Vuelta a España deelt wildcards uit, geen uitnodiging voor Caja Rural
foto: Cor Vos
maandag 14 maart 2022 om 12:08

Vuelta a España deelt wildcards uit, geen uitnodiging voor Caja Rural

De Vuelta a España heeft als laatste van de drie Grote Rondes bekendgemaakt welke ploegen dit jaar een wildcard ontvangen. De keuze is gevallen op Euskaltel-Euskadi, Kern Pharma en Burgos-BH. Het vierde Spaanse ProTeam, Caja Rural-Seguros RGA, ontving geen uitnodiging.

Alle achttien WorldTeams nemen automatisch deel aan de Vuelta en ook de twee beste ProTeams van 2021, Alpecin-Fenix en Arkéa Samsic, hebben hun uitnodiging aangenomen. Volgens de UCI-reglementen mogen internationale mannenwedstrijden maximaal 176 renners aan de start hebben en dat betekent voor Grote Rondes 22 ploegen van acht renners. Naast de achttien WorldTeams en de twee beste ProTeams, had de Vuelta dus nog twee wildcards te besteden.

De wedstrijdorganisatie van de Spaanse Grote Ronde had echter een verzoek ingediend om het aantal deelnemende ploegen te verhogen en dat werd door de UCI ingewilligd. Daardoor telt het veld geen 176 renners en 22 ploegen, maar 184 renners en 23 teams. De twee wildcards en de derde extra wildcard zijn uitgedeeld aan de Spaanse ProTeams Euskaltel-Euskadi, Kern Pharma en Burgos-BH. De uitzondering geldt alleen voor het seizoen 2022.

De Vuelta a España begint dit jaar op vrijdag 19 augustus in het Nederlandse Utrecht. De ronde eindigt drie weken later, op zondag 11 september, in Madrid.

Giro en Tour
Eerder maakten ook de andere Grote Rondes al bekend welke ploegen met een wildcard van start gaan. In de Giro d’Italia viel de keuze op Bardiani-CSF-Faizanè, Drone Hopper-Androni Giocattoli en EOLO-Kometa, terwijl Arkéa Samsic zijn uitnodiging als tweede beste ProTeam teruggaf voor de Italiaanse ronde. In de Tour de France staan het Franse B&B Hotels-KTM en TotalEnergies met een wildcard aan het vertrek.

RIDE Magazine
21 Reacties
14-03-2022 12:12
Bijzondere keuze om je sterkste nationale ProTeam thuis te laten.
    14-03-2022 12:16
    Ja, inderdaad, rare keuze. En drie wildcards? Naast Alpecin en Arkea. Kan dat?
    14-03-2022 12:24
    Op basis van dit jaar is Caja voorlopig nummer 3. Achter Kern Pharma en Burgos. Het scheelt kwalitatief gezien allemaal niet zoveel tussen die teams, zeker niet na vertrek Aberasturi bij Caja.
    14-03-2022 12:29
    @Verweggistan als je de tekst leest staat er duidelijk beschreven wrm er 3 wildcards zijn uitgedeeld ipv 2.
    14-03-2022 12:37
    @fenno, er staat nergens waarom dat het geval is, alleen dat die mogelijkheid hebben gekregen. Maar de reden waarom is onbekend.
    14-03-2022 12:47
    @koers de vraag van Verweggistan was kan je 3 wildcards uitdelen. Het antwoord is ja want er is dispensatie aangevraagd. De reden erachter is vrij logisch. Anders kan de organisatie te weinig Spaanse teams indelen, wat minder geld oplevert. In Italië heeft arkea zich teruggetrokken. In Frankrijk komt het goed uit, maar in Spanje niet.
    14-03-2022 12:56
    Zoveel tekst was er nog niet in het artikel net, maar de grote vraag is inderdaad waarom er een uitzondering wordt gemaakt.
    14-03-2022 13:13
    Als dat echt het geval is, schept dat natuurlijk wel een precedent. Er zijn bijvoorbeeld geen Italiaanse WT ploegen. Had Arkea ook zijn plekje opgeëist, dan waren er maar 2 Italiaanse ploegen in de Giro, terwijl de Vuelta er nu 4 Spaanse heeft. De Giro zal er volgend jaar ook wel om vragen.
    14-03-2022 15:23
    Ik ben ook benieuwd op grond waarvan dispensatie is verleend. Dat de Vuelta dit wil en het verzoek indient, snap ik ook wel.

    Van afgelopen periode kan ik me herinneren dat er extra ploegen uitgenodigd mochten worden om renners een programma te kunnen laten rijden na uitval door Corona. Maar dat lijkt me momenteel geen argument meer.
    14-03-2022 15:33
    Een precedent niet echt, want vorig jaar is er een uitzondering gemaakt voor de 3 grote rondes en hadden die allemaal 23 teams aan de start.
    De vraag is dan waarom de uitzondering dit jaar enkel voor de Vuelta gemaakt is?
    Simpelweg omdat de anderen het niet gevraagd hebben?
    14-03-2022 16:07
    @maillot, vorig jaar gingen enkele koersen niet door vanwege corona en mochten ze idd een team extra. Dat is dit jaar niet het geval (afgezien van wat Australische koersen enzo). Geen idee in welk stadium de Vuelta dit heeft aangevraagd, wellicht toen het virus er nog volop was, maar anders geeft het toch wel aan dat er geen virus voor nodig is. Wat er dan wel voor nodig is, is dan de vraag. En tot wanneer kan je zoiets aanvragen, kan de Giro dat bijv. nog doen?
14-03-2022 12:26
Nu de vuelta een aantal etappes door het Baskenland gaat moesten ze ook eigenlijk euskaltel wel uitnodigen
    14-03-2022 12:36
    Gaan ze niet elk jaar door het Baskenland?
    14-03-2022 13:22
    Neen hoor. Er is elk jaar een Vuelta in het Baskenland, maar niet de Vuelta a Espana ;-)
14-03-2022 12:36
Op grond waarvan nu een extra team? Wel enorm lekker voor een Spaans team, lekker 21 dagen op tv.
14-03-2022 15:01
Een paar jaar geleden was het verkleinen van het peloton nog nodig uit veiligheidsoverwegingen… was dus gelul in de wind…
Green zones om de papiertjes en bidonnen te verzamelen uit voorzorg voor het milieu maar wel 3 GT starts op duizenden km van het gastland…. nog meer gelul in de wnd…
    14-03-2022 23:31
    Wisten we al, zeiden we al, goed dat je het nog maar eens herhaald
14-03-2022 16:11
Ploegen verkleinen tot 7 renners en het probleem is opgelost.
    14-03-2022 21:22
    Welnee, die veiligheid is helemaal niet verbeterd. Het drukt alleen de kosten voor de koersorganisatie, omdat ze minder hotelplekken etc. hoeven te betalen.
    En de kosten voor ploegdirecties (Pat Lev en zijn collega's), omdat ze minder renners onder contract hoeven te nemen.
14-03-2022 17:14
Prima te verdedigen keuze. Caja Rural heeft niet een dusdanig sterke ploeg op papier dat je ze niet kunt passeren. En de aanwezigheid van de oude Nieve is niet voldoende.
14-03-2022 23:32
Ik zou in zo'n artikel graag even horen wie er enigszins ok waren van deze ploegen in Vuelta Castilian e Leon, Asturias en andere kleine Spaanse koersen

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine