Wereldkampioen Alaphilippe tot eind 2024 bij Deceuninck-Quick-Step

donderdag 15 april 2021 om 10:38
Wereldkampioen Alaphilippe tot eind 2024 bij Deceuninck-Quick-Step

foto: Cor Vos

Julian Alaphilippe heeft zijn aflopende contract bij Deceuninck-Quick-Step verlengd. De wereldkampioen blijft nog drie jaar bij het sterrenensemble van Patrick Lefevere. De Franse heuvelspecialist ligt daardoor tot eind 2024 vast bij de Belgische formatie.

Alaphilippe maakt sinds 2014 deel uit van Deceuninck-Quick-Step, al heette de ploeg in zijn eerste profseizoen nog Omega Pharma-Quick-Step. De wereldkampioen van Imola gaat de elf jaar volmaken onder de vleugels van Lefevere. Eerder wist de ploegbaas ook al Remco Evenepoel lang aan zich te binden. De Belg ligt tot eind 2026 vast.

“Ik wil Patrick en de sponsoren bedanken voor het vertrouwen dat ze hebben getoond de laatste acht jaar. En dat blijven ze doen”, zegt Alaphilippe. “Ik kijk er naar uit om meer geweldige resultaten te behalen met Deceuninck-Quick-Step dit seizoen en de komende jaren.”

Ook Lefevere is in zijn nopjes met de contractverlenging. “Het is fantastisch dat Julian nog drie jaar langer bij ons wil blijven”, aldus de manager. “Hij kwam als 21-jarig jochie bij de ploeg, en ondanks dat we wisten dat hij het talent en de kwaliteit had, maakt het ons trots om te zien hoe zijn status in het wielrennen is gegroeid. Hij heeft al zoveel bereikt, dat het moeilijk is om alles op te lijsten. Wellicht zijn zijn meest iconische prestaties de mooie truien die hij al gedragen heeft.”

Dit artikel delen:

54 Reacties

Limal 15 april 2021 om 10:40

Mooi. En nu de nieuwe sponsors nog – Delhaize of Colruyt zou wel leuk zijn om de concurrentie met 'de Jumbo' nog wat op de spits te drijven :-)

klootje kriekeljon 15 april 2021 om 10:48

Naast Lidl?

Romāns Vainšteins 15 april 2021 om 10:52

Die sponsor is er natuurlijk allang wanneer je de kopstukken allemaal verlengt.

Er zullen nog wel een goed aantal mbullshit artikelen verschijnen van o, o moeilijk, o, o, sponsor, o, o, jee voor de sier.

SolitaryShell 15 april 2021 om 10:52

Gewoon allemaal

Deceuninck Quick-Step – Powered by Delhaize, Colruyt & Lidl Professional Cycling Team

KnightBiker 15 april 2021 om 11:04

Inderdaad benieuwd Quickstep en Deceuninck lijken me niet kapitaal krachtig genoeg om het budget te verhogen naar dat van Jumbo/Ineos.
Ik zou graag speculeren welke sponsor het wordt maar vaak zijn het bij Patrick onbekendere bedrijven.. van de sponsoren die er nu zijn zijn evt Lidl en Specialized kapitaal krachtig genoeg om het te doen. (Maar heden sponsort alleen de lokale tak van Lidl geloof ik… )

toiletduck 15 april 2021 om 11:55

@KB: interessante woordkeuze mbt ‘budget verhogen naar niveau Jumbo/Ineos’. Ik verwacht dat DQS en TJV (alles inclusief, dus ook ‘persoonlijke sponsors’ die wat extra toeschuiven voor specifieke renners) qua (salaris)budget dichter bij elkaar liggen dan Jumbo en Ineos.

molovin 15 april 2021 om 11:55

@KnightBiker, Het budget van Jumbo is toch niet te vergelijken met dat van Ineos? Die staan echt op eenzame hoogte dacht ik. Jumbo zal tussen positie 5-10 staan inmiddels? Al hebben ze natuurlijk wel veel zekerheid over de duur van de sponsoring.

Limal 15 april 2021 om 11:58

Die nieuwe sponsors zijn idd wellicht al een feit, op enkele comma’s in de contracten na. Met “nu de sponsors nog” bedoelde ik dan ook de bekendmaking ervan.

Of Deceuninck, QS, Lidl, Specialized etcetera aan boord blijven is bij mijn weten niet bekend, toch? (vraag nav comment van Klootje) Benieuwd wat het wordt! Ik haalde trouwens Delhaize en Colruyt aan omdat het oer-Belgische concurrenten van Jumbo zijn, itt Lidl. (Of toch ‘waren’ igv de grootste Delhaize Group – dat zal ik nog even bijstellen tot Louis Delhaize ;-) )

molovin 15 april 2021 om 12:08

@Limal, als Delhaize al als sponsor zou komen zou ik eerder verwachten dat het dan onder naam van Albert Heijn gebeurt, Delhaize is dacht ik toch ook van Ahold?

Limal 15 april 2021 om 12:13

Inderdaad molovin, sinds 2016. De naam 'Delhaize' wordt wel nog steeds gebruikt, maar het is dus niet meer helemaal Belgisch. Daarom dat ik het hierboven al even bijstelde tot Louis Delhaize ;-)

Derierre de la course 15 april 2021 om 14:00

Eerste wat ik dacht bij het artikel inderdaad, “dus de sponsoren hebben verlengd of er zijn nieuwe aangetrokken”. Benieuwd naar het persbericht daaromtrent.

Wel mooi dat Lefevre toch altijd in staat blijkt zijn kampioenen te verlengen.

ThorHushovd 15 april 2021 om 10:51

Vaak gaan ze ‘vliegen’ na een contractverlenging, als een soort extra motivatie of bedankje naar het vertrouwen in het team. Dus ik schrijf Flipje alvast op voor zondag en LBL.

Barry Batsbak 15 april 2021 om 12:12

Maar dan is het wel de verdienste van Lefevre.

jph 15 april 2021 om 10:53

Volgende in het rijtje wordt Almeida…

Peter Lippens 15 april 2021 om 10:58

daar heb ik zo mijn twijfels over als ik de media mag geloven, is enorm populair in Portugal na zijn Giro en wil natuurlijk het ijzer smeden als het nog heet is en kan ‘m daarin geen ongelijk geven

lander luypaert 15 april 2021 om 11:02

Gaat em ni worden

jph 15 april 2021 om 11:06

@Peter. Tuurlijk zou hij daar gelijk in hebben. Maar wie zegt dat het ijzer niet gesmeed kan worden bij DQS? Misschien dat hij er financieel iets beter zou aan toe zijn bij UAE alhoewel dat ook nog te bezien valt. Maar sportief zit die jongen perfect bij de blauwe brigade. Commentaren zoals “hij is te goed om te knechten voor Evenepoel ” slaan nergens op natuurlijk, want bij UAE rijdt er ook eentje waarvoor hij zal moeten gaan knechten. Hij kent de ploeg ondertussen, geeft zelf aan dat hij er zich op zijn gemak voelt, en zal best wel nog een flinke opslag krijgen als hij verlengd bij ome Patrick…Als hij slim is tekent hij gexoon bij.

KnightBiker 15 april 2021 om 11:10

Leuk renner IDD, maar:
A – Het potentieel nog niet helemaal duidelijk (GT winnaar of sub topper)
C – past hij in het rijtje dat zijn hele carrière wil knechten voor Remco?
B – interessanter voor Astana, Mobistar et al.. wegens een gegarandeerde rol als kopman?

Inkedami 15 april 2021 om 11:32

Zie hem wel bij Movistar uitkomen als Valverde is gestopt

Gebruikersnaam 15 april 2021 om 12:52

@jph

Bij UAE zit niet alleen eentje waarvoor hij ook zou moeten knechten, maar zelfs eentje die andere ploegen aanzet tot jagen indien jij dan toch eens als alternatief wordt uitgespeeld

jph 15 april 2021 om 14:24

@gebruikersnaam. Klopt helemaal, en er is niet alleen Poga, en Wc Nulty ook Hirschi loopt daar nog rond. Neen, als hij slim is, en voor zijn carrière kiest, dan blijft hij. In minstens 1 grote ronde per jaar zal hij bij DQS als absolute kopman uitgespeeld worden. Bij UAE zie ik dat met name door Hirschi en Nc Nulty niet gebeuren. Geld zal uiteraard ook meespelen in zijn beslissing, war normaal is. Maar langs de andere kant zal PL hem nu ook niet laten rondfietsen voor een appel en een ei. Enfin, we zien wel wat de toekomst brengt.

