Vuelta 2023: Remco Evenepoel weet wie hem bijstaan in jacht op tweede eindzege
foto: Cor Vos
maandag 21 augustus 2023 om 13:19

Vuelta 2023: Remco Evenepoel weet wie hem bijstaan in jacht op tweede eindzege

Soudal Quick-Step heeft onthuld met welk achttal het van start zal gaan in de Vuelta a España. Remco Evenepoel, die de Ronde van Spanje vorig jaar op zijn naam schreef en opnieuw tot de topfavorieten behoord, kan rekenen op de steun van onder anderen landgenoten Pieter Serry en Louis Vervaeke.

De ploeg van Soudal Quick-Step bestaat verder uit James Knox, Adrea Bagioli, Mattia Cattaneo, Jan Hirt en Casper Pedersen. De kopman van het stel, Evenepoel, kijkt uit naar de Vuelta. “Ik heb me altijd goed gevoeld in Spanje en er ook succes geboekt. Hopelijk kan ik die trend de komende weken voortzetten.”

“Als je naar het parcours en de startlijst kijkt, weet je dat het een zware wedstrijd wordt. Maar mijn voorbereiding is goed geweest en ik heb een sterke ploeg achter me. Ik heb dus veel vertrouwen en motivatie voor de uitdagingen die voor ons liggen”, aldus de Belgisch kampioen op de weg en kersverse wereldkampioen tijdrijden.

Ploegleider Klaas Lodewyck stelt dat Soudal Quick-Step met een ‘goed gebalanceerde ploeg’ af zal reizen naar Spanje. “We hebben sterke klimmers bij ons, maar ook mannen die Remco kunnen helpen op het vlakke. We hopen op een goede start in Barcelona, waarna we het dag per dag zullen bekijken. Na enkele dagen zullen we al meer weten over onze eigen vorm en die van de concurrentie. We kijken uit naar drie goede weken in Spanje.”

Giro 2023 en Vuelta 2022
Het team van Soudal Quick-Step is op drie plekken anders dan de ploeg waarmee het dit jaar naar de Giro d’Italia trok. Waar toen Josef Cerny, Ilan Van Wilder en Davide Ballerini meer waren, zijn ditmaal Casper Pedersen, Andrea Bagioli en James Knox van de partij. In de Vuelta a España van vorig jaar had Evenepoel de volgende renners aan zijn zijde: Julian Alaphilippe, Rémi Cavagna, Dries Devenyns, Fausto Masnada, Pieter Serry, Ilan Van Wilder en Louis Vervaeke.

RIDE Magazine
102 Reacties
21-08-2023 13:27
Wat een schril contrast met ploegen als UAE, TJV en Ineos
    21-08-2023 14:14
    Dit is echt nog een zwakkere ploeg dan ik had verwacht.

    Zowel voor het vlakke (zonder Cerny, Lampaert, Asgreen en noem maar op) als bergop (zonder Vansevenant en Van Wilder) is het compleet vlees noch vis.

    Had dan op zijn minst Alaphilippe nog meegenomen die in stata kan zijn om op zijn minst één of twee keer een gaatje dicht te poefen of Remco te lanceren.

    Bagioli en Knox zijn wat mij betreft echt veel te licht voor het grote ronde werk en zullen door het sloopwerk van Jumbo/UAE/Ineos na één week waarschijnlijk wel op apengapen liggen. Hirt was tot nu toe dit jaar nog geen schim van de Hirt van de Giro van 2022 (wat steeds meer een one hit wonder lijkt te worden). Ook Cattaneo lijkt de afgelopen 2 jaar niet meer de klimmer die hij ooit kon zijn, maar die voegt in ieder geval nog wat toe in de TTT en op rollend terrein.

    Vervaeke/Serry/Pedersen zijn degelijke en trouwe knechten. Verder is het echt heel matig.
    21-08-2023 14:36
    Vergeet niet dat de vuelta echt minder vraagt om peloton te mennen, dan andere grote rondes. Meer rustige etappes, redelijk wat grote wegen tot de finale, kortere etappes met één punch of een Spaans vlakke laatste 30km. En als bagioli en knop goes voorbereid zijn, zijn ze waarschijnlijk van meer waarde dan een sterrenploeg die maar half zin heeft en waarvan na 9 dagen 2 a 3 renners praktisch klaar zijn met hun seizoen
    21-08-2023 15:01
    Op zich mee eens Mwielerfan, maar er zijn dit jaar toch genoeg etappes waar je met een zwak team makkelijk geisoleerd kan worden waar dat absoluut een verschrikking zou zijn. Etappe 13, 14, 17, 18 en 20 zijn wel voorbeelden van etappes waar je maar beter een paar sterke knechten bij je kan hebben.
    21-08-2023 16:00
    Inderdaad een erg bescheiden ploeg om met de titelverdediger mee te sturen. Jumbo,Uae, Ineos en Bora zijn allemaal een stuk sterker dan hetgene dat Quick Step hier afvaardigt. Patrick (Evenepoel) zijn zorg is meer dan terecht...
    21-08-2023 18:26
    Schril contrast. Dat gold een paar jaar terug ook voor de ploeg van Roglic en die ploeg werd ook langzaam elk jaar beter, versterkt.
    Mensen zanikken teveel en zijn tegenwoordig ontzettend veeleisend maar brengen zelf niets in, best bijzonder. We weten wie er gaan rijden in elke ploeg en verder gewoon kijken, koers is koers, genieten.
    21-08-2023 20:25
    @kopoverkop. Mijn opmerking is zeker niet zaniken en ook geen kritiek op SQS, maar gewoon een constatering. Ten opzichte van een aantal andere blokken lijkt SQS aan de voorkant gewoon een stuk zwakker. Genieten van de koers gaan we zeker doen!
21-08-2023 13:34
Eigenlijk wel prettig voor Evenepoel om toch in een soort underdogpositie aan de Vuelta te kunnen beginnen, ook al is hij titelverdediger. Niemand verwacht dat hij hier zomaar even afrekent met de veel sterkere blokken JV, UAE en Ineos.
    21-08-2023 13:55
    Wat is er prettig aan om op dag 1 in de TTT een draai om je oren te krijgen? Gezien de sterkte van verschillende blokken, kun je verwachten dat Evenepoel daar meteen op achterstand komt te staan
    21-08-2023 14:43
    Hij is geen underdog. Dat is het probleem. Hij is titelverdediger. De ploeg is matig; dan heb je je goede benen, maar moet je met die benen 2 klimmen lang je bidons halen. En hopen dat je niet lek rijdt. Bovendien kun je nauwelijks aan ploegentactiek doen, want je hebt niks om mee te spelen.
    21-08-2023 18:35
    Underdog of niet, het gaat erom hoe hij zelf ermee omgaat. Blijft hij zo zuinig mogelijk kortbij tot aan eind week 2. De anderen die leiden en achtervolgen alle dagen extra energie laten verspillen . En wat kan hij dan nog, we gaan het zien en dat is juist het mooie.
21-08-2023 13:39
Vergelijk ik deze ploeg met TJV dan kan REV zich als ploeg niet meten met TJV. Laten we voor de vergelijking er vanuit gaan dat Roglic de kopman is. Dan heeft hij als knechten Vingegaard ook medekopman, Kuss als luitenant in de bergen en Kelderman als super de luxe knecht. REV heeft niemand in de categorie van dat 3tal knechten. Verder hebben ze ook nog Valter, Tratnik, Gesink en van Baarle, die allemaal hard tegen een berg op kunnen rijden. REV heeft zelfs in die categorie nog geen 4 renners. Natuurlijk kan hij nog steeds de Vuelta winnen als hij gewoon veruit de beste is. Maar van zijn ploeg moet hij het niet hebben tov TJV
    21-08-2023 13:44
    De ploeg die TJV hier opstelt is dan ook ongezien sterk. Evenepoel zal moeten hopen dat Hirt zijn wonderbenen heeft teruggevonden, anders gaat hij heel vaak heel snel geïsoleerd zitten. Met of zonder Van Wilder is toch een groot verschil.
    21-08-2023 14:28
    Het ploegenspel is ook enkel van belang wanneer je idd 'minder' bent.
    Er zal wel altijd een ploeg op kop rijden ( is het Jumbo, UAE, INEOS of Bora) en dan is het gewoon kwestie van aan te haken en te volgen wanneer de favorieten aanvallen (of zelf aanvallen als je sterk genoeg bent).

    Zolang je iemand bij je hebt doorheen de dag die je bidons kan aanbrengen en afzet aan de laatste klim, ben je in kansrijke positie.
    Ook vind ik veel kritiek soms onterecht, vorig jaar hebben een Van Wilder en Vervaeke uitstekend werk gedaan voor REV id vuelta.
    21-08-2023 16:03
    Het ploegenspel gaat zeker een rol spelen Ineos, UAE en TJV hebben alle drie de mogelijkheid meerdere kopmannen uit te spelen. TJV kan zelfs Kelderman lang in het klassement houden en hem dan uitspelen. Dan moet REV of zijn ploeg oproken met 7 geel zwarten in zijn wiel of het probleem zelf oplossen met waarschijnlijk nog steeds 3 Jumbo's in zijn spoor. UAE en Ineos gaan het niet voor hem oplossen. Vingehaard, Roglic en Evenepoel zijn nu op voorhand de drie grootste favorieten. Almeida zal er weinig aan gelegen zijn REV de helpende hand toe te steken gezien hun verleden en Thomas is oud en wijs genoeg om te beseffen dat zijn kansen niet groter worden door REV te helpen. Vorig jaar kan je niet vergelijken met dit jaar, Het deelnemersveld was veel minder, Roglic was toen ook absoluut niet fit.
    21-08-2023 16:40
    En toch spreken de benen wanneer de weg bergop loopt.
    Vind het natuurlijk ook mooi mocht er ploegenspel etc zijn, maar uiteindelijk komt het toch heel vaak neer op: Er vallen paar kandidaten uit wegens ziekte/valpartijen
    Er rijdt een ploeg tempo bergop tot je select groepje over hebt (naar gelang de sterkte van de knechten is dit 2 tot 20man).
    Daarna volgt er hier en daar een aanval ( al was dit in de Giro maar heel sporadisch).

    Ploegenspel lijkt zeer mooi, maar dit gebeurt maar sporadisch. Er wordt maar zeer zelden 'vroeg' aangevallen door een vd favorieten. En je denkt toch niet als Roglic vroeg aanvalt dat UAE of INEOS gaan denken - die geven we 3min en quickstep moet het maar oplossen.
    21-08-2023 18:38
    Mooie nuchtere reactie van Massimo Bataille ipv het trendy meezagen en zeveren. Niet elme ploeg is gelijk en 2 jaar terug was ook een JV zwakker dan nu.
    21-08-2023 18:44
    Als mocht blijken dat REV de beste benen heeft is dat precies wat Ineos en UAE gaan doen. Laat REV Roglic maar terughalen. Tenminste als ze verstandig zijn. Ga je met een sterke REV meerijden dan haal je Roglic terug en dan geeft REV er een klap op. Waarna plek 2 het hoogst haalbare is. Laat je REV al het werk doen en ze halen Roglic niet in dan spring je op het einde uit het wiel van.REV en pakt de tweede plaats. Maar stel REV rijdt het gst wel dicht, maar daarmee heeft hij zichzelf opgerookt. Dan klets je ook uit zijn wiel en wint. Deze strategie van REV het werk laten opknappen wordt nog beter mocht Vingegaard in het wiel zitten. Dan gaan Ineos en UAE helemaal niet meewerken. Vingegaard Laat zich met Kuss gewoon meetrekken e halen ze Roglic terug, beukt Kuss een km op kop en lanceert Vingegaard. Verder kan je een sterke ploeg heel goed gebruiken bij pech op een ongelukkig moment.
    21-08-2023 19:08
    Als mijn tante een piemel had was het mijn oom.
    21-08-2023 20:33
    Evenepoel en Almeida hebben een uitstekende band. Volg het een beetje in plaats van hier achterhaalde uitspraken te noteren...
    22-08-2023 09:01
    @Bardeur Natuurlijk hebben ze dat, twee jaar geleden hebben de veel hoog gegrepen ambities van REV Almeide zeker weten geen podiumplaats in de Giro gekost
21-08-2023 13:36
Ik maak me wel wat zorgen over de TTT. Hopelijk blijft het verlies beperkt tot 30 seconden. Evenepoel en Cattaneo zijn specialisten, maar daarnaast? Vervaeke en Pedersen trekken hun plan, maar de overige 4 zijn ze halfweg kwijt.
    21-08-2023 14:00
    Met een vergelijkbare ploeg deden ze het vorig jaar ook prima, maar winnen zal moeilijk zijn.
    21-08-2023 14:07
    Klopt niet. Van Wilder, Alaphilippe, Cavagna en zelfs Masnada zijn erg degelijke tijdrijders die allen al (minstens) top 6 hebben gereden in een tijdrit in de World Tour. En die zijn er allemaal niet.
    21-08-2023 14:15
    En zijn vervangen door notoire lichtgewichten als Hirt, Bagioli en Knox.
    21-08-2023 14:25
    Ook mijn gedacht eigenlijk.
    Paar hardrijders/TT-mannen hadden niet misstaan. Vooral een Senechal heeft eigenlijk nog niet veel wedstrijddagen.
    Ook 'jammer' dat zowel Asgreen, Lampaert en Cavagna de tour hebben gereden. En Cerny de giro. Want het zijn wel zo'n motoren dat je nodig hebt.
    21-08-2023 14:53
    En toch had ik iemand van Asgreen/Lampaert/Cerny/Cavagna/Van Wilder meegenomen. 2 grote rondes in een jaar moet zeker kunnen (zie 75% van de startlijst). Je staat hier toch met ambitie? Dan moet je zorgen dat je in de TTT zo min mogelijk verliest.
    Daarnaast hebben Remco zelf, Cattaneo en Vervaeke ook een halve grote ronde gereden en Serry heeft de Giro uitgereden, dus dat is geen excuus.
    21-08-2023 20:15
    In uae tour wonnen ze toch maar
    21-08-2023 20:15
    @Melkzuur,
    De betere renners starten doorgaans in de TdF. Met die ploeg had je wel een hele mooie TTT kunnen samenstellen.

    Ik ben eigenlijk vooral benieuwd of Remco zijn eigen ploeg niet overhoop gaat fietsen in de TTT. Het zou niet voor het eerst zijn dat hij zo hard wil gaan dat hij uiteindelijk daardoor tijd verliest ipv wint.
    21-08-2023 20:36
    Aha en waar is dat dan gebeurd beste Wouter?
    21-08-2023 20:46
    Bij de Vuelta start in Utrecht. Kijk de beelden er nog maar eens op na.
    21-08-2023 21:01
    Aaahhhh de ploegentijdrit waar Quick Step op ongeveer 15 sec eindigt van de specialisten van Jumbo. Net zoals andere specialisten als Ineos en consorten. Daar heeft Remco het echt verkloot, als hij daar niet zo hard op kop rijdt dan hadden ze zeker de tijdrit gewonnen! Dat kan je duidelijk zien aan al die gezichten die achter die gigantische tijdrithelmen verscholen zitten. Ik moet bekennen Wouter: je hebt jarenlang prietpraat verkondigd, maar je bent eigenlijk toch een heelen grote kenner!! Een dikke proficiat!
    21-08-2023 21:21
    @ sus

    Als ze Bagioli, Knox en Hirt vervangen voor Schmid, van Lerberghe en Cerny (die in de Emiraten ook meededen) gaan ze hier ook een aardig eind komen.
    21-08-2023 22:09
    Mag hij eigenlijk in zijn regenboogtrui starten in de TTT? Zou hem wel moraal kunnen geven.
21-08-2023 14:00
Ineos, UAE, Jumbo, en misschien zelfs Bora komen met een betere ploeg en hebben daarnaast meerdere kopmannen. Dat maakt Evenepoel kwetsbaar voor om- en om aanvallen van bijvoorbeeld Roglic en Vingegaard; Quickstep heeft niet de mannen om dat dicht te rijden.

Echter, doordat er meerdere sterke ploegen zijn, is het dus ook goed mogelijk dat andere ploegen het werk voor hem zullen doen. Als bijvoorbeeld Roglic aanvalt, is het niet alleen aan Evenepoel om te reageren, maar ook aan Ineos en UAE.
    21-08-2023 14:16
    Verwacht er iemand om en om aanvallen van Jumbo? Zie ik Roglic helemaal niet doen als hij zelf nog een klassement kan rijden.
21-08-2023 13:46
Waren vansevenant en cerny geen certitudes voor deze vuelta? Ik verwacht dat remco met deze ploeg heel snel geïsoleerd zal zijn. Sommige bergritten al voor de slotklim begint. Dat gaat problematisch worden. Zeker ook omdat, de op papier beste klimmer, hirt geen blijk heeft gegeven van een goede vorm de laatste maanden.
    21-08-2023 13:50
    Waarom is Vansevenant er niet bij inderdaad?
    21-08-2023 13:52
    Iets van "boter" en "geen deuk" denk ik. Ik zou Vansevenant trouwens graag bij een andere ploeg zien volgend jaar, want hij is einde contract.
    21-08-2023 13:59
    Misschien ook nog teveel last van zijn val in Denemarken
    21-08-2023 14:12
    Vansevenant rijdt dus helemaal geen grote rondes dit jaar, opvallend.
    21-08-2023 14:28
    Vansevenant wierp zich bij zijn aanstellen bij QS onmiddellijk op als knecht voor Remco. Het bijzondere is dat ze door omstandigheden nog amper samen gekoerst hebben. Terwijl Vansevenant mij iemand lijkt die voor een kopman boven zichzelf kan uitstijgen. Knox vind ik ook te licht gewogen en Bagioli is meer een heuveltype.
21-08-2023 13:45
Ik schat de kans niet hoog in, maar ALS hij ooit aan de leiding zou komen, dan best zo laat mogelijk, want met dit team hou je geen peloton onder controle.
    21-08-2023 15:13
    Ik de 3e week staat de Angliru op het menu… dat lijkt me nu niet direct de berg waar Remco zijn slag kan slaan.
    Gezien zijn ploeg zou zijn “beste luitenant” op plek 6 komen van de TJV trein.

    Qua TTT heb je natuurlijk Cattaneo en kun je ook echt wel rekenen op Pedersen en Serry/ Vervaeke.. Maar neemt niet weg dat ik verwacht dat de averij richting een halve minuut zal lopen op dag 1.
    Hij zal zichzelf de laatste 8 km compleet uit elkaar moeten trekken.
21-08-2023 14:16
Wat ik eerder al zei over de sterkte van SQS in de breedte: de selectie is gewoon vrij beperkt. Volgend jaar kan je met o.m. Landa, Van Wilder en Alaphilippe erbij op papier wel een sterke ploeg opstellen voor de Tour maar dan mag er niemand iets tegenkomen. Denk aan een valpartij, vormdip of ziekte vlak voor de Tour begint.

Een TJV, maar ook UAE en Ineos (dit jaar toch nog) stellen voor elke grote ronde met gemak een supersterke ploeg op. Als er uitvallers zijn of mannen zijn die al een andere grote ronde hebben gereden, vangen zij dat zonder probleem op.

Begrijp dus wel dat de Evenepoels wat onrustig worden. Vooral de transfer van de extra topsprinter Merlier was een vreemde, als je zag wat daar tegenover stond voor de klimtrein. Ook nu is het buiten Landa voorlopig beperkt gebleven.

Enige voordeel dat ie kan hebben deze Vuelta, is dat sommige grote namen bij andere ploegen misschien wat minder fris zijn na al een lang seizoen maar in theorie wordt dit een aartsmoeilijke opdracht.

Het is wel een goede test met oog op de Tour, wat een programma met bv. de Canadese koersen en dan het Italiaans najaar minder was geweest.
    21-08-2023 18:24
    Niet helemaal eens Mooie Sjors met je stuk over Merlier, zo vreemd is het niet om je sprinter die sowieso naar de tdf wil te vervangen door iemand anders die niet perse daar wil of moet schitteren. Met Merlier sprokkel je ook broodnodige punten in andere wedstrijden om in de WT te blijven zodat iemand als Remco daar niet perse moet mee bezig zijn (afstappen in de Giro boeit dan niet bijvoorbeeld).
    21-08-2023 18:35
    Het is niet zo vreemd Lefevere kennende. Die houdt van renners die winnen, en zo is Merlier er eentje.

    Maar voor Evenepoel moet het wel een vreemde gewaarwording geweest zijn dat er geld is voor een grootverdiener als Merlier (naast de snelle mannen die er al waren als Jakobsen maar ook bv. Vernon) en ze voor het groterondeproject kwamen aandraven met 1 extra mannetje, nl. Jan Hirt.
21-08-2023 19:10
Zoals Lefevre het zegt: "L'équipe est à la hauteur de son leader" en dat zal dit jaar niet anders zijn.

Go go go Cian en Remco
21-08-2023 19:56
Heerlijk hoe de Nederlanders weer afgeven op Remco. Dat zijn dan de leukste om te winnen.
21-08-2023 20:43
Hahahaha wat een hoop commentaren, op een ploegselectie voor de Vuelta. Brengt wel veel emoties teweeg, precies. Net zoals het parcours zal ook de sterkte van de ploeg niet veel uitmaken voor de winst. Die is voor REV, schrijf maar op. Dat JV hier een topensemble op de been brengt geeft ook aan dat ze het nodig achten om REV te kunnen verslaan. Wat niet gaat gebeuren.
Ik kijk overigens al uit naar de excuses. Vingegaard zal moe zijn; heeft Roglic ook een excuus klaar?
    22-08-2023 12:21
    In tegenstelling tot vorig jaar hebben we nu wel een knap deelnemersveld, ofwel er komt geen 2e zege dit jaar voor 'EVP'...
21-08-2023 13:22
Je mist Van Wilder, maar intrinsiek vind ik deze ploeg beter dan zijn Giro-armada
    21-08-2023 13:27
    Ik vind van niet. Ik probeer me bovendien een situatie voor te stellen waarbij hij iets heeft aan Bagioli, maar ik kan niets bedenken.
    21-08-2023 13:37
    Pedersen-Bagioli-Knox in plaats van Cerny-Ballerini-Van Wilder.

    Ik neig dan toch naar de Giro ploeg, inderdaad vooral vanwege Van Wilder.
    21-08-2023 14:06
    Niet alleen Bagioli, maar ook Knox is ook veel en veel te licht voor het grote ronde werk. En beiden voegen ook nog eens niets toe op het vlakke of in de TTT. Snap er echt vrij weinig van.
    21-08-2023 15:10
    @ Madeinstars
    "Knox veel en veel te licht voor het grote ronde werk". Zeker helemaal vergeten dat hij vier jaar geleden nog 11de in de Vuelta werd? Als hij toen niet 2 dagen voor het slot van de Vuelta gevallen was, had hij top 10 gereden. Het jaar daarop werd hij trouwens nog 14de in de Giro. Die man kan echt wel wat.
    21-08-2023 15:28
    @Bilthoven 4 jaar is een eeuwigheid in het wielrennen.
    21-08-2023 15:30
    En sindsdien niet beter dan een 33e plaats in een etappe in 3 deelnames, terwijl er geen klassementskopman was
    21-08-2023 16:12
    Die Vuelta viel in niets te vergelijken met nu qua deelnemersveld. Knox had zijn resultaat overigens te danken aan mee gaan in de lange ontsnappingen, omdat hij toch geen bedreiging vormde. Ik acht de kans dat hij nu minder vrijheid krijgt als helper van Evenepoel, dan toen als vrijbuiter die in de ontsnapping ging voor een rit of een top 10, behoorlijk groot.
    Als de tegenstand Evenepoel vroeg wil isoleren, moeten ze dat soort pogingen van Knox, Bagioli en zelfs Vervaeke, voorkomen. Want dat wil zeggen zodra Hirt niet meer kan volgen (en dat zal vrees ik snel zijn), dat Evenepoel alleen zit. Indien Knox dan nog in een groepje 2 minuten verderop rijdt, zou hij Evenepoel nog kunnen bijstaan.
    Los daarvan heeft Knox de afgelopen 3 seizoenen amper nog een deuk in een pakje boter gestampt.
    21-08-2023 19:17
    @ 11 na 11
    Je geheugen laat je hier toch aardig in de steek. Knox was dit jaar nog 2e in de koninginnenrit van de Ronde van Baskenland achter Vingegaard en werd daar 8ste in het eindklassement. Dan moet je toch een aardig stukje kunnen klimmen.
    21-08-2023 20:20
    Dat was ook echt de enige noemenswaardige prestatie van de laatste 3 jaar. En sindsdien was het ook niet veel meer.

    Als hij echt in vorm is kan hij zeker van waarde zijn, maar deze ploeg steunt qua klimmers erg op renners met een grillige vormcurve.

    Het kan ook zomaar zijn dat Cattaneo de enige knecht is die met enige regelmaat de laatste 25 haalt.
21-08-2023 13:41
Evenepoel moet hopen dat Hirt echt zijn topniveau aantikt. Zo niet zal hij weinig aan zijn ploeg hebben in het hooggebergte en zal hij rap geïsoleerd zitten.
    21-08-2023 20:17
    We zullen zien
    21-08-2023 20:36
    Ik verwacht dat Cattaneo ook wel goed gaat zijn.
21-08-2023 14:21
Evenepoel, Thomas, Mas, Dunbar en Bardet (?) zijn eenlingen die het moeten opnemen tegen enkele koppels (Roglic/Vingegaard, Ayuso/Almeida, Vlasov/Uijtdebroeks). Als ze slim zijn gaan ze in ieder geval niet achter elkaar aan als een van hen aanvalt. Althans niet in de eerste helft van de Vuelta.
21-08-2023 16:23
Lijkt me gewoon dat er een aantal renners een deelname aan grote ronde hebben gelegitimeerd
21-08-2023 14:29
Evenepoel moet het niet hebben van een tweede (schaduw)kopman in de ploeg of van de sterkte van de ploeg in de breedte. Doordat er echter meerdere sterke blokken zijn, kan hij wellicht wel enigszins profiteren van het tegen elkaar rijden door die blokken. Als dat niet lukt wordt het voor hem en SQS wel lastig. Moet je het al helemaal niet hebben over een lekke band in sommige bergritten. Kan snel een probleem worden zonder helpers in de buurt.
21-08-2023 15:27
Nog wat 'ploegmaats' voor REV, [url=https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230821_94164580]klik[/url].
    21-08-2023 16:06
    'Humor'.
22-08-2023 12:12
@Martijn Arensman @Zeboe zo moeilijk kan het echt niet zijn te begrijpen wat ik voorstel.

#1/ Ilan wil geen 2 grote rondes rijden uit schrik zich op zijn leeftijd op te branden. Begrijpelijk, een grote ronde duurt 3 weken. Door hem slechts 9 dagen te laten rijden, rijdt hij in se dus geen 2de grote rond, maar eerder het equivalent van een Ronde van Zwitserland of Dauphiné.
#2/ Hij heeft geen probleem te rijden in dienst van Evenepoel zolang hij daarnaast ook zelf kansen krijgt.

Ik zou dus als ploegleiding hebben voorgesteld (geen verplichting, geen dwang, maar in overleg, en ruimschoots op tijd, dus niet 5 dagen voor de Vuelta), om heel zijn planning te bekijken en zien of mits kleine aanpassingen (dit gebeurt jaarlijks voor elke renner, dat er wedstrijden wegvallen of worden toegevoegd) hij geen aantrekkelijk programma zou kunnen rijden voor zichzelf, waarin ook die eerste 9 dagen Vuelta in passen. Tijdens die eerste week van de Vuelta zou hij uit zijn huidig programma enkel Duitsland Tour zien wegvallen. Daar had een alternatief voor gezocht kunnen worden. De reden waarom ik het zou voorstellen, is omdat de ploeg een acuut tekort heeft aan renners voor de ploegentijdrit en renners die bij de laatste 25 mee bergop kunnen. Mijn vertrouwen in Hirt is dit jaar ook gezakt, en als je die al ontlast in de eerste week, zou je hopen dat die in de laatste week beter voor de dag kan komen. Van Wilder zou op die 9 dagen veel belangrijker kunnen zijn dan renners uit deze selectie in de hele Vuelta.

PS: @redactie, nieuwe lay-out werkt niet naar behoren, ik kan (op 2 browsers getest) geen reactie meer geven op een bestaand bericht. Als ik op reageren/antwoorden druk, komt er in de URL balk wel een verwijzing naar dat comment, maar ik moet zelf naar het berichtveld scrollen en nadien blijkt het gewoon een algemeen nieuw bericht te zijn, en geen reactie of antwoord op een bestaand bericht. Alinea's worden ook gewoon genegeerd zie ik.
22-08-2023 12:18
@11na11 Jouw voorstel is geen cadeau voor Ilian. Hoe denk je dat in de media en bij de volgers zal worden gereageerd als hij er na 9 dagen de brui aan geeft om andere koersen te gaan rijden, terwijl op dat moment Evenepoel nog in kansrijke positie zit om de Vuelta te winnen maar moet opboksen tegen veel betere ploegen als TJV, UAE en Ineos die allen nog meerdere pionnen hebben om mee te spelen? Veel applaus zal hij dan niet krijgen voor zijn harde werk, vrees ik.
21-08-2023 14:14
Een ploeg die Remco heel goed kan ondersteunen... totdat renners als Kuss, Kelderman, Fisher-Black, Vine, De Plus, Arensman besluiten dat het wat harder mag voor hun 2 Kopmannen (per ploeg, Ineos uitgezonderd want die hebben natuurlijk alleen Thomas als kopman). Ik denk dat er in iedere (zware) bergetappe een QS mannetje de vlucht in moet, zelfs als Evenepoel de rode trui heeft.
21-08-2023 14:15
Ik ben het gewoon REV naarvoren te schuiven als topfavoriet voor een grote ronde. Deze keer doe ik dit niet. Maar dan vooral door de tijdritten. Met dit team zal hij meteen al wat tijd moeten inleveren bij de ploegentijdrit, en dit moet hij toch ergens weer goed gaan maken (ze mazzelen bij Soudal dat deze ploegentijdrit niet dubbel zo lang is). De individuele tijdrit gaat hij dik en dik winnen, zij het dat het deze keer een tijdrit is van 25 km en niet ruim 40 km. Ook dit speelt hem niet in de kaart.
En in het gebergte lijkt hij altijd net dat tikkeltje te kort te komen op de allergrootsten. Als Roglic en Vingegaard niets vervelends overkomt, lijkt mij dat REV voor de bronzen plak moet gaan.
21-08-2023 15:04
Oei..........
21-08-2023 16:00
Wat een dramatische ploeg voor een kandidaat winnaar.
21-08-2023 16:06
Ik begrijp dat Van Wilder geen 2 GT's wil rijden op zijn leeftijd. Ik begrijp ook dat die beloofd werd zijn eigen kans te mogen gaan in de tweede seizoenshelft. Maar ik had voor hem een ander schema voorzien, waarin hij de Vuelta reed tot de eerste rustdag.

Dan was hij erbij voor de ploegentijdrit als extra TT specialist. Dan was hij erbij voor 4 bergritten, waar hij zich vol kon geven, terwijl Hirt zich nog wat kon sparen, om vervolgens het tweede deel van de Vuelta voor zijn rekening te nemen als laatste man. Dan was er geen risico om hem "te verbranden" want slechts 9 dagen. En dan waren er nog voldoende andere wedstrijden op de kalender waar hij aan kon deelnemen en zijn eigen kans gaan. Nu staat Duitsland op zijn programma, niet bepaald de wedstrijden die hij moet gaan proberen winnen. Dan had hij bvb afgelopen week Burgos kunnen rijden voor eigen rekening in de plaats daarvan, en de rest van zijn programma (Canada, Lombardije...) zou dan behouden kunnen blijven. Dat zou dan betekenen dat je na dag 9 automatisch een man verliest, maar ik heb liever Van Wilder 9 dagen in mijn ploeg, waar je echt op kan bouwen, dan Knox of Bagioli 21 dagen, want daar heb je 21 dagen niets aan.
    21-08-2023 17:33
    Nee, die heb ik niet gemist. Misschien heb jij gemist wat ik schreef? Ik herhaal het nog eens.

    Ilan wil nog geen 2 grote rondes per jaar rijden uit schrik zich op te branden. Hij wil anderzijds ook (maar niet uitsluitend) zijn eigen kansen krijgen. Door hem mee te nemen naar de Vuelta tot aan de eerste rustdag, help je Evenepoel een pak vooruit, want dat betekent dat hij erbij is met de ploegentijdrit, en de eerste 4 bergritten. Dat houdt anderzijds in dat Hirt zich tot aan de rustdag wat kan sparen, met het oog op de volgende 12 dagen. Anderzijds rijdt hij zo geen tweede volledige grote ronde, en is er quasi geen risico zich op te branden. Door slechts 9 dagen te engageren voor de Vuelta blijft er nog meer dan genoeg ruimte om EEN EIGEN schema te rijden VOOR EIGEN KANS. Enkel Duitsland zou hij dan niet kunnen doen, maar dan had hij bvb wel Burgos in de plaats kunnen rijden, voor zichzelf. Verder kan hij zijn bestaande programma blijven afwerken en ook daar voor eigen kans rijden.

    Ilan heeft daarenboven al meermaals gezegd geen probleem te hebben OP DIT MOMENT voor Evenepoel te knechten, omdat hij zelf erkent dat Remco op dit moment een aanzienlijk hoger niveau haalt, hij zelf nog niet het niveau haalt om op het hoogste niveau mee te strijden voor winst, hij liever nog in de luwte en zonder druk zich blijft ontwikkelen. Het ene hoeft het andere dus niet uit te sluiten.

    Maar mogelijk heb jij deze gemist: https://www.wielerflits.nl/nieuws/ilan-van-wilder-en-louis-vervaeke-verlengen-contract-bij-soudal-quick-step/
    21-08-2023 17:34
    Ik denk niet dat hij dit gemist heeft, Martijn. Integendeel, hij refereert net naar het feit dat Van Wilder zich niet wil opbranden.

    EDIT: 11 na 11 was me voor
    21-08-2023 17:48
    @11 na 11 ik denk dat jouw laatste zin het verschil kenmerkt tussen de ploegleiding en jijzelf.
    "Knox of Bagioli 21 dagen, want daar heb je 21 dagen niets aan."
    21-08-2023 18:23
    Mja, in theorie een goed idee, 11. Maar in welke wereld gaat een luxeknecht die goed werk verricht en dus in vorm is opgeven op de eerste rustdag, terwijl zijn kopman misschien wel nog (eind)winstkansen heeft? Lijkt me niet realistisch.
    21-08-2023 21:28
    Ik denk niet dat je renners mee moet nemen die met hun gedachten half bij andere doelen zitten (tenzij het Wout van Aert is).

    Het lijkt mij als kopman prettig om te weten dat de renners in je team vol voor jou gaan, en niet nog wat achter houden omdat ze niet te vermoeid willen raken met het oog op eigen doelen.

    Edit: ik vermoed dat Mauro Schmid zich daar ook niet aan wilde committeren, want die heeft nog geen grote ronde gereden, en had deze ploeg op veel vlakken sterker gemaakt.
21-08-2023 16:27
Mmmm... Evenepoel moet het met name hebben van zijn eigen talent; niet van het team! Hopelijk is hij slim genoeg, om alla Pogi in de Tour 2020 mee te rijden met Jumbo of UAE; in het wiel van andere teams dus... Dan haalt hij misschien het podium; no more...
    21-08-2023 16:34
    Pogacar werd toen nog onderschat (inderdaad, is bijna niet te geloven), dat is bij Evenepoel niet (meer) het geval. Als Evenepoel in een tweede waaier zou zitten, reken dan maar dat JVI zich de ballen uit de broek zal rijden (wat ze toen niet deden bij Pogacar).
    21-08-2023 17:05
    @Melkzuur: Klopt. Dat was toen het jaar waarop Jumbo klaar was om Ineos van de troon te stoten. Met Dumoulin en Roglic als speerpunten. In die eerste echte confrontatie reden de twee grootmachten tegen elkaar en lieten ze Pogacar gewoon gaan.
    21-08-2023 20:48
    @Melkzuur: los van de tijdrit, heeft Pogi inderdaad daar gewonnen... Bedoel ook meer, dat Evenepoel slim moet rijden ivm, met alle respect, minder team...

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine