Wegcommissie UCI doet onderzoek naar acties Yves Lampaert in Belgium Tour
De aanvaring tussen Yves Lampaert en Tim Wellens van afgelopen zondag in de Baloise Belgium Tour krijgt mogelijk nog een staartje. De wegcommissie van de UCI gaat namelijk onderzoek doen naar het incident, zo meldt Het Laatste Nieuws.
Er was zondag veel te doen over de slotfase van de Baloise Belgium Tour. De Gouden Kilometer besliste over eindwinst in de meerdaagse ronde, maar dit gebeurde wel na een aanvaring tussen Lampaert en Wellens. Die eerste werd na afloop gediskwalificeerd vanwege het opzichtig hinderen van zijn landgenoot en kreeg ook een boete van 200 Zwitserse Frank. Lampaert raakte door zijn diskwalificatie zijn top 10-notering in het algemeen klassement nog kwijt.
Na afloop besloot de wedstrijdjury van de Baloise Belgium Tour een verslag door te sturen naar de Internationale Wielerunie. De UCI heeft daarop besloten om een bijkomend onderzoek in te stellen. De wegcommissie van de UCI heeft het dossier in handen genomen en zal zich buigen over de zaak. De disciplinaire afdeling zal afwegen of er verdere stappen moeten worden ondernomen wegens onsportief gedrag.
Extra straf?
Omdat Lampaert al gediskwalificeerd en beboet werd door de wedstrijdjury, kan hij niet om dezelfde reden (“afwijken van de gekozen baan en hierdoor een andere renner hinderen of in gevaar brengen en een onregelmatige sprint”) gestraft worden. Er kan echter nog wel een bijkomende straf worden uitgesproken. Volgens Het Laatste Nieuws riskeert de renner van Quick-Step Alpha Vinyl een extra straf wegens ‘het schaden van het imago van de wielersport’.
Lampaert zelf vond in een eerste reactie niet meteen dat hij zwaar in de fout was gegaan. “Ik kreeg vóór die eerste sprint zelf enkele kwakken van renners van Lotto Soudal. Er werd langs beide kanten behoorlijk wat geduwd en getrokken. Ik denk dat alles vrij fair is verlopen. Op tv zag het er misschien wat spectaculair uit, maar dat is koers. Echt gevaarlijk vond ik het niet.”
Inderdaad een prima gelegenheid om een voorbeeld te stellen. Gelijke monniken, gelijke kappen, ongeacht in welke situatie van de koers het gebeurt.
Ik hoop ook dat de UCI eens met een strafpuntensysteem gaat werken. Per incident 1,2 of3, strafpunten opleggen die naar een jaar vervallen en bij 3 strafpunten een maand schorsen.
B.V> een sprinter dan van zijn lijn afwijkt krijgt 1 strafpunt , Als hij dit 3x in een een jaar doet krijgt hij een maand schorsing.
Iemand slaan is altijd minimaal 3 strafpunten. Gooien met een bidon zoals afgelopen Giro 2 punten b.v.
Zolang die inconsistentie blijft zal ook het door jou voorgestelde puntensysteem als een tang op een varken gaan slaan. Op het moment dat die inconsistentie getackled wordt denk ik dat er niet eens zoveel mis is met de strafmaatregelen die nu al bestaan. Een langere schorsing voor herhaalde vergrijpen kan daar uiteraard wel prima alsnog aan toegevoegd worden.
De regie is ook nooit neutraal of objectief. Tijdens een wedstrijd komen sommige incidenten in beeld, en andere niet. Dan zou zo'n commissie alle mogelijke footage van een wedstrijd uit alle mogelijke camerahoeken moeten opvragen en doorploegen.
En dan zijn er nog wedstrijden die maar beperkt in beeld gebracht worden.
Wat ga je doen met een incident in een kleinere wedstrijd, dat plaatsvindt nog voor de camera's in wedstrijd komen?
Een erg lastig verhaal dus, maar dat Lampaert de wielersport in een negatief daglicht plaatst, daar kan geen twijfel over bestaan. Zou een goede zaak zijn als hij niet naar de Tour gaat. Door dit incident zal de spanning tussen de sprintploegen van Ewan en Jakobsen sowieso nog meer te snijden zijn...
Bij zowat elk koersincident heb je onder volgers, zowel professionals, journalisten en reageerders hiero, een scala aan reacties, van 'niks aan' tot 'zwaar over de schreef', van 'precies zoals situatie X' tot 'helemaal anders dan situatie X, want dit en dat'.
Dus gelijke monniken, gelijke kappen is een mooi uitgangspunt, maar er zal steeds onenigheid zijn over welke situaties 'gelijk' zijn.
Zoals de VAR in het voetbal eigenlijk ook eerder voor méér dan voor minder discussie zorgt.
(sommige situaties zijn natuurlijk flagrant en duidelijk. Een extra sanctie voor Lampaert is zeker aan de orde. Maar dat soort situaties is eerder uitzondering dan regel).
Maar het idee van strafpunten is voornamelijk bedoelt voor de ene sprinter die vaak van zijn lijn afwijkt ( bouhanni). Die ene renner die vaak bij een incident betrokken is ( Gianni Vermeers). Zijn vaak kleine incidenten die opzich zelf net wel net niet zijn, maar wel een patroon laten zien. Genoemde renners zijn volledig op eigen conto.
Wielrenners doen regelmatig een maand (of meer) geen races. Je kunt ze ook niet echt voor een aantal races schorsen want dan kan ze ook perfect uitkomen omdat ze toch niet van plan waren daar te starten. Lastig.
Hoe vaak gebeurt het niet dat een speler opzettelijk een gele kaart pakt omdat er op dat moment een periode met minder belangrijke matchen zit aan te komen en een schorsing dus goed uitkomt? Om dan vervolgens met een schone lei aan een belangrijke periode met topmatchen te beginnen.
Alternatief: schors Lampaert voor een maand
En dan maakt het wat mij betreft niet eens uit of opzet bewezen kan worden. Wellicht kan je dat meenemen in de strafmaat, maar in het echte leven ben je zelf ook gewoon verantwoordelijk voor de consequenties van je acties. En dan maakt het verder niet uit of de consequenties nou je beoogde doel waren of niet.
De UCI doet er beter aan vooraf duidelijke richtlijnen, boetes/straffen etc. op te stellen voor misdragingen etc. in de koers en daar ook rechtlijnig, consequent naar te handelen. Extra schorsen achteraf op grond van "het schade van het imago van de wielersport" is natuurlijk een drogreden.
En laat Yves maar een paar maandjes tot bezinning komen tijdens een schorsing..
Wat een smerige actie was dat zeg!
Niemand die van de sport houdt kan dit goedkeuren.
(P.S. Ik vond de acties ook walgelijk)