Vuelta 2022: Valverde en Landa laten onvrede horen over Nederlandse etappes
De laatste Nederlandse etappe van de Vuelta a España 2022 is verreden. De Gran Salida kreeg veel lof, maar er was ook kritiek. Enkele renners beklaagden zich over het parcours van de openingsritten. “We hebben veel angst gehad”, zei Alejandro Valverde tegen de Spaanse sportkrant AS.
“Dit soort routes kunnen niet”, vindt de 42-jarige renner van Movistar. Zelf kwam Valverde – zonder al teveel erg – ten val in de etappe van Den Bosch naar Utrecht. Steff Cras en Michael Woods kwamen er minder goed vanaf, zij moesten na een val opgeven. “Het leek wel of we zeven keer door dezelfde stad reden. Ik ben vandaag (zondag, red.) niet gevallen, maar dat is alleen omdat de ploeg alles goed controleerde.”
Mikel Landa was ook niet te spreken over de uitgestippelde trajecten. “Het waren heel nerveuze etappes. Er waren heel veel vluchtheuvels onderweg en we reden op veel wegen die we niet gewend zijn. Ik ben blij hoe we hier uit zijn gekomen”, aldus de renner van Bahrain Victorious. Wilco Kelderman liet in een interview met De Telegraaf weten dat hij zich ook niet altijd op zijn gemak heeft gevoeld. “Koersen in Nederland is niet heel chill. Vooral vanwege de obstakels die er zijn. Je rijdt met hoge snelheid over de wegen en moet heel erg opletten.”
Reactie La Vuelta Holanda
La Vuelta Holanda, de organisatie van de Vuelta in Nederland, heeft bij de NOS gereageerd op de kritiek. “We stellen een parcours samen in de overtuiging dat het veilig is. Dat doen we met de Spaanse organisatie. We proberen de renners ook zoveel mogelijk te beschermen met verkeerregelaars etcetera.” Bij het maken van een route moeten altijd keuzes gemaakt worden, klinkt het. “Als we alleen maar op provinciale wegen rijden, hebben we minder problemen, maar dan staat er ook minder publiek langs de kant van de weg. Dat zijn overwegingen die wij moeten maken.”
Parcoursbouwer Ron Looy zegt dat de organisatie het parcours zo veilig mogelijk heeft gemaakt. “We hebben de maximale maatregelen getroffen. Zo hebben we obstakels weggehaald, anderen goed aangeduid, geen wegversmallingen gedaan en protectie geplaatst. Maar het is een samenspel tussen wat je het publiek gunt en de renners. Obstakels zitten nou een maal in onze infrastructuur. Maar we hebben geen incidenten gehad en ik ben hartstikke blij dat het gelukt is allemaal.”
Kan ze goed geloven.
Belgische steden hebben doorgaans veel minder interesse in het organiseren van starts van grote rondes, aangezien er al genoeg andere grote koersen in de buurt worden georganiseerd. En als je in een Belgische koers start, dan accepteer je dat je over brakke Belgische wegen rijdt.
Een renner die in de Vuelta start, heeft iets minder redenen om het normaal te vinden dat hij dan bestookt wordt met versmallingen, vluchtheuvels en ronde punten in een land dat helemaal niets met Spanje heeft te maken.
Maar van mij mogen zeker Giro en Vuelta wegblijven uit België, het is gewoon té ver verwijderd van het "echte" parcours. Buurland is nog OK, de rest vind ik té artificieel, ongeacht hoeveel publiek dat PR-stuntje trekt.
Ik veronderstel dat je opmerking dan vooral slaat op Vuelta en Giro, want voor le Grand Départ/organisatie van Tourritten hebben Belgische steden uiteraard wel heel veel interesse.
Los daarvan kan het natuurlijk ook allebei, een fantastisch publiek én een gevaarlijk parcours. En ook als je geregeld valt, mag je daar toch wat van vinden.
Zelf heb ik te weinig van de ritten gezien om er een oordeel over te vellen, maar ik zie wel dat het niet enkel deze Spanjaarden zijn die deze mening zijn toegedaan.
“De mensenmassa’s zorgden voor kippenvel op mijn armen”, zei veteraan Alejandro Valverde voorbij de finish in Breda. In de analyse van Raymond. Dat hij daarnaast zijn beklag doet over het parcours is natuurlijk zijn recht maar je rijdt nu eenmaal in een klein land waar de kansen op rechte wegen van meer dan een kilometer of vijf onder de 10% zal zijn waar je ook in dit kikkerlandje rijdt. Dat weet je en je kan je er op instellen, ik zelf ben niet zo vrolijk als ze in Spanje 100 kilometer door de woestijn in het zuiden daar rijden maar ook dat hoort bij het land.
hij hoefde geen boe-geroep voor de rest van z'n tijd in Nederland want kijk hoe getriggerd één reaguurdertje al is bij deze milde kritiek over het parcours. Als een reaguurdertje hiervan al stokoude koeien uit gracht gaat halen. Hoe reageert de hossende menigte dan?
Valverde is niet van gisteren.
Ik vind het jammer dat je mij ongenuanceerd noemt maar kennelijk geen problemen hebt met Stabanger zijn bijdrages aan deze site. Er is niet zoveel ongenuanceerd aan mijn opmerkingen in deze vind ik. Valverde kiest er voor om de kritiek die hij al had in Nederland zelf extra aan te zetten als hij weer in Spanje is. Dat vind ik nogal hypocriet, wat je vindt in Nederland kun je ook daar uiten. Misschien is dat ouderwets, maar dat zij dan maar zo. Dat anderen hier mij dan grote woorden verwijten en bv mijn eerste quote van Valverde zelf al in twijfel trekken laat ik voor hun rekening.
Ik verklaar me even nader. Eerst en vooral betekent mijn opmerking dat ik veel van je bijdragen in het verleden wél gewaardeerd heb. Over reageerders die ik altijd onzinnig, ongenuanceerd of fanatiek vind, maak ik al lang geen opmerkingen meer omdat ik ervan uit ga dat discussie in die gevallen zinloos en bijgevolg tijdverlies is.
Wat ik in deze ongenuanceerd vind: ik vind dat Valverde's twee meningen elkaar niet tegenspreken en dat 'hypocriet' een veel te zwaar woord is voor het feit dat hij de ene keer de nadruk veel meer op het ene legt dan op het andere. Bovendien kan je je nog afvragen WIE die nadruk legt. Misschien heeft hij tegen Raymond ook wel wat meer gezegd dan de opmerking dat hij het gevoel had steeds door dezelfde dorpjes te rijden, maar vond Raymond het niet helemaal in zijn hosanna-analyse passen.
Maar wat me het meest stoort is dat die zogenaamde hypocrisie en bij Landa zijn parcours als brokkenpiloot voor jou blijkbaar voldoende zijn om elke kritiek op het parcours bij voorbaat als onterecht weg te zetten.
Dank voor je nadere toelichting. Maar laat ik daar dan ook op reageren, je eerste zin in de reactie was een vraag naar de quote van Valverde over het publiek. Dat leek mij te impliceren dat je dacht dat ik die uit mijn duim zoog. Het is niet de eerste keer dat je mij vraagt naar de bron en dat wekt wel wat irritatie bij mij op want ik kan mij niet heugen ooit zomaar wat hier neer te kwakken. Ten tweede heb ik mijn argumentatie gegeven over Valverde zijn nogal afwijkende mening in respectievelijk de Nederlandse en de Spaanse media. Het hypocriete zit er voor mij ook nog eens in dat juist die massale belangstelling leidde tot het meeste gevaar, namelijk publiek dat op de weg ging staan en dat benoemde Valverde niet. Ten derde heb ik aangegeven dat men van te voren weet wat fietsen in Nederland inhoudt, daar kan en moet een professional zich op instellen.
En tenslotte, ik heb nergens gezegd dat kritiek op parcoursen per definitie onterecht is. Dat maak jij er nu van, maar in welk land en op welk parcours je ook koerst zul je valpartijen krijgen. Ontstonden die hier door het draaien en keren? Dacht het niet, de zware valpartij van Cras bv kwam puur door de wetenschap van een enkele puntensprint op de vliegbasis en de nervositeit die dat opriep in het peloton. Om dan als Valverde en Landa selectief boos te worden op de routes in Nederland en te zwijgen nu we in Spanje vast ook weer wat fraais te zien krijgen op dat gebied is mij te makkelijk. Als dit alles mij dan ongenuanceerd doet zijn is dat een kwalificatie die ik niet bepaald terecht vindt en zelfs nogal onheus.
Nu, wellicht geraken we het niet helemaal eens, maar één ding wil ik toch even uit de wereld helpen:
[quote] je eerste zin in de reactie was een vraag naar de quote van Valverde over het publiek. Dat leek mij te impliceren dat je dacht dat ik die uit mijn duim zoog. Het is niet de eerste keer dat je mij vraagt naar de bron en dat wekt wel wat irritatie bij mij op want ik kan mij niet heugen ooit zomaar wat hier neer te kwakken.[/quote]
Dat was gewoon een oprechte vraag omdat ik het zelf nog nergens gelezen had, en omdat ik graag steeds de exacte quote nalees om er verder op te reageren. Ik wilde er absoluut niet mee insinueren dat je dingen verzint, want op zoiets heb ik je inderdaad nog nooit kunnen betrappen. Dus excuus als ik die indruk gewekt heb.
Fair enough, ik had ook wat minder geprikkeld kunnen reageren maar heb de laatste tijd wat meer shit privé te verwerken gekregen vandaar ook een wat mindere aanwezig heid de laatste weken. Desalniettemin was dat een onterechte steek naar jou toe van mijn kant over de bronvermelding. Voor de rest mogen we het oneens zijn zolang we het maar kunnen beargumenteren en dat doen jij, ik en trouwens vele anderen hier wel.
"Las carretera, más habitual de clásicas, no terminó de convencer a un Valverde, especialmente en esta tercera jornada, que está disputando, a los 42 años,"
https://as.com/ciclismo/valverde-no-hablo-del-trazado-porque-me-voy-a-calentar-n/
Overigens heeft Valverde natuurlijk groot gelijk, in Nederland dien je geen koersen te organiseren. ;)
Heb het artikel gelezen maar werd daar niet bepaald vrolijker van. Piti begint met: Het is beter om niets te zeggen om dan vervolgens zijn klaagzang uit te storten. Dat stoort mij gigantisch. Maar voor mij is dit verhaal nu wel afgerond. Terug naar het sportieve.
Heerlijk 50 km rechtdoor over de Spaanse autoweg, zonder ook maar 1 toeschouwer tegen te komen. ;)
Wat dat betreft was het rijden in NL wel een waar feest.
Hulde heren en alle goeds Murcia, voor dat wat minder loopt dan je wensen zou.
Ik vind de spijker hier behoorlijk naast de kop, die verongelijkte opmerking over Kopenhagen snijdt weinig hout. Er zijn wel wat andere, meer logische verklaringen over waarom er over het parcours in Denemarken minder te doen was:
- in Kopenhagen is er enkel een ITT geweest, verder zijn ze uit die grootstad weggebleven
- Denemarken is gewoon veel dunner bevolkt dan Nederland, en ook uit de enkele agglomeraties die er wel zijn (Aalborg, Odense, Aarhus...) zijn ze weggebleven. Nyborg en Sonderborg zijn in de verste verte niet te vergelijken met Utrecht of Breda
Dus enerzijds is het in Denemarken gewoon makkelijker om een parcours langs rustiger wegen uit te stippelen, anderzijds hebben ze er ook voor gekozen om niet in de drukste gebieden te komen.
Overigens vindt ik idd wel dat er wat meer rechttoe rechtaan in had mogen zitten, dat draaien en keren is voor een drieweekse etappekoers best wel stressen voor de hele ploeg.
Edit: ere wie ere toekomt, die spectaculaire valpartij van Tolhoek door een putje in de weg was in Nimes.
Als je het dan toch doet in NL pak je beter lange wegen langs het water en niet met geneuzel door inwisselbare urbane zones. Is ook fraaier vanuit de helicopter en geeft met wind nog kans op iets anders dan wat saai kansloos vluchtgedoe + onontloopbare sprint.
niets mis mee, maar het is het één of het ander, beiden kan niet.
Laatste 10 km vrijgeven voor de sprint
In Amersfoort bijvoorbeeld heb je heel veel plekken die speciaal ingericht zijn voor fietsers en waar auto's te gast zijn en toch reden ze daar langs allerlei vluchtheuvels en rare plekken. In Woudenberg zetten ze vluchtheuvels af of markeren ze ze maar sturen ze op een brede weg waar je aan 2 kanten kan passeren een kant af waardoor je nauwelijks 2 renners breed kan koersen . De keuze om te Amerongse berg van de andere kant te rijden kan ik nog inkomen met oog op veiligheid, maar dat maakt de klim ook gelijk een stuk minder Interessant. Pak dan een klim in de buurt mee zou ik zeggen.
https://twitter.com/NOSwielrennen/status/881188458311688192?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E881188458311688192%7Ctwgr%5Ed63a5466e060694bc651070a5315ac26c37d1a84%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fsportnieuws.nl%2Fwielrennen%2Fvalverde-valt-en-botst-hard-hekken-waarschijnlijk-einde-tour-france%2F
Het was mooi in Breda...
By the way toch wel indrukwekkend wie er allemaal op het podium stonden bij de presentatie.
En Jan Janssen natuurlijk...
Ik kijk er niet raar van op als we binnen nu en een jaar of 5 de start van Giro of TdF gaan beleven in Qatar.