Almeida pakt twee seconden op Kelderman: “Het wordt ook een mentaal spel”

dinsdag 20 oktober 2020 om 16:57
Almeida pakt twee seconden op Kelderman: “Het wordt ook een mentaal spel”

foto: Cor Vos

João Almeida wist in de finale van de zestiende etappe van de Giro d’Italia twee seconden uit te lopen op zijn naaste concurrent Wilco Kelderman. De Portugees zette in de steile finale Kelderman onder druk en pakte zo wat tijd. “Soms is de aanval de beste verdediging”, zegt hij na afloop.

Onderweg gebeurde er niet veel bij de favorieten, maar de finale in de straten van San Daniele del Friuli was technisch en soms steil. “Ik voelde mij goed”, aldus Almeida. “Ik probeerde het en waarom ook niet? Als het zo steil, dan verspeelt iedereen energie.”

“Het wordt steeds meer een mentaal spel”, geeft de rozetruidrager, die nu 17 seconden voorsprong heeft op Kelderman, toe. “Maar je moet de benen er voor hebben. Soms is die mind game ook belangrijk. Ik kan niet meer vertrouwen hebben dan nu. Het is te gek. Ik ben heel de ploeg dankbaar.”

Woensdag wacht een zware bergrit, waarin Almeida samen met Deceuninck-Quick-Step opnieuw zijn roze trui zal willen verdedigen. “Laten we kijken hoe ver ik kan geraken. Ik heb het vertrouwen zeker, maar ben ook op het ergste voorbereid. Er kan nog veel fout gaan.”

Dit artikel delen:

71 Reacties

boehoe 20 oktober 2020 om 17:10

hij gaat hem gewoon winnen. Verliest weinig en heeft nog een tijdrit

Lendilonus 20 oktober 2020 om 17:21

Mits ze al die bergritten rijden en Kelderman op zijn fiets blijft zitten gaat Almeida deze Giro nooit winnen. Maakt maximaal een half minuutje goed in de tijdrit maar verliest per bergrit minimaal diezelfde 30 tellen, maak de rekensom zelf maar. Die jongen heeft een schitterende Giro gereden maar komt in het hooggebergte nog net tekort om voor winst mee te doen.

Geit in mijn Kelderman 20 oktober 2020 om 17:52

Als de weergoden niet al te extreem zijn moeten ze drie ritten oprijden die zwaarder zijn dan wat ze tot nu toe hebben gehad. Hoe Almeida een heuveltje opsprint van 400 meter lang heeft niet zoveel te maken met hoe hij het morgen, maar vooral donderdag en zaterdag gaat doen.

Rufusvb 20 oktober 2020 om 18:20

Ik vind Almeida vergelijkbaar met een Alaphilippe van vorig jaar Tour. Verwacht dus dat hij er in de derde week doorheen gaat zakken. Maar hij mag me verrassen!

Kelder is de Man 20 oktober 2020 om 19:13

Rufus
Dacht hetzelfde, inclusief de hoofdbewegingen/grimassen op de klim van zondag. Maar op lange termijn misschien meer voor de rondes dan Ala.

Plato 20 oktober 2020 om 17:18

Kelderman pakt het met gemak terug in de bergen. Morgen of overmorgen een wisseling van de wacht.

williams 20 oktober 2020 om 17:20

Ik hoop dat hij hem wint, heeft er ten minste iets voor gedaan. Wat is die Kelderman net als Kruijswijk een saaie renner. Altijd volgen, nooit enig initiatief. Een geluk dat er tijdritten zijn of je zou ze gewoon nooit zien.

Dion 20 oktober 2020 om 17:23

Wat een onzin. Heeft zelfs deze Giro al aangevallen.

Daarnaast, als Almeida wint dan is het dankzij de tijdrit. Hoe kan je jezelf in 2 zinnen tegenspreken.

lnnrt 20 oktober 2020 om 17:24

Als je het niet wil zien, dan zie je het inderdaad niet. Kelderman op de Etna? Kruijswijk is echter nogal onzichtbaar de laatste dagen idd ;-)

Lendilonus 20 oktober 2020 om 17:25

Wat was dat dan op de Etna? Kelderman valt net zoals Kruijswijk(zie verscheidene Giro’s en bijvoorbeeld die rit naar de Alpe) aan als ze kunnen maar is net zoals de rest van het peloton nou eenmaal geen Contador. Wat mensen zoals jij ‘laf en saai’ noemen is vaak gewoon een kwestie van niet beter kunnen, heeft in de regel niet zoveel te maken met niet willen.

Plato 20 oktober 2020 om 17:26

Ik heb Kelderman al minstens twee keer zien aanvallen en tijd zien pakken, voor zijn doen koerst hij vrij aanvallend. Een explosievere renner dan Kruijswijk, ik vind ze niet vergelijkbaar.

zwiggelbig 20 oktober 2020 om 18:34

lol duidelijk niet de koers gekeken

zijwieltjes 20 oktober 2020 om 19:02

Onzin. Oh zoete herinnering, Kruijswijk die gaat op de Croix de Fer en niet eens kapot gaat op de Alpe.

Vroeger, ja vroegah, toen gingen ze keer op keer. Andere en gelukkig vervlogen tijden.

Peter Lippens 20 oktober 2020 om 19:38

helemaal mee eens al mag het ook een andere jongeling zijn, zolang het maar een aanvaller is en geen voooooolger

Tuubke 20 oktober 2020 om 17:24

Om een grote ronde te winnen, moet je zuinig rijden. Zoetemelk zei zelfs: “De Tour wordt gewonnen in bed”.

LeDouche 20 oktober 2020 om 17:27

Almeida wint de Giro.

Arie den Blanken 20 oktober 2020 om 19:23

Die heeft ook mijn voorkeur al is het maar omdat ik de beste ploegmanager van de laatste kwart eeuw wel eens een zege in een grote ronde wens.

Chasse_patate 20 oktober 2020 om 20:55

Arie ben jij als kind op je hoofd gevallen? De beste ploegleider. De grootste boef en brulkikker bedoel je.

Arie den Blanken 20 oktober 2020 om 22:01

Hij is geen ploegleider maar de manager van dat in mijn ogen al jaren zeer succesvolle team,

KnightBiker 20 oktober 2020 om 23:44

Eerst moet hij nog even de Stelvio en later de colle d’angelo overleven.. die klimmen zijn veel langer en zwaarder dan wat we tot op heden zagen. Daarbij ook even opmerken dat het feit dat Almeida nu nog in het roze staat Sunweb eigenlijk wel goed uitkomt… als ik het zo zou kunnen plannen zou ik het doen.
(Maar vanaf nu moet Almeida er definitief af gereden worden: die gast is taai!)

VerstandOpNul 20 oktober 2020 om 17:41

Almeida is de nieuwe Simon Yates.. Ik hoop alleen dat hij niet teveel zand in de ogen van Kelderman strooit..

zacht 20 oktober 2020 om 18:29

Hij valt ver terug, Nibali wint de Giro na een indrukwekkende solo van 80 km en Almeida wint de volgende Vuelta?

VerstandOpNul 20 oktober 2020 om 20:07

Haha, mooi!
Ik had Geoghen Hart in gedachte, maar Nibali is eigenlijk passender..

Marveloke 20 oktober 2020 om 17:45

Wat een prachtige punch was dat van Almeida zeg. Daarmee wint hij vast nog wel eens de Waalse Pijl en LBL. Hij oogt sterk, en lijkt op weg naar een Giro-zege. Maar nu moeten we wel in oog houden dat dit soort explosieve aankomsten Kelderman niet goed liggen. Na morgen kunnen we zien wat de verhoudingen zijn. Mocht Almeida dan weer dertig seconden aan zijn laars gelapt krijgen dan begin ik langzaam serieus in een zege voor Kelderman te geloven. Daar hoop ik vurig op, maar ik durf het niet uit te spreken

fietsvriend 20 oktober 2020 om 17:50

Haha, over mentale spelletjes beginnen. Heerlijk!

Lendilonus 20 oktober 2020 om 17:58

Ik ben nogal verbaasd over alle mensen die hem hier de eindzege al toespelen. In elke bergetappe(waar er deze week nog wat van komen) verloor Almeida tijd en zijn voorsprong is minimaal. Gun het deze jongen van harte(ookal hoop ik Kelderman) door zijn leuke manier van koersen maar zie hem er eerlijk gezegd eerder totaal doorheen zakken dan dat hij de eindzege pakt, Kelderman lijkt in het hooggebergte een stuk sterker en zelfs een Hindley of Hart die nu nog op 3 minuten staan kunnen hem nog voorbij.

moa 20 oktober 2020 om 18:06

Nog meer mensen zeggen al meer dan een week dat ie de volgende dat zal kraken. Punt is we weten het niet. Ik stel vast dat ie strijdvaardig blijft en nog veel energie kan aanspreken.

Lendilonus 20 oktober 2020 om 18:14

Denk zelf dat de voorspelling dat hij zal kraken niet heel vergezocht is, kijk naar de Tour van vorig jaar waar iedereen dat ook zei over Alaphilippe terwijl daar toen nog veel minder aanleiding voor was maar het toch gebeurde volgens de voorspelling van de meeste volgers. Ben er zelf niet zeker van dat hij echt zal kraken maar elke rit bergop verliest hij tot nu toe tijd, dat in combinatie met zijn leeftijd en de vermoeidheid van elke dag het roze dragen lijkt me genoeg reden om te zeggen dat hij dit patroon niet zal doorbreken en waarschijnlijk tijd zal blijven verliezen in het hooggebergte.

Tripodboom 20 oktober 2020 om 18:06

Iedereen heeft het er altijd over dat de Giro veel zwaarder en veel attractiever is dan de Tour. Ik heb zelden zo’n saaie en lauwe Ronde gezien als deze Giro.

Panache 20 oktober 2020 om 19:16

Vorig jaar was de Giro ook niet om aan te gluren. Maar we blijven kijken, om die ene topetappe niet te missen.

Arie den Blanken 20 oktober 2020 om 19:24

Blijven afzien is het ook voor veel TV-volgers van de saaie wegkoersen.

Plato 20 oktober 2020 om 18:10

In elke rit met een iets langere klim werd Almeida tot nu toe gekraakt, het is enigszins verbazingwekkend dat er mensen zijn die verwachten dat hij dat patroon gaat doorbreken in de nog langere bergritten die volgen. Met alle respect voor Almeida verder, die doet wat hij kan, maar hij komt tekort in de echte bergetappes.

Kelderman zit qua tijd het gunstigst gepositioneerd, maar ook types als Hart, Hindley en Nibali vallen niet uit te sluiten. Er kan nog zoveel gebeuren in de komende bergritten.

Pascal De Kooning 20 oktober 2020 om 18:15

Morgen zal hij nog net standhouden denk ik maar Donderdag of Zaterdag zie ik hem zelf er nog wel doorheen zakken. Dat zal teveel van het goede zijn. Ik geloof absoluut niet in een Giro-zege van Almeida hoewel ik wel een zwak voor hem gekregen heb met z’n manier van rijden. Ben benieuwt of Nibali nog een verrassing in petto heeft in een afdaling deze week.

peterwinnen 20 oktober 2020 om 18:18

Ik vond kelderman er niet super uitzien, maar goed, gaan het zien.

DonQuijote 20 oktober 2020 om 19:11

Precies!
Dat vond ik ook. Hopelijk is hij morgen weer in orde.

fietsvriend 20 oktober 2020 om 19:30

Daar maak ik me ook een beetje zorgen over. Of wilde Kelderman hem binnen schootsafstand houden en verder niet al te veel energie verspillen?

Wheely 20 oktober 2020 om 18:33

Dit was achteraf dus echt een Almeida rit. Als DQS gecontroleerd had had hij met winst wellicht 12 seconden gepakt.

NDI22 20 oktober 2020 om 19:06

Dan wint iemand als Ulissi, niet Almeida. Nu deden dat soort jongens niet mee, die hebben geen tijd nodig.

xistnc 20 oktober 2020 om 18:41

Laatste stuiptrekkingen van Almeida? Ik snap niet waarom DQS hier zo nodig achter de kopgroep wilde aanrijden, ook al was dat relatief rustig.

Dikke Vrouw 20 oktober 2020 om 18:44

Mentaal spel… tja
morgen krijgt hij een oplawaai van minuten van Wilco

Marco Willems 20 oktober 2020 om 19:18

Vraag me soms af welke Giro sommige mensen gekeken hebben. Zeggen dat Kelderman niet aanvalt en kleurloos rondrijdt. Die twee seconde van vandaag zijn verwaarloosbaar en zullen geen enkel verschil maken voor het klassement. Morgen kan Almeida al de trui verliezen maar stel je voor dat hij op de Stelvio of de Agnello lost net, dan heeft ie toch een groot probleem. Vergeet niet dat ie op iedere berg waar vol gereden is tijd heeft verloren. Het is wel een strijder, hij kraakt maar hij breekt niet. Ik sluit van de top 10 niemand uit voor winst want dit worden verschrikkelijke dagen en een mindere dag op het verkeerde moment en je bent klaar.

chasse patat 20 oktober 2020 om 19:19

In zijn reactie op de NOS site lijkt Kelderman niet echt onder de indruk. Zit met zijn hoofd bij morgen en vond de actie van Almeida volgens mij maar zinloze energieverspilling.

Joek Sat 20 oktober 2020 om 21:12

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd..

jv88 20 oktober 2020 om 19:23

Hmm ik sluit niet uit dat hij wint. Maar ook Hart geef ik een goede kans daar ik t gevoel heb dat Kelderman ook niet heel veel over heeft.

Arie den Blanken 20 oktober 2020 om 19:31

Als Kelderman de Giro wint is het wel jammer dat er een kleurloze renner op de erelijst komt. Maar dat is wel meer voor gekomen ( o.a. Johan De Muynck, Denis Mentsjov, Ryder Hesjedal, Nairo Quintana)

Dikke Vrouw 20 oktober 2020 om 20:11

Wat zwam je nu weer Arie

Chasse_patate 20 oktober 2020 om 20:59

Arie is op Zijn hoofd gevallen. Denkt ook dat Lefevre een goede ploegleider is. Denk dat die snel naar de .be site moet gaan.

Pieter Weening 20 oktober 2020 om 19:28

Deed me denken aan de Vuelta van 2015 toen Dumoulin nog 3 seconden pakte op Aru bij een kasseienstrook vlak voor de finish, een dag later zakte Dumoulin er volledig doorheen. Zou me niet verbazen als Almeida hetzelfde gebeurt straks.

UrbanSteel 20 oktober 2020 om 19:43

Voorlopig is Almeida er nog steeds niets ergens doorheen gezakt.
De etappevan morgen lijkt zwaarder als het is, de zwaarste colls liggen in het eerste gedeelte, de twee laatste colls zijn niet zo zwaar.
De Stelvio etappe is het zwaartepunt voor zowel Almeida en Kelderman.
De laatste bergetappe zou voor Kelderman moeten kunnen, als sunweb vanaf de eerste coll er gelijk goed in gaat. De laatste colls zijn weer niet zo zwaar.
Laatste rit is weer voor Almeida, tijdrit van 15 kilometer, daar gaat Kelderman toch snel 10 tot 20 seconden verliezen.
Zo, dat is mijn kijk op de laatste 5 dagen.

ti-raleigh 20 oktober 2020 om 19:46

Renners als Nibali en Valverde die stralen wat uit. Kelderman heeft niet dat charisma. Vandaar de woorden van Almeida. Niet intrappen Wilco.

Arie den Blanken 20 oktober 2020 om 20:23

Voor het wielrennen is dan ook het beter dat een renner zonder charisma de Giro niet wint. Welke nationaliteit die heeft maakt niet uit.

Chasse_patate 20 oktober 2020 om 21:00

Arie ga schommelen. Wilco verdiend deze overwinning. Wat strijd die gast ervoor zeg.

Almeida prima gereden. Maar gaat zwaar te kort komen de komende bergen.

Arie den Blanken 20 oktober 2020 om 21:58

"Wilco verdiend deze overwinning. Wat strijd die gast ervoor zeg." Buiten de twee spellingsfouten is die uitspraak misschien waar maar dat is iets totaal anders als wat ik beweerde. Als ik moet gaan schommelen adviseer ik jou om eens de spelling regels van de werkwoord uitgangen na te slaan.

VerstandOpNul 20 oktober 2020 om 22:52

Psst Arie, je lijkt zelf een beetje moeite te hebben met samengestelde woorden.. Kusjes!

Goat 20 oktober 2020 om 23:14

Haha Arie toch.. Als taal nazi is het natuurlijk wel de bedoeling dat je zelf geen fouten maakt

Romāns Vainšteins 20 oktober 2020 om 23:25

Zeg het anders in het Italiaans, dat is vet buono.

Joek Sat 20 oktober 2020 om 23:27

Arie bedoeldt het zeker en vast goet..

Jacco van Stierop 20 oktober 2020 om 23:31

@Arie
“… totaal anders als…”

Foei!

Victor S 20 oktober 2020 om 20:03

Hij vecht er in ieder geval voor en mentaal zal hij zich wel heel sterk voelen, zo een type is het wel. Nu hopen dat de benen het volhouden want ik gun het Almeida zeker. Hij heeft deze Giro tenminste kleur gegeven en sowieso nooit opgegeven tot nu toe.

Wat Wilco betreft kan het ondanks zijn zeer goede uitganspositie ook nog bij een minder dag verkeerd gaan. En dan heb je daar ineens een teamgenoot die net even wat beter is. Of toch die Tao die iedereen eruit fietst bergop.

Nibali zou ook nog een goede dag kunnen hebben maar dan heeft hij 2 slechte en is het voor niets. Die komt net te kort denk ik.

Deze spanning en vraagtekens zorgen er in ieder geval voor dat het een leuke ronde is ondanks alles.

TeamNL 20 oktober 2020 om 20:08

Ik ken ook zo’n renner die in etappe 19 van de Vuelta in 2014 enorm veel energie verspeelde om 3 seconden te winnen op Aru. Een dag later kreeg hij een pak slaag. Zijn naam was…

plattenband 20 oktober 2020 om 20:17

Eerst en vooral… we zullen wel zien wat en wie het wordt!

Dan… om toch eens mee te doen in dit leuke spelletje;

– De aankomst van morgen lijkt me in theorie en te zien op de doorsnede wat minder lang en zwaar. Opent perspectieven voor A.

– Ik blijf erbij, K werd op de vorige aankomst voortgetrokken door een fantastische ploegmaat terwijl ie zelf op de limiet zat en A mocht het alleen klaren.

– A heeft het geluk van de leeftijd en een ploeg die niet rekende op dit scenario. Hij fietst zonder echte druk want het werd niet van ‘m verwacht en ook nu zeggen ze ‘elke dag erbij is bonus’. Dat geeft A zeker moral! K staat onder druk want hij moét, van hem wordt het verwacht.

– Stel dat A morgen overleeft en de trui alsnog vasthoudt of eventueel slechts 15 seconden achter komt, dan verteert ie daarmee één van de zwaarste etappes en krijgt zn moral een boost om te blijven vechten.

– Als K morgen wint en A op een minuut zet, dan is de Giro gereden.

– Stel dat A er morgen in slaagt om K bij te houden en geen tijd verliest, of sterker nog, enkele seconden bijneemt dan krijgt K een mentale tik en worden het nog spannende dagen.

– A lijkt nuchter en geeft zichzelf in de media weinig kans, maar misschien strooit hij in werkelijkheid zand in de ogen van K en verrast hij morgen en de komende dagen iedereen opnieuw.

Maarrr, hoe graag ik ook het David-Goliath verhaal zou zien, K zal het hem normaal wel doen!

Headlines

Materiaalzone

Populair