Weening: “Strijd tussen Jumbo-Visma en Ineos voordeel voor rest van het peloton”

vrijdag 14 augustus 2020 om 12:42
Weening: “Strijd tussen Jumbo-Visma en Ineos voordeel voor rest van het peloton”

foto: Cor Vos (archief)

De 72e editie van het Critérium du Dauphiné staat vooral in het teken van de strijd tussen Jumbo-Visma en Team Ineos. “En dat is een voordeel voor de rest van het peloton”, zo denkt Pieter Weening namens het Amerikaanse Trek-Segafredo.

Jumbo-Visma is bezig aan een uiterst succesvolle periode. De Nederlandse formatie zag Wout van Aert zegevieren in Strade Bianche en Milaan-San Remo, maar de ploeg maakt ook indruk in het hooggebergte. Jumbo-Visma rekent anno 2020 op een indrukwekkende klimtrein, in de hoop Team Ineos het vuur aan de schenen te leggen in de komende Tour.

Pieter Weening kijkt als oud-renner van Rabobank met bewondering naar Jumbo-Visma. “Het is mooi om te zien dat nu twee ploegen hetzelfde kunnen doen. We hadden eerst alleen Team Ineos, nu komt Jumbo-Visma daarbij. En dat is een voordeel voor de rest van het peloton”, zo vertelt Weening in gesprek met de NOS.

“Jumbo-Visma en Ineos gaan straks toch naar elkaar kijken”
“Deze ploegen gaan straks toch naar elkaar kijken. Bovendien is het altijd afwachten wie het beste heeft gepiekt. De Dauphiné is leuk, maar het moet straks gebeuren in de Tour. Je weet niet wie bezig is aan de beste voorbereiding. Je probeert het als ploeg zo goed mogelijk te doen, maar je kan ook te vroeg of te laat pieken.”

“Ik kijk echter wel met respect naar Jumbo-Visma. Primož Roglič is gewoon outstanding en dan heb je nog Steven Kruijswijk, Tom Dumoulin en Wout van Aert. Die laatste kan ook alles. Het is niet verrassend dat ze zo goed rijden. Het zat er al lang aan te komen. Ze hebben nu een aantal goede renners die hebben laten zien dat ze het kunnen. Dan heb je gewoon een geweldige Tourploeg.”

Dit artikel delen:

20 Reacties

Jacob Lohof 14 augustus 2020 om 12:48

Ik hoop dat hij gelijk krijgt. Ben er bang voor dat het wielrenner nog saaier gaat worden.
Dan bedoel ik als neutrale wielerliefhebber die van aanvallend koersen houdt.
Ik blijf niks vinden dat 1 ploeg 1 voor 1 longen uit lijf rijd en dan terug laat zakken.
En dat het dus geen 1 tegen 1 is

bomb ba 14 augustus 2020 om 13:35

Bewijs is dat hierdoor uiteindelijk de sterkste in koers wint. Ineos heeft dus gewoon jarenlang de beste kopman in de gelederen gehad die waarschijnlijk ook had gewonnen zonder die trein, dat is nu gewoon duidelijk. Deze tactiek werkt niet als je de sterkste renner niet in je ploeg hebt, iedereen kan namelijk net zoals je eigen kopman in het wiel zitten. Het is dus eigenlijk jarenlang een zwaktebod van alle andere kopmannen geweest dat ze Ineos niet konden verslaan, kijk maar naar de Roglic van gister.

Petros 14 augustus 2020 om 13:49

Misschien wordt de Tour hierdoor ietwat saaier, maar Roglic is wel een ander type renner dan Wiggins, Froome of Thomas.

Roglic is veel explosiever en aanvalslustiger. Daarmee hoeft hij niet altijd zijn hele trein op te laten branden tot de laatste kilometers. Hij kan ook zelf ten aanval gaan, zoals hij ook al veelvuldig heeft gedaan.

Ik voorzie uiteindelijk toch een man-tegen-man gevecht zonder veel knechten, zeker in de laatste week als je duizenden hoogtemeters per dag maakt. Dan is het gewoon de sterkste die wint.

Wheely 14 augustus 2020 om 14:00

Dat bepaalde sterke ploegen zich op kop zetten zal altijd onderdeel van het wielrennen blijven. Doen Ineos of Jumbo-Visma dit niet dan doen de anderen dit wel. Als je man tegen man wil zien moet je naar wedstrijden als Strade Bianche kijken maar in dit soort etappekoersen gaat het echt niet vaak gebeuren los van de laatste kms.

leor 16 14 augustus 2020 om 15:37

@Petrus, Roglic aanvalslustiger dan Froome?! die zou ik net in het lijstje Wiggins en Thomas zetten…

chasse patat 14 augustus 2020 om 12:55

Ik denk dat Pieter dat goed heeft gezien. Het Tourklassement is heilig en dat betekent dat de beide ploegen zich niet het snot voor de ogen gaan rijden voor een etappeoverwinning als deze al binnen is.

Veloburto 14 augustus 2020 om 12:56

Ik denk dat het een hele mooie en onvoorspelbare Tour wordt, vanwege de weinige koersen die we dit jaar gehad hebben

Frank V 14 augustus 2020 om 12:57

Het was wel opmerkelijk dat na Roglic alle kopmannen geïsoleerd bij elkaar zaten. Pinot, Buchmann, Bernal, Quintana, Porte, Landa, Lopez, Martinez en Pogacar iets verder.

MichielH 14 augustus 2020 om 13:34

Is dat zo opmerkelijk? want het was natuurlijk de volle finale , je praat immers over de laatste 2 km of zo. Het is niet dat je kan zeggen dat ze "snel" geïsoleerd zaten of zo.

De knechten die er nog wel waren, zijn Kuss en Martinez, waarbij laatst genoemde geen kopman meer bij zich had.

Daarnaast missen (t.o.v. de tour) hier wat meesterknechten in Poels, Mollema en I.Izagirre (en misschien meer, heb het niet nagezocht).

Ik verbaas me meer dat er enkele "toppers" misten, dan dat er niet meer knechten nog bijzaten.

serzzio 14 augustus 2020 om 13:12

Ik denk dat we datgene gaan zien de 1e week wat we gisteren zagen. Ineos gaat op kop rijden, soupeert alle mannen voor Bernal op en bij jumbo wachten ze daarop. Diegene die dan nog mee zijn rijden zich helemaal leeg voor Roglic en dan maakt hij dat vakkundig af. Het vervolg zal nog spannend zijn want de vraag is of Ineos dat blijft doen of het volledig aan jumbo gaat overlaten. En vooral hopen dat de andere ploegen niet gaan kijken naar deze 2 want dan gaat het inderdaad een saaie tour worden. Dan rijden we elke dag achter de jumbo ineos trein aan. Gewoon aanvallen wanneer je kan( snap ook wel dat het tempo soms te hoog ligt om weg te rijden).

zietemgaan 14 augustus 2020 om 13:26

De tweeploegen samen rijden alle andere teams in de vernieling. Het was toch onthutsend gisteren? Door dat er nu twee pletwals teams bergop zijn, wordt ongeveer iedereen er af gereden, spannend hoor .. Dus ik volg niet echt ;)

Michelangelo 14 augustus 2020 om 14:01

Spanning zit hem vooral in “welke pletwals komende TdF het grootst is”. Tenminste bij mij.
Maar in het grotere plaatje: ik zit ook niet te wachten op Team Sky in zwartgele pakjes, hoe mooi het ook zou zijn als TJV de hoofdvogel afschiet dit jaar. Uiteindelijk is wielrennen het mooist als het koersverloop onvoorspelbaar is, winnaars verliezers worden en verliezers winnaars.

En ik hoop stiekem dat het meer-kopmanen principe gaat leiden tot DQS achtig koersgedrag, door 1 van de sterke mannen mee te laten openen ipv met z’n allen samen zo hard mogelijk naar de finish fietsen. De kaarten uitspelen, ipv de troeven zo lang mogelijk achter de hand houden.

En dan wordt het wel degelijk een mooi kijkspel!

vasnd 14 augustus 2020 om 14:04

Het is een kwestie van bergop tempo kunnen hoog houden zonder de kopman onnodig energie te laten verbruiken. En dat kunnen momenteel 2 ploegen. Uiteindelijk kun je als eenzame kopman gewoon je karretje aanhaken aan het einde van de trein, no problem. Als je goed genoeg bent. Kijk naar een Simon Yates of een Daniel Martin. Als je uit het wiel gereden wordt door een knecht dan ben je gewoon niet op de afspraak. En ging je met teammaten erbij ook niet winnen. En daar zit ‘m de crux wel. Roglic en Bernal zijn individueel doorgaans beter dan de rest.

