Vuelta 2023: Groves klopt verrassende Ganna in sprint, Remco Evenepoel steviger aan de leiding
foto: Cor Vos
woensdag 30 augustus 2023 om 17:33

Vuelta 2023: Groves klopt verrassende Ganna in sprint, Remco Evenepoel steviger aan de leiding

Kaden Groves heeft ook de vijfde etappe van de Vuelta a España 2023 gewonnen, na een duel met Filippo Ganna. Na een geschiedenisloze etappe van 186 kilometer naar Burriana was de Australiër van Alpecin-Deceuninck voor de tweede dag op rij de snelste. Dries Van Gestel was de beste Belg op plek drie. De rode trui blijft van Remco Evenepoel, die de enige tussensprint won en zo zes seconden uitliep in het algemeen klassement.

De grote valpartij in de finale van de vierde etappe zorgde voor flink wat schade in het peloton. Voor Bryan Coquard, Ruben Guerreiro en Kobe Goossens betekende het het einde van hun Ronde van Spanje. Ook Eddie Dunbar kwam daar nog bij, nadat hij ten val kwam in de neutralisatie en zijn weg niet kon vervolgen.

Onthoud de naam: Eric Fagundez
Voor de etappe naar Burriana werd veel over de wind gesproken, waardoor de openingsfase wat nerveus was. Er waren meerdere uitvalspogingen, onder meer van renners van EF Education-EasyPost en Team dsm-firmenich. Zij kwamen echter niet weg. Eric Fagundez wel. De Uruguayaan van Burgos-BH sloop weg, maar kreeg niemand mee. Zo was een lange en eenzame dag geboren voor Fagundez.

Al snel kreeg Fagundez twee minuten voorsprong, die hij wist uit te bouwen naar meer dan vijf minuten. In het peloton nam het Alpecin-Deceuninck van groene trui Kaden Groves het heft in handen om de voorsprong niet nog verder op te laten lopen. Met ongeveer twee minuten voorsprong begon Fagundez aan de Collalbo de la Ibola (11,4 km aan 3,9%), waarvan de top lag op meer dan 50 kilometer van de meet.

Eric Fagundez reed lange tijd alleen vooruit – foto: Cor Vos

Sepúlveda raapt bergpunten op
In het peloton gebeurde weinig op de klim. De enige die wilde aanvallen, was bergtruidrager Eduardo Sepúlveda. De Argentijn van Lotto Dstny maakte in zijn eentje de sprong naar de Uruguayaan, die niet in staat was om Sepúlveda te volgen. Hij kon zo vijf bergpunten oprapen, terwijl Fagundez de andere drie punten in ontvangst nam. Sepúlveda reed nog een tijdje alleen op kop, met Fagundez zwemmend tussen hem en het peloton in.

De eenzame tocht van Eric Fagundez strandde uiteindelijk op 41 kilometer van de finish en niet veel later werd ook Eduardo Sepúvleda in de kraag gevat. Het was vervolgens vooral aan Alpecin-Deceuninck om het tempo te onderhouden, maar ook de klassementsteams meldden zich om hun kopmannen van voren te houden. In de laatste 20 kilometer lagen namelijk 20 rotondes, wat voor flink wat nervositeit zorgde.

Remco Evenepoel liep uit in het algemeen klassement – foto: Cor Vos

Remco Evenepoel pakt uit het niets 6 seconden
De tussensprint van de dag in Nules was er ook nog, op een kleine 11 kilometer van de meet. Verrassend genoeg pakte rode trui Remco Evenepoel daar met een lichte inspanning zes dure bonificatieseconden, terwijl Kaden Groves tweede werd en zo wat punten pakte voor zijn puntentrui.

In de laatste vijf kilometer was het chaos troef door de opeenvolging van de rotondes. Er waren meerdere wegversmallingen en vlak voor het 3-kilometer-punt werd er gevallen op een van die rotondes. Onder meer Milan Menten lag daarbij en was kansloos voor de ritzege. Alpecin-Deceuninck en EF Education-EasyPost bleven goed uit de problemen in het verbrokkelde peloton.

Twee op twee voor Kaden Groves
De laatste bocht lag op 700 meter van de meet. Groves werd daar uitstekend doorheen geleid en ook vooraan afgezet, waarna hij het verrassend moest opnemen tegen Filippo Ganna en Alberto Dainese. Met een half wiel verschil wist hij Ganna voor te blijven. In het zog van de Italiaan wist Dries Van Gestel naar een knappe derde plaats te sprinten. Edward Theuns werd zesde.

Nederlands sprinthoop Marijn van den Berg draaide rond de tiende positie de laatste rechte lijn in, maar hij kon zich nooit echt mengen in de strijd om de ritoverwinning. Hij strandde op de vijftiende plaats.

In het algemeen klassement heeft Remco Evenepoel dus zes seconden gewonnen ten opzichte van al zijn concurrenten. Met een voorgift van 11 seconden op Enric Mas, 17 seconden op Lenny Martinez, 37 seconden op Jonas Vingegaard en 43 seconden op Primož Roglič gaat hij donderdag van start in de volgende bergetappe van deze Vuelta.

RIDE Magazine
25 Reacties
30-08-2023 18:19
Ik ervaar ook problemen met de site. Even een opsomming. Ik kan niet meer reageren op berichten van een ander. Überhaupt een bericht plaatsen lukt enkel wanneer ik ingelogd ben (ingelogd blijven kan schijnbaar niet) en dan eerst de pagina ververs ander krijg ik de melding dat ik eerst moet inloggen en als ik dat doe geeft de site aan dat ik al ben ingelogd.
Sinds deze Vuelta kan in op het liveblog het forumgedeelte niet meer vinden.
Zijn hier oplossingen voor???
30-08-2023 17:45
Poging 23 om te reageren. Hopelijk nu wel ingelogd gebleven en de reactie ook echt geplaatst. Heb het idee dat de site met de dag slechter wordt. Inhoudelijk: Slim van Evenepoel om bijna gratis 6 sec te pakken.
30-08-2023 18:34
Rare site. Rare Vuelta. Rare nummer 2. Rare 6 seconden
30-08-2023 18:51
Is er een aanpassing op de website dat je niet meer kan reageren op anderen? Ik vind het fijn om een draadje te creeren als ik reageer op iemand ipv een nieuwe reactie te plaatsen.
30-08-2023 18:16
Tja, je weet dat Ganna een beer is en pisterenners kunnen vaak redelijk goed sprinten, maar toch is het verrassend om hem hier 2de te zien worden. Verder mag Van Gestel wel gedeclasseerd worden voor die kopstoten richten Theuns.

Over de val, tja. de val gebeurde zo ver van voor dat iedereen wat opgehouden was.
30-08-2023 18:42
Remco is slim aan het sprokkelen, al moet er nog heel veel komen.

Overtuigende sprint weer van Groves.
30-08-2023 18:56
@Groetjesaandevoetjes Soms kan dat via de app, maar nu dus weer niet voor mij (gisteren wel). Het is één grote roulette wat morgen wel of niet zal werken.
30-08-2023 17:54
Ben toch benieuwd voor de toepassing van de 3km regel. Een penalty kan je ook niet fluiten als de fout niet binnen de grote backlijn (= Vlaams) was. Waar ga je dan de lijn trekken ? 3.1 km is binnen ? 3.2 km is buiten ? Of ook binnen ? 3.3 km is buiten ? Of is 3.3 km binnen als het over de leider of een directe opponent gaat ? En als het je eigen schuld is ? Je krijgt een subjectieve benadering en een eindeloze discussie en die zelfs beslecht kan worden op de rechtbank indien de beslissing van het reglement niet rechtlijnig is en het belang groot genoeg.
30-08-2023 18:04
3km is 3km anders moet heel de regelgeving aangepast worden.

Verder blijven we maar rijden als gekken en blijven we maar vallen.
30-08-2023 17:35
Een sprint in een grote ronde en kijk wat daar allemaal in de top 10 eindigt, bizar.

Van Gestel mag wel een DSQ, verder epische sprint van Askey, zit op de perfecte plek in het wiel van Groves en wordt kansloos door iedereen weggereden.
    30-08-2023 19:02
    Askey gisteren 8ste en vandaag 5de in zijn eerste grote ronde. Maar kansloos dus.
30-08-2023 17:58
@ marcus
De eerste 100 in dez elfde tijd.
Kelderman 139e verliest nog eens ruim 2 minuten
Bardet 167e verleist 5 minuten.
Daar gaan we de regels niet voor aanpassen toch ?
30-08-2023 18:00
@gebruikersnaam (ik kan gek genoeg sinds kort niet meer een draadje starten, gek genoeg).

Dat valt mij ook altijd op bij de Vuelta; hoe achter enkele pronkstukken uit de Tour of Giro in de Vuelta toch vooral renners rond rijden waarvan je nog nooit gehoord hebt. De laatste jaren leek het daarom ook wmb steeds meer de reservebank van het wielrennen. Deze editie blaast dan weer nieuw leven in; een veel sterker deelnemersveld dan de giro en voor die van de tour doet het niet eens zo ongelofelijk veel onder. Dat is nog wel eens anders geweest het afgelopen decennium.
30-08-2023 18:02
met bardet maar 1 renner uit de top 25 die tijd verloor, je kan je afvragen of dat nu een geval is waarbij je een mogelijk precedent wil scheppen waarvan je later nog spijt kan krijgen.
30-08-2023 18:07
Bardet gaat voor etappe winst wil zich bewust op wat meer achterstand laten zetten.
    30-08-2023 20:13
    Awel dat dacht ik ook , een de Gendtje doen noemen ze dat in België, wva heeft dat ook al succesvol toegepast
30-08-2023 18:08
Topvoorbeeld van hoe een onzin die hele 3k regel is vandaag, flikkeren ze 100 meter verderop niks aan het handje. Ik zeg, geheide spurtfinish op 10 k afvlaggen, niet van tevoren maar als het er op uitloopt. Zo simpele tool en zo eenvoudig toe te passen. Kan nooit dat daar nog nooit over nagedacht is.
    30-08-2023 19:08
    Dan gebeurt denk je niet hetzelfde alleen richting dat punt? Ik vond wat Terpstra bij het Ad zei wel interessant om die hele regel af te schaffen. Een tijd van de sprinter teld toch ook wanneer die een berg op moet en vlakke etappes zijn gewoon onderdeel van een grote ronde
30-08-2023 19:42
Het blijft vies dat mensen die voor het eindklassement rijden omver worden gereden door gasten die voor een etappe gaan, en morgen met plezier een kwartier later binnenkomen. Hoe het dan moet in de toekomst ? Geen idee. Een extra lokale ronde van pakweg tien km voor de dagzege en de punten bijvoorbeeld, die je niet verplicht bent van te rijden ? Het zou alleszins minder schimmig zijn dan de winst van Wellens in de Renewi tour die minuten later binnenkomt dan de etappewinnaar maar wel de eindzege pakt. Er is alleszins behoefte aan een degelijke tijdsopname etc .... Alleszins ook beter dan ergens zomaar de tijd opnemen waar niemand het ziet of weet waar het is.
30-08-2023 20:01
@Marcus,
Je kunt er als klassementsrenner ook voor kiezen om daar niet te zitten.

In theorie zouden alle klassementsrenners heel rustig naar de streep kunnen rijden, als ze er allemaal voor zouden kiezen om op 20 km van de meet in de tweede helft van het peloton plaats te nemen.

De ellende begint als er eentje is die dat niet doet...
30-08-2023 18:05
Zo'n daguitslag oogt inderdaad wat vreemd. De grote ronden buiten de Tour hebben gewoon nog een hele lange weg af te leggen. Kijk eens waar ze vandaan komen en zet de klok 20 jaar terug. In het eindklassement van de Giro in 2003 stonden een Italiaan op 1 en 2 en maarliefst 12 Italianen in de top 20. Vuelta was nog erger: in het eindklassement van de Vuelta van 2003 stonden 6 Spanjaarden in de top-6 (!) en 16 Spanjaarden in de top-20. Dat geeft maar aan dat zulke koersen 20 jaar geleden bijna een lokale aangelegenheid waren. Nu klimmen ze op qua exposure en aanzien, maar het rommelt op alle vlakken (van organisatie, tot tv-reportage en qua namen in de dagelijkse top-10).
30-08-2023 18:15
@ Romans Je bdeoelt Iedereen zelfde tijd als Mollema Regel ?
30-08-2023 19:00
Wat een namen staan hier in de top 10 van een sprint in een grote ronde. Van Gestel, Ganna, Ezquerra, González, Askey…
30-08-2023 18:39
De 3 km-regel is onzin. Want zelfs na de 3 km blijven de klassementsrenners (vaak samen met hun ploeg) voorin hangen. En daaroor is het al helemaal een wedstrijdje verplassen tussen klassementsploegen en sprintersploegen.

Reden is de angst op op een gaatje te komen zitten, en alsnog kostbare seconden aan je broek te krijgen. Dus blijft het te druk aan kop van het peloton.

Inmiddels is dit al verbeterd, van 1 naar 3 seconden. Maar misschien moet je dit gat nog wel veel groter maken in sprintetappes. Bijvoorbeeld tot 6 of 10 seconden. Dan kun je na de 3 km rustig wat afstand nemen van het gedrang, en als peloton gewoon zonder stress als heel lang lint over de streep komen.

En om eventueel de Nijdammetjes een kans te geven om secondes te pakken, desnoods de plaatsen 1-10 wel de tijdsverschillen aan te rekenen, en daarna de 6 seconden regel.

Misschien de moeite waard om mee te experimenteren.
30-08-2023 18:44
@vespa,
Over de kwaliteit van het rennersveld: waar dit jaar het aantal klassementstoppers goed is in de Vuelta, is het armoe troef bij de rest. Met name de sprinters, maar ook de baroudeurs.

Als iemand als Groves de sprintkoning is, dan kun je wel spreken van koning eenoog, en van Janneke en Mieke. Dat is in de Giro doorgaans wel anders.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine