Vuelta 2021: Primoz Roglic grijpt eerste leiderstrui in Burgos

Vuelta 2021: Primoz Roglic grijpt eerste leiderstrui in Burgos

foto: Cor Vos

zaterdag 14 augustus 2021 om 20:57

De eerste rode trui in de Ronde van Spanje is voor Primož Roglič. De renner van Jumbo-Visma won knap de tijdrit in de straten van Burgos en gaat morgen als leider van start. Tweede werd Alex Aranburu, derde Jan Tratnik.

Vanuit de kathedraal in Burgos ging zaterdag de laatste grote ronde van 2021 van start, de Vuelta a España. Een openingstijdrit van 7,1 kilometer met een venijnig klimmetje moest voor de eerste verschillen in het algemeen klassement zorgen. Topfavoriet voor de tijdrit en het eindklassement was Primož Roglič, die ook al in 2019 en 2020 de beste was in Spanje. Om 20.47 uur rolde de Sloveen als laatste renner van het startpodium.

Van Baarle met sterke tijdrit
Voordat Roglič aan de meet kwam, moesten eerst nog 183 andere renners finishen. Te beginnen met Pelayo Sanchez, die om 17.44 de Vuelta aftrapte en als eerste binnenkwam, maar verder geen rol van betekenis meer speelde in de tijdrit. Na de Spanjaard volgden al gauw enkele toppers met serieuze richttijden, zoals Omar Fraile (8m55s) en Adam Yates (8m52s). Maar de strafste stoot in de openingsfase, die kwam van Dylan van Baarle. Met een tijd van 8 minuten en 43 seconden mocht de Nederlander geruime tijd in de hot-seat plaatsnemen. Extra knap, als je bedenkt dat Van Baarle de laatste kilometers reed met een leegloper.

Aranburu aan de leiding, favorieten bijten tanden stuk
Halverwege de tijdrit doken er dan toch renners onder de tijd van Van Baarle, waaronder Alex Aranburu (8m38s) en Tom Scully (8m42s). Lawson Craddock leek tot de laatste kilometer op weg naar een nieuwe toptijd, maar kwam nipt tekort (8m45s). Ook Michael Matthews beet zijn tanden stuk (8m46s).

Aranburu reed een sterke tijdrit – foto: Cor Vos

Tegen het einde van de tijdrit zagen we steeds meer klassementsrenners finishen. Ook zij waren voorlopig niet bij machten om de tijd van Aranburu te verbeteren. Aleksandr Vlasov (8m46s), Sepp Kuss (8m47s) en Romain Bardet (8m59s) oogden sterk, Steven Kruijswijk (8m58s) en Richard Carapaz (8m57s) nestelden zich tussen de andere klassementsrenners.

Roglič stoot Aranburu van de troon en is eerste leider
Jan Tratnik Josef Cerny, Enric Mas, Egan Bernal en Roglič vormden in die volgorde het slotakkoord van die dag. Allen hoopten nog Aranburu nog van zijn troon te stoten, maar uiteindelijk slaagde alleen de Sloveen van Jumbo-Visma daar nog in (8m32s). Cerny (8m43s) en Tratnik (8m32s) eindigden nog wel bij de eerste vijf. Zondag begint Roglič dus als leider aan de tweede etappe.

Dit artikel delen:

57 Reacties

D.Koch 14 augustus 2021 om 20:58

Voordat iemand erover begint. Jan en Mieke deden ook mee.
Knap staaltje weer natuurlijk van Roglic.

Willem Kieft 14 augustus 2021 om 22:06

Maar Evenepoel niet natuurlijk. Dus laten we deze zege wel in het juiste perspectief zien.

LaDoyenne 15 augustus 2021 om 08:42

@Willem Kieft

Inderdaad. Die won een tijdrit in een veredeld dernycriterium met enkel Janneke en Mieke even tevoren met amper 1 seconde voorsprong.

Ron de Hoep 14 augustus 2021 om 20:59

Net jammer voor Aruranburu!

Willem Kieft 14 augustus 2021 om 22:08

Vond het oprecht sneu voor hem. Ook al omdat het de allerlaatste renner was die hem eraf kukelde.

D.Koch 14 augustus 2021 om 20:59

Mieke onder de naam Micheal trouwens

Murcia 14 augustus 2021 om 21:00

Primoz inter pares! De eerste klap kun je er beter maar meteen op geven. Jammer voor durfal Aranburu maar Roglic blijft eerzuchtig. Ook een uitstekende Kuss die zijn beste ITT ooit rijdt. Van de klassementsmannen vallen Vlasov en Yates positief op en valt Bernal wat tegen. Ook een goede Mas en Lopez. Ronduit matig Carthy maar die krijgt genoeg terrein om tijd terug te pakken.

