Vuelta 2021: Voorbeschouwing etappe 15 naar El Barraco

zondag 29 augustus 2021 om 08:00
Vuelta 2021: Voorbeschouwing etappe 15 naar El Barraco

foto: Cor Vos

Daags voor de tweede rustdag in de Vuelta a España moeten de renners eerst nog een lange bergetappe afwerken naar El Barraco. Het is de streek waar Burgos-BH-renner Diego Rubio vandaan komt. WielerFlits blikt vooruit op het parcours en de favorieten!

Parcours

Vuelta 2021 preview stage 15

De rit van zaterdag ging volledig door Extremadura en ook de start van de vijftiende etappe is in deze regio, meer bepaald in de provincie Cáceres. De renners krijgen een van de langste ritten van deze Vuelta a España voor de kiezen, over een totale afstand van 197,5 kilometer. De renners starten in het stadje met de prachtige naam Navalmoral de la Mata, in het uiterste noordoosten van deze natuurrijke regio. Dat is overigens voor het eerst, want dit kleine stadje maakte nog nooit eerder deel uit van de Spaanse rittenkoers. Het staat ook wel bekend als Carnavalmoral, vanwege de carnaval. Bezoekers vanuit de gehele regio trekken dan naar deze plaats.

Nu is het feest voor de renners iets minder groot. Er staat hen namelijk een lastige bergrit te wachten. De eerste vijftig kilometer zijn nagenoeg gelijk aan de etappe van zaterdag, want ze gaan ook over lange en vlakke, rechte wegen. Ruimte genoeg voor vroege vluchters met snode plannen, al lijkt deze etappe meer voer voor de klassementsrenners. Wel zijn er de nodige bergpunten te verzamelen, te beginnen op de Alto de Centenera. Deze klim van de eerste categorie begint – na een stevig klimmetje dat niet gecategoriseerd is – na zeventig kilometer koers. De klim is vijftien kilometer lang met een gemiddelde stijging van 5,5%.

Vuelta a España 2021 preview stage 15

Vooral de tweede helft van de klim is lastig. Twintig kilometer na het ronden van de top, begint de tweede berg van de dag. Dat is dit keer de Puerto de Pedro Bernardo (9 kilometer, gemiddeld 4,2%) van de tweede categorie. Na wederom een lange afdaling, wacht de langste klim van de dag. De Puerto de Mijares is 20,4 kilometer lang en is een echte loper. Nergens is het echt steil. Ondanks de gelijkmatigheid is de gemiddelde stijging nog altijd 5,4%. Weten de vluchters hier te overleven en als eerste de top te ronden, dan hebben ze een grote kans op de ritzege. Er volgt namelijk weer een lange afdaling, met onderweg ook de tussensprint.

Op veertien kilometer voor het einde begint dan de laatste klim van de dag. De Puerto San Juan de Nava is echter op papier de makkelijkste van de vier beklimmingen. De klim is 8,6 kilometer lang met een gemiddelde stijging van slechts 3,8%. Dat is geen onoverkomelijke opdracht voor de meeste profrenners. Bovenop de top zijn een aantal puntjes voor het bergklassement op te rapen én een aantal bonusseconden voor het klassement. Na een korte afdaling richting het kleine dorpje El Barraco, zijn de laatste anderhalve kilometers volledig vlak. Wint een solist, een vroege vluchter of gaan toch de klassementsrenners sprinten voor de zege? Eenieder zal het willen, want El Barraco zit in het Spaanse wielerhart.

Sastre hield in 2008 Cadel Evans en de later betrapte Bernhard Kohl achter zich – foto: Cor Vos

Wie de finishplaats van vandaag ziet, zal het onmiddellijk herkennen. El Barraco is namelijk de geboorteplaats van Carlos Sastre. De Spaanse klimmer was een van de meest constant presterende groteronderenners na de eeuwwisseling. Hij verzamelde talloze top 10-noteringen en stond in de Vuelta drie keer op het eindpodium. In de Giro d’Italia lukte het hem ook een keer, maar zijn grootste zege is die in de Tour de France van 2008. Ook Ángel Arroyo werd er geboren. Dat doet wellicht niet meteen een belletje rinkelen, maar dat is onterecht. Arroyo introduceerde in 1983 namelijk een nieuwe manier van afdalen. Armen en borst op het stuur, kont van het zadel en de neus op het voorwiel. We zien het vandaag de dag nog.

