Wereldkampioene Annemiek van Vleuten kreeg twee boetes van UCI na WK-zege

zondag 25 september 2022 om 12:22
Wereldkampioene Annemiek van Vleuten kreeg twee boetes van UCI na WK-zege

Het zal Annemiek van Vleuten een zorg zijn, maar na haar behaalde wereldtitel in Wollongong heeft ze nog twee boetes ontvangen van de UCI. De Nederlandse kopvrouw had namelijk te lange sokken aan en droeg een verkeerd skinsuit.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar! Onze wintereditie staat in het teken van terugblikken en vooruitkijken. Over binnen fietsen op de beste smart trainers, buiten fietsen onder uitdagende omstandigheden, maar ook het opzoeken van adembenemende fietsgebieden waar de zon nog wel schijnt.
Bestel 'm nu online en je krijgt hem binnen enkele dagen thuisbezorgd.

Al vroeg in de wegwedstrijd bij de vrouwen werd duidelijk dat Van Vleuten een verkeerd pak had aangetrokken. Dit betrof een nieuw en aerodynamisch skinsuit van AGU, maar dat week volgens de commissarissen in koers te veel af van de reguliere tenues van de andere Nederlandse vrouwen.

Van Vleuten besloot daarom een shirt met korte mouwen over haar snelpak aan te trekken voor het restant van de koers. Deze inbreuk op het reglement heeft de uiteindelijke wereldkampioene wel een boete van 500 Zwitserse Frank opgeleverd.

Sokken
Daar kwam nog een boete van 200 Zwitserse Frank bij vanwege de verkeerde sokken die ze droeg. Deze kwamen tot net onder de knie, wat veel te hoog is volgens de UCI-regels. Die stellen namelijk dat sokken en overschoenen niet hoger mogen zijn dan het midden van het onderbeen. Zeg maar halverwege je kuit.

De straffen voor het dragen van te hoge sokken lopen uiteen, met diskwalificatie of uitsluiting als zwaarst mogelijke straffen. De jury van de UCI is echter tot een geldboete gekomen van 200 Zwitserse Frank. Aan de uitslag van het WK is niets veranderd.

Dit artikel delen:

36 Reacties

Deel Koeper 25 september 2022 om 12:41

Ik zie wat er gebeurd is en waarom de sokken te hoog waren

Quote:
Zeg maar halverwege je kuit.

Deze had ze verkeerd gelezen

4
Mountainking 25 september 2022 om 14:46

Als me 1 ding is duidelijk geworden dit weekend dan is het wel dat ondanks sport directors en performance managers het wielrennen nog buitengewoon amateuristisch is.

3
Het Belgische Jachtluipaard 25 september 2022 om 13:44

Van Vleuten is fantastisch. Who cares about UCI-boetes. Ik alvast niet!

2
Mwielerfan 25 september 2022 om 17:00

Wellicht ook eens een idee om het extreem weer protocol net zo te gaan handhaven, of het van je lijn afwijken in sprints, of keuring van veiligheid in finales, of demare in San Remo

2
platteprijs 25 september 2022 om 12:28

Waarschijnlijk heeft de UCI ook nog diskwalificatie overwogen.

0
Mwielerfan 25 september 2022 om 17:01

Het pak was niet te aero, maar verkeerde kleur. Dus ze had hooguit winst doordat anderen haar niet herkende als Nederland. Wat weer gek is want ze was juist meer herkenbaar als. Nederland dan de rest.

3
Kaj 25 september 2022 om 15:41

Tja had gekund kan me nog iets herinneren over een WK in Harrogate. Daar werd een Nederlander gedeklasseerd. De titel ging naar een Italiaan voor een Zwitser en een Brit. En die drie nationaliteiten zaten toen ook in het collega van commissarissen. Mss hebben ze het nog wel overwogen.

0
Grote Plateau 25 september 2022 om 12:33

bij een milimetersprint had dat wel op z'n plaats geweest

alhoewel ze nu natuurlijk ook op onreglementaire de hele wedstrijd krachten heeft kunnen besparen ten opzichte van haar eerlijke concurrenten door de aero winst.

en wellicht nog pijnstillers ook maar goed, die trui pakken ze haar niet meer af.

-6
Stephen 25 september 2022 om 12:48

Is het wel halverwege de kuit? Ik dacht 2/3…

0
Reutemeteut 25 september 2022 om 12:58

Waar is de link voor crowdfunding?

0
Bika 25 september 2022 om 12:59

Ze hadden die trui af moeten pakken, dat past veel beter bij de rest van de ellende die het Nederlandse team heeft meegemaakt

0
Al Phila 25 september 2022 om 13:11

En wat zouden ze dan nog met Ellen van Dijk moeten vinden voor haar DSQ ? Dan zou de ellende echt compleet zijn. Oja, ze heeft eens gereden in het tijdritpak van Jos van Emden ….

0
Pizzi 25 september 2022 om 15:51

Andersom toch, dat Jos in het pak van Ellen reed?

0
Eroba 25 september 2022 om 13:03

Zei het toch? Bij de tijdrit zag je ze die van tevoren meten. Ik dacht dat ze de natte sokken gewoon hard omhoog had getrokken Maar boete staat wel in verhouding tot het vergrijp en de prestatie.

0
Al Phila 25 september 2022 om 13:09

Mag je dan wel een lange broek waarvan de knieën zijn opengeknipt aanhebben ?? Of speciale langere handschoentjes, of langere mouwen ?? Die laatste 2 zie je ook steeds meer. Kortom gewoon kleding toestaan (zonder aerodynamische bobbels en zo).

Teams moeten natuurlijk wel in dezelfde kleding rijden. Dat was niet slim van de KNWU om verschillende kleuren toe te passen.

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 25 september 2022 om 20:16

Was haar eigen keuze.

0
Henk van Bouw 25 september 2022 om 13:40

Er waren meer rensters met dergelijke sokken hebben deze ook een boete ontvangen??

0
Posterix 25 september 2022 om 14:57

“Ja maar zij deden het ook!” Kleutergedrag

-4
skylimit 25 september 2022 om 13:47

Is dit dom van Vleuten c.q. de KNWU ? Of een tactische meesterzet, want ze is hiermee wel wereldkampioene geworden. Gaat Kopeky nog protest aantekenen aangezien Van Vleuten voordeel heeft behaald door de lange sokken?
KNWU en Van Vleuten lijken mij toch zeker wel de kledingrichtlijnen van de UCI te kennen.

0
Het Luipaard van Lent 25 september 2022 om 16:40

Prima opgelost zo toch? Zouden ze vaker moeten doen op deze manier.

0
BW52 25 september 2022 om 17:21

Dit noem we nu ‘lief zijn voor mieren’

0
cadu 25 september 2022 om 17:36

Valt mij nog mee ,dat ze met haar geluksoorbelletjes mag rijden

0
bergop 25 september 2022 om 18:43

OMG, waar zo’n UCI zich zoal mee bezig houdt, de lengte van de sokken. Belachelijk!

0
SeanvdP 25 september 2022 om 19:01

Dacht dat te hoge sokken heulemaal niet mocht…? :x

0
Cadellie 26 september 2022 om 12:05

Fout van Agu, KNWU en Annemiek.

0
Luc 28 september 2022 om 08:26

Waar zijn de bobo’s mee bezig?

0
Albeijing Feeniks 25 september 2022 om 12:33

2 maten 3 gewichten bij de UCI. Een kleinere renner had hier een DQ voor ontvangen.

-1
Blackcanyon 25 september 2022 om 12:54

De regel dat de sokken maar tot halverwege de kuit mogen komen is disciminerend voor kleine mensen. Dan mag Arensman sokken aan die in centimeters veel langer zijn dan dat Quintana’s sokken mogen zijn. En discirinatie mag niet, dus die regel is niet geldig.

-1
Maglia Rosa 25 september 2022 om 14:39

Discrimineren o.b.v. lengte mag in zo’n geval gewoon hoor.

0
Quincy Adams (aka voorwiel) 25 september 2022 om 20:16

De uci mag alles

0
Handige Harry 25 september 2022 om 14:55

Benieuwd of die Belgische nog naar het cas stapt.

-1
Cornelius 25 september 2022 om 16:39

Eerder de Duitse Liane Lippert die vierde is geworden.

0
Handige Harry 25 september 2022 om 17:36

Die wordt dan nog maar derde, de nu met twee wint dan het wk, dus die heeft er veel meer belang bij.

0
Robin van Wijlick 25 september 2022 om 12:36

Als de UCI consequent was… was Kopecky wereldkampioen.

Gelukkig is de UCI niet consequent, zullen we maar zeggen.

-2
Poeksel 25 september 2022 om 12:38

Even gemist, wie hebben er allemaal een DQ gekregen vanwege te hoge sokken?

4
Lay On 25 september 2022 om 21:59

Ik neem aan dat er wel een duidelijke strafmaat is: boete bij een wegrit, diskwalificatie bij een tijdrit (of straftijd in een etappekoers)

0

Headlines

Populair

Materiaalzone