WielerFlits Quiz: Tien vragen over de jarige Robert Gesink

zondag 31 mei 2020 om 17:00
WielerFlits Quiz: Tien vragen over de jarige Robert Gesink

foto: Cor Vos (archief)

Robert Gesink viert op 31 mei (vandaag) zijn 34ste verjaardag. Gesink is al jarenlang een van de vaandeldragers van het Nederlandse wielrennen. Hij debuteerde voor Rabobank en verliet de ploeg daarna nooit. In die jaren kende hij successen en tegenslagen. Wat weet jij over Robert Gesink? Test het in de WielerFlits Quiz. Succes!



Deel je score in de reacties en daag je vrienden uit!

Dit artikel delen:

31 Reacties

FDJ 31 mei 2020 om 09:22

Alleen de laatste fout.

jan jansen 31 mei 2020 om 09:32

10 uit 10

Arie den Blanken 31 mei 2020 om 09:56

Slechts 6 op 10.
Vind ik nog goed met mijn kennis over een renner die voor mij vooral een brokkenpiloot is en een die waarvan de media en volgers onrealistisch veel verwachtten door zijn succes als belofte. Hij kwam net als Lars Boom met een enorm palmares uit de Rabo-beloftenploeg in profploeg. Die beloftenploeg functioneerde al als een profteam en de groei was er voor die renners bij de overstap al uit. Ook nog eens in een periode waar achteraf blijkt dat Rabo toen een van de grotere sjoemellaars was in het wielrennen.

Marik 31 mei 2020 om 11:09

Ja jij vindt jouw uitslag een goede reden eens flink om je heen te slaan?

Martino87 31 mei 2020 om 11:14

Nou, dat kwam niet alleen door zijn succes als belofte hoor. In zijn eerste jaren was hij gewoon bij de tien beste van de wereld. Ik vermoed dat hij door een gebrek aan stressbestendigheid een aantal grote overwinningen is misgelopen. Parijs Nice lag op een presenteerblaadje maar verspeelde hij in de afdaling. In de Ronde van Zwitserland stond hij ruim aan de leiding en ging het mis in de afsluitende tijdrit tegen onder andere Frank Schleck. Terwijl hij toch altijd een vrij goede tijdrit kon rijden, in ieder geval vergelijkbaar of beter dan Schleck. Dan nog die Vuelta waar ie hard viel terwijl hij tweede stond. Daar was hij normaalgesproken ook op het podium geëindigd.

Ik vind het jammer dat Gesink nu is verworden tot een simpele knecht. Al zal hij er zelf wellicht wel veel voldoening uithalen.

Youri IJnsen 31 mei 2020 om 11:28

@Arie

Je vergeet gemakshalve alle (fysieke en mentale) tegenslagen die Robert heeft gehad? En wat betreft een brokkenpiloot: vraag iedere prof wie bij de beste stuurvaardigste renners van het peloton hoort en Gesink staat daarbij. Kijk voor de grap eventjes de stories van Dennis van Winden van gisteren, waarbij Gesink op een racefiets offroad over mountainbike weggetjes afdaalt. Probeer dat zelf maar eens. Ander mooi voorbeeld: Gesink bleef als een van de weinige recht in de ploegentijdrit van de Vuelta a España vorig jaar. Op een starre tijdritfiets. Dan moet je echt heel goed kunnen sturen en reactievermogen hebben.

Samlambeej 31 mei 2020 om 12:17

@Arie
Hoe durft gij aan GESINK te raken? Lie-vuh-ling-uh-tjuh …

Afdaling Hotondbos met de racefiets moet je eens proberen. :D

Lalsacien 31 mei 2020 om 14:03

@samlambeej rustig aan! Denk om je hart.

klootje kriekeljon 31 mei 2020 om 14:52

Ze noemen Gesink ook de Sagan van Schijnoutochsneluit.

Michelangelo 31 mei 2020 om 16:26

@Arie,
Fijn dat je jouw mening deelt met wielerfits.

Hopelijk vind je het niet erg dat ik het niet met je eens ben. Als ik Gesink zie of hoor, dan denk ik dat daar een keiharde werker staat, met een behoorlijk stuk talent, maar zeker niet getalenteerd genoeg om het enkel daarvan te hebben.
En ik zie een renner die loyaal is aan zijn ploeg en sponsoren, en die loyaliteit krijgt hij denk ik terug in de vorm van een mooi contract.
Ik zie ook een renner die veel tegenslagen heeft gekend. Op de fiets en ernaast. En waarbij veel mensen het bijltje erbij neer zouden gooien, staat Robert iedere keer opnieuw terug op. En daar kan ik enkel maar een diepe buiging voor maken.

Ik gun hem in ieder geval nog heel veel mooie en gezonde jaren. Het liefst de komende paar jaar op de fiets, want hij maakt afzien prachtig om naar te kijken.

Beekman 31 mei 2020 om 10:01

Tja en niet vergeten een meer dan vorstelijk salaris opgestreken wat een andere ploeg echt niet voor hem op tafel wilde leggen.

KennyKlimmen 31 mei 2020 om 10:07

Ik ben groot fan van Robert. Deze triviale feitjes hebik echter niet zo goed achterhaald….4/10

KennyKlimmen 31 mei 2020 om 10:09

Desalnietemin, van harte gefeliciteerd, Robert. Hopelijk ken je nog een paar mooie jaren op de fiets met hier en daar een memorabele uitschieter… Met iets betere dopingtests was je op zn minst op het podium gekomen tijdens TDF 2010.

eddyvv 31 mei 2020 om 10:29

10

mhp88 31 mei 2020 om 11:11

Door hem ben ik wielrennen echt gaan volgen (en daarvoor Jan Ullrich). Geweldige renner met een hartstocht voor wielrennen! En 10/10 dus :)

Arie den Blanken 31 mei 2020 om 17:49

Leuke opmerking die mij in mijn geheugen deed graven door welke renner(s) ik het wielrennen ooit ben gaan volgen. Dat waren Rik van Looy , Ward Sels , Ab Geldermans en Arie den Hartog

Romāns Vainšteins 31 mei 2020 om 20:39

Ik ben de tour gaan volgen door twee gebroken polsen op 12 jarige leeftijd, toen was me meteen duidelijk dat de wielrenners zelf figuranten zijn en de magie in het decor huist.

Fred Postma 31 mei 2020 om 22:12

Ja Ullrich was geweldig, alleen jammer dat hij Armstrong moest tegenkomen. De tours van 97 en 98 waren geweldig. Daarna jarenlang de Armstrong ellende. Toen ging Ullrich ook maar aan het spul en werd hij betrapt in die Spaanse affaire
Triest , want zonder dope van Armstrong was Ullrich de beste van zijn generatie. Tragisch figuur Ullrich, in eigen land ook naar de bliksem geholpen door de niet echt wielerintelligente publieke opinie van Duitsland. In Italië
, Frankrijk , Spanje , Nederland en België loopt zoiets beter en genuanceerder af.

Japsie 31 mei 2020 om 11:32

9 vd 10

Dolledriesoldebroek 31 mei 2020 om 12:41

Slechte score, maar altijd 1 van mijn favoriete renners gebleven. Houd altijd nog vertrouwen in zijn kunnen en Kan voor elke ploeg nog altijd van grote waarde zijn!

En ojah.. veruit het meest interessante nieuwsbericht van deze week..sla in deze tijd soms zelfs een dag wielerflits over, laat het aub weer gauw beginnen haha

Franco Ballerini 31 mei 2020 om 19:01

Bewust mijn score 0/10. Al 15 jaar enorme verwachtingen van Gesink, maar hij heeft er geen enkele waargemaakt, zie zijn erelijst. Het grote voorbeeld tussen het verschil van een renner met een enorm powerhouse en een minder begenadigde renner die er op mentaliteit (bv Mollema, de Gendt) er wel het maximale uit haalt.

Michelangelo 31 mei 2020 om 20:45

Ik denk dat je hier net te zwart-wit bent.

Welke Nederlandse renner kun jij opnoemen die in het post-epo tijdperk een vergelijkbare erelijst op heeft gebouwd, tot aan de komst van de huidige generatie (Dumoulin, Jakobsen, Groenewegen) waarin winnen ineens weer "gewoon" is geworden?

En ik denk dat je niet moet vergeten hoe vaak Gesink al heeft moeten terugkomen van tegenslagen. Ik denk dat qua mentaliteit en instelling er heel veel renners een voorbeeld kunnen nemen aan Robert. Of denk je dat hij iedere keer zomaar een contractverlenging krijgt bij TJV en zijn voorgangers….

Spartacus 31 mei 2020 om 21:06

@Ballerini Als jij al 15 jaar enorme verwachtingen hebt van Gesink die hij niet kan waarmaken; wordt het dan niet eens tijd om bij jezelf te rade te gaan of jouw enorme verwachtingen wel altijd reëel waren en zijn? Beetje zelfreflectie zal je misschien goed doen. En wow, wat een statement om expres 0/10 te scoren…

Franco Ballerini 1 juni 2020 om 03:40

Aan het begin van zijn carrière een aantal mooie prestaties geleverd. Als je ziet dat de meeste renners rond hun dertigste pieken dan mag je hoge verwachtingen hebben, maar het is er v.w.b. Gesink totaal niet uitgekomen. Tegenwoordig zijn de fans al laaiend enthousiast als hij wat kopwerk doet, en zelfs dat doet hij niet al te overtuigend (vergelijk het maar eens met wat een Poels of zelfs de Plus hebben gedaan). Het is mij inderdaad een raadsel dat hij iedere keer als vanzelfsprekend een contractverlenging kreeg. Ik heb niet bepaald de indruk dat andere ploegen de laatste pakweg 6,7 jaar (wat dus zijn topjaren hadden moeten zijn) voor hem in de rij stonden. En natuurlijk heeft hij de nodige tegenslagen gehad, maar welke renner niet?

S. Morgenstern 1 juni 2020 om 08:52

Welke renner niet? Tegenslagen heb je tenslotte wel of niet, daar zitten totaal geen gradaties in..

Gesink heeft een bovenbeen breuk gehad (naast hartritmestoornissen, persoonlijke tegenslagen en talloze zware valpartijen), die voor vele het einde van hun carrière was geweest. Welke renners hebben dat niet gehad?!

Arie den Blanken 1 juni 2020 om 09:42

Tegenslagen zullen zeker een rol hebben gespeeld maar ik blijf er bij dat bij de niet uitgekomen hoge verwachtingen de professionele begeleiding van de Rabo-opleidingsploeg net zo’n grote rol heeft gespeeld. Veelal bereiken renners hun top ergens tussen hun 25e en 30e. De Rabogeneratie waar Gesink toebehoort hadden hun top al op 22 of 23 jarige leeftijd.

Jean Dumas 31 mei 2020 om 19:26

Gesink wint de Tour.

LB108 31 mei 2020 om 20:10

Welke Tour? De Tour in je tuin? Mag alleen hij deelnemen dan?

jan jansen 1 juni 2020 om 08:22

Sooike,
jij als echte kenner, dit is je kans

Romāns Vainšteins 1 juni 2020 om 10:12

Gesink is simpelweg zo veel tegengekomen tijdens zijn carriere dat het zogenaamde potentieel niet volledig tot wasdom heeft kunnen komen, zoals dit eigenlijk bij 60-75% van alle wielrenners het geval is. Bovenal is het een zeer gepassioneerd doch wat onhandiger coureur een erg sympathieke doch wat onzekere kerel, hoe dit hier en daar tot aversie kan leiden moet het gevolg van boegbeeld in wat magerder jaren voor de raspatriot zijn.

Ik hoop dat hij nog eens de kans krijgt om in de tour en/of giro een etappe te pakken, zijn afgesprongen ketting in de giroetappe die Inxausti won was een tafelmepmoment voor me.

Plavka 1 juni 2020 om 19:07

10 uit 10 zonder gokken, leuk.

Headlines

Materiaalzone

Populair