilbao gewoon met Kelderman hadden meegereden, ze hadden daar alle belang bij.
Hindley aanhaken bij INEOS was prima. Als hij dat niet had gedaan dan hadden Hart en Dennis SAMEN vol door gereden ipv alleen Dennis.
Dus het niet wachten van Kelderman beschouw ik als de enige minder goede beslissing van Sunweb
Podium zou mooi zijn voor Wilco. Of hij moet kunnen aanhaken a.s. zaterdag.... fingrrs crossed...
Had hij volgend jaar nog voor sunweb gereden was dat niet gebeurt en hadden ze ff een goede plakbidon gegeven en moed ingepraat.
Tevens had op het moment dat kelderman moet lossen hindley bij hem moeten blijven. Hindley is de slechtste tijdrijder van de top 3 en gaat dus niks winnen zondag. Met geluk wordt die 3.
In mijn ogen is Wilco genaaid door de ploegleiding, hij gaf in een interview ook aan dat hindley had moeten wachten.
Het verschil zal zaterdag op Sestriere gemaakt gaan worden. Voor Sunweb is het te hopen dat Hart een mindere dag zal hebben, want 40-60 seconden verliezen zaterdag
zal funest zijn voor Kelderman om de Giro alsnog te kunnen winnen in de tijdrit.
Het eindpodium:
1. Hart
2. Hindley
3. Bilbao
4. Kelderman
Morgen proberen te herstellen, zaterdag geen extra schade oplopen, en zondag nog 1 keer vlammen in de tijdrit.
Niks aan de hand gewoon doorfietsen.
"De keuzes van Sunweb hebben niet goed uitgepakt. Het was hinken op twee gedachten. Als je voor Kelderman gaat, dan moet Hindley wachten en staat Kelderman nu met meer dan een minuut in het roze. Als je voor Hindley gaat, dan moet ie ook aanvallen om Hart op achterstand te rijden."
Maar ja, tijdens de race weet je niet hoe het aan de meet uitpakt dus het is een koe in de kont kijken, geen overduidelijke fout. Wel weinig loyaal naar Kelderman.
Hindley heeft geen kans op Giro winst gegeven zijn zwakkere tijdrit. Tenminste de kans was er, als hij Hart erop gelegd had, en dat heeft hij ook niet geprobeerd. Maw de taktiek heeft als resultaat dat je de kans op een Sunweb duo op het podium maximaliseert.
Hindley bij Kelderman laten blijven had in de vallei natuurlijk zeker wel gescheeld. Ja je gokt, want Kelderman kan er ook helemaal doorheen zakken, maar je zag al snel dat dat niet gebeurde. Maar je kan potdomme de Giro winnen, dat is wel een gokje waard toch?
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het feit dat men in Hindley sinds deze week een toekomstig kopman ziet hier mee heeft gespeeld tov een Kelderman die de ploeg verlaat. De manier waarop die auto voorbij Kelderman scheurde was wat dat betreft de druppel. Obv het NOS interview lijkt het ook of Wilco er zelf ook van baalde. Maar goed, op naar morgen en laten we hopen dat Wilco ondanks dit wanbeleid van Sunweb de Giro pakt.
Hindley en Kelderman dalen echter niet sneller dan Dennis en Hart en hadden in de vallei ook meer tijd verloren. Bergop was Hindley beter dan Kelderman, dus Hindley zou zijn tempo bergop moeten aanpassen aan dat van Kelderman, terwijl Hart nadat Dennis afgehaakt had vol door kan rijden zonder rekening te houden met iemand op zijn bagagedrager en proberen zoveel mogelijk tijdwinst te pakken.
De meeste tijd verloor Kelderman op die vlakke plateaus.. En daar kan ook nog best een straf windje staan..
Zal ook meegespeeld hebben bij de ploegleiding.
Prachtig om te zien hoe Kelderman ondanks de actie van zijn ploegleider zichzelf hervond en bleef vechten. Bijna 50 km alleen gereden. Deed me denken aan 2017 op de Stelvio toen Dumoulin alleen in de achtervolging moest.
Als Wilco zaterdag niet kan volgen, dan is dat zo. Een grote ronde krijgt de winnaar die het verdient. De Stijgingspercentages zijn niet heel hoog, de klim zou hem moeten liggen maar hoe fris zijn ze nog. Hij heeft een ploeg die hem uit de wind kan houden.
Langzaam begint in te dalen dat di toch wel een historische rit was. Tuurlijk, deelnemersveld is niet je van het maar wat een strijd. Op alle fronten.