Aerosolo 14 augustus 2021 om 21:11

En toch verliest Bernal een stuk minder dan in de Giro.

horsm 14 augustus 2021 om 21:13

Haha… Kuss pakt tijd op de anderen in een ITT. Nou hopen dat hij zijn klimvermogen niet kwijt is geraakt!

Wheely 14 augustus 2021 om 21:16

Kuss pakt de KOM, lijkt me niet dat hij zijn klimvermogen kwijt is. ;)

Murcia 14 augustus 2021 om 21:19

@Aerosolo
Heb je gelijk in maar die ITT was ook 1,5 km langer en volgens mij biljartvlak. Deze had toch wat klimwerk in het begin die het verlies t.o.v. de winnaar wat kleiner maken dan in Turijn.

vevie 14 augustus 2021 om 21:01

Sterk, weer. De topfavoriet heeft weer huisgehouden. Wordt een mooie strijd. Genoeg sterke mannen aan de start; let’s go!!!

kelderfan 14 augustus 2021 om 21:03

Die Roglic is echt goed, maar ook Kuss laat zich toch even zien.

S'mon 14 augustus 2021 om 21:03

INEOS moet aan de bak zoveel is zeker.
Maar ze hebben het geluk dat ze met Carapaz en Bernal twee mannen voor het absolute hooggebergte (toch wel een ieniemienie minpuntje van Roglic) hebben én die van vroeg durven gaan.

Ik hoop dat dit een positieve invloed heeft op de spanning en we geen Giro/Tour scenario krijgen.

jv88 14 augustus 2021 om 21:28

Hooggebergte een minpuntje? Say what?

adelaarvanantwerpen 14 augustus 2021 om 22:00

Nee geen minpuntje, maar itt het tijdrijden, het sprinten bergop en het muurklimmen heeft Roglic al vaker mindere momenten gehad in het hooggebergte.

nickdt 14 augustus 2021 om 22:26

Alleen heeft TJV Kuss waarmee ze hetzelfde kunnen doen. En als Kruijswijk goed is, kan hij dat ook doen. En heeft Bouwman de vorm van de Giro, kan hij ook mee doen aan het spelletje.

Spartacus 14 augustus 2021 om 23:05

Welk echt hooggebergte hebben we in de Vuelta?

Tony 15 augustus 2021 om 10:45

Ik denk dat Carapaz de laatste week gaat opbreken door zijn imspanningen in de Tour.

D.Koch 14 augustus 2021 om 21:04

Tusveld trouwens ook een nette tijd gereden

D.Koch 14 augustus 2021 om 21:06

Is Philipsen gevallen?

Murcia 14 augustus 2021 om 21:07

Volgens Michel en José wel.

Dion 14 augustus 2021 om 21:33

Volgens Jasper zelf ook.

Petje 14 augustus 2021 om 21:06

Genieten van Jumbo

Tony 14 augustus 2021 om 21:06

Eerste klap uitgedeeld. Fantastisch!!! Dit wordt een hele mooie Vuelta…

Wim Kruithof 14 augustus 2021 om 21:10

dat gevoel heb ik ook, maar laatste jaren is de Vuelta steeds qua spanning zeer veel mooier dan de Tour. Ik houd ervan, klasse eerste zet van Roglic, smaakt naar meer.

Wheely 14 augustus 2021 om 21:14

Ja toch al meer dan 20 sec op de drie Ineos boys. Die mogen nu al om de beurt gaan aanvallen. Leuk!

rennerske 14 augustus 2021 om 21:12

Kan nog een mooie strijd worden om de podiumplaatsen na Roglic: Mas, Bernal, Vlasov, Lopez, Landa

ssj 14 augustus 2021 om 21:12

Truien voor Jumbo. Goede start van de Vuelta voor hen. Mooi voor Kuss dat hij de bollen heeft en misstaat hem zeker niet.

Reiger 14 augustus 2021 om 21:15

Wel speciaal dat de beste 2 klassementsrenners voor een grote ronde uit hetzelfde land komen. Wat een luxe! In welk land is dat vroeger ook voorgekomen? En wie?

Murcia 14 augustus 2021 om 21:22

Zo uit mijn hoofd Italië met Coppi en Bartali.

nickdt 14 augustus 2021 om 21:26

Wiggins en Froome op papier.

Wheely 14 augustus 2021 om 21:27

Moet je voor de grap het AK van de Vuelta in 2004 eens opzoeken.

Panache 14 augustus 2021 om 21:32

23 Spanjaarden bij de beste 25, wat een andere tijd (slechts 17 jaar geleden).

Reiger 14 augustus 2021 om 21:34

@wheely ja akkoord maar ik bedoel meer écht de sterksten over een heel jaar over de 3 grote rondes. Maar zo’n overmacht zou ik zelfs saai vinden wanneer het Nederlanders waren.

Pascal De Kooning 14 augustus 2021 om 21:38

Fignon en Hinault in Frankrijk.

Wheely 14 augustus 2021 om 21:52

In 2008 won Sastre de Tour en Contador de Vuelta.

Turtlehead 14 augustus 2021 om 22:28

Armstrong en Landis ;)

monsieur soixante pourcent 14 augustus 2021 om 23:40

‘Remco en Wout’ , vanwege een VRT-medewerker die anoniem wenst te blijven.

Koers 15 augustus 2021 om 07:53

Van Vleuten en Van der Breggen

horsm 14 augustus 2021 om 21:15

Bernal valt tegen en Bardet en de Mobi’s mee. TJV de grote winnaar. Hopelijk kunnen ze Kuss een tijdje in het klassement houden.

Lalsacien 14 augustus 2021 om 21:37

Bardet staat wel heel dicht bij de top 10 na een tijdrit. Heeft hij stiekem geoefend?

alvaro mejia 14 augustus 2021 om 21:54

Komt door een goede cooperation

ti-raleigh 14 augustus 2021 om 21:18

Beetje plagen mag toch ? Vanmarcke 180e……

Wim Kruithof 14 augustus 2021 om 21:21

;-) #smileyvoordetekensuitgetikt

WernerFranke 14 augustus 2021 om 21:50

maar wel net naast de bollen gegrepen.

Turtlehead 14 augustus 2021 om 22:29

Sep gaat alleen voor de prijzen, anders laat ‘ie lopen. ‘Om straks goed te zijn’.

Baukema Tomoulin 15 augustus 2021 om 09:12

Waarom doet vanmarcke trouwens hier mee? PR is toch tegelijkertijd met de Vuelta?

Pascal De Kooning 14 augustus 2021 om 21:33

Vond Poels en Kruijswijk wel tegenvallend. Bardet verrassend goed!

havana 15 augustus 2021 om 08:40

Beide niet voluit gereden, denk ik. Hebben normaal gezien ook geen AK ambities.

TI Rellie 14 augustus 2021 om 21:38

Mwahhh, misschien steekt Kuss wel in een bloedvorm.

toiletduck 14 augustus 2021 om 21:59

Rood en bollen na rit 1 om dezelfde schouders als vorig jaar? Of was Kuss een ritje later? Mooie prestatie van beide mannen.

Begin van het jaar spraken TJV en Kuss samen uit dat klassement in Vuelta een doel zou worden. Is dat nog steeds zo? Maw: bestaat er een kans dat Kuss níet hoeft te wachten als Roglic de komende dagen iets tegenkomt en Kuss staat nog kort?

Willem Kieft 14 augustus 2021 om 22:17

Kan ik me niet voorstellen gezien de interviews waarin Kuss aangeeft de druk van een drieweeks klassement helemaal niks te vinden.

toiletduck 15 augustus 2021 om 08:09

Dit is één van de interviews, maar er waren er meer: https://www.wielerflits.nl/nieuws/sepp-kuss-ik-voel-me-klaar-voor-die-stap-omhoog/

Hij zegt hey hier zelf niet met zoveel worden, maar ik heb het ook gelezen/gehoord in diverse TJV seizoensvoorbeschouwingen.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat zoiets gedurende het jaar niet kan veranderen, vandaar mijn vraag.

Michelangelo 14 augustus 2021 om 22:59

Pidcock op ruim een halve minuut. Niet in vorm, of doet hij wat verstandig is? Namelijk zorgen dat er op geen enkel moment druk of verwachtingen ontstaan, en ook op geen enkel moment de verleiding om de leiderstrui te pakken. Om gewoon 3 weken lang mee te fietsen, te leren, enkele etappes eruit pikken, allemaal als investering in de rest van zijn carriere…

voor de rest: Jammer voor Aranburu, maar de sterkste was Roglic. Benieuwd of en hoe ze de trui gaan verdedigen de komende dagen. Maar hij lijkt dik in orde te zijn op basis van zijn tijdrit.

toiletduck 15 augustus 2021 om 08:10

Hij zei gisteren in het interview na de aankomst dat het gewoon niet liep terwijl hij alles gaf. Kan natuurlijk zand strooien zijn, maar ik denk dat hij gewoon nog niet top is na zn gealaagde MTB uitstapje.

Pietspeed 15 augustus 2021 om 11:19

Valverde, grote klasse man. Met 41 jr even snel als Bernal.

Headlines

Materiaalzone

Populair