Michelangelo 14 augustus 2020 om 14:49

Het gaat erom dat je met een multi-kopmannen team in basis 2 tactieken kunt volgen.

1: zo hard mogelijk samen blijven fietsen met de hele ploeg, om uiteindelijk met het grootste aantal over te blijven en het met de sterkste af te maken.
2: kopman in de vroegere ontsnappingen mee laten glijden, om anderen te laten werken.

Sky/Ineos was altijd van aanpak 1. Benieuwd of 1 van deze teams ook aanpak 2 durft toe te passen, want dan wordt het pas echt interessant.

Spake Breekerd 14 augustus 2020 om 14:02

Movistar en Astana hadden of hebben misschien wel de mannen voor eenzelfde tactiek. Zij kiezen meestal voor een mannetje mee in de ontsnapping, of niet alle ballen op 1 koers. Misschien gelukkig maar, anders hadden we 5 jaar terug dit beeld al gehad, alleen met andere kleurtjes op het tricot en namen.

peterwinnen 14 augustus 2020 om 14:09

Het zou voor het wedstrijdbeeld in de Tour goed zijn, als iemand in de 2e of 3e etappe een minuut of tien pakt. Een Chiapucci/Pereiro-achtige renner. Of een Alaphilippe die weer lang mee kan.
Anders is het beeld van de afgelopen week wat we gaan zien in de Tour: twee ploegen die zo hard rijden dat niemand durft of kan aanvallen, waarna je hooguit in de laatste twee kilometer nog wat strijd ziet.
En dan is in feite al het beeld van de afgelopen jaren.

tendam 14 augustus 2020 om 14:13

Als de Ineos-mannen niet snel veel beter worden wordt het geen strijd tussen Jumbo en Ineos. Dan wordt het een strijd tussen Jumbo en heel veel eenlingen, waaronder Bernal.

Jan Razend 14 augustus 2020 om 14:21

Als je er niks aan vindt om naar twee dominante ploegen te kijken dan ga je toch iets anders doen? Het is prachtig mooi weer dus geniet lekker van iets anders

vanSpringel 14 augustus 2020 om 14:30

Er is toch zo’n gezegde dat gaat over 2 dieren die om een bot vechten en dat er dan een andere partij mee vandoor gaat ?
Verwacht alleen dat er met die moordende tempi op kop van de wedstrijd, weinig ruimte overblijft om nog een uitwringspurt te bewerkstelligen ter overwinning van de etappe. De maximale vermogens worden door alle treinpassagiers benut bij te blijven zodat er geen conducteur meer de ruimte krijgt een fluitsignaal uit te blazen ter bereik van het eindstation.

jappe666 14 augustus 2020 om 14:43

Ik ben vooral heel erg benieuwd naar de selecties van Astana, Bahrain, Bora, EF en UAE.
Want iedereen kijkt wel enkel naar INEOS en TJV op dit moment, maar eigenlijk kunnen deze ploegen even goed meer dan stevige klimtreintjes op de rails zetten, als ze dat zouden willen.

Astana: Fuglsang – Vlasov – I.Izagirre – G.Izagirre – M.A.Lopez – Kudus – Lutsenko – L.L.Sanchez -Fraile – Rodriguez – …

Bahrain: Landa – Poels – Teuns – Caruso – Bilbao – Valls – Pernsteiner – Padun – …

Bora: Buchmann – Majka – Konrad – Postlberger – Schachmann – Muhlberger – Kamna – Grossschartner – …

EF: Martinez – Higuita – Woods – Van Garderen – Uran – Caicedo – Carthy – Kangert – Powless – …

UAE: Aru – Formolo – Ardila – Conti – Pogacar – De La Cruz – Dombrowski – Rui Costa – Henao – Polanc – Ulissi – …

Moesten die ook alles op de Tour zetten zouden ze er toch ook lang moeten kunnen blijven aanhangen.

Headlines

Materiaalzone

Populair