Vuelta 2022: Jumbo-Visma wint ploegentijdrit in Utrecht, rode trui voor Robert Gesink

vrijdag 19 augustus 2022 om 20:23
Vuelta 2022: Jumbo-Visma wint ploegentijdrit in Utrecht, rode trui voor Robert Gesink

foto: Cor Vos

Jumbo-Visma is de Vuelta a España uitstekend gestart. In Utrecht reed de Nederlandse formatie de snelste tijd in de 23,3 kilometer lange ploegentijdrit. Robert Gesink mocht als eerste renner de streep passeren en mocht na afloop de eerste rode leiderstrui aantrekken.

Castelli

Twee jaar later dan oorspronkelijk gepland begon de Vuelta a España in Utrecht. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de Spaanse ronde in 2020 al naar de vierde stad van Nederland zou komen, maar het coronavirus gooide roet in het eten en het peloton ging dat jaar van start in Baskenland. Afgelopen jaar organiseerde Burgos de Gran Salida, maar wedstrijddirecteur Javier Guillén en zijn team waren de universiteitsstad niet vergeten. Dus werd de voorbije maanden alles in gereedheid gebracht voor een ruim 23 kilometer lange ploegentijdrit, die volledig vlak was.

Burgos-BH trapt af
Om half zeven stipt rolde met het geplaagde Burgos-BH de eerste ploeg van het startpodium. Het Spaanse team moest in aanloop naar de Vuelta Ángel Madrazo vervangen en moest met een man minder de ronde ingaan, nadat ook Manuel Peñalver niet kon rijden. Daarna verschenen de teams om de vier minuten aan het vertrek. Burgos-BH zette de eerste eindtijd op de tabellen, de toptijd ging daarna steeds over naar de volgende ploeg die over de finish kwam: eerst naar Intermarché-Wanty-Gobert, daarna naar Israel-Premier Tech.

Groupama-FDJ, de ploeg van Thibaut Pinot, zorgde voor een aardige eerste richttijd met 25:18 minuten. Arkéa Samsic, dat was gestart zonder zijn aanvoerder Nairo Quintana, was het eerste team dat de tanden stukbeet op de tijd van het Franse team. Ook Cofidis, Euskaltel-Euskadi en EF Education-EasyPost, de ploeg van Rigoberto Urán, Hugh Carthy en Esteban Chaves, haalden het niet. BikeExchange-Jayco deed het wél beter; Simon Yates en zijn mannen klokten af in 25:11 en waren daarmee zeven seconden sneller dan Pinot en co.

Hindley, Higuita en Kelderman verloren op de eerste dag 41 seconden – foto: Cor Vos

AG2R Citroën, de ploeg van Ben O’Connor, gaf 24 seconden toe, Bahrain-Victorious, met Mikel Landa, Gino Mäder en Wout Poels, kwam elf seconden tekort voor de snelste tijd. Lotto Soudal kwam met een achterstand van ruim een minuut binnen, Alpecin-Deceuninck en Kern Pharma kwamen daarna met een degelijke eindtijd over de streep. Team DSM, met Thymen Arensman in de gelederen beperkten het verlies tot 22 tellen. BORA-hansgrohe was vervolgens snel aan het tussenpunt en deed het daar nipt beter dan de ploeg-Yates.

BORA-hansgrohe niet het snelst aan de finish
Kon de Duitse ploeg van Sergio Higuita, Jai Hindley en Wilco Kelderman dat ook omzetten naar een snelle tijd aan de streep? Het antwoord was ‘nee’ – het team had in het tweede deel wat tijd ingeleverd op BikeExchange-Jayco en Groupama-FDJ en moest zich aan de aankomst tevreden stellen met de voorlopig derde tijd. UAE Team Emirates kwam vervolgens dicht bij de snelste tijd; het team van João Almeida kwam slechts twee seconden tekort en daarmee kon de Portugees tevreden terugkijken op het begin van de Vuelta.

Ook het Astana Qazaqstan van Miguel Ángel López en Vincenzo Nibali, in witte outfits in plaats van de vertrouwde blauwe, kwam niet aan de toptijd maar liep tegelijkertijd niet te veel averij op ten opzichte van Yates. Trek-Segafredo nestelde zich daarna ook in het kransje ploegen dat niet ver van de snelste tijd waren verwijderd. De laatste ploegen aan het vertrek waren stuk voor stuk snel aan het eerste tussenpunt: INEOS Grenadiers, Quick-Step Alpha Vinyl, Movistar en Jumbo-Visma, met Jumbo-Visma als het snelst van het stel.

Evenepoel en Quick-Step Alpha Vinyl moesten zich tevreden stellen met de derde plek – foto: Cor Vos

INEOS Grenadiers, met Richard Carapaz die aan zijn laatste Grote Ronde voor de ploeg begon, dook als eerste team onder de tijd van BikeExchange-Jayco. De Britse formatie zette de tijd stil na 24:53 minuten en dook zo als eerste onder de 25 minuten. Daarna was het wachten op de binnenkomst van Quick-Step Alpha Vinyl; Remco Evenepoel en zijn ploeggenoten kwamen 77 honderdsten tekort voor de toptijd. Movistar zorgde voor een degelijke tussentijd, maar raakte onderweg drie man kwijt en gaf een halve minuut toe.

Jumbo-Visma gunt Robert Gesink de rode trui
De laatste ploeg die moest binnenkomen, was Jumbo-Visma. De geel-zwarte brigade had aan het tussenpunt de snelste trein van allemaal en verloor onderweg geen niemand. Uiteindelijk zette het team de klok stil na 24:40 minuten en was daarmee dertien tellen sneller dan INEOS Grenadiers. Quick-Step Alpha Vinyl volgde op veertien tellen op de derde plek. Robert Gesink mocht van zijn ploegmaats als eerste over de finish komen, waardoor de 36-jarige routinier de eerste leiderstrui mocht aantrekken.

Dit artikel delen:

91 Reacties

Koers 19 augustus 2022 om 20:27

Al sinds 2006 bij dezelfde ploeg en dat beloont zien worden met een mooie rode trui in eigen land. Prachtig! Ze waren nog met 7, dat zijn eigenlijk 2 knapen te veel die zich op hadden moeten laten branden.

Wie vertelt de NOS knapen dat ze ook NOS kunnen kijken op hun mobiel, dan hebben ze tenminste beeld…

0
Wheely 19 augustus 2022 om 20:29

Zo enorm gegund!

0
Cintu 19 augustus 2022 om 20:34

Idd zeer gegund voor Gesink.
Ivm het volgen op mobiel : was exact mijn gedacht toen ze op Sporza voor de zoveelste keer over een zwart scherm begonnen :-)

0
rahimns 19 augustus 2022 om 20:36

Ze waren zelfs met 8

0
Koers 19 augustus 2022 om 20:42

Ja zag het net, dat is natuurlijk niet hoe het hoort. Maar goed het is ook geen discipline waar echt op getraind wordt denk ik

0

8 inderdaad. En je kan met 8 man natuurlijk effectiever rijden dan met 5. Ik vraag me af of het verschil maakt. Bij TJV denken ze in ieder geval van niet, en daar hebben ze mensen zitten met veel verstand.

En heel mooi voor Gesink natuurlijk!

0
De Wallaby van Wormerveer 19 augustus 2022 om 20:56

Nouja, als bv Teunissen zich compleet leegtrekt van km 3 tm km 2 voor de meet en dan laat lopen dan win je daar wellicht 2 a 3 seconden mee. Maargoed, de winnaar heeft altijd gelijk toch?

0
hansiehansie 19 augustus 2022 om 20:27

Prachtig. Gewoon prachtig.

0
Stabanger 19 augustus 2022 om 20:28

had toch stiekem gehoopt dat Dennis aan de meet z'n wieltje voorduwde

0
zacht 19 augustus 2022 om 20:28

Fraai gebaar richting Gesink. Voor de rest niet heel interessant om te kijken, het was niet echt te volgen.

0
Romāns Vainšteins 19 augustus 2022 om 20:35

Dat had ik ook, niet een goed TTT parcours. Het was wringen en wurmen.

0
zacht 19 augustus 2022 om 20:58

Laat ze om de 10 minuten starten en je kunt een ploeg al wat langer in beeld houden. Kun je de kopbeurten, het wisselen, wie er moet lossen etcetera beter zien. Maar ja, dat is dan weer minder leuk voor de mensen die langs het parcours staan.

0
Wheely 19 augustus 2022 om 21:29

Ik vond het prima zo zacht, een TTT moet je langs de weg zien, niet op TV ;-)

0
Groetjesaandevoetjes 19 augustus 2022 om 22:33

Ik stond ook langs het parcours, maar vond ze nog best snel achter elkaar langskomen. Kon niet goed op mijn telefoon volgen en real time de wedstrijd volgen. Ook grappig om te zien dat de uitzending best wat vertraging had. Als op PCS en de uitzending de ploegen langs het tussenpunt kwamen, kwamen ze in werkelijkheid al bijna uit bij de gele brug richting leidsche rijn.

0
O59 19 augustus 2022 om 20:29

Ze rijden met de beste benzine :-)

0
De zeekomkommer van Zevenbergen 19 augustus 2022 om 20:39

Gaaaaaaap!

0
Stabanger 19 augustus 2022 om 20:42

nou ben ik speciaal 150km naar de Kempen gereden voor die nieuwe Jumbo winkel

hadden ze toch wel geen ketonen in het rek liggen zeker?

voel me bekocht :(

0
Pietspeed 19 augustus 2022 om 23:05

Ethanol, methanol..?

0
Dion 19 augustus 2022 om 20:29

Benieuwd wie er aan het eind tweede is
Roglic heeft de eerste plek al te pakken.

0
Steve De Wolf 19 augustus 2022 om 20:38

De èchte winnaar is natuurlijk Evenepoel: de enige klassementsman die voor hem staat en die kan tijdrijden, zit amper twee weken terug op de fiets.

0
De zeekomkommer van Zevenbergen 19 augustus 2022 om 20:40

Carapaz tel je niet meer mee?

0
Hein de Werd 19 augustus 2022 om 20:50

@steve. Evenepoel moet zich eerst nog maar eens bewijzen dat hij het 3weken kan volhouden. Ik weet niet waarom iedereen denkt dat hij zomaar mee doet voor podium.

Roglic is zeker nog een vraagteken, maar hij zag er vandaag erg sterk uit!

0
De Huilbaby van Hoksebarge 19 augustus 2022 om 21:01

Roglic moet ook altijd maar bewijzen dat hij 3 weken op de fiets kan blijven zitten natuurlijk

0
de dorpspastoor 19 augustus 2022 om 21:08

Gelukkig heeft Steve de Wolfpack altijd een winnaar, ook als hij niet wint. Sommige mensen weten overal een draai aan te geven.

0
Orange Giant 19 augustus 2022 om 21:31

@ de Huilbaby
Roglic blijft anders vrij goed op zijn fiets zitten in de Vuelta. Alleen bij wedstrijden in Frankrijk schijnt hij hier problemen mee te hebben ;-)

0
kleomantre 19 augustus 2022 om 22:13

@Orange Giant ik kan me ook wel drie valpartijen herinneren van Roglic in de Vuelta. Maar goed daarna fietst-ie dan nog goed genoeg door.

0
thenewGOAT 19 augustus 2022 om 22:32

@de dorpspastoor. Nou Steve the wolfpack heeft anders wel een punt hoor. Als je als Evenepoel zijnde met (en met alle respect uiteraard) een Serry, Vervaeke, Deveneyns, Masnada en neem daar ook maar Allaphilippe bij (geweldig renner maar allesbehalve een tijdrit kanon) naar de tijdrit oorlog moet, en je geeft amper respectievelijk 14 en 1 seconde toe, dan kun je rustig stellen dat Quickstep een geweldige prestatie geleverd heeft. Want laat ons wel wezen, enkel Cavagna en in mindere mate Van Wilder kunnen een beetje tegen de klok rijden. En Cavagna is goed, maar het is verre van een Ganna, Kung of Bissinger hé. Dus eerlijk is eerlijk. De eerste missie van Remco kun je als bijzonder geslaagd omschrijven.

0
Alfred Issendorf 19 augustus 2022 om 20:29

Prachtige prestatie van JV. Ik ben een hele grote liefhebber van tijdritten, en zeker van ploegentijdritten, maar wat hebben ze vandaag mij vrijwel alle plezier ontnomen door ontbrekende tussen- en zelfs eindtijden. Wat een puinhoop!

0
Koers 19 augustus 2022 om 20:32

Idd, dat is echt nodig om er een mooie koers van te maken. Anders ben je gewoon naar fietsers aan het kijken. Ik vrees ervoor dat we ook geen nog resterende bergkms gaan zien.

0
Luca Quasi 19 augustus 2022 om 20:37

Tissot Timing, werkt uitstekend!

0
Skywalker 19 augustus 2022 om 21:44

Inderdaad, gewoon op de website van Tissot de tijden meevolgen. Of op de livefeed van PCS.

0
Pietspeed 19 augustus 2022 om 23:11

Mee eens, maar ligt ook aan het parcours en dat alles in 1,5 uur afgeraffeld moet worden . Valt overigens ook weer iets voor te zeggen. Gewoon de Belg kijken met De Cauwer. Hoe ouder, hoe meer humor en relativering in zijn commentaar. Maar nog haarscherp. Schotte geeft btw wel de voorzetjes en de weetjes.

0
Rode_Rick 19 augustus 2022 om 20:30

Dit vind ik dus echt schittermagisch he

0
de dorpspastoor 19 augustus 2022 om 20:32

Kippenvel… jammer dat vervolgens de uitzending wordt afgeknipt!

edit wf: dergelijke bijdragen mag je achterwege laten

0
paul s 19 augustus 2022 om 20:41

Geef die pastoor een stoel

0
Wheely 19 augustus 2022 om 20:51

Dit gaat ten koste van een koorknaapje vannacht.

0
de dorpspastoor 19 augustus 2022 om 20:55

Morgen in mijn kerk enkel droog brood, de wijn slacht ik vanavond!

0
reusjen 19 augustus 2022 om 22:43

Dan zal het ook wel uitslapen worden. Ik dacht overigens dat men meestal op zondag naar de kerk ging.

0
Pietspeed 19 augustus 2022 om 23:15

Godslastering is sinds 2014 uit het Wetboek van strafrecht. Je hebt mazzel, maar tegelijkertijd vind ik je een zielig figuur. Getuigt van een beperkte woordenschat en respect naar gelovige mensen.

0
Dikke Kater 19 augustus 2022 om 23:26

Ja, opzouten pastoor.

0
Lalsacien 19 augustus 2022 om 23:34

@reusjen de mis is op zaterdag.

0
mooiman 19 augustus 2022 om 20:32

Duimpje omhoog voor JV, prachtig voor Gesink

0
fietsvriend 19 augustus 2022 om 20:33

Sprakeloos

0
Gees77 19 augustus 2022 om 20:34

Ik ben zeer tevreden.

0
josi 19 augustus 2022 om 20:35

IJzersterk gereden van TJV, met het hele team intact over de meet. En prachtig voor Gesink, het zij hem ontzettend gegund.

0
Orange Giant 19 augustus 2022 om 20:54

Mooi spel van Sepp ook achterin de wielen. Toch ook enorme prestatie om er aan te blijven hangen (en telkens ruimte te laten en dat gat weer dicht te moeten rijden!)

0
Lalsacien 19 augustus 2022 om 20:36

Prachtige prestatie van al die renners. Jumbo-Visma gaat verder waar het gebleven was.
Mooi orgelpunt is de leiderstrui voor Robert Gesink. Wat heeft die man een tegenslag gehad.

0
WernerFranke 19 augustus 2022 om 20:36

Nog lelijkere broadcast dan een doorsnee Giro-rit. Hopelijk zal dat niveau rap opgekrikt worden.

TJV laat nog maar eens alles in goud veranderen, maar voor GC stelt dit natuurlijk weinig voor.

0
klootje kriekeljon 19 augustus 2022 om 21:26

Helemaal in lijn met de intense treurigheid van de ploegenpresentatie.

