Wilco Kelderman: “Die twee seconden gaan niks uitmaken”

dinsdag 20 oktober 2020 om 19:47
Wilco Kelderman: “Die twee seconden gaan niks uitmaken”

foto: Cor Vos

João Almeida wist in de finale van de zestiende etappe van de Giro d’Italia twee seconden uit te lopen op zijn naaste concurrent Wilco Kelderman. “Soms is de aanval de beste verdediging”, zo vertelde de Portugees na afloop. Kelderman maakt zich echter geen zorgen met het oog op de echt zware bergetappes.

Onderweg gebeurde er niet veel bij de favorieten, maar de finale in de straten van San Daniele del Friuli was het toch even opletten geblazen voor de klassementsrenners. “Het was een lange dag en er werd vandaag niet heel hard gereden. Ze hadden van mij wat harder mogen doorrijden, daar heb ik meer aan”, reageert Kelderman bij de NOS.

In de laatste kilometer moest de kopman van Team Sunweb nog een aanval pareren van Almeida. De Portugees bleek over meer explosiviteit te beschikken en wist aan de streep nog twee seconden te pakken. “Die klim was niet heel lang maar gewoon erg steil en explosief. Ik weet dat Almeida explosiever is, maar uiteindelijk gaat het niks uitmaken.”

“Het belangrijkste was om deze dag goed door te komen. De etappes van morgen en overmorgen zijn echt lastig. Twee seconden verliezen, dat gaat niks uitmaken. We krijgen nog etappes van tweehonderd kilometer waarin het lang bergop gaat. Dat is iets totaal anders.” Het verschil tussen beide kemphanen is nu 17 seconden in het voordeel van Almeida.

Dit artikel delen:

32 Reacties

deux-vitesse 20 oktober 2020 om 19:50

Goeie teksten

Tim K. 20 oktober 2020 om 20:53

Je zou maar getroffen worden door een meteoriet… Beide zijn ca. even onwaarschijnlijk.

Er zijn veel renners die weinig te verliezen hebben, dus er gaat echt nog heel wat gebeuren in de komende bergetappes.

ferdi kubler 20 oktober 2020 om 19:51

Je zal maar op twee seconden tweede worden straks in Milaan.

madeinstars 20 oktober 2020 om 20:06

Goed gezegd. Ik vind Wilvo echt verrassend volwassen en zelfverzekerd overkomen.

Miko1983 20 oktober 2020 om 20:13

Zo is het….Almeida gaat nog wel breken komende dagen.

vanSpringel 20 oktober 2020 om 20:23

Ik zie dat nog niet gebeuren. Die gast ziet er verdacht ontspannen uit tijdens de koers. En verdomt, hij legt zijn concurenten vandaag ook nog in de laatste kilometers eens het vuur aan de schenen. Gisteren trok ie ook de laatste kilometers zijn binnenste eruit om zo min mogelijk tijd te verliezen. Kranige renner in mijn ogen.

Marco Willems 20 oktober 2020 om 20:27

Almeida hoeft nog niet eens te breken, kraken zoals op iedere lange slotklim tot nu toe gebeurde is voldoende.

Merlinappa 20 oktober 2020 om 20:29

Zondag zag ie er allesbehalve ontspannen uit, en dat was nog geeneens half zo zwaar als de komende dagen.

Ajvenema 20 oktober 2020 om 22:09

Almeida smijt ook flink met zn krachteb in etappes die hem liggen. Gaat m nog opbreken in de bergetappes.

Groetjesaandevoetjes 21 oktober 2020 om 00:11

@van springel – Almeida verwacht zelf niet eens dat hij wint

plattenband 20 oktober 2020 om 20:20

Mjaaa, stel je voor dat Kelderman de Giro met 2 seconden verliest aan Almeida. Dan zal ie wel terugdenken dan deze woorden.

La Primavera 20 oktober 2020 om 20:23

Dan is de conclusie simpelweg dat Almeida sterker is. Het is niet dat Kelderman hier Almeida heeft laten wegrijden hè..

VerstandOpNul 20 oktober 2020 om 20:25

En als Almeida een dezer dagen een grandioze inzinking krijgt, ga jij dan aan je commentaartje terugdenken?

hanjovdberg 20 oktober 2020 om 20:41

Kom op zeg. Almeida sprint mee met de besten op steile punch aankomsten. Tot nu toe is dit een Giro van echte klassieker etappes. Hele mooie etappes maar niet wat we gewend zijn van de Giro met normaal bergen als de Mortirolo, Stelvio, Gavia etc. Gaan we de komende dagen zien. Ik verwacht echter ook nog een zwak moment bij Kelderman. Maar denk dat Almeida er nog harder door gaat zakken.

F4L 20 oktober 2020 om 21:50

Je hebt helemaal gelijk. En daar komt nog eens bij dat Almeida elke echte bergetappe tijd verloor op Kelderman. Ik zou het heel bijzonder vinden als Almeida eindwinnaar van deze Giro wordt.

