Vuelta 2020: Roglic zegeviert in openingsetappe, Dumoulin verliest tijd
Roglic opent de Vuelta met een zege - foto: Cor Vos
dinsdag 20 oktober 2020 om 17:43

Vuelta 2020: Roglic zegeviert in openingsetappe, Dumoulin verliest tijd

Primoz Roglic heeft de openingsetappe van de Ronde van Spanje op zijn naam geschreven. De renner van Team Jumbo-Visma ontsnapte in de afdaling van de Alto de Arrate en bleef op deze manier zijn medevluchters voor. Richard Carapaz werd tweede. Tom Dumoulin moest op de slotklim de koplopers laten gaan en liep daardoor al op de eerste dag tijdsverlies op.

Vijf vluchters
Na een minuut stilte voor de slachtoffers van COVID-19, werd in Irún het startschot gegeven van de laatste grote ronde van dit seizoen. Vijf man koos in deze regenachtige openingsrit al vroeg voor de aanval. Rémi Cavagna (Deceuninck – Quick Step), Jasha Sütterlin (Team Sunweb), Quentin Jauregui (AG2R La Mondiale), Tim Wellens (Lotto Soudal) en Jetse Bol (Burgos-BH) kregen een vrijgeleide van het peloton en reden een maximale voorsprong van 3,5 minuut bij elkaar. Aritz Bagües (Caja Rural – Seguros RGA) had de slag gemist en probeerde alsnog de oversteek te maken. De Spanjaard probeerde bij de koplopers te geraken, maar slaagde daar niet in.

Jumbo-Visma en Movistar bepaalden het tempo aan kop van het peloton en lieten de vijf vooraan niet te ver wegrijden. Op 95 kilometer van het einde kwam Daniel Felipe Martínez hard ten val, maar de Colombiaan kon zijn weg vervolgen en werd door zijn ploeggenoten teruggebracht in het peloton. Mathias Frank en Ilan Van Wilder hadden minder geluk. Frank moest na een val vroegtijdig de Vuelta verlaten, terwijl debutant Van Wilder vanwege fysieke problemen in de remmen kneep. Omdat ook Alexandre Geniez later in de rit opgaf, heeft AG2 La Mondiale nog maar zes renners over.

Froome mag ambities opbergen
Op de Alto de Udana pakte Jauregui de volle buit voor de bergtrui, voor Bol en Sütterlin. Ook op de tweede klim van de dag was de Fransman wederom als eerste boven. Aan de eensgezindheid in de kopgroep kwam een einde toen Cavagna het niet snel genoeg vond gaan. De Fransman werd echter al snel tot de orde geroepen door zijn medevluchters, die op de hielen werden gezeten door het peloton. De vroege vluchters werden vervolgens één voor één ingerekend en op 25 kilometer voor het einde was de vroege vlucht ten einde.

Tijdens de beklimming van de Alto de Elgata was er wederom pech voor EF Pro Cycling toen Michael Woods ten val kwam. Op de voorlaatste klim van de dag moesten Chris Froome en Thibaut Pinot al vroeg het peloton laten gaan. Froome wist terug te keren, maar moest weer lossen toen zijn ploeggenoten het tempo verhoogden.

Jumbo-Visma domineert, slimme Roglic wint
Op de Alto de Arrate bleven de INEOS Grenadiers het tempo aangeven. Achterin het peloton ontstond een klein slagveld waarbij onder andere Vlasov, Martinez en Poels afhaakten. Sepp Kuss gooide op 4,5 kilometer voor het einde de knuppel in het hoenderhok. Voor Tom Dumoulin en Alejandro Valverde ging het daarna te snel.

Vooraan bleven negen renners over. Jumbo-Visma was met drie man (Kuss, Roglic en Bennett) goed vertegenwoordigd. Een sterke Kuss bleef het tempo aangeven, wat ten koste ging van ploeggenoot Bennett. In de afdaling probeerde Carthy te ontsnappen, maar zijn poging was onsuccesvol. Vervolgens plaatste Roglic op een kilometer van het einde een versnelling. De Sloveen pakte voldoende voorsprong om weg te blijven, waardoor hij de openingsrit op zijn naam kon schrijven. Carapaz kwam te laat en werd tweede.

Roglic deelt met zijn overwinning een gevoelige tik uit aan zijn concurrenten. Ploeggenoot Tom Dumoulin kijkt al tegen een minuut achterstand aan. Martinez en Vlasov staan al op meer dan vier minuten en lijken hun klassementsambities op te kunnen bergen. Ook Chris Froome en Thibaut Pinot kijken na één dag al tegen een forse achterstand aan.


In de RIDE Magazine Zomergids 2025 (€12,50) lees je een interview met Tom Dumoulin over zijn band met het gravelen. Nu hij gestopt is als prof, doet hij veel andere dingen. In 2025 gaat hij voor het eerst Unbound Gravel rijden en wij gingen op pad met Dumoulin en Adne Koster om te praten over hun liefde voor de fiets, de koers, en hun voorbereiding op Unbound. Pre-order jouw exemplaar van het zomernummer 2025 van RIDE Magazine hier!!
RIDE Magazine
191 Reacties
20-10-2020 18:08
Hij is toch echt wel een ijskonijn, op het juiste moment achter de motor aan en profiteren van het bochtige slotstuk. Pure klasse!! Kuss gaat de Wout rol krijgen van Sporza deze Vuelta. We gaan nog vaak moeten horen dat hij deze ronde etappes en misschien wel de eindzege had kunnen pakken maar.... Carapaz uitstekend, Tom verliest tijd zoals verwacht op dit soort pukkels maar ook als ploeg heeft TJV overtuigd. Bennett weer in orde. Bol maakt zijn uitverkiezing waar en levert veel reclame op voor Burgos BH.
    20-10-2020 18:15
    Dit soort pukkels? Dit was gewoon een redelijk geleidelijke klim van 6 kilometer aan 7 procent. Dit is minder een pukkel dan die Vuelta beklimming waar hij ooit het rood greep. En het is nou ook niet zo dat er in dat groepje bij Roglic alleen maar wereldtoppers zaten. Gewoon vrij teleurstellend als je daar een minuut op eindigt in een klim van tweede categorie.
    20-10-2020 18:24
    [quote]Dit was gewoon een redelijk geleidelijke klim van 6 kilometer aan 7 procent[/quote]
    Nou, nee. Net als die voorlaatste klim geen pukkeltje van 3km aan 5% was. Op de profielen ziet het er misschien geleidelijk uit, maar dat komt omdat de Spaanse profielfabrieken alleen rechte lijnen kunnen trekken van de voet naar de top.
    20-10-2020 18:29
    @xistnc. Als dat het geval is lijkt hij nog meer op Cumbre del Sol, waar Dumoulin in 2015 iedereen de moeder reed. Het is gewoon een fabeltje dat Dumoulin niet van onregelmatige pukkels houdt, dat doet hij juist wel, hij was gewoon niet goed vandaag.
    20-10-2020 18:35
    Als jij dat vind moet jij dat weten. Maar ga geen onzin roeptoeteren over de aard van de klim. Bij 6km aan 7% was het me van 3 of 4 pogingen namelijk heus wel één keer gelukt om fietsend boven te komen, desnoods op een gammele huur-MTB.
    20-10-2020 18:51
    Maar of Xistnc hier met z'n gammele MTB op zou zijn geraakt was toch ook niet de kern van de discussie?
    20-10-2020 19:43
    De kern was of dit klimmetje Dumoulin nou lag of niet. Kennelijk niet.
20-10-2020 18:10
Dumoulin eindigt op een minuut van toppers als Grosschartner en McCarthy, we mogen inmiddels toch wel stellen dat de stap naar Jumbo 'm nog niet helemaal is zoals we voor ons hadden gezien?
    20-10-2020 18:18
    Het goede nieuws is dat hij nu betere helpers heeft, maar die moeten dan wel in gaan houden natuurlijk.
    20-10-2020 18:23
    Ligt aan je verwachtingspatroon. Rijd overal meer dan prima maar komt nog net een stapje te kort. Niet onlogisch als je er ruim een jaar uitgeweest bent maar blijkbaar moet dat nog 230x herhaald worden.
    20-10-2020 18:23
    Hahaha ja, zo kan je het ook zien. Lekker met drie wereldtoppers gaan knechten voor Dumoulin die z'n 6e plek in een mager bezette Vuelta daarmee garandeert.

    @NDI22. Uhm, ik weet niet hoor, maar Dumoulin kon in januari al z'n eerste wedstrijd rijden, heeft sinds 1 augustus al weer 45 koersen achter de rug. Ik vind het schattig hoe dat riedeltje hier hopeloos herhaalt wordt, maar het is natuurlijk complete bull. Als je als driemaal podium GT, eenmaal winnaar Giro, WK tijdrijden hier op een minuutje wordt gezet op een klim van zes kilometer, als we dan niet meer mogen stellen dat het lichtelijk teleurstellend is, wanneer dan wel?
    20-10-2020 18:29
    @geit
    Nee, in het voorjaar kon hij niet rijden, want toen had hij dus die infectie. Het betekent echt wel iets, die 420 dagen zonder koers. Hij rijdt duidelijk al 3 maanden achter de feiten aan. Hij is niet heel slecht, maar ook niet heel goed. Pas volgend jaar kun je beoordelen of dit echt z'n niveau is, of dat er nog meer in zit.
    20-10-2020 18:31
    @tendam. Tsja, het zal wel. Valverde heeft er ooit om bedenkelijke redenen 2 jaar uit gelegen, Contador ook, die stonden er toch vrij snel weer. Als ik een Dumoulin in de Tour de l'ain zag bij de allerbeste, op de Grand-Colombier bij de allerbeste, mag je inmiddels bijna twee maanden daarna wel weer iets meer verwachten toch?
    20-10-2020 18:34
    @geit
    Als je exclusief gefocust bent op Dumoulin valt het natuurlijk al snel tegen. Wat dacht je van Pinot? Niet eens in beeld geweest vandaag. Het is niet zo dat als Dumoulin in een rit in l'Ain goed was, hij nu (2 maanden later) automatisch beter is.
    20-10-2020 18:49
    Heb ik ergens gezegd dat Pinot top reed dan? Pinot is zeer teleurstellend, al sinds de Tour, al is een rugblessure echt een bitch weet ik uit ervaring. Alleen op de een of andere manier is hier aankaarten dat Dumoulin nog niet op niveau zit reden voor fanboys om dan te refereren naar allerlei verzachtende omstandigheden. Als ik zie welk niveau Dumo haalde in de l'Ain en Dauphine en (in mindere mate) de Tour, dan is een minuut verliezen in zo'n matig deelnemersveld toch gewoon bagger?
    20-10-2020 18:55
    Weinig die zeggen dat het geweldig is. Er zijn alleen aanwijsbare omstandigheden waarom dat zo is. Dat lijk je niet te begrijpen. Met Pinot snap je het wel, maar met Dumoulin wil het er niet in. Apart.
    20-10-2020 19:58
    @Geit in mijn Kelderman

    Hoezo een mager bezette Vuelta 2015? Wat is er zwak aan de top 9?

    1.Fabio Aru: 85u36'13"
    2. Joaquim Rodríguez: + 57"
    3. Rafał Majka: + 1'09"
    4. Nairo Quintana: + 1'42"
    5. Esteban Chaves: + 3'10"
    6.Tom Dumoulin: +3'46"
    7. Alejandro Valverde: + 6'47"
    8. Mikel Nieve: + 7'06"
    9. Daniel Moreno: + 7'12"
    10. Louis Meintjes: + 10'26
    20-10-2020 20:01
    @UrbanSteel. Ik heb het over deze Vuelta. Of wil je zeggen dat McCarthy, Bagioli en Grosschartner in de top-10 doorgewinterde podiumkandidaten zijn?

    @NDI. Ik zeg toch ook nergens dat er geen aanwijsbare redenen voor zijn? De constatering dat Dumoulin bij lange na z'n Sunweb niveau nog niet aantikt mag ook al niet meer.
    20-10-2020 20:08
    @Geit in mijn Kelderman

    Ah, mijn fout dan.
    20-10-2020 20:10
    Het mag best, je berichten staan er nog.