0
oscarito1908 19 augustus 2022 om 20:36

Mooi dat Gesink het rood pakt. Het is hem gegund.

0
Limal 19 augustus 2022 om 20:37

Sterk van TJV! En zo mooi dat Gesink een beetje een prijs voor zijn hele carrière gegund wordt.

Ineos en QSA op hun niveau (denk niet dat het een voordeel is om met zoveel jonge snaken een TTT af te werken) en BEX wat mij betreft wat onder de verwachtingen gebleven.

Het enige negatieve aan deze tijdrit was inderdaad de schrijnende Spaanse regie/informatie-overdracht.

0
KevinK1986 19 augustus 2022 om 20:38

Schitterend… wat een signaal ook naar Gesink toe en ik denk dat iedereen in de ploeg Hem aangewezen zou hebben als “nummer 1” vandaag.

Een fantastische teamprestatie. Als een Kuss, Harper en Oomen er bij de finish nog bijzitten kun je niet anders concluderen dan dat de motoren fantastisch rekening hebben gehouden met deze mannen. Dit gaat zich de komende weken hopelijk terugbetalen!

0
Ivanoviclover 19 augustus 2022 om 20:38

Tijdrijden zonder tijdsaanduiding aan de finish…ja, zo is er natuurlijk niets aan. wat een amateurisme.

0
garconextraordinaire 19 augustus 2022 om 20:38

Held Gesink!

0
Maenhout 19 augustus 2022 om 20:40

Mooi geschenk.

0
alex_kooistra_ 19 augustus 2022 om 20:43

Potverdorie wat mooi. Regie niet heel scherp maar wat een prachtige winnaar!

0
T80JZ 19 augustus 2022 om 20:46

Gesink in het rood. Fantastisch. Het is hem zo gegund. Vooral in deze fase van zijn carrière. “Een van de hoogtepunten in mijn carrière.” En: “Een droom komt uit,” aldus de held zelf.

0
Wheely 19 augustus 2022 om 20:49

Wat een topstart van deze Vuelta, genoten langs de kant van de renners en de heerlijke sfeer in Utrecht, mooie winnaar en een fantastische man in het rood!

En nu al weer lekker thuis ;-)

0
zacht 19 augustus 2022 om 21:00

Je hebt het beter gehad dan de mensen thuis, het was echt niet te volgen op TV.

0
Wheely 19 augustus 2022 om 21:41

Ik zit het nu terug te kijken, van de hak op de tak inderdaad. Wel fijn commentaar van Karsten.

0
De Dikbilgorgel van Dorestad 19 augustus 2022 om 22:02

Ja, was prima sfeertje. Ik stond in de Deense bocht bij De Meern. Thialf sfeertje, inclusief trommels. Alle ploegen werden luidkeels aangemoedigd, de achterblijvers vaak nog het hardst. Mooie spanningsopbouw naar de oorverdovende doorkomst van Jumbo als laatste ploeg.

Maar ik begrijp dat ik het niet hoef terug te kijken? Nou, maar wat sneller doorheen spoelen dan.

0
Verweggistan 19 augustus 2022 om 22:17

Ja was leuk, ik stond bij de bochten bij Vaartsche Rijn.

0
Wheely 19 augustus 2022 om 22:31

Ah mooi dan stonden we lekker verspreid over het parcours. ;-) Ik stond bij station Zuilen, ook daar trommels en muziek onder de spoorwegtunnel.

0
Limal 19 augustus 2022 om 23:38

Leuk dat jullie allemaal een topdag beleefd hebben! De tv-uitzending was wat moeilijk volgen, maar op twee plaatsen heb ik half verscholen in het lange gras van de berm ook jachtluipaarden gespot.

0
Muldriaen 19 augustus 2022 om 20:49

Prachtig voor Gesink! Dit is hem ontzettend gegund. Bij procyclingstats hebben ze onderhand bijna een 2e pagina nodig om alle TJV zeges van dit jaar te kunnen weergeven. Heel fraai!

0
  • 1
  • 2

Headlines

Populair

Materiaalzone