Vuelta-wedstrijd voor vrouwen presenteert driedaags programma

maandag 2 november 2020 om 15:40
Vuelta-wedstrijd voor vrouwen presenteert driedaags programma

foto: Cor Vos

De organisatie van de Vuelta a España heeft het parcours en het programma van de Ceratizit Challenge by La Vuelta voor vrouwen, ook wel de Madrid Challenge, gepresenteerd. De Women’s WorldTour-wedstrijd duurt van begint op vrijdag 6 november en eindigt op zondag 8 november in Madrid.

De Madrid Challenge begon in 2015 als een eendagskoers, maar groeide in 2018 naar een tweedaagse. Vanaf dit jaar is het een rittenkoers van drie dagen.

Vrijdag wordt gestart met een heuvelrit van 82,8 kilometer van Toledo naar Escalona, gevolgd door een 9,3 kilometer lange individuele tijdrit in Boadilla del Monte op zaterdag. De slotrit (98,6 kilometer) is op zondag in het centrum van Madrid: de vrouwen rijden zeventien rondjes op het lokale parcours dat de mannen later die dag ook rijden.

Vuelta-baas Javier Guillén is blij dat de Ceratizit Challenge by La Vuelta weer is gegroeid. “Het is belangrijk om dit kansrijke project door te ontwikkelen. Het is belangrijk om aan te geven dat het onze roeping is om het vrouwenwielrennen te ondersteunen”, aldus Guillén.

Bekijk hier het routeboek

Deelnemende teams
De volgende ploegen doen mee aan de driedaagse: Alé BTC Ljubljana, Canyon-SRAM, Mitchelton-Scott, Movistar, Team Sunweb, Trek-Segafredo (allen UCI WorldTeam), BePink, Bizkaia-Durango, Ceretizit-WNT, Casa Dorada, Doltcini-Van Eyck Proximus, Eneicat-RBH Global, Hitec Products-Birk Sport, Massi Tactic, Rio Miera-Cantabria Deporte, Sopela, Valcar (allen Continental Pro Teams).

Eerder meldden Boels-Dolmans en FDJ Nouvelle-Aquitaine Futuroscope zich al af vanwege de coronasituatie.

Dit artikel delen:

3 Reacties

doorak 2 november 2020 om 22:10

3 daagse mag het nauwelijks heten met tijdritje van nog geen 10 km en op zondag een criterium. Maar beter iets dan niets en hopenlijk groeit dit uit een mooie 7 daagse met echt boeiende etappes. Wanneer de ASO dan in Fr ook een beetje op wil schieten begint het wat te worden voor de dames met een mooie Giro Rosa die er al is.

Derierre de la course 3 november 2020 om 12:43

Zijn die ritjes niet een beetje kort?

Arie den Blanken 3 november 2020 om 15:10

Het is zoals het is. Het dames wielrennen is wat marketing betreft gewoon niet toe aan grote rondes. Als het organisatorisch (kijkcijfers en daarmee als gevolg evenement sponsoring) interessant was dan waren ze er al lang. Nu is het voor ASO voornamelijk een extra kostenplaatje. Het vrouwenwielrennen mag al dankbaar zijn voor wat er nu gedaan wordt al is dat minimaal. De Nederlandse suprematie in het vrouwen wielrennen werkt er ook niet aan mee. Want in het grote geheel is NL maar een kleine markt.

Headlines

Materiaalzone

Populair