Welke lead-out moet Visma | Lease a Bike aantrekken voor Olav Kooij?
foto: Cor Vos
Youri IJnsen
woensdag 16 oktober 2024 om 16:00

Welke lead-out moet Visma | Lease a Bike aantrekken voor Olav Kooij?

Mike Teunissen was de gedroomde kandidaat voor Visma | Lease a Bike om de vaste lead-out van Olav Kooij te zijn. Ondanks een akkoord met het Limburgse kind van de club, trok de Nederlandse ploeg het aanbod om onduidelijke redenen in. Ze zijn nu druk bezig om die positie alsnog in te vullen. WielerFlits zet de opties op een rij.

Wanneer we kijken naar de opties die nog op de markt zijn als lead-out, dan zijn er daar niet heel veel van. Ervaren sprintaantrekkers als Andrea Pasqualon en Nikias Arndt hebben hun contract bij Bahrain Victorious verlengd en datzelfde geldt voor Luka Mezgec bij Jayco AlUla. Renners als Davide Cimolai en Michael Schwarzmann zijn volgens onze informatie nog niet onderdak voor 2025. Datzelfde geldt voor jongens als Marc Sarreau, Mads Würtz Schmidt, Niklas Larsen en Luca Colnaghi, die deze positie ook zouden kunnen invullen. Maar behoudens van misschien Mezgec kun je van die tien namen stellen dat ze niet in de buurt komen van het niveau van Teunissen.

Kooij verdient als aspirant-topsprinter in de WorldTour ook een van de beste lead-outs op dat gebied. Visma | Lease a Bike kijkt daarom ook naar renners die nog vastliggen. Er zijn meerdere renners gepolst die in die situatie zitten. Wanneer je naar de overige lead-outs ter wereld kijkt met een doorlopend contract, komen er slechts een paar namen naar voren die zouden passen. WielerFlits zet de beste opties als sprintaantrekker op een rij, met of zonder contract voor 2024.

flag-it Simone Consonni (Lidl-Trek, contract tot eind 2025)
Wat voor meer mannen in dit lijstje geldt, heeft ook betrekking op Simone Consonni. De 30-jarige Italiaan kon bij Cofidis op topdagen de snelste mannen kloppen, maar die dagen kwamen niet in overvloed. Hij besloot zich eind vorig jaar toe te spitsen op een rol als sprintaantrekker en is zodoende binnengehaald door Lidl-Trek om hun sterke sprinter Jonathan Milan van een vaste lead-out te voorzien. Met succes, want de kleine Italiaan was dit jaar betrokken bij zeven overwinningen van Milan en legio ereplaatsen van de Italiaanse krachtpatser. Voor Consonni geldt dat hij ook nog een contract heeft tot eind 2025. Maar wil hij wel weg bij landgenoot Milan?

Edoardo Affini met Consonni – foto: Cor Vos


flag-gb Daniel McLay (Arkéa-B&B Hotels, einde contract)
Een van de renners met een aflopend contract die nog vrij is op de markt, is Dan McLay. De Brit (32) heeft tien profzeges op zijn naam, maar is nooit uitgegroeid tot een topsprinter. Het ontbeert hem aan topsnelheid. Collega’s roemen hem om zijn positionering en dat zijn twee zaken die ook bijvoorbeeld Bram Welten deed besluiten om zich om te vormen van spurter tot sprintaantrekker. McLay deed dat ook. Sinds de komst van Arnaud Démare bij Arkéa-B&B Hotels per 1 augustus 2023, is de Brit de vaste lead-out van de Fransman. Met wisselend succes, al is Démare (33) niet meer de topsprinter van weleer. McLay reed daardoor wel zijn eerste Tour de France in drie jaar.

Dan McLay in Gent-Wevelgem 2023 – foto: Cor Vos


flag-pt Rui Oliveira (UAE Emirates, contract tot eind 2026)
Ook bij UAE Emirates hebben ze een sterke lead-out rondrijden, al valt hij wellicht niet direct op. Dat komt omdat Rui Oliveira nog nooit echt de kans heeft gehad om met een topsprinter te werken. In 2022 was hij vaak de laatste man voor Pascal Ackermann, de laatste twee seizoenen doet hij dat voor Juan Sebastian Molano. De 28-jarige Portugees kan zich volgens insiders goed plaatsen in de voorbereiding op de laatste paar honderd meter van een massasprint. Dat komt door de ervaring die hij meeneemt van het baanwielrennen; komende week rijdt hij bijvoorbeeld het WK in Denemarken. Oliveira is ook snel, getuige zijn derde plek in de Super 8 Classic onlangs.

Rui Oliveira na de jongste Parijs-Tours – foto: Cor Vos


flag-be Edward Planckaert (Alpecin-Deceuninck, contract tot eind 2025)
Bij Alpecin-Deceuncink heeft Edward Planckaert zich de laatste jaren opgewerkt tot een zeer waardevolle sprintaantrekker, al vliegt hij wat dat betreft misschien nog wel wat onder de radar. Dit jaar deed hij onder meer Parijs-Nice, de Scheldeprijs, Giro d’Italia, Brussels Cycling Classic en de Vuelta e España met Kaden Groves. Vooral in die laatste koers bewees Planckaert zijn waarde. Met Jasper Philipsen aan zijn zijde deed hij dit jaar zeven eendagskoersen, waarbij hij zijn landgenoot onlangs in de Münsterland Giro naar de winst piloteerde. Philipsen kan vaak in andere wedstrijden terugvallen op de lead-outs van Mathieu van der Poel of de ervaren Jonas Rickaert.

Edward Planckaert voor de start van rit 17 in de Ronde van Spanje – foto: Cor Vos


flag-nl Danny van Poppel (Red Bull-BORA-hansgrohe, contract tot eind 2026)
Hij staat in het peloton misschien wel te boek als de beste sprintaantrekker die er momenteel is: Danny van Poppel. De 31-jarige Nederlander krijgt alleen bar weinig kansen om dat te laten zien. De samenwerking met Sam Bennett verliep niet goed, omdat de Ier niet meer de snelheid van weleer leek te hebben. En na een uitstekend begin met Sam Welsford eerder dit jaar (“eindelijk een sprinter met snelheid achter me”), kwam ook bij de Australiër de klad erin. Het resultaat is dat Van Poppel nu al vijf grote rondes reed bij de Duitse ploeg, waarin hijzelf drie keer is uitgespeeld als sprinter. Sinds dit najaar werkt hij samen met Jordi Meeus. Dat leverde al veel ereplaatsen op, maar nog geen zege. Danny van Poppel heeft bij de Duitsers nog een contract tot eind 2026.


flag-nl Maikel Zijlaard (Tudor Pro Cycling, contract tot eind 2026)
Jarenlang waren sterke sprintaantrekkers eerst zelf spurter, maar hadden ze niet genoeg snelheid (meer) om zelf te winnen. Zelden zie je dat jonge coureurs zich al als neoprof willen manifesteren tot sprintaantrekker. Maikel Zijlaard is een uitzondering op die regel. De 25-jarige Rotterdammer kende via Hagens Berman Axeon, SEG Racing Academy en VolkerWessels een langere aanloop naar de profs, maar bewijst zijn waarde nu. Vanwege zijn inhoud in kleinere klassiekers, de techniek die hij door zijn baanverleden heeft en de explosiviteit die ook terugkomt in prologen, is Zijlaard de gedroomde sprintaantrekker voor Arvid de Kleijn bij Tudor.

Het succesduo bij Tudor: Zijlaard (links) en De Kleijn – foto: Cor Vos



Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
38 Reacties
15-10-2024 19:27
Zinloos speculatie artikel weer dit.... Wat heeft het nou voor nut om renners die gewoon nog elders een contract hebben als optie te benoemen? En die paar renners die nog vrij zijn: dan kun je beter gewoon niemand aantrekken.

Het zal er wel op neer gaan komen dat Kooij het volgend jaar lekker zelf mag uitzoeken en daarna ook mag oprotten. OF: wellicht gaat Kooij er nu al uit en wordt die binnenkort gepresenteerd als de nieuwe sprinter van Astana???
    15-10-2024 19:44
    Ik denk niet dat Visma voor Kooij een Groenewegen-exit in de planning heeft. Zeker na een matig jaar als '24 zullen ze toch beseffen dat ze ook andere 'winnaars' in de ploeg moeten hebben dan ronderenners of Van Aert.
    16-10-2024 08:58
    Ik ben fan van Kooij hoor maar het is niet zo dat hij die rol als winnaar helemaal heeft kunnen pakken ondanks alle pech en blessures van de rest van het team dit jaar.

    Daarnaast lijkt het me nogal opportunistisch van VLAB om een sprintaantrekker aan te trekken voor een sprinter die nog maar een jaar vastligt, zeker wanneer er geen fatsoenlijke opties zijn. Het ziet er ook niet naar uit dat het team sterk in gaat zetten op de sprint de komende jaren gezien alle aankopen.

    Daarmee is een vertrek van Kooij volgens mij dichterbij/realistischer dan men zou denken.
    16-10-2024 13:20
    Waarom zinloos? En heeft jouw reactie dan wel zin, als je dat zo belangrijk vindt? Heeft wielrennen volgen zin? Heeft topsport bedrijven zin? Ga iets nuttigs voor jezelf en de wereld doen, als je zingeving het enige criterium vind waarop je alles beoordeeld. Erg raar om topsport, en in verlengde daarvan artikelen daarover, opnzin gaat beoordelen.
15-10-2024 19:06
Het uitmelken dat iedereen zag aankomen is begonnen hoor!

Ontopic: Wielerflits is het bestaan van van Aert, Laporte of Affini vergeten? En dan heb je ook nog figuren als Campenaerts, Hagenes of zelfs een Behrens of Zingle die het prima zouden kunnen lijkt me.
Ik vraag me toch ook af waar dat idee vandaan komt dat Teunissen een goede leadout is, Kijk voor de grap eens al zijn leadouts voor Girmay terug dit jaar, dan springen de tranen je in de ogen.
    15-10-2024 21:37
    Eén Tourritzege heeft Bini sowieso te danken aan Teunissen. Die bracht hem toen vanuit volledig kansloze positie in een winnende positie. Teunissen is ook niet degene die de sprint daadwerkelijk echt op gang trekt zoals een Van Poppel, maar eerder een leadout die de sprinter afzet op het juiste moment op de juiste plek.
    15-10-2024 22:24
    Ik weet niet of Campenearts zo goed is in het wringen in een massasprint, je hebt toch wel meer nodig dan alleen power. Affini is een ideale twee-of een-na-laatste man maar geen echte leadout. Hij kan heel lang hard rijden, maar die echte topsnelheid heeft hij denk ik niet. Dat hij het in de vuelta zo goed deed kwam ook doordat er niet echt sprinttreinen met topleadouts aanwezig waren. Denk wel dat Hagenes het afzetten in het juiste wiel redelijk zou kunnen. Behrens en Zingle heb ik zelf niet echt vaak bezig gezien, dus daar kan ik niet over oordelen. Dat gezegd hebben zie ik Teunissen t.o.v. Hagenes niet heel veel extra's toevoegen. En het is ook de vraag of je Kooij iedere keer dat hij geen Laporte of Van Aert heeft per se vanuit het tweede wiel aan wilt laten gaan of tevreden bent met hem in de top 4-5 afzetten.
    16-10-2024 09:20
    Waarom zo negatief, dit is toch een legitieme vraag? En een prima overzicht
15-10-2024 20:38
Mijn eerste reactie na het lezen van dit bericht: what the fuck heb ik nu eigenlijk zitten lezen?

Een samenraapsel van wat goede en redelijke leadouts waarvan er veel nog een contract hebben bij een andere ploeg?