Yeez 15 april 2021 om 10:54

Daar is heel wat geld bijgekomen en zekerheid op de lange termijn lijkt het

S'mon 15 april 2021 om 15:34

Volgens Yves Lampaert in “Extra Time Koers” ziet de toekomst er rooskleurig uit, dus dan zal het wel bijna rond zijn zeker?

Jooop 15 april 2021 om 10:56

Jammer. Toch het mooist als de sterkste renners niet in de sterkste ploeg zitten.

Massimo Bataille 15 april 2021 om 11:31

Dit is nog altijd het geval hoor…
Qua sprinters hebben ze nu Bennett (en hopelijk ook terug Jakobsen). Absolute topper, maar is hij zoveel beter dan Ewan, Merlier, Ackermann, Van Aert? Heeft vaak het voordeel vanwege de geweldige leadout.

Kasseikoersen: Alaphil en Asgreen ( dit jaar), met kort erna Lampaert, Stybar, Senechal.
Natuurlijk dik gezaaid en toprenners. Maar Van Aert, Vdpoel horen voor mij nog niet ietsje hoger. En net erna kunnen een Van Avermaet, Pedersen, Stuyven, Politt, Trentin, Pidcock, Van Baarle, Turgis ook die rol overnemen.

Klassementsrenners: voorlopig Evenepoel en Almeida, maar daar zijn er natuurlijk nog een stuk meer renners die al meer bewezen hebben. Roglic en Pogacar als top, maar ook een Carapaz, Yates, Thomas, Mas, Lopez … staan ook nog hoger.

Over het algemeen is dit een ploeg die gewoon het beste uit zijn renners haalt en overal wel een topper heeft, maar andere ploegen hebben ook gewoon die toppers.

Romāns Vainšteins 15 april 2021 om 14:08

‘Maar Van Aert, Vdpoel horen voor mij nog niet ietsje hoger’

Voor mij ietsie lager, vooral ook omdat Asgreen er Antwerpse tartaar van maakte nog niet zo lang geleden, op de Poggio dreutelden ze wat mee en dat was het. Wat Luik betreft lijken ze niet eens de start te halen vanwege beetje MTB’en, beetje moe.

Dat ‘hoger staan’ is een opgelegd beeld, je bent ge-FransB’t door de wielerflits propaganda.

Massimo Bataille 15 april 2021 om 15:28

Is voornamelijk het feit omdat VdPoel zijn resultaten super constant zijn en hij altijd mee de koers draagt.
Strade Bianchi 1ste, Sanremo op 5de, E3-prijs 3de en Ronde v.Vl 2de. Dit met nog 2 etappes in Tirreno.
Van aert is nog allrounder (sprint, klassiek, klimmen en TT), met in 13 koersdagen een 13de plaats als slechtste resultaat, waarvan 8x op het podium.
Ik ga akkoord dat met E3 en de Ronde, Asgreen eigenlijk de beste overwinningen heeft, maar dat maakt hem niet per se de betere renner.
Al spreken we hier natuurlijk over kleine verschillen.

David Janssens 15 april 2021 om 11:07

Wel apart al die contractverlengingen terwijl de manager een paar weken geleden collega Denk nog voor een leugenaar uitmaakte omdat die zei dat de toekomst van DQS al gegarandeerd was.

Massimo Bataille 15 april 2021 om 11:39

Zolang er geen handtekeningen gezet zijn, zal Lefevere niets garanderen. Hij heeft al te veel ervaring om voorbarig dingen te zeggen.
Inmiddels lijkt het idd redelijk zeker dat de ploeg verder gaat ( Lampaert zei ook al zoiets), maar er zal wel een reden zijn dat ze dit nog niet bekend maken.

Zal wss wel later met een of andere promo bekend gemaakt worden.
Tevens staat contracten niet altijd per se gelijk aan het team. Genoeg voorbeelden van renners met contracten, waarvan de teams toch stoppen (Campenaerts en Nizzolo bij NTT, Politt bij Katusha, etc), maar ik zie Lefevere dat niet snel doen.

Aart van Woud 15 april 2021 om 11:38

Logische verlenging natuurlijk, vind het ook een goede combi, DQS en Fliep. Almeida zou ook logisch zijn. De veronderstelling dat die zou moeten knechten voor Evenepoel is helemaal niet onderbouwd. Ze kunnen ook verschillende wedstrijden rijden, bv Evenepoel Tour en Almeida de Giro.

Beer 15 april 2021 om 11:40

Toch opvallend dat toppers als Evenepoel en Alaphilippe zo snel, vlot en lang bijtekenen, terwijl ze elders een pak meer kunnen verdienen. Het moet gezellig vertoeven zijn bij Patrick.

Murcia 15 april 2021 om 11:45

@Beer
Is dan bij TJV ook zo gezien de verlengingen van Primoz, Wout en Sepp. Zou Plugge nog gezelliger zijn of is een gelijkspel met Patrick ook goed?

Een prima zet van de renner en de ploeg overigens deze verlenging. Julian is een renner die resultaten koppelt aan een attractieve manier van koersen en een sterk uithangbord naar de media en sponsors toe.

Beer 15 april 2021 om 12:06

@Murcia, ik begrijp je post niet zo goed? Waarom Jumbo er bijhalen? Het is idd mooi en goed van hen dat ook zij hun toppers kunnen behouden en verlengen. Zo'n van Aert lijkt zich ook perfect op zijn plaats te voelen bij Jumbo. Qua mentaliteit & samenwerking een echte match. Waarom dat dan een wedstrijdje Plugge-Lefevere moet worden; dunno. Misschien gewoon positieve posts over DCQS leren verdragen? Of mag het hier enkel negatief zijn?

Derierre de la course 15 april 2021 om 14:02

Evenepoel verbaast me enigzins. Volgens mij is DCQ niet de ideale ploeg voor hem.

Alaphilippe verbaast me niets, ik heb niet het idee dat hij bij een andere ploeg beter af zou zijn.

Murcia 15 april 2021 om 14:31

@Beer
Het ging mij erom dat je het opvallend vond dat bij Patrick de toprenners verlengen en ik vind dit niet zo opvallend aangezien bij INEOS, TJV en UAE dit ook met regelmaat gebeurd. Dus ontgaat me nog steeds waarom die verlengingen bij Patrick iets zeggen over hoeveel gezelliger het daar is dan bij andere ploegen.

Beer 15 april 2021 om 14:50

Het lijkt me evident dat er bij INEOS & UAE sneller voor de centen wordt bijgetekend. Bij DCQS hoor je renners toch ook net iets vaker vertellen dat ze de cultuur, sfeer en mentaliteit van het team hoog in het vaandel dragen. Mannen als Alaphilippe en Evenepoel die verklaren sowieso hun carriëre bij Lefevere te willen blijven. Dat heb je bij Jumbo toch net iets minder; al lijkt dat idd wel dezelfde richting op te gaan. Ik vind dit toch iets zeggen over DCQS; al is het natuurlijk geen objectief meetbaar gegeven.

Lalsacien 15 april 2021 om 15:27

@Beer een pak meer verdienen? Bron?

Beer 15 april 2021 om 15:34

Heb je daar echt een bron voor nodig? Ik verwijs maar even naar dat lijstje van best verdienende renners dat onlangs verscheen of het bod dat Sky/Brailsford destijds deden aan Evenepoel toen hij toch voor Lefevere koos. Dat zijn maar 2 voorbeelden van verhalen waaruit op te maken is dat INEOS het grootste budget heeft. Ik denk dat dat toch een wetenschap is waar weinig discussie over bestaat en waar we dus geen bron voor nodig hebben.

hartstikkebedankt 15 april 2021 om 11:58

Mogen ook wel wat vaart maken bij DQS want bijna iedereen is zonder contract na dit jaar. Dat is meer dan normaal gesproken. Ik denk dat van de huidige selectie Almeida en misschien 1 uit Ballerini/Senechal gaat vertrekken. Ook van Bagioli of Masnada zou een afscheid me niet verbazen. Masnada wellicht als hij weer zo belabberd knechtwerk aflevert als vorig jaar in de Giro. Zelf zou ik afscheid nemen van Hodeg en ik verwacht dat Keisse stopt. De rest zal zo ongeveer wel blijven verwacht ik. Afhankelijk van de vertrekkers zijn Nizzolo, Laporte, Sagan, Schelling, Gogl en Mohoric denk ik potentiële aanwinsten voor deze ploeg.

Aart van Woud 15 april 2021 om 12:49

Hodeg heeft inderdaad geen toegevoegde waarde meer voor de ploeg. Senechal en Ballerini presteren wel naar behoren, dus waarom zouden ze die laten gaan? Keisse stoppen zou kunnen, maar volgens mij heeft hij dat nog niet aangekondigd. Normaal kondigen renners dit toch wel ruim vantevoren aan.

Nizzolo is geen verbetering naar mijn smaak, een renner als VanHoucke zou dat wel zijn om de ploeg voor de grote rondes te versterken.

hartstikkebedankt 15 april 2021 om 13:08

Het is eerder dat ik Ballerini of Senechal uit eigen beweging zie vertrekken om ergens kopman te worden. Of dat een goede stap is betwijfel ik trouwens.

Aart van Woud 15 april 2021 om 13:12

Ja, dat betwijfel ik ook!

Beer 15 april 2021 om 14:09

Mooi lijstje potentiële aanwinsten. Kan ik me wel in vinden dat dit renners zijn die bij DCQS zouden passen en verder ontwikkelen.

zietemgaan 15 april 2021 om 15:37

Ik denk dat PL de meeste touwtjes wel in handen heeft en een heel gecontroleerd verhaal brengt wat betreft dat zijn ploeg einde contract is. Hij zal laten gaan wie niet meer presteert (Hodeg), wie toch wel te oud wordt (idd Keisse, mss toch Cavendish?), die hij wil houden maar die hogere aanbiedingen kregen en waarrond hij dan foetert in de krant (Almeida), en verder ligt iedereen al lang vast voor volgend jaar, inclusief Ballerini die bij hel is open gebloeid en Sénechal, die ook alles aan DQS te danken heeft. En als er dan een budgetverhoging komt, is Sagan zo binnen.

Tom Bidon 15 april 2021 om 17:17

Het plan van Keisse was om eind 2022 af te zwaaien met een laatste keer de Zesdaagse van Gent, liefst in DQS-kleuren en liefst met Cavendish aan zijn zijde op de piste. Ik ben wel benieuwd of Lefevere mee gaat in die planning en dit niet eind dit jaar probeert te doen. Hij heeft Tom Boonen ook met zachte hand richting pensioen geduwd. Voor het werk dat Keisse opknapt voor DQS is het gevaar op ‘het jaar te veel’ natuurlijk minder groot.

meestre 15 april 2021 om 12:15

Na alle bagger die ik las op deze site over lefebre ben ik blij dat sommige mensen beseffen dat het niet zo slecht is bij hem . Hij moet dus toch een aangenaam persoon zijn .

Aart van Woud 15 april 2021 om 12:52

Voor zijn eigen renners is hij vast een fijne manager. Hij doet het ook gewoon goed. Zou alleen iets vaker na moeten denken alvorens hij iets roept in de media.

Stijn Lemmens 15 april 2021 om 12:41

Er gaan geruchten dat de nieuwe of extra sponsor een intrimkantoor zou zijn, dacht ik?

Dikke vrouw 15 april 2021 om 13:41

En dan toch zulke lange contracten geven? Hehe

lo squalo dello Stretto 15 april 2021 om 13:23

Slim wel, zo contractverlengingen van de grote renners één voor één presenteren. Op die manier haal je telkens de belangrijkste media en bijhorende aandacht en blijven vragen komen over “wie is de nieuwe sponsor” die ze binnenkort met veel tam-tam gaan presenteren via alle mogelijke kanalen.

Headlines

Materiaalzone

Populair