Er is echter nog een renner die onlosmakelijk verbonden is aan El Barraco, slechts een klein dorpje met zo’n tweeduizend inwoners. Dat is José Maria Jiménez, beter bekend onder zijn bijnaam El Chaba. Samen met wijlen Marco Pantani werd hij gezien als een van de meest begenadigde klimmers uit de jaren negentig. De Spanjaard was enorm explosief en genoot een enorme populariteit onder vele wielerliefhebbers. Hij won in totaal negen etappes in de Vuelta, veroverde vier keer het bergklassement, nam ook eens de puntentrui mee naar huis en eindigde in de editie van 1998 als derde. De successen hadden echter een keerzijde. Chaba Jiménez leed jarenlang onder zware depressies. Op 6 december 2003 overleed hij in Madrid, in een psychiatrische instelling aan een hartstilstand. Hij werd 32 jaar oud. Zijn zus trouwde met Carlos Sastre.

Start: 11.35 uur
Finish: tussen 17.12 uur en 17.51 uur
Afstand: 197,5 kilometer

Wijlen Chaba Jiménez in de gouden leiderstrui op weg naar de top van Arcalis – foto: Cor Vos (2001)


Favorieten

Een lastige etappe om te voorspellen. De openingsfase is lang en vlak en veel renners zullen mee willen zijn, maar de aanvallende klimmers moeten wachten tot de eerste klim van de dag. Dan is het de vraag of ze wel genoeg voorsprong krijgen. De sleutel ligt bij Intermarché-Wanty-Gobert, de ploeg van rode trui Odd Christian Eiking.

Heeft het team een sterke klimmer mee in de vlucht, dan zullen ze in het peloton de verantwoordelijkheid afgeven. Dan zal het mogelijk aan Movistar en die ploeg kan de koers weleens hard maken. Hebben Eiking en zijn mannen niemand mee, dan zullen ze controleren zodat de Noor kan overleven en gaat de vlucht ermee lopen.

Michael Storer – foto: Cor Vos

Mogelijk is het weer een etappe die op het lijf is geschreven voor Michael Storer. In zijn vierde jaar bij de profs beleeft de Australiër van DSM zijn doorbraak. Eerst won hij al uit de ontsnapping de rit naar Balcón de Alicante, vier dagen later wist hij opnieuw een vlucht om te zetten in een succes in Rincón de la Victoria. Daarmee is hij een van de meervoudige winnaars in deze Vuelta. In zijn team is Romain Bardet is in een strijd om het bergklassement verwikkeld en onderweg naar El Barraco zijn veel bergpunten te verdienen. De vraag is of de Franse renner nog eens probeert mee te gaan in de vlucht, nadat hij ook in de veertiende rit al mee was.

Net als Storer heeft Damiano Caruso al een etappe gewonnen en net als Bardet is de Italiaan van Bahrain Victorious in de race voor het bergklassement. In de negende rit kwam de nummer twee van de Giro d’Italia na een solo van meer dan zeventig kilometer winnend over de streep op de Alto de Velefique. Caruso treft met deze rit weer een parcours dat hem moet liggen.

Damiano Caruso – foto: Cor Vos

Zowel Storer, Bardet als Caruso heeft een ontsnapping nodig om te winnen. Als de favorieten om de zege strijden, kijken we vooral naar Primož Roglič. Jumbo-Visma’s kopman heeft de meeste punch onder de klassementsrenners en won al twee maal. Ook moeten we in dat geval rekening houden met Enric Mas, die in Valdepeñas de Jaén een mooie duel uitvocht met de Sloveen.

Wie over onuitputtelijke krachten lijkt te beschikken deze Vuelta is Magnus Cort. De Deen van EF Education-Nippo bleef eerst op de Alto de la Montaña de Cullera de favorieten net voor vanuit de aanval, in Valdepeñas de Jaén werd hij in het zicht van de haven gegrepen, maar een dag verder sloeg hij opnieuw toe in Córdoba. Mogelijk gaat hij nog eens mee in de vlucht.

INEOS Grenadiers heeft met Egan Bernal en Adam Yates nog twee man redelijk goed staan in het klassement, maar de ploeg kiest ook de aanval. Thomas Pidcock was mee in de veertiende rit, en in de vijftiende hebben Pavel Sivakov en Dylan van Baarle mogelijk een mooie kans. Sivakov was al een keer derde, Van Baarle zesde in de proloog en vierde in Rincón de la Victoria.

Primož Roglič (l) en Enric Mas – foto: Cor Vos

In de vrijbuitersploeg van AG2R Citroën probeerde Geoffrey Bouchard het al een paar keer via de lange vlucht en de etappe naar El Barraco lijkt weer een mooie kans voor de Franse klimmer, die twee jaar geleden het bergklassement won in de Vuelta. Na etappezeges in zowel de Giro d’Italia als de Tour de France wacht zijn ploeg nog op de eerste zege deze Vuelta.

Andreas Kron reed deze Vuelta al twee maal naar de top-10. Eerst werd de Deense klimmer van Lotto Soudal vanuit de ontsnapping achtste in de etappe naar Balcón de Alicante, eerder in deze tweede week kwam hij als vijfde over de streep in sprint met een uitgedunde groep in Córdoba. Andere interessante namen in een vlucht zijn Mikel Nieve, Rémy Rochas en Rudy Molard.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Michael Storer
*** Damiano Caruso, Primož Roglič
** Magnus Cort, Enric Mas, Pavel Sivakov
* Dylan van Baarle, Romain Bardet, Geoffrey Bouchard, Andreas Kron

Vuelta 2021: Deelnemerslijst


Weer en tv

In de vijftiende etappe is veel ruimte voor de zon maar er zijn ook stapelwolken, meldt Weeronline. Zeer lokaal kunnen die uitgroeien tot een bui, maar de kans dat zo’n lokale regen- of onweersbui precies de renners in de Vuelta treft is klein. Tropische hitte speelt opnieuw de renners in het Spaanse binnenland parten. In de dalen wordt het 33 tot 35 graden. Boven in de bergen is het niet tropisch, maar met temperaturen tussen 25 en 30 graden is het ook daar zeer warm.

De vijftiende etappe is ook zondag weer live te zien via Eurosport 1 (vanaf 16.15 uur), de online kanalen van Eurosport (vanaf 11.30 uur) en Sporza op Eén (vanaf 13.30 uur). Ook de NOS is er in het weekend weer live bij. Bij WielerFlits is de etappe natuurlijk ook te volgen via ons liveblog.

Dit artikel delen:

34 Reacties

JensV16 28 augustus 2021 om 19:07

Kron denk ik

Maillot à Pois 29 augustus 2021 om 11:17

Denk jij soms dat een renner die niet voor Lotto rijdt gaat winnen?

Ik gun het Kron overigens van harte

Jens claeys 28 augustus 2021 om 19:10

Kron en cort in me ploeg! Zou ik vine of pidcock morgen eens opstellen? Pidcock is loterij, vine is de beste bergop van zijn team , hoever heeft hij last van zijn val , aangezien hij nog derde werd

harryjohan71 28 augustus 2021 om 19:45

Waarom verwacht wielerflits steeds dat Movistar de wedstrijd hard gaat maken. Vandaag hebben ze even op kop gereden, waarna de knechten direct moesten lossen. Het team van JV hoeft in de breedte echt niet onder te doen voor Movistar. Als Movistar de wedstrijd hard gaat maken zitten Mas en Lopez direct geïsoleerd. Ook vandaag zag je dat Roglic ondanks het kopwerk van JV in de finale nog knechten had.

nickdt 28 augustus 2021 om 20:20

Niet alleen dat, Movistar heeft ook nog maar zes renners, waarvan 2 kopmannen en Erviti rijdt momenteel bergop geen deuk in een pakkie boter.

vincenzo 28 augustus 2021 om 21:17

De etappe van morgen zal zacht zijn zoals vandaag. Wie zou de etappe hard willen maken als een groep vluchters die ongevaarlijk zijn voor het klassement, vertrekt? De hitte kan ook een factor zijn die het niet uitnodigend maakt de etappe vroeg hard te maken.

vincenzo 28 augustus 2021 om 20:14

Van Baarle is gisteren gevallen. Dat kan hem belemmeren om morgen iets te proberen.

rennerske 28 augustus 2021 om 20:31

Heb zo langzamerhand wel weer eens zin in een Vueltarit waar de vonken vanaf spatten. Komt daar nog wat van of is dat ijdele hoop?

vincenzo 28 augustus 2021 om 20:32

Voorlopig ijdele hoop vrees ik

Panache 28 augustus 2021 om 20:45

Die rit komt met de dag dichterbij, echt waar.

Dikke vrouw 28 augustus 2021 om 22:35

Rit 18, volgende vrijdag

rennerske 28 augustus 2021 om 23:54

Mwah, klinkt niet erg hoopvol. Kunnen we voorzichtig vaststellen dat deze Vuelta qua spektakel tot dusverre een tikkie tegenvalt?

Turtlehead 28 augustus 2021 om 20:33

Kopie van vandaag? Met -als ie slim is- Caruso (en evt. Bardet, anders Storer) in een grote kopgroep met ongevaarlijken, en wat prikken na hoog tempo op het laatste colletje…
Hopelijk gaat er in de downhill naar de finish niemand op zijn plaat.

Panache 28 augustus 2021 om 20:46

Meezitten in de vlucht van de dag die ook nog eens uit zwakke of ongevaarlijke renners bestaat, heeft niets met ‘slim’ te maken.

tak 28 augustus 2021 om 20:50

Kan iemand me die sleutelrol van Wanty nog eens uitleggen? Ik lees: als ze een sterke klimmer meehebben dan haalt de vlucht het niet, maar als ze geen sterke klimmer meehebben laten ze lopen en haalt de vlucht het wel. Dat klinkt een beetje gek.

En waarom zou movi hun tactiek af laten hangen van wanty? Zoveel vragen

Murcia 28 augustus 2021 om 21:01

Het staat er wat onduidelijk maar het komt er op neer dat als Wanty een renner mee zou hebben die zij kansrijk achten op de ritzege de vluchters van de rode trui weg mogen blijven en als hij niet kansrijk is overigens ook omdat ze dan kunnen zeggen dat ze een mannetje van voren hebben en dus niet hoeven te rijden.

Maar als ze niemand mee hebben moeten ze wel rijden vanwege het hebben van de trui. Dit is een soort erezaak geworden maar je hoeft als ploeg van de leider niet te controleren en kan ook gewoon als compromis labbekakkerig op kop van het peloton rijden. Als men Eiking per se op de rustdag nog in het rood willen hebben doen ze er goed aan om te proberen een groep (ongevaarlijke renners voor rood) te laten rijden en die een forse voorsprong te geven. Dan is het aan de andere ploegen om hun kaarten op tafel te gooien.

harryjohan71 28 augustus 2021 om 21:04

Wanty kan met hun ploeg in de Vuelta echt geen kopgroep in de Vuelta controleren. Het rijden van Wanty heeft geen enkele invloed op het wedstrijdverloop. Het enige voordeel voor JV is dat Wanty in de 1e 50 – 80 kilometer een renner mee op kop zetten. Daarna is het afwachten of Ineos of Bahrein in deze etappe hun klassementsambities willen tonen ipv mee te gaan in de vlucht. Dit zijn voor mij de enige ploegen die ervoor kunnen zorgen dat er geen vluchter wint. Van de andere ploegen met klassementsambities Movistar, Bora, Trek en Astana mag/kun je dit niet verwachten. Misschien dat Cofidis morgen Eiking uit het rood wil rijden, maar deze ploeg leek vandaag ook niet sterk.

fietsvriend 28 augustus 2021 om 21:58

@harryjohan. INEOS en Bahrein lijken de ploegen om iets op te zetten, jammer alleen dat hun kopmannen tot dusver zwakker zijn dat Roglic en Movistar duo. Dit trio rijdt op de bagagedrager gratis mee.
Lopez en Mas mogen het dan proberen op de laatste klim. In de afdaling nog iets spannends?

Ed De B 29 augustus 2021 om 00:17

Ik vind het toch jammer dat men het rood aan Eiking en in mindere mate Martin laat. Pak die trui gewoon als je de beste bent! Dit soort overmoed is vragen om een val.

HSV 29 augustus 2021 om 08:57

Hier ben ik het mee eens. Wat een rare taktiek hanteert Jumbo. Het tegenovergestelde van de Tour van vorig jaar. Nu rijden ze op kop van het peloton maar dan op tien minuten van de kopgroep. Zogenaamd zuinig. Daar geloof ik niet in. Roglic heeft nu nul marge om nog een valpartij te kunnen opvangen. Ik denk dat hij niet gaat winnen. Hoewel ik het em gun.

