Waarom je Olympia’s Tour moet volgen: “Hier rijdt echt de toekomst, Vingegaard kon je bij ons al in 2018 zien”
Video Thijs Rondhuis is er in 2025 opnieuw in geslaagd om een aantrekkelijke Olympia’s Tour mét de beste internationale wielerbeloften te organiseren. De organisator van Courage Events legt bij WielerFlits uit hoe de organisatie er achter de schermen de afgelopen maanden uitzag en wat nu precies het belang van deze koers is voor het Nederlandse wielrennen. “Olympia’s Tour levert een aanzienlijke bijdrage aan talentontwikkeling op internationaal vlak. Toen Jonas Vingegaard hier in 2018 reed, vroeg nog niemand om zijn handtekening”, vertelt hij voor de camera.
Thijs, hoe moeilijk was het om Olympia’s Tour dit jaar door te laten gaan?
“Het had wat uitdagingen, maar we staan hier in Beltrum en hebben de tijdrit gehad, dus we hebben elke uitdaging overwonnen. Eigenlijk is het allemaal prima, het is goed.”
Hoe is dat uiteindelijk gegaan? Wij hoorden al snel dat Olympia’s Tour in 2025 wel kon rekenen op politiebegeleiding.
“Ja, dat klopt. Er is veel overleg geweest natuurlijk. Maar Olympia’s Tour wordt al jaren begeleid door de landelijke eenheid van de politie in Driebergen. Uiteindelijk heeft men de beslissing genomen dat deze wedstrijd samen met de Amstel Gold Race en de Simac Ladies Tour door mag gaan en daar zijn we natuurlijk heel erg blij mee.”
Etappes Olympia's Tour
Datum | Rit | Van | Naar | Afstand |
---|---|---|---|---|
26.03 | 1 |
Beltrum
|
Beltrum
|
10.90 km |
27.03 | 2 |
Beek
|
Beek
|
175.20 km |
28.03 | 3 |
Kerkdriel
|
Rossum
|
148.80 km |
29.03 | 4 |
Zwolle
|
Zwolle
|
195.80 km |
30.03 | 5 |
Neede
|
Tiel
|
185.40 km |
Uiteindelijk zijn de Ster van Zwolle en de Ronde van Limburg erbij gekomen. Heb jij die benaderd?
“Het zijn natuurlijk twee belangrijke wedstrijden. De Ronde van Limburg is mooi omdat het een klimwedstrijd is, de Ster van Zwolle is dé openingskoers van het wielerseizoen. Van deze twee wedstrijden was al vrij snel duidelijk dat die geen politie-ondersteuning zouden kunnen krijgen, dus toen is er contact ontstaan met beide organisaties.
We hadden al een aantal andere etappes klaar, zelfs de vergunningsprocessen afgerond, maar als we een handje kunnen helpen om beide wedstrijden in leven te houden, dan is het mooi dat we die wedstrijd door kunnen laten gaan. Voor de Ster en de Ronde van Limburg is het ook heel belangrijk dat de organisaties intact blijven, zodat ze volgend jaar terug kunnen keren op de kalender. Als je als organisatie echt een jaar wegvalt, is het ook lastig om qua bestuur en vrijwilligers de boel weer op gang te krijgen, ook qua sponsoring en inkomsten. Voor nu is dit een heel fijne oplossing.”
Nu is Olympia’s Tour mede doorgegaan vanwege het belang van de wielersport. Kun jij uitleggen wat Olympia’s Tour zo belangrijk maakt?
“Olympia’s Tour is niet alleen belangrijk voor Nederlands talent hė. We zien de afgelopen jaren dat er veel internationaal talent bij ons aanwezig is, veel WorldTeams sturen zelfs hun opleidingsploegen hier naartoe.
Ik denk dat Olympia’s Tour een bijdrage kan leveren aan talentontwikkeling vanwege de diversiteit aan disciplines. Er is een mooie individuele tijdrit, daar zijn er niet heel veel meer van. Zeker niet in het voorjaar. De Ster is ook een ouderwetse waaierwedstrijd. De Ronde van Limburg is mooi omhoog, vrijdag is waaierchaos. Tel dat bij elkaar op en dan heb je een koers die mooi past bij het ontwikkelen van talenten, met alle facetten van het wielrennen.”

