Vuelta 2021: Tweede ritzege voor Fabio Jakobsen in La Manga del Mar Menor
De achtste etappe in de Ronde van Spanje is een prooi geworden voor Fabio Jakobsen. In de straten van La Manga del Mar Menor boekte de Nederlander zijn tweede ritzege. Alberto Dainese werd tweede, Jasper Philipsen derde. De klassementsrenners hadden een rustige dag.
Toen koersdirecteur Javier Guillén enkele minuten na half twee met zijn vlag zwaaide om het peloton op gang te trekken op weg naar alweer een vierde massasprint in deze ronde, reed er meteen een kopgroep weg. De Basken Mikel Iturria, Ander Okamika en Aritz Bagues zouden vermoedelijk een dagje voor de tv-minuten vooruitrijden, maar deden toch een dappere poging om zo lang mogelijk weg te blijven.
Deceuninck-Quick-Step controleert de etappe
In het eerste wedstrijduur zagen we de voorsprong van Iturria, Okamika en Bagues rap oplopen naar vier minuten, maar daarna nam Deceuninck-Quick-Step zijn verantwoordelijkheid door op kop te gaan rijden voor Fabio Jakobsen. De Heukelumse sprinter won al een rit deze Vuelta en eindigde al twee keer als tweede, maar aasde zaterdag op meer: het overnemen van de groene trui van Jasper Philipsen door in La Manga del Mar Menor te winnen.
Bij de tussensprint op zeventig kilometer van de meet zag Jakobsen de Belg nog een aantal punten uitlopen, maar voor het wel of niet dragen van de trui aan het einde van de dag was dat van ondergeschikt belang. Als een van de twee aan het einde van de dag als eerste de meet zou bereiken, zou diegene de groene puntentrui om zijn schouders krijgen.
Vlucht vroegtijdig ingerekend, Jakobsen wint chaotische sprint
Op 36 kilometer van de meet werden de drie koplopers gecontroleerd ingerekend en konden de sprintersploegen hun voorbereiding op de sprint beginnen. De treintjes van sprintersploegen Alpecin-Fenix, Deceuninck-Quick-Step, Team DSM en Groupama-FDJ lieten zich richting de finishstraat steeds nadrukkelijker gelden.
Na een rommelige finale, waarin Jetse Bol het nog probeerde en de meeste treintjes hun sprinter kwijt waren, kreeg Jakobsen het voor elkaar om in pole-position aan de sprint te beginnen. Als eerste ging hij aan: Alberto Dainese en Philipsen hadden geen antwoord op zijn versnelling. Zodoende boekte hij zijn tweede ritzege en nam hij de groene puntentrui over van zijn Belgische concurrent.
Dan moeten we helaas en voorzichtig concluderen dat alles voor Roglic verloren lijkt en Bernal in een zetel naar de eindoverwinning wordt geloodst.
Ik heb het idee dat je nogal aan het zoeken bent.
Groenewegen idem dito. Positioneren is alles
als er iets is waar groenewegen niet goed in is, dan is het wel positioneren. qua pure snelheid is die top 3/5 van de wereld, maar als hij niet goed wordt afgezet, dan wordt het meestal niets.
bij winst kwam die ofwel uit het wiel van zijn eigen trein of anders had een ploegmaat hem netjes in het wiel van een andere sprinter gedropt. als groenewegen het alleen op instinct moet doen, dan loopt het mis.
In de "sterke" jaren van Groenewegen was het niet zozeer de leadout, maar wel het afwachtende sprinten wat hem de das om deed. Zat goed in positie, maar ging vaak te laat aan, waardoor hij vaak wel de snelste sprint reed maar nooit als eerste aan kwam.
Op een gegeven moment is hij zelf meer initiatief gaan nemen in de sprint, in plaats van te wachten tot anderen de sprint aan gingen. En vanaf dat moment is hij meer beginnen te winnen.
Groenewegen in die vorm doet mij een beetje denken aan Merlier. Supersnel en genoeg inhoud voor een lange sprint, maar niet altijd goed in het spoor van de leadout of te afwachtend en daarmee net te laat.
Mooi dat Jakobsen gewonnen heeft. Hij staat weer helemaal terug tussen de mensen, en gun hem dat van harte!
Ik kijk echt al uit naar volgend seizoen. Want Jakobsen wint hier van Philipsen (in principe de tweede sprinter van AF), Dainese (nog nooit een hele grote sprint bij de profs gewonnen) en Demare (die geen schim is van de sprinter van afgelopen twee seizoenen).
Hopelijk zien we volgend jaar in meerdere wedstrijden alle goede sprinters in topvorm. Want qua sprints ben ik een beetje op mijn honger blijven zitten omdat te veel sprinters om uiteenlopende redenen niet op de afspraak zijn (of op verschillende afspraken).