Dit niveau artikel lees ik hier gelukkig niet vaak op de site.
    16-10-2024 13:25
    Ja iets meer daadwerkelijk beschikbare kandidaten zou wel logisch zijn, of tenminste redenen waarom contract waarschijnlijk wel open gemaakt kan worden als alledrie de partijen het willen.
15-10-2024 20:26
Als je dan zo'n artikel maakt, had ik in ieder geval David Dekker verwacht. Einde contract bij Arkea.
    16-10-2024 10:02
    Die heeft toch helemaal niks laten zien de laatste tijd en heeft werkelijk nog alles te bewijzen qua lead-out. Heeft daarnaast al bij de ploeg gezeten en toen hebben ze hem laten lopen. Ik zie dit niet snel gebeuren.
    16-10-2024 13:24
    Niet echt een bewezen lead out waar je kooij blij mee maakt. Eens dat een sprinter die er niet doorkomt best wel eens daar goed in zou kunnen zijn, maar dat is wel een meerjarenplan of noodoplossing, het zogenaamde beste team onwaardig.
    17-10-2024 08:54
    Ik had sowieso niet zo'n artikel gemaakt, maar als je er dan toch iets over schrijft, had ik Dekker eerder verwacht dan een Consonni die gewoon nog contract heeft voor 2025 en graag met Milan samen blijft rijden.
15-10-2024 20:05
Ze hebben toch gewoon van Aert.
16-10-2024 03:01
Ze hebben van der sande, laporte, affini, zingle, brennan en behrens. Dat is toch meer dan genoeg of niet dan?
    16-10-2024 03:32
    Tosh is toch totaal geen lead-out of heb ik wat gemist?
    16-10-2024 13:29
    Zingle lijkt me de enige die in zwaardere wedstrijden lead out kan doen. Maar is toch niet niveau om bij vlakke sprints kooij naast merlier of philipsen af te zetten. Van der sande is mooi voor daarvoor, affini voor daar weer voor in de trein. Laporte kan zingle in zware ritten vervangen, maar is veel te goed om 2/3de van seizoen aan kooij te committeren. Brengen en behrens moeilijk om al iets over te zeggen voor mij
15-10-2024 19:56
Zonde Mike is de geschikte vent hier voor . Er is plek er is geld wat is hier gebeurd ??
    16-10-2024 13:21
    Halve voorjaars team is vertrokken
15-10-2024 19:58
Consonni gaat zowieso bij Trek blijven
    16-10-2024 13:23
    Rijdt consonni niet ook best wat baan? Daar zijn ze bij visma/jumbo/rabobank nooit erg toeschietelijk jn geweest, mede waarom ze altijd al qua tactiek, snelheid, bike handling en sprints tamelijk crap waren jarenlang.
15-10-2024 20:10
Ook verkassen naar Astana.
16-10-2024 08:19
Of is het dat Kooy ook vertrekt (naar Astana) en er geen lead-out meer nodig is?
    16-10-2024 12:31
    Dat zou een goede reden kunnen zijn voor Visma om de deal met Teunissen af te laten ketsen, maar had Kooij niet recent nog zijn contract verlengd?
16-10-2024 09:18
Gian Matteo Fagnini en Giovanni Lombardi zijn vrij.
15-10-2024 19:21
Omdat ze het contract met hun gedroomde kandidaat verscheurd hebben, moet VLAB nu op zoek naar een andere optie. Klinkt logisch. Mijn gedroomde kandidaat zou Van Poppel zijn, maar die ligt helaas nog een tijdje vast bij een team zonder topsprinter.
    16-10-2024 13:18
    Eens met alles wat je zegt. Maar juist dat ze van poppel toch niet goed kunnen gebruiken, geeft toch wel kansen om hem over te nemen? Mits hijzelf dat wil
15-10-2024 20:01
Is het inderdaad zo dat de ploeg een leadout wil? Het klinkt logisch maar als ze Teunissen niet willen kunnen ze beter een jaar wachten
15-10-2024 20:32
Wat. Een. a
15-10-2024 20:55
Zou Viviani een optie zijn?
Is zonder contract en zijn tijd als topsprinter is voorbij. Kan dan wel weer een x de Giro rijden.
    16-10-2024 13:26
    Op de baan nog best goed, dus vermoedelijk daar redelijk wat tijd aan kwijt en jumbo heeft historisch iets tegen baan en laat renners daar eigenlijk nooit een programma rijden.
15-10-2024 21:03
De beste stuurlui staan weer aan wal, klagen klagen klagen.....
15-10-2024 21:04
Het staat er misschien niet opvallend, en er had wel iets bij mogen staan als "volgens bronnen binnen de ploeg" o.i.d., maar er staat echt wel nieuws in dit artikel: "Ze zijn nu druk bezig om die positie alsnog in te vullen."

En dan hoop ik op Van Poppel. Hij staat nog onder contract bij Red Bull, maar dat lijkt me niet een groot bezwaar.
    15-10-2024 21:46
    Daar struikel ik ook inderdaad over. Vraag is of dit ook echt zo is als het geschreven staat of dat het eigenlijk verwacht wordt bijvoorbeeld.
16-10-2024 12:33
Dit lijstje gaat natuurlijk nergens over, want het gaat vooral over renners die nog een contract hebben, niet goed genoeg zijn of niet bij deze topploeg zouden passen. Bovendien hebben ze met Laporte al de ideale leadout-renner in de ploeg.
16-10-2024 13:26
Weg met de het wielrennen verpestende massasprints. Organisatoren proberen koersen in te richten zodanig dat er nog nauwelijks eindigen in een massasprint waardoor TV uitzendingen veel meer de moeite waard worden. Renners met aanleg voor sprinten zoeken hun heil maar op de piste.
16-10-2024 17:44
Is Cees Bol nog onder contract?

Reacties zijn gesloten.