Cycleops 29 augustus 2021 om 10:30

Het gaat niet om de marge die hij heeft (of niet heeft) tov die 2 maar op de echte concurenten. En die blijven gewoon in zijn wiel als hij de achterstand verkleind. Marge worst er niet groter of kleiner door dus ook risico van vallen veranderd niet. Het alternatief is je ploeg iedere dag vol gas laten geven, met alle risicos van dien, om vervolgens 1,5 uur per dag minder tijd hebben om te herstellen. Simpelweg professioneel wielrennen a 2021

Ed De B 29 augustus 2021 om 11:08

Je laatste opmerking 'professioneel wielrennen 2021' had je qua denigrerende ondertoon weg mogen laten.
We hebben vaak genoeg gezien dit seizoen dat je moet toeslaan wanneer je dat kan. Roglic zette Mas en kompanen met speels gemak aan de kant en had toen gewoon tijd moeten pakken.
Pogacar heeft dat gesnapt waar Roglic waarschijnlijk alles op de laatste tijdrit laat aankomen.
De vraag is of hij in de laatste week nog steeds zoveel beter is dan de rest.

HSV 29 augustus 2021 om 12:23

We gaan het zien maar ik vind het in elk geval een riskante taktiek. En ook niet om aan te zien.

Jungle Man 29 augustus 2021 om 05:27

Voor deze rit had ik wel minstens een ster voor Ciccone verwacht.

pirazzi 29 augustus 2021 om 08:01

Ineos lijkt een doel te maken van het ploegenklassement, vandaar dat eerder van Baarle en gisteren Pidcock meegingen in de vlucht.

Jean Dumas 29 augustus 2021 om 08:07

Dit is meer een rit voor de mannen van AG2R (Champoussin, Bouchard, Prodhomme) dan die van gisteren. Hopelijk hebben ze nog iets over.

Ed De B 29 augustus 2021 om 08:50

Padun?
Die rijdt wel verdacht onzichtbaar, deze Vuelta. Nog geen top 15 plek behaald.
Toch vreemd voor de nummer 3 van Burgos en na al die spectaculaire overwinningen in de Daufine.

DopieJopie 29 augustus 2021 om 09:24

Inderdaad, waarschijnlijk is hem gevraagd rustig aan te doen, anders valt het wel heel erg op. Zag hem wel een keer goed werk leveren voor Landa, hij was daar sterker dan z’n kopman.

Tuubke 29 augustus 2021 om 09:22

Ach ja, Jiménez – wat een prachtige coureur was dat! En dan zo droevig aan zijn eind moeten komen. Ik wist wel dat hij dorpsgenoot was van Sastre, maar niet dat ook Arroyo hier vandaan kwam. Bedankt, weer wat geleerd.

De Siepel 29 augustus 2021 om 09:40

Deze Vuelta behoort bepaald niet tot de boeiendste van de laatste jaren. Lijkt wel iedereen in de wachtkamer zit en maar niet wordt opgeroepen. Komt het door de hitte, de niet echt zware bergen of breekt het coronaperiode de wielrenners op? Hoo nog enigszins op de laatste week.

Panache 29 augustus 2021 om 10:00

Deze conclusie trekken we al het vierde jaar op rij. 2017 was top, daarna heel wat minder.

Wheely 29 augustus 2021 om 10:04

Zien we de laatste tijd veel in grote rondes, wel veel ruimte voor vluchters en dat is ook vermakelijk en leuk voor de rittenkapers. Qua AK strijd vlakt het af.

rennerske 29 augustus 2021 om 11:01

Inderdaad vermakelijk maar, mede door de suprematie van Roglic, voor het overige toch een voorspelbare en enigszins saaie bedoening.

Wielerfanaat67 29 augustus 2021 om 10:44

Gisteren was een etappe om snel te vergeten alhoewel Bardet het knap deed. Waarom ging Jumbo-Visma op kop rijden zonder de intentie om de etappe te winnen ga dan achteraan rijden in het peloton. Komt bij dat ze geen renner mee hadden in de vlucht dus van afstoppen was geen sprake.
Er zijn genoeg ploegen die het Roglic lastig kunnen maken. Movistar en INEOS wordt vaak genoemd maar waarom wordt Bahrain, Trek, Astana en Bora niet genoemd? Welke kopman durft van ver aan te vallen en niet wachten tot de laatste klim van 3e categorie. Hoop vandaag op Caruso D en wederom op Bardet dat zij in de vlucht van de dag zitten. Beide renners durven van ver aan te vallen.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair