Waardestijging in Formule 1 belangrijke les voor wielersport
Foto: Bram Berkien
dinsdag 19 maart 2024 om 07:24

Waardestijging in Formule 1 belangrijke les voor wielersport

Analyse Een uitspraak van Zak Brown, ceo van McLaren Racing in de Formule 1, is door de Huddle-Up nieuwsbrief aangegrepen om een aantal historische kenmerken en trends in deze wereldwijd populaire sport weer te geven. Vooral de uitspraak dat de huidige waarde van alle F1 teams nu wordt geschat op 1,3 miljard dollar (ongeveer 1,2 miljard euro) is iets waar de wielersport bij moet stilstaan.

Volgens de Huddle-Up nieuwsbrief is het verhaal van Brown een van de meest interessante verhaallijnen in de sportbusiness. Nog niet zo lang geleden werden Formule 1-teams voor 1 euro verhandeld omdat ze elk jaar honderden miljoenen dollars aan investeringen kostten en bakken met geld verloren. De grotere merken in deze sport (Ferrari, Mercedes, Red Bull, etc.) hadden hier geen probleem mee omdat de F1 voor hen vooral een wereldwijd marketingplatform was.

Toen Liberty Media de sport in 2017 kocht voor 7,35 miljard euro, implementeerden ze een financieel model dat vergelijkbaar is met dat van Amerikaanse sportcompetities. F1-teams werken nu met een kostenplafond, vergelijkbaar met het salarisplafond in Amerikaanse sporten, waardoor de teams een strikt budget hebben dat de grens aangeeft hoeveel ze elk jaar maximaal kunnen uitgeven.

Kunnen ook de wielerploegen meer waard worden? Foto: Cor Vos

Dit is belangrijk omdat dit kostenplafond het speelveld tussen de verschillende teams op termijn gelijk maakt. Grotere teams mogen straks niet meer uitgeven dan de kleinere teams. Daarnaast stelt het kostenplanfond de teams in staat om nauwkeurige financiële budgetten op te stellen doordat de jaarlijkse uitgaven nu beter te voorspellen zijn. Met als gevolg dat nu al meer dan de helft van alle Formule 1-teams winst maakt. De grootste teams hebben inmiddels al waarderingen van meer dan 2,75 miljard euro.

Drive to Survive
Met een spannendere sport en programma’s zoals Netflix’s Drive to Survive, is het kijkerspubliek en de sponsoring blijven groeien en zit de sport financieel in een opwaartse lijn. Waar Liberty Media vooral veel krediet krijgt voor het opstarten van de sterke Netflix-serie Drive to Survive en mede daardoor de Amerikaanse markt veel beter wist te veroveren, was het invoeren van een kostenplafond tot dusver hun belangrijkste zet. Het maakte de teams financieel stabiel en creëerde een sterker economisch model. Hierdoor kwam er een veel evenwichtigere en competitievere sport.

Veel wieleranalisten en traditionele fans blijven de vergelijkingen met Formule 1 van de hand wijzen. Hoewel er duidelijke verschillen tussen beide sporten zijn, blijft The Outerline suggereren dat er in de Formule 1 belangrijke aanpassingen zijn gedaan waar ook het profwielrennen eens goed over moet nadenken.

Dit artikel is geschreven door het Amerikaanse platform The Outerline (Steve Maxwell / Joe Harris / Spencer Martin) met wie WielerFlits een samenwerkingsverband is gestart. The Outerline schrijft diepgaande artikelen en commentaren over de economie, het bestuur, de structuur en de competitie van het profwielrennen, gerangschikt op onderwerp. 

RIDE Magazine
21 Reacties
18-03-2024 18:09
Ik vind dit persoonlijk nou niet echt een diepgaand artikel of vernieuwend commentaar op de wielersport, maar dat zal wel aan mij liggen..

Lijkt meer op een promo-praatje voor Liberty Media. Niet geheel toevallig dat een Amerikaanse platform even wil laten zien hoe fantastisch een Amerikaans bedrijf zogenaamd is..
    18-03-2024 18:58
    Sluit me hierbij aan.

    Analyse? Mwoah. Maar ik denk dat we de komende tijd wel meer van dit soort "analyses" gaan zien om te laten zien dat er een deal is tussen wielerflits en the outer line
    18-03-2024 19:46
    Wat zijn we toch lekker vastgeroest met z'n allen. Sta alsjeblieft open voor vernieuwing op wielerflits en in de sport zelf. Wat liberty media heeft gepresteerd is heel indrukwekkend, daar kan de wielerwereld veel van leren
    18-03-2024 19:52
    @bswinkels,
    Ik moet zeggen dat ik de meest recente vernieuwingen van wielerflits geen verbeteringen vind. Ik ben niet vastgeroest, sta echt wel open voor verandering, maar ik noem niet per definitie alle verandering ook vooruitgang.
    19-03-2024 08:57
    De lat voor analyses wordt op wielerflits niet al te hoog gelegd.
    Ze hebben liever tientallen clickbait titels op een dag.
    Ik heb ook het idee dat de meeste artikelen maar maximaal 3 minuten leestijd mogen zijn en dat is gewoon veel te kort voor een goede analyse.

    De beste artikelen hier zijn over het algemeen de voorbeschouwingen, ik snap niet dat je dan niet dat niveau wil doortrekken naar de analyses.
    19-03-2024 10:50
    Tja iets analyse noemen maakt het nog geen analyse he. Dit is gewoon een matig uitgevoerde reclame. Kwaliteit is ver te zoeken de laatste tijd hier. Een dergelijke invalshoek kan best interessant zijn maar doe er dan ook echt iets mee.
    19-03-2024 11:07
    Inderdaad, ik dacht slechts de inleiding gelezen te hebben, bleek dat het hele artikel te zijn.
18-03-2024 19:30
Ik denk dat we niet per se met elke sport naar Amerikaanse toestanden moeten gaan.
Waar in het voetbal op 1 het geld staat, staat de sport nog op plaats 2
Bij amerikaanse sporten is de volgorde: 1) geld 2) entertainment 3) sport.

De sport moet niet ondergaan aan de randactiviteiten en dit wens ik dan ook helemaal het wielrennen niet toe. Dat de teams meer zelfbedruipend moet worden is wel duidelijk. Dat maakt hen ook wel sterker tegenover UCI/ASO.
Maar of f1 daarvoor voorbeeld moet worden? De spanning is er allesinds niet op verbeterd. De sport op zich ook niet, want het aantal inhaalacties in een race zijn spaars. Alles komt op de auto en bandenstrategie neer, en nog maar in mindere mate op de rijder.
Dan gaan we nog niet beginnen over het aantal races dat veel te hoog ligt en vaak op saaie parcoursen in een zandbak waar men met de dollars gooit. Er ook geen sikkepit aandacht wordt gegeven aan de belasting aan de rijder of de hoeveelheid verplaatsingen (wedstrijden groeperen in een bepaalde regio is blijkbaar te ver gedacht).
    19-03-2024 08:10
    Naar mijn mening is er 1 ding dat aangepakt moet worden en dat is dat er een bedrijf wordt opgericht dat alle uitzendrechten van de WT-koersen gaat verkopen. Met als aandeelhouders alle stakeholders in de sport, waaronder alle organisatoren, uci en het belangrijkste: alle ploegen.
    19-03-2024 08:57
    Eens met de reactie die bswinkelss op jou geeft: er moet een bedrijf opgezet worden die de WT koersen gaat organiseren met alle belangrijke stakeholders daar in. Echter…hoe ga je van een huidige structuur waarin de 3 belangrijke organisatoren ( ASO, RCS en Flandes Classics) de vinger in de pap hebben naar een nieuw model ( dat ook de winsten eerlijk verdeelt over de stakeholders) waarin ASO/RCS/Flanders Classics slechts EEN stakeholder worden in dat nieuw op te richten bedrijf? Dat is het probleem…
    19-03-2024 14:03
    @landismo: De enige manier is het starten van een project als OneCycling. Alleen als de toprenners ineens niet meer komen naar wedstrijden van ASO en RCS, dan zullen de organisatoren inzien dat ze iedereen eerlijk moeten belonen.
18-03-2024 18:25
Van dat vermeende gelijke speelveld is in de Formule 1 nog bitter weinig te merken. Sterker nog, de verschillen dreigen elk jaar groter te worden. Waar is in hemelsnaam de spanning daar. Oranje blij want wij hebben Max maar voor de rest is het een voorspelbare optocht elke race weer. Slechts drie teams hebben de mogelijkheid qua geld, knowhow en mankracht om te groeien. Red Bull, Mercedes en Ferrari en de laatste seizoenen is de eerste verder en verder aan het weglopen.
19-03-2024 08:41
'Dit is belangrijk omdat dit kostenplafond het speelveld tussen de verschillende teams op termijn gelijk maakt.'

Hahaha, als er een sport is die momenteel helemaal kapot gemaakt wordt door een ongelijk speelveld en de bijbehorende voorspelbaarheid is het de F1 wel. Je kan er gif op innemen dat onze Nederbelg straks weer minimaal 20 van de 22 races wint en kijkcijfers dalen de laatste twee jaar flink. Als je dan toch een Angelsaksisch ingeschoten voorbeeld wil nemen pak dan Basketball met de drafts waar de minst presterende ploegen als eerste mogen kiezen.
19-03-2024 08:14
F1 is naar mijn mening op dit moment de saaiste sport die er is. Wat ik wel een interessante invalshoek vanuit de F1 is, is het sponsorgeld vanuit de autofabrikanten. Dit zou bij het wielrennen ook veel hoger kunnen naar mijn mening. Alleen LIDL Trek heeft de fietssponsor in de naam, terwijl het voor fietsfabrikanten toch super belangrijk is dat ze toppers aan zich binden (zoals Canyon en VD Poel). Ik zag dat TDT Unibet zelfs geld heeft moeten betalen om op Cannondale's te kunnen rijden.
    19-03-2024 08:30
    Van TDT is het ook deels een keuze volgens mij. Als je op het snelste materiaal wilt rijden moet je concessies doen. Wellicht dat ze wel gesponsord wilden worden door b.v. Look, maar dat ze specifiek gekozen hebben voor een snelle fiets
18-03-2024 18:56
Een kostenplafond van tien miljoen per wielerploeg lijkt me wel wat. Anders krijgen we net als in het voetbal ook al die patsertjes die zonodig in Lamborghini’s en Ferrari’s naar de wedstrijd komen rijden.
    19-03-2024 08:08
    10 miljoen? Dat is lager dan het laagste budget in de WT. een budgetplafond onder de 30 miljoen lijkt me niet haalbaar eerlijk gezegd. Dan zijn er waarschijnlijk 3 ploegen die moeten gaan snijden in de kosten: visma, Ineos en UAE. Dat lijkt me meer dan genoeg. Voor de rest is iedere euro die in de sport wordt gepompt goed, en dat moet ook vooral niet worden tegengewerkt
19-03-2024 10:53
Het grote geld heeft het voetbal verneukt en de wielersport is hard op weg. F1 aangrijpen om te zeggen dat een budgetplafond niet werkt is nogal kortzichtig. De dominantie van Verstappen heeft meerdere oorzaken, die niet allemaal op de wielersport te projecteren zijn. Met name de breedte van selecties speelt bij teamsporten, waaronder wielrennen een veel grotere rol. Dat UAE bv Morgado, Christen en del Toro haalt is bizar. Dat kan in bv de NBA nooit gebeuren.
Eén op één dingen kopiëren is een beetje dom, maar door met een open blik naar andere sporten te kijken, kun je daar wel de kersen plukken. Belang van de wielersport moet hierbij voorop staan, niet dat van de partijen die nu de grootste macht hebben. En daar ligt meteen de grootste uitdaging…
18-03-2024 19:00
Één grote eenheidsworst.
19-03-2024 08:31
In de grote Amerikaanse sporten doen ze ook aan omzetdeling, dat lijkt mij ook wel wat voor de koers. Dan zou er bijvoorbeeld, per saldo, sponsorgelden van de grote teams naar de kleine teams stromen. Uiteraard moet dat percentage niet te groot zijn dat sponsoren niet meer willen sponseren en dat het voor teams ook voordelig is om op zoek te gaan naar extra sponsoren. Percentage mag naar mate de bedragen groeien ook best een beetje meegroeien.
Zo voorkom je dat je per saldo renners minder gaat betalen en hopelijk komen de toppers wat verspreider te liggen.
19-03-2024 09:04
Oh Aub niet het karakter van de wielersprot gaat eraan geheid.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine