Waarom kiest Johannes Staune-Mittet voor Decathlon AG2R? “Om vooruitgang te blijven boeken”
foto: Cor Vos (archief)
woensdag 2 oktober 2024 om 12:32

Waarom kiest Johannes Staune-Mittet voor Decathlon AG2R? “Om vooruitgang te blijven boeken”

Dat Johannes Staune-Mittet volgend jaar zal uitkomen voor Decathlon AG2R, kon u eerder al lezen op deze site. De Franse formatie heeft de transfer vandaag nu ook met de buitenwereld gedeeld. De komst van de Noor is opvallend, aangezien hij nog een doorlopend contract had bij Visma | Lease a Bike. Hij tekent voor de komende drie seizoenen.

Wat is de reden voor zijn vervroegde overstap naar Decathlon AG2R? “Het geeft mij een geweldige kans om mezelf op de best mogelijke manier te ontwikkelen”, laat hij weten op de website van zijn aanstaande werkgever. “Ik heb voor Decathlon AG2R La Mondiale gekozen om vooruitgang te blijven boeken. Ik wil alles uit mijn carrière halen, maar dat zal eerst nog ter ondersteuning zijn van onze kopmannen. Maar als de kans zich voordoet, hoop ik zelf ook goede resultaten te boeken.”

De renner uit Lillehammer kwam eerder al drie jaar voor de opleidingsploeg van Visma | Lease a Bike uit en stapte afgelopen winter over naar het WorldTeam. Bij de beloften maakte hij grote indruk door vorig jaar de Giro Next Gen te winnen. Staune-Mittet won daar de bergrit naar de Passo dello Stelvio. Een jaar eerder was hij al de beste in de Franse rittenkoers Ronde de l’Isard en werd hij na Cian Uijtdebroeks (toen al prof bij BORA-hansgrohe) tweede in de Ronde van de Toekomst.

Sowieso was 2022 zijn beste jaar als belofte qua resultaten. Hij werd dat seizoen ook zesde in Luik-Bastenaken-Luik U23, vijfde in de Alpes-Isère Tour, derde in de Oberösterreich Rundfahrt en vijfde in de Ronde van Tsjechië. Een jaar later boekte de Noor in die profkoers zijn eerste en tot nog toe enige profzege voor de Nederlandse ploeg. In 2021 was Staune-Mittet overigens ook al eens vierde in de Ronde de l’Isard.

Staune-Mittet stapt over naar Decathlon AG2R La Mondiale, omdat hij hier vaker de mogelijkheid krijgt om voor zijn eigen kansen te rijden. Hij komt bij de Franse ploeg ook eerder in aanmerking om grotere wedstrijden te rijden. Met het vertrek van Ben O’Connor naar Jayco AlUla is er ruimte voor een nieuwe kopman voor de meerdaagse wedstrijden en in dat profiel past Staune-Mittet in de toekomst.


Heb jij RIDE Magazine al besteld?

Pauline Ferrand-Prévot staat met een groot interview in de RIDE Magazine Najaarsgids 2025! De kopvrouw van Visma | Lease a Bike verraste vriend en vijand door in haar comebackjaar meteen Parijs-Roubaix en de Tour de France Femmes te winnen. Frankrijk ligt daardoor aan haar voeten. Hoe kijkt ze zelf terug op de impact van haar Tourzege? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
7 Reacties
02-10-2024 12:41
Toch weer jammer, dat zo'n talent niet behouden blijft.
    02-10-2024 13:00
    Ja, het is jammer. Maar hij heeft ook nog niet echt iets laten zien dat er op wijst dat hij binnenkort WorldTour wedstrijden gaat winnen. Als hij dan ook geen zin heeft om te blijven knechten, dan kan je de overeenkomst beter gewoon ontbinden.
    02-10-2024 13:36
    Inderdaad. Niet elke winnaar van grote beloftenkoersen wordt ook een topper bij de profs. Daarom ben ik ook altijd allergisch voor het feit hoe makkelijk er met het woord toptalent gesmeten wordt. Deze jongen heeft voorlopig geen signaal afgegeven een topper in de World Tour te worden. En dan is het bij een ploeg als Visma een van de vele renners.
02-10-2024 13:44
In de toekomst zou hij kopman kunnen worden bij AG2R ... dus dezelfde positie als bij Visma. Een selectie voor grotere wedstrijden dwing je af in de kleinere wedstrijden en op training, het kopmanschap krijg je al helemaal niet cadeau.

Maar zijn bankrekening zal er vast niet slechter van worden.
    02-10-2024 17:47
    Bij topploeg Visma zijn zijn kansen op kopmanschap of zelfs een vrije rol natuurlijk veel kleiner dan bij het middelmatige Decathlon. Bovendien zijn daar vrijwel alle goede klimmers vertrokken zonder directe vervanging, dus kansen genoeg.
02-10-2024 14:29
AG2R lijkt mij geen vooruitgang maar goed hij zal meer wedstrijden willen rijden, daar kan ik hem dan wel in volgen.
02-10-2024 21:36
Heb een beetje een Foss gevoel.

Reacties zijn gesloten.