Organisator Thijs Rondhuis – foto: Cor Vos
Als we vooruitkijken naar de komende jaren, is het dan aannemelijk dat Olympia’s Tour ook terug moet naar kleine omlopen vanwege het verminderen van de politie-inzet?
“Garanties zijn er op het gebied van politie en veiligheid natuurlijk niet. Er is volop ontwikkeling, de wereld is in beweging en er gebeurt van alles. Het is niet zinvol om ver vooruit te kijken. We zijn ons wel voortdurend aan het beraden, van wat is de toekomst? De toekomst van nu is zolang je politiebegeleiding hebt, dat je daar maximaal gebruik van moet maken. Olympia’s Tour is in de gelukkige omstandigheid dat dat het geval is, dan moet je ook serieuze etappes opnemen.
Deze winter hebben we geschaakt op meerdere borden, we hebben ook echt rekening gehouden met een Olympia’s Tour zonder politiebegeleiding. Dan kom je op omloopjes van vijftien tot twintig kilometer uit. Toen bekend werd dat we de politiebegeleiding hadden, konden we het niet maken om alsnog op een omloopje te rijden. Dan zijn de Ronde van Limburg en Ster van Zwolle ook echt wedstrijden waar je maximaal gebruik moet maken van je politie-inzet. En ik denk dat Olympia’s Tour ook zo’n wedstrijd moet zijn: een wedstrijd door heel Nederland met lange etappes, waarin renners te maken krijgen met verkeersmeubilair, net zoals bij de beroepswielrenners. Dat is goed als je dat in je talentontwikkeling hebt gehad. Wat mij betreft is Olympia’s Tour precies zo’n wedstrijd.”
Nu heb jij de afgelopen jaren qua politie-inzet redelijk wat konijnen uit de hoge hoed getoverd met de Elfstedenrace en de Dorpenomloop Dwars door Drenthe. Kunnen jullie andere wedstrijdorganisaties helpen met jullie kennis?
“Het is heel belangrijk om kennis met elkaar te delen. We hebben veel contact met andere wedstrijdorganisatoren in Nederland. Het VOW (vereniging van wedstrijdorganisatoren, red.) speelt daar een belangrijke functie in. In de winter heb ik met veel organisatoren gesproken en een aantal van hen gaan naar omlopen toe. Met hen hebben we alle kennis, vergunningen en trajecten gedeeld. We hopen een bijdrage te kunnen leveren met het ondersteunen en het delen van kennis met wedstrijdorganisatoren en waar het kan misschien zelfs een handje mee te helpen. Dat doen we heel graag.”
Het is belangrijk dat zoveel mogelijk wedstrijden doorgaan en daar hoort ook verandering bij. Als je een wedstrijd zonder politie wil laten doorgaan, met je ook de bereidheid hebben om je parcours aan te passen. Misschien niet een keer dwars door je stad heen, maar er net slim omheen. Waar we kunnen helpen de wielersport toekomstbestendiger te maken, gaan we dat zeker doen.”
Laatste vraag: iedereen heeft het hier over waaiers. Wat verwacht jij ervan?
“Voor waaiers is ook een beetje wind nodig, de weerberichten zijn de komende dagen qua waaiers wat minder. De Ronde van Limburg valt nog mee, maar vrijdag verwacht ik chaos. We gaan drie omlopen van veertig kilometer rijden over smalle dijken met versmallingen, dat gaat voor dynamiek en chaos zorgen. In de Ster van Zwolle hoeft niet heel veel wind te staan om daar een fantastisch mooie koers van te maken.”
Dus de wielerliefhebbers kunnen er goed voor gaan zitten de komende dagen.
“Ik zou dat doen, het is een mooie wedstrijd. Hier rijdt echt de toekomst, als je kijkt naar het deelnemersveld. Veel van deze mannen ga je de komende vier, vijf jaar terugzien in de WorldTour. Dat is de charme van Olympia’s Tour. Toen in 2018 Jonas Vingegaard in Emmen op zes minuten van de bezemwagen binnenreed, stonden ze niet in de rij voor een handtekening. Dat soort jongens rijden hier en vind ik mooi om te doen, om die mannen later te zien schitteren. Dat is leuk.”
De editie met Vingegaard reed ik zelf ook. Toen nog geen enkel idee dat ik tussen absolute wereldtoppers stond