Rob Oele 20 oktober 2020 om 20:43

Tja om die 2seconden even in perspectief te plaatsen: Alemeida heeft heeft nog de ‘bonus’ van ongeveer 3/4 minuut uit de tijdrit van de eerste dag op zak omdat hij die reed toen de wind hard in zijn rug blies en Wilco helaas veel wind tegen had anderhalf uur later. Wilco had met andere woorden nu waarschijnlijk het roze gehad, dus in deze zin had hij ten opzichte van Almeida toch weer de pech die aan hem kleeft. Maar natuurlijk minder dan Thomas, Yates en Kruiswijk. Hopelijk gaat het geluk hem eindelijk (verder) toelachten de komende dagen want het zou heel zuur zijn als hij de Giro verliest van Almeida vanwege die eerste tijdrit. Maar hoe dan ook gun ik het Wilco zo en wordt hij verlost van de ‘pech’vloek die tot nu toe op hem rustte!

moa 21 oktober 2020 om 07:41

Ja we zagen op de tweede tijdrit al dat Almeida geen goede tijdrijder is.

nummer3 21 oktober 2020 om 08:25

Dat zegt toch niemand?

De Speedies 20 oktober 2020 om 20:48

Kemphanen :) toch eerder twee magere kippetjes

Deel Koeper 20 oktober 2020 om 21:38

Stel je eens voor dat Kelderman een inzinking krijgt. Dan krijgen we met Almeida, Hindley en Geoghegan Hart het meest hilarische podium ooit.

Zelfs als die later alsnog bevestigen in een grote ronde, zou iedereen in het begin van dit seizoen waarschijnlijk eerst 50 andere namen hebben opgenoemd met potentiële podiumkandidaten, vooraleer ze bij deze jongens zouden komen.

Joek Sat 20 oktober 2020 om 22:36

@deel

Daarvoor hoeft Kelderman geen inzinking te krijgen hoor. Gaat helemaal nergens meer over dit natuurlijk.

ervee 20 oktober 2020 om 23:36

@deel: ook als Kelderman het podium haalt in plaats van 1 van jouw namen, dan blijf ik het een podium vinden wat niemand van te voren had voorspeldt (hilarisch vind ik niet het juiste woord).

Stel dat je een euro had ingezet op dit podium, benieuwd hoeveel je dan had terug gekregen

Chris Van Uden 21 oktober 2020 om 10:41

Vind de term magere kippetjes toch wel een klein beetje denigrerend. Dat er geen gevestigde namen op de eerste drie plaatsen staan, wil niet zeggen dat het coureurs zijn die het niet verdienen of kunnen. Dan moeten grote namen als Nibali, Fuglsang etc maar zorgen dat ze er staan. En dat doen ze niet.

Merzbow 20 oktober 2020 om 21:34

Ik heb zoiets van:

1. Ik gun het Almeida om deze Giro te winnen.
2. Ik hoop eigenlijk ook wel dat Kelderman deze Giro nog wint. Gewoon om het feit dat dan weer een Nederlander een grote ronde wint en ik dan hoop dat de ogen vd KBWB eindelijk eens opengaan. Maar dat laatste is vergeefse moeite.

Geit in mijn Kelderman 21 oktober 2020 om 00:23

Hoe bedoel je dat tweede punt?

Merzbow 21 oktober 2020 om 00:57

@Geit in mijn Kelderman

Wel dat ik hoop dat Kelderman deze Giro wint. Als in weer een Nederlander die een grote ronde kan winnen.

Wat dan hopelijk de ogen gaat openen van de KBWB dat niet enkel en alles draait om klassiekers. Maar dat is dus vergeefse moeite.

Chris Van Uden 21 oktober 2020 om 10:42

Ik denk dat met Evenepoel de komende jaren zeker een grote ronde gaat worden gewonnen..

Lennimator 20 oktober 2020 om 22:20

Wilco wint!

rogierb 20 oktober 2020 om 22:21

Als Hindley maar geen gekke dingen gaat doen.

Pascal De Kooning 21 oktober 2020 om 07:36

Het is nu of nooit voor Kelderman. Dat weet hij zelf ook wel. Volgende keer heeft hij weer Roglic, Bernal en of Pogacar als tegenstander en is hij bij voorbaat kansloos.
Ik heb ook wel het idee dat hij het deze Giro ook af gaat maken. Ik verwacht zelf de meeste tegenstand van Nibali die ongetwijfeld nog met een plannetje bezig is.

Ed De B 21 oktober 2020 om 08:18

Nibali en Fugl oogden juist erg onfris in een serieuze etappe. Almeida is the man to beat en Hart.

Daarbij heeft Nibali nauwelijks nog helpers. Je weet het nooit natuurlijk, maar waarschijnlijk is het niet.

Chris Van Uden 21 oktober 2020 om 10:43

Geoghan Hart is inderdaad ook nog een renner om in de gaten te houden.

Headlines

Materiaalzone

Populair