Waarom je Bas Tietema dit seizoen niet meer achter het stuur van de volgwagen ziet
Interview Bas Tietema zal het komende seizoen weinig tot geen wedstrijden meer als ploegleider in de volgwagen doorbrengen. De 30-jarige mede-eigenaar en oprichter van de Unibet Tietema Rockets-ploeg maakt die keuze heel bewust, omdat hij vindt dat zijn meerwaarde voor het ProTeam elders moet liggen.
“Elk jaar wordt mijn rol anders binnen de ploeg”, lacht Tietema aan onze microfoon. “Eerst was ik renner, dan ploegleider. Maar met onze groei van het performance team, zijn er mensen die de rol van ploegleider met meer passie en energie kunnen invullen dan ikzelf. Al is het wel een keuze met pijn in het hart. Ik vind zo’n wedstrijd volgen van uit de auto heel mooi om te doen, maar ik moet het ook durven loslaten. Die mensen moeten in hun kracht komen te staan en verantwoordelijk kunnen zijn voor het team.”
Het afgelopen jaar was Tietema onder meer ploegleider in de Amstel Gold Race en verschillende Belgische eendagskoersen. Ploegmanager Julia Soek, de Luxemburger Gaëtan Pons, de Noor Sverre Dyngeland Vik en ‘good old’ Rob Harmeling waren de anderen ploegleiders van Unibet Tietema Rockets. Dit seizoen wordt die kern aangevuld met de Nederlanders Boy Sanders, Joppe de Heij, Joram Grootveld en Martijn Admiraal, net als de Brit Jon Mould, die overkomt van Trinity Racing.
Andere meerwaarde
Tietema ziet zijn meerwaarde elders liggen. “Zeker nu we een breder programma gaan rijden, met soms zelfs drie koersen op hetzelfde moment. Als ik dan in de auto ga zitten, ben ik veel te veel gefocust op die ene, specifieke koers. Terwijl het traject van de ploeg veel breder is dan dat. We zijn met veel dingen bezig die je pas veel later ziet, maar die al veel langer bij ons spelen. Het hele Rockets-stuk werd in juni opgezet, maar daar kwamen we pas recent mee naar buiten.”
“Met andere woorden: ik kan veel meer van waarde zijn met die strategische keuzes, dan in een wedstrijd bepalen welke tactiek we moeten doen. Zo kan ik de ploeg beter helpen om successen te boeken dan dat ik veel kilometers in de auto zit.”
Tietema geeft de sportieve leiding al enkele jaren aan Julia Soek. “Zij is degene die de ploeg managet, maar ik, Devin en Josse supporten haar en nemen haar mee in waar we heen willen met de ploeg. Dat is volgens mij mijn grootste taak: mensen meenemen in ons verhaal en onze droom waarmaken. Dat gaat om de partners en organisatoren ons verhaal uitleggen, mensen binden aan de organisatie, keuzes maken en support leveren. Wij leven deze ploeg al vijf jaar, en dat moeten we kunnen doorgeven.”
“Ook beetje jammer”
Al vindt de ex-renner het ook jammer dat zijn rol is veranderd. “Op die dag zelf is het heel mooi om in de volgauto te zitten. Het is niet voor niets dat heel veel teameigenaars nog steeds een dubbele functie hebben. Ik heb mijn licentie nog altijd, en als het écht moet, dan is het fijn dat ik het kan. Maar in principe zal dat niet veel meer gebeuren. Als ik er al bij zit, is het als toeschouwer en niet als hoofdploegleider.”
In de grootste koersen dan? “Nee! Ik zou het niet goed vinden als ik zeg: het is de Amstel Gold Race, dus nu ga ik de ploeg leiden. Het zou omgekeerd moeten zijn. Als je op het belangrijkste moment gaat zeggen dat je mee wil, zou dat heel raar zijn. Dat zou hetzelfde zijn als een eigenaar van een voetbalploeg in de Champions League-finale plots aan de zijlijn gaat staan en de coach verdrijft.”

Tour de Tietema vergaarde in korte tijd bekendheid met de originele manier waarop ze verslag doen van de wielersport. We spreken de mannen voor een artikel in RIDE. Lees het hele verhaal op Ridemagazine.nl
Reacties zijn gesloten.