Waarom je niemand met Mathieu van der Poel mag vergelijken en vooruitblik op Amstel Gold Race
foto's: Cor Vos
zaterdag 19 april 2025 om 08:00

Waarom je niemand met Mathieu van der Poel mag vergelijken en vooruitblik op Amstel Gold Race

Podcast Het is de week van de overgang tussen de kasseienklassiekers en het heuveldrieluik Amstel Gold Race, Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. Hoog tijd om in de WielerFlits Podcast de conclusies van het eerste deel van het voorjaar te trekken, het programma en de prestaties van Mathieu van der Poel te bespreken en uitgebreid vooruit te blikken op de Amstel Gold Race voor mannen en vrouwen!

Maxim en Youri staan eerst stil bij de hertekende finale van de Amstel Gold Race, waar de Cauberg terugkeert als laatste helling van de dag. Vervolgens nemen ze een dwarsstraat naar Parijs-Roubaix en komt de augurkensap van Tadej Pogačar aan bod. De stap naar winnaar MVDP is dan nooit ver weg en dat brengt twee interessante discussies met zich mee: in hoeverre is de kopman van Alpecin-Deceuninck de beste Nederlandse wielrenner allertijden? Youri maakt van de gelegenheid gebruik om Tibor Del Grosso in bescherming te nemen, door velen gezien als Van der Poels natuurlijke opvolger.

Daarna behandelen ze de grote winnaars en verliezers van de kasseienklassiekers, waarin Maxim een opvallende naam deponeert. Bij de verliezers komt onder andere Red Bull-BORA-hansgrohe aan bod, dat amper iets klaarspeelde tot op heden. En dan lijkt Maxim Van Gils ook nog niet het beoogde topniveau te hebben voor de Ardennen. Dat heeft Thibau Nys duidelijk wel, maar daarvan begrijpt Youri dan weer niet dat hij de Brabantse Pijl overslaat. De mannen sluiten af met een uitgebreide vooruitblik op de favorieten bij de mannen en de vrouwen. Is er iets te doen tegen Pogačar en Demi Vollering?


Luister hierboven naar de podcast en abonneer je via je favoriete podcastapp.
iTunes
Spotify
RSS-feed


(Advertorial)

Demi Vollering en Polestar bundelen de krachten. Als topsporter staat Demi voor focus, balans en duurzame prestaties, net als Polestar. Samen laten ze zien dat performance en verantwoordelijkheid perfect samenkomen. Schrijf je in en ontvang persoonlijke berichten van Demi en een tot nu toe onverteld verhaal. Over haar weg naar de top, haar keuzes buiten de koers en haar visie op vooruitgang die verder gaat dan snelheid alleen. Ook deelt ze waarom de Polestar 3 haar inspireert in vorm, functie en filosofie.
RIDE Magazine
23 Reacties
17-04-2025 15:27
Wat een onzin van Youri in een paar minuten tijd zeg. Gaat van Boogerd naar de mindere periode met oa Weening door naar MvP en slaat gewoon wereldkampioen en Giro winnaar Dumoulin over? En vervolgens aangeven dat Zoetemelk minder is dan MvP; vergeet even dat Joop naast WK en Tour ook Vuelta heeft gewonnen? En probeert MvP ook even met Merkx te vergelijken... Een specialist (MvP) versus een alleskunner? En alleen Pogacae kan wat Merkx kan volgens Youri? Vergeet Evenepoel die ook een Grote Ronde heeft en WK weg en tijd en OS weg en tijd... Ziehier een fanboy die niet meer objectief kan analyseren of iemand die t wielrennen toch niet zo goed volgt? Laatste kan ik mij niet voorstellen...
    17-04-2025 15:32
    dank voor de samenvatting, dan hoef ik niet meer te luisteren.
    17-04-2025 16:18
    Bedankt voor de podcast analyse, hoef ik er niet naar te luisteren inderdaad.
    Lijkt wel een beetje uitgedeemsterd, deze podcast zo.
    17-04-2025 16:56
    Hi ChatGPT! Maak een korte samenvatting van de laatste wielerflits podcast!
    17-04-2025 19:07
    Voor de volledigheid: ik vond podcast best leuk! Ook inbreng Youri! Alleen mbt MvP vond ik t ongeloofwaardig en zeker door een oranje bril... Dat mag natuurlijk, maar vind ik niet sterk overkomen.
    17-04-2025 22:03
    Voor de mensen die niet luisteren en afgaan op het bovenstaande, wil ik wel het een en ander nuanceren: het gaat over klassiekers en met alle respect voor Tom, daarin heeft hij nooit een top-10 behaald. Ook met alle respect voor meneer Zoetemelk: ja, de Tour - even zozeer de Vuelta of Giro - winnen is ongelooflijk knap en veel zwaarder dan het winnen van een Monument. Maar hoe veel Monumenten moet je winnen om dat 'weg te strepen'? (En ja, het is appels met peren vergelijken) Ik heb ook MVDP niet met Merckx vergeleken. Enkel feitelijk aangegeven dat Merckx de enige naast MVDP is die ooit drie jaar op rij twee monumenten of meer gewonnen heeft. En ja, Pogacar is in mijn optiek de enige die kan wat Merckx kan. Ik vergeet Remco zeker niet, maar diens palmares is nog wel iets minder dik gespekt dan die van Pogacar. Misschien dat hier nu iemand anders een bril op heeft, maar dat kan aan mij liggen ;-)

    "Zie hier een fanboy die niet meer objectief kan analyseren". Bedankt voor jouw mening. Dat mag. Je mag ook alles hierboven onzin vinden. Het enige wat ik geprobeerd heb te doen is te duiden hoe uniek - want het lijkt welhaast normaal geworden te zijn en dat is het absoluut niet - de prestaties en de renner Mathieu van der Poel is. Niets meer, niets minder. Fijne avond nog.
    17-04-2025 22:34
    Wat de opinies ook zijn, ik vind het in ieder geval een goede zaak dat je de discussie aangaat, Youri.

    Eén kanttekening (die ook in Wielerclub Wattage aan bod kwam) : het aantal overwinningen in monumenten vergelijken tussen nu en vroeger is zinloos. Toen werd er helemaal niet van monumenten gesproken en werd er door de renners dus ook niet specifiek op gefocust. Daarnaast waren de wedstrijden toen soms ook helemaal anders. De huidige klimversie van de RVV zou wellicht tien keer gewonnen zijn door Merckx...
    17-04-2025 22:52
    Kan iemand mij eens uitleggen wat dat is om altijd de beste/grootste te willen benoemen? En dat is een serieuze vraag. Sowieso is de tijd van bv Merkx of Zoetemelk met nu vergelijken al niet mogelijk, andere sportbeleving, ander materiaal, andere manier van trainen. Je kunt eenvoudig van der Poel of Pogacar niet overzetten naar de tijd van Merkx of vice-versa. Maar wat doet het er ook toe? Van der Poel is een groot en prachtig sportman een multi talent. Pogacar een groot en prachtig sportman kan in het wegwielrennen zo ongeveer alles. Is het niet genoeg daarvan te genieten? Waarom moet er die vergelijking van die is beter/grootser dan die andere? In mijn ogen doet dat de atleten tekort. Ze hebben allemaal hun eigen specialismen, hun eigen persoonlijkheden, waar mensen van genieten, die tot mooie prestaties leiden. Prima toch?
    17-04-2025 23:35
    @Youri, dank voor je input! Wordt gewaardeerd! En het is inderdaad mijn mening dat ik vind dat jij MvP wel erg groot maakt. Jazeker het is een wereldtopper! En jazeker een renner die de koers mooi maakt! En ja een echte winnaar... absoluut!Misschien wel Neerlands beste eendaagse renner allertijden! Maar als t jou PUUR gaat om de eendaagse koersen, dan nog kan je Merkx niet vergelijken met MvP, want Merkx won ook Grote Ronden en tig etappes. Dat moet je wel meenemen in t verhaal lijkt mij, want dat typeert de renner in zijn geheel... anders pak je 1 ding eruit wat een specialist goed kan, terwijl de ander veel meer kan? En MvP kan gewoon niet een Grote Ronde winnen... dus kan hij zich VOL specialiseren op eendaagse koersen. Pogacar en Evenepoel kunnen de moeilijke combi Grote Ronde en Klassiekers en WK wel maken. En juist die combi is uniek in t wielrennen. Niet zozeer een specialist toch? Dat viel mij gewoon op... Nogmaals los van de eendaagse klasbak MvP, want daar ben ik het 100% mee eens!
    18-04-2025 09:05
    MvdP is een hýperspecialist die niet te vergelijken is met andere coureurs, dat staat ook in de titel nota bene.
    Vervolgens komt er dan een heel blik bananakromme vergelijkingen met totaal andere renners op tafel?

    Ik ga ook een een podcast houden 'krokodillen zijn niet paars' om daarna een uur te praten hoe ik er één gekneveld heb en van top tot teen in de lak gezet.
    18-04-2025 09:33
    Merckx, Pogacar, Hinault, Coppi... zijn wel nog van een ander niveau. Die paar renners in de wielergeschiedenis die zowel in eendagskoersen als grote rondes excelleerden. En dan nog kan je ze moeilijk vergelijken op basis van enkel de erelijst. Coppi zou bijvoorbeeld een groter palmares gehad hebben zonder de Tweede Wereldoorlog.

    Maar als eendagscoureur heeft Van der Poel zich op 3 seizoenen tijd (zés monumenten en een wereldtitel) wel tot 1 van de beste klassieke renners aller tijden ontwikkeld. Nu is er inderdaad meer focus op die 'monumenten' (Van der Poel mikt eigenlijk maar op een handvol koersen per jaar meer), maar vroeger waren Milaan-San Remo, de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix toch ook wel grote koersen? Daarnaast won Mathieu ook Strade, Amstel, E3 (2x), Dwars door Vlaanderen (2x) en de Brabantse Pijl.

    Moeilijker vind ik om eendagsrenners te vergelijken met pure ronderenners (wat inderdaad toch nog hoger staat aangeschreven in de wielerwereld). Is Van der Poel bv. een betere renner dan Roglic? Ik zou zeggen van wel, aangezien Roglic de Tour, het allerhoogste als ronderenner, nooit won. En ook door de manier van koersen en de panache van VdP, al moet een ronderenner per definitie wat spaarzamer omspringen met de krachten. Maar op sportief vlak is de erelijst van Roglic toch ook niet te onderschatten.

    Is het dan weer een betere renner dan Valverde, Cancellara, Sagan die meer doorheen het jaar aanwezig waren maar bv. geen 7 wereldtitels in het veld hebben? Tja, dat vind ik allemaal heel moeilijk te vergelijken, en hangt af van je persoonlijke voorkeuren.

    Maar als Van der Poel er de komende jaren nog wat bij doet (wat je toch wel kan verwachten), stijgt zijn status alleen maar verder. Evenepoel is nog maar 25, dus dat vind ik nog moeilijker om te vergelijken. Eigenlijk moet je dat pas doen als een carrière erop zit en een erelijst definitief is. Wat als die er ooit in slaagt om de Tour te winnen? Of wat als hij nooit meer terug komt op zijn topniveau? Allemaal niet te voorspellen...
17-04-2025 15:08
Heel leuk een vooruitblik, als de koers nog maar door kan gaan..
https://www.geenstijl.nl/5182681/ach-ja
17-04-2025 16:58
Natuurlijk! De meest recente aflevering van de WielerFlits Podcast, gepubliceerd op 27 april 2024 bespreekt de prestaties van Mathieu van der Poel en blikt uitgebreid vooruit op de Amstel Gold Race voor mannen en vrouwen!
    18-04-2025 09:18
    Hoi AI, met welke renners kan je MvdP het beste vergelijken?

    'Leuk dat je het vraag Wheely! Hij is een soort combinatie van het beste van Sagan in zijn jongere dagen en Tom Boonen.
18-04-2025 11:50
1. Wat betreft de monumenten: er is al een hele tijd consensus over wat de belangrijkste wegwedstrijden zijn. Zij dateren van voor de eerste wereldoorlog, al kan dat begintijdstip in de loop van de tijd natuurlijk wel veranderen. Het begrip is ook niet van de laatste tijd: ik herinner me dat Roger de Vlaeminck het in de jaren 70 van de vorige eeuw al bezigde. Hij had het wel over zes monumenten: Parijs-Tours hoorde er ook bij. Die is helaas afgevallen. Overigens is de benaming niet officieel. De UCI gebruikt hem bij mijn weten niet.
    19-04-2025 10:46
    Monumenten is een begrip dat de laatste decennia pas is beginnen groeien in de hoofden vd wielrenners. Vroeger waren alle grote koersen belangrijk. Rik van looy heeft dat meermaals gezegd in interviews
18-04-2025 12:04
2. De vergelijking van vroeger en nu is inderdaad lastig. Maar er wordt door sommigen overdreven moeilijk over gedaan. Je kunt je rustig een lijst van overwinningen in monumenten hanteren, ook al moet je rekening houden met bijvoorbeeld de belemmeringen die toprenners in de wereldoorlogen hebben ondervonden (denk bijvoorbeeld aan Coppi en Bartali). Merckx en Van der Poel kun je op het terrein van monumenten best met elkaar vergelijken, ook al zijn er verschillen in tijdperken. De overeenkomsten zijn er ook. Ook Merckx had grote concurrenten en het niveau was in die tijd ook hoog. Als grote ronde renners is de vergelijking tussen beide renners uiteraard overbodig. Als je de tijdperken onder een noemer wil brengen om het preciezer te weten zou je een formule kunnen bedenken waarin de belangrijke variabelen worden verdisconteerd (zoals verschil in concurrentie bijvoorbeeld). Een soort 'lorentztransformatie' voor de wielerhistorie dus, waarin met de verschillende omstandigheden rekening wordt gehouden. Ik veronderstel dat het verschil meevalt. Zoetemelk blijft ook na zo'n transformatie de beste Nederlandse wielrenner en Van der Poel is de beste Nederlandse monumentenrenner, voor Kuiper en Raas. En Merckx is tot nader order de beste monumentenrenner en beste allrounder op de weg.
    18-04-2025 15:57
    Je kan de monumenten van destijds moeilijk vergelijken met die van nu. Pak de uitslagen er eens bij ten tijde van Merckx, de Ronde was destijds een Open Belgisch kampioenschap, als er 5 niet-Belgen bij de eerste 25 zaten was het veel. In die van 2025 zitten 12 verschillende nationaliteiten in de top 25.
    18-04-2025 19:00
    @Vicenza
    Heb je mijn bericht wel goed gelezen? Er staat zelfs een oplossing voor die verschillen in genoemd.
    18-04-2025 22:09
    Ja, je schrijft dat je Merckx en vd Poel best met elkaar kan vergelijken, dat het niveau toen ook hoog lag en dat het verschil meevalt. Ik denk dat met de "mondialisering" en meer specialisme je de verschillende tijdperken niet meer kan vergelijken.
    18-04-2025 22:12
    De Ronde van destijds kan je haast vergelijken met het veldrijden van nu als je naar de uitslagen kijkt, voornamelijk Belgen met een paar buitenlanders.
    19-04-2025 19:42
    @Vicenza
    Ik geef aan dat je de resultaten kunt vergelijken middels een formule waarin alle relevante variabelen worden opgenomen die de verschillen tussen periodes bepalen. Het klopt dat je de perioden niet rechtstreeks kunt vergelijken, maar wel via een transformatie. Immers, in allerlei opzichten zijn er verschillen aan te wijzen. Volgens mij hebben ze dat bij econometrie in Groningen al eens gedaan. Vervolgens stel ik bij wijze van hypothese dat de verschillen kunnen meevallen. Hoe je ook rekent, Zoetemelk blijft de succesvolste wegrenner in Nederland (tot op heden). Ook zonder rekenwerk kun je trouwens vaststellen kampioenen uit een bepaald tijdperk hun hele leven die kampioenen blijven, ook al rijden de huidige coureurs - door de veranderingen - in absolute zin sneller.
20-04-2025 02:52
Roger de Vlaminck heeft toch een aardig lijstje bij elkaar getrapt, en dat ondanks Merkx. Merkx is verschillende keren op doping betrapt. Als er toen hetzelfde beleid was geweest met schorsingen ....

Reacties zijn gesloten.