Wie is Bruno Armirail (31) en wat valt er op bij de nieuwe ‘luxehelper’ van Visma | Lease a Bike?
Armirail in de Tour van 2024 - foto: Cor Vos
Youri IJnsen
maandag 8 september 2025 om 15:00

Wie is Bruno Armirail (31) en wat valt er op bij de nieuwe ‘luxehelper’ van Visma | Lease a Bike?

Interview Bruno Armirail is misschien niet de meest logische transfer bij Visma | Lease a Bike. Toch heeft de 31-jarige Franse kampioen tijdrijden een wapenarsenaal dat goed bij het Nederlandse WorldTeam past. Het is een sterke klimmer, hij behoort volgens de CyclingFlash Ranking tot de beste tien tijdrijders van het afgelopen jaar én sponsoren Visma en Lease a Bike zien in Frankrijk een belangrijke markt voor hun diensten. Maar wie is Armirail? WielerFlits schets dat beeld in een profilerend interview.

We spreken met Pierre Menjot, journalist van l’Equipe. Net als de nieuwe aanwinst van Visma | Lease a Bike komt hij uit de Pyreneeën. Ook Oliver Naesen komt aan het woord, die de Fransman de afgelopen twee jaar goed heeft leren kennen bij Decathlon AG2R La Mondiale. Die laatste noemt Armiral een typisch persoon uit de Pyreneeën. Als we dat aan Menjot vragen, heeft hij wel een idee waar de Belg op doelt. “Mensen uit onze regio zijn normaal iets stiller. We kijken wat meer de kat uit de boom dan dat we zelf veel aan het woord zijn. Bruno is geen natuurlijke leider.”

Dat hoeft ook niet, want hij is vooral gehaald ter ondersteuning van de kopmannen voor de komende twee jaar. “Voor Visma | Lease a Bike is hij de perfecte teamgenoot”, gaat de Franse journalist verder. “Hij kan bijna alles en je kunt hem op alle terreinen inzetten, in ieder type wedstrijd. Dat was bij Groupama-FDJ in het verleden eveneens zo: in de bergen én tijdens vlakke ritten om zijn kopmannen beter te positioneren. Ook heeft hij de kwaliteiten om de vroege vlucht te halen. Dat bewees hij dit jaar meermaals en zo droeg hij ook al de roze trui in de Giro d’Italia.”

Een roze Armirail in het wiel van (toenmalig) Visma-renners Sam Oomen en Edoardo Affini – foto: Cor Vos

Multifunctionele helper: ook ideale satellietrenner
Sterker nog: Armirail is dit jaar na Victor Vercouille (Sport Vlaanderen-Baloise) de renner met de meeste aanvalskilometers op zijn naam. In de huidige Vuelta a España zat hij al vier keer mee in de vlucht van de dag en eerder dit jaar won hij dankzij zijn aanvalsdrang ook de bergtrui in zowel de Ronde van het Baskenland als het Critérium du Dauphiné. “Bruno is in de bergen een heel waardevolle helper, die ook vrij gemakkelijk in vluchten geraakt”, stipt Naesen aan. “Voor een ploeg die voor het klassement gaat, daarvan kan een kopman op hem terugvallen in diepe finales.”

De Belg noemt zijn huidige ploeggenoot dan ook een ‘heel interessante renner’, al waren die gewonnen bergklassementen wel toeval. “Dat is niet iets wat hem bijzonder aantrekt. Maar omdat hij zo goed is en als hij dan vooraan zit, denkt hij: ‘ik ben er nu toch, dan ga ik even zo goed maar die bergpunten meepakken. Je weet nooit waartoe het leidt’. Maar het is zeker geen doel waarmee hij op dag één van een koers start. Zijn persoonlijke ambities reiken niet veel verder dan tijdritten. En natuurlijk, het blijft een Fransman, een rit winnen in de Tour is zijn ultieme droom.”

foto: Cor Vos

English? Non, merci!
Toch kleeft er ook een groot nadeel aan Armirail. Menjot omschrijft Naesen namelijk als ‘de vertaler’ voor Armirail in de ploeg. De Belg zelf onderstreept dat met een hilarische anekdote. “Op de eerste rustdag in de jongste Tour de France nam hij een cappuccino tijdens een koffieritje. Met chocolade hadden ze daar zo enjoy op geschreven. Bruno: ‘Enjoy? Wat wil dat zeggen? Wat heeft dat visje (ansjovis is in het Frans anchois, wat fonetisch ook enjoy is, red.) hiermee te maken?’. Neen, dat is iets helemaal anders, lieve Bruno. Dus zijn Engels is niet fantastisch, haha!”

Toch hoeft dat geen probleem te zijn, meent Menjot. “Christophe Laporte sprak ook mondjesmaat Engels toen hij naar Visma | Lease a Bike ging en doet dat nu ook goed. Hij zou Armirail – samen met Axel Zingle – kunnen helpen. Dat moet ook wel, net zoals nu bij Decathlon AG2R La Mondiale. Daar is Engels sinds dit jaar ook de voertaal”. Naesen onderschrijft dat Engels een te nemen hobbel is. “Bruno is bezig met lessen. Iedere maandag volgt hij een cursus Engelse taal. Sinds januari al, maar het gaat niet bijzonder snel”, glimlacht en vertelt de Belg op kenmerkende wijze.

Luxehelper en leermeester
Omdat de Fransman relatief laat prof werd – op zijn 23ste, via de continentale ploeg van het Franse leger Armée de Terre – denkt Menjot dat hij nog een aantal goede jaren voor zich heeft. “Ik verwacht dat hij nog wel drie of vier jaar op topniveau kan meedraaien. Hij begint ook steeds beter te rijden de laatste seizoenen. Je ziet dat Decathlon AG2R La Mondiale hem veel vertrouwen geeft. Armirail bepaalt nu mede strategieën, waardoor hij veel mensen helpt. In de Dauphiné was hij steeds de laatste man voor Paul Seixas, ons grote talent. Armirail gaf hem steeds heel veel advies.”

Ook dat komt dus van pas bij Visma | Lease a Bike, dat zelf ook een aantal goede talenten aan boord heeft met Cian Uijtdebroeks, Jørgen Nordhagen en nieuwkomer Davide Piganzoli. Naesen omschrijft Armirail verder als ‘een harde kerel’ en een ‘luxehelper’. “Ik spreek hem veel, omdat we een parallelprogramma rijden. Momenteel steekt hij veel tijd in het bouwen van zijn nieuwe, mooie huis in Bagneres-de-Bigorre. Hij heeft er een prachtig uitzicht op de bergen. En hij heeft bovenop de Tourmalet zijn eigen wielercafè, Chez Octave. Daartussen verdeelt hij momenteel de meeste tijd.”

foto: Cor Vos

Vervanger van Attila Valter
Vele wielerfans zien in Bruno Armirail de opvolger van Dylan van Baarle. In de grote rondes zal hij wellicht ook wel een plek krijgen die de Nederlander had, maar de Fransman is veel meer een klimmer en absoluut geen aanwinst voor de klassiekerkern. Armirail krijgt in de selectie de plek van Attila Valter. De ploeg vond in de Fransman namelijk een beter alternatief voor de Hongaar.

Volgens de CyclingFlash-rankings heeft de 31-jarige Armirail afgelopen seizoen laten zien een veel betere klimmer en ronderenner te zijn geweest dan zijn 27-jarige voorganger. Wat vooral ook meespeelt is dat hij een uitstekende tijdrijder is en de Tour de France komend jaar begint met een ploegentijdrit. Ook vanuit de sponsoren was een extra Fransman gewenst. Een win-win-situatie.

RIDE Magazine
3 Reacties
15:14
'Momenteel steekt hij veel tijd in het bouwen van zijn nieuwe, mooie huis in Bagneres-de-Bigorre.'

Een handige harry dus... Zou hij aan boord gehaald zijn om de verdere verbouwingswerken uit te voeren bij de Vingegaards?
17:45
Mooie aanwinst, kan als satelietrenner in de vlucht zitten of uren lang op elk terrein keihard op kop rijden. Overal inzetbaar dus.

Als deze gast tempo gaat rijden in berg etappes over de eerste paar cols van de dag, dan begin je met een kleine groep aan de finale.
17:29
Geruild voor Benoot.

Om te reageren moet je ingelogd zijn.

RIDE Magazine