    Het viel mij ook niet mee, wie weet is deze vuelta wel te optimistisch na zo’n lange periode zonder koers... ook kan het zijn dat dit zeer vreemde begin van een ronde hem niet ligt met meteen een raar semi klassiek punchparcours voor de neus op dag 1.
    20-10-2020 20:36
    @Geit: die jongens heten Großschartner en Carthy
    20-10-2020 22:04
    De ringel s als dubbel s uitschrijven is naar mijn weten geaccepteerd. En bij McCarthy dacht ik dat hij Schots was, hij is gewoon Engels, excuseer.
20-10-2020 18:11
Heel TJV voor Froome.
    20-10-2020 18:30
    Dat je zoiets überhaupt zit op te zoeken...
20-10-2020 18:14
Morgen Robert in de vlucht. Hoef je niet te controleren. Hoop dat ze hun overtal maximaal benutten en aanvallen in plaats van controleren.
20-10-2020 18:15
Froome meenemen naar deze Vuelta was in feite het eerbetoon. Hij eindigt op elf minuten hier. Ze hadden hem makkelijk thuis kunnen laten. Dat ze hem als kopman hebben aangetrokken bij de ploeg in Israël lijkt me puur om de naam Froome. Geweldige resultaten verwacht ik niet meer.
    20-10-2020 18:20
    Ik kan niet anders dan het hier mee eens zijn, het gaat in deze vorm voor hem zelfs moeilijk worden om een goede knecht te zijn voor Carapaz. Bij Thomas zag je een stijgende lijn tot aan zijn val maar bij Chris lijkt de val van vorig jaar en de gevolgen toch echt zijn niveau te hebben aangetast. Ik hoop stiekem op een mooie stunt in een etappe deze ronde al is het tegen beter weten in.
    20-10-2020 19:07
    Raadselachtig dat Ineos Froome heeft opgesteld. Wat is eerbetoon waard nu hij niets kan betekenen voor Carapaz? En wat voor eer is er voor Froome te behalen dan?
    20-10-2020 20:44
    Gaat niet uitrijden lijkt me, dagelijks die walk of shame met de camera in de buurt.
    20-10-2020 21:38
    Geld voor froome niet hetzelfde als voor dumoulin? Kilometers maken en hardheid opdoen voor komend jaar? Denk dat froome zich weinig aantrekt van de pers.
20-10-2020 18:16
Mooie etappe,maar Madrid is nog ver
20-10-2020 18:17
Roglic heeft nu nog 4 'schaduwkopmannen': Kuss, Bennet, Dumoulin & notabene Gesink ook nog!

Ik stel voor dat ze komende twee bergetappes hun overmacht gaan laten zien en gewoon met 5 man in de top 15 gaan staan.

En dan zondag een of twee van die 'schaduwkopmannen' in de aanval sturen, kijken wat de rest dan doet...
    20-10-2020 19:06
    Ze zullen het nodig hebben met een kopman die altijd wel ergens op een dag 2 minuten verliest op een concurrent.
20-10-2020 18:21
Het meest opvallende aan de uitslag is nog wel dat Mareczko 145e wordt uit de 173. Zou hij op hoogtestage zijn geweest?
20-10-2020 18:22
Gesink sterker dan verwacht, die is echt een diesel en rondt steeds sterker in loop seizoen.
Dumoulin minder dan gehoopt, in goede vorm moet hij dit kunnen.

Zou misschien wel leuk zijn als tjv niet alles op schouders neemt en probeert met Bennet, gesink en/of dumoulin in de vlucht te komen. Maar dan wel zonder directe concurrentie natuurlijk. ..
Of dat gebeurt is natuurlijk de vraag, andere teams ook niet gek.
    20-10-2020 18:34
    Ik laat even in het midden of Gesink sterker dan verwacht reed, maar dommer dan verwacht reed hij zeker. Wat heeft het voor zin om op kop te gaan rijden van het Ineos treintje?
    20-10-2020 18:41
    Goed zeg! Je hebt een milliseconden gevonden om uit te vergroten, zodat zijn prestatie van vandaag in het midden gelaten kan worden.
20-10-2020 18:23
Normaliter speelt de ploeg van de leider op safe door de hele ploeg bij de leider te laten blijven. Maar nu zijn er zoveel renners van TJV in de top te vinden dat ik hoop dat ze er EEN daarvan mee laten gaan in een sterke ontsnapping.

Dan laten ze zien dat ze hebben geleerd van de Tour. :-)
    20-10-2020 18:32
    Van die Tour valt niets te leren, behalve dat je nooit zeker bent... maar dat wisten ze al.
    20-10-2020 18:38
    Precies! De scorebordjournalistiek viert hoogtij wat dat betreft. Deze Vuelta biedt wel genoeg mogelijkheden om het anders aan te pakken, maar dat komt doordat het deelnemersveld heel veel minder is, Kuss meteen op zijn terrein aan de slag kon, Bennett geen gekneusde ribben heeft opgelopen en Dumoulin met 50 seconden achterstand op heel veel van deze toptien mannen nog verre van kansloos is. Niet omdat het controleren voor de sterkste man in koers, bij afwezigheid van al die factoren, geen goede tactiek zou zijn.
20-10-2020 18:37
Anton Geesink sterk zeg, net dan Kuss. Samuel Dumoulin viel mij tegen, net dan Twan Poels en Jerome Pinot. Charles Froome beetje zodan je verwacht; gevalletje kutkeeper.
20-10-2020 18:40
5 man in de top 16 voor TJV. Als ik hun ploegleider was, zou ik niet gaan controleren, maar aanvallen en andere teams onder druk zetten.
20-10-2020 18:45
Niet zo'n grote fan meer na de tour en vooral het WK maar dit doet Rogla toch telkens knap
    20-10-2020 19:15
    nog tranen om Wout??
    20-10-2020 19:59
    Née omdat Jumbo niet wereldkampioen is
20-10-2020 18:45
Kuss rijdt zijn hele ploeg inclusief zichzelf in het rood (behalve Roglic). Wat heeft dit voor zin als je met veel kort wilt staan? Er zijn een paar concurrenten afgereden maar ook troefkaarten verspeeld in de eerste etappe.
    20-10-2020 19:36
    Misschien van de Tour geleerd dat het ook weleens lekker is om tijd te pakken?
20-10-2020 18:47
Voor iedereen die Dumoulin afschrijft: de eerste bergrit in de Vuelta zegt vaak bar weinig over de uiteindelijke verhoudingen. Dumoulin kon zo maar weer eens mee gaan doen.

Hoop wel op een andere tactiek van Jumbo dan in Tour. Lekker met die mannen aanvallen.
    20-10-2020 18:57
    Ik weer niet of de tactiek gaat veranderen, Met de kracht van deze ploeg is de verleiding van het treintje wel erg groot en het deelnemersveld is minder dan de Tour. Bij Primoz zal vooral overheersen dat hij op dag 1 al een tikkie uitdeelt om de andere ploegen te imponeren. Zoals altijd is het natuurlijk speculeren want een val zoals bij Martinez en Woods en de rollen kunnen zo weer keren. Maar ik vermoed dat TJV wel eens wat vaker gaat spelen met Kuss in de finale. Vandaag werd hij teruggehaald door Carapaz die vervolgens Primoz voorbij ziet vliegen. De volgende keer kan hij best wel eens denken dat de anderen het maar op moeten lossen.
    20-10-2020 19:10
    Dumoulin zal vanaf morgen weer luxeknecht worden voor Roglic. Terwijl dat weinig oplevert ...
20-10-2020 18:54
Ik denk dat Kuss precies gedaan heeft wat Roglic van hem verwacht.
20-10-2020 18:55
Dominantie

Eerste 17 (binnen de minuut):
5x TJV
2x MOV
2x MTS
2x UAE
1x AST
1x IGS
1x ISN
1x BOH
1x DQS
1x EF1
20-10-2020 18:56
De eerste klap is een daalder waard. Hoop op een mooie Vuelta en dat het niet al te slecht weer (veel regen/kou) wordt. Het is inderdaad nog iets te vroeg Dumoulin af te schrijven, al is het wel een teken aan de wand dat hij niet mee kon.
Lijkt er toch niet op dat hij goed / beter uit de Tour is gekomen.

Als Roglic niets tegenkomt met nog 17 etappes te gaan, gaat hij deze Vuelta eenvoudig winnen. Het kaf is al redelijk van het koren gescheiden. Voor het klassement zie ik momenteel alleen Carapaz en Mas als uitdagers. Chaves en Martin komen altijd wel iets tegen en zijn veel te wisselvallig.
De rest staat al op redelijke achterstand en zijn bergop normaal gesproken niet in staat om Roglic echt pijn te doen.
Dus TJV deze week de koers controleren en zien hoe het er zondag na de Tourmalet het er voor staat.
20-10-2020 18:56
Geit in mijn Kelderman, jouw loeren naar Dumoulin wordt zo zachtjes aan een preoccupatie. Wellicht proberen ervan los te komen?

Als hij niet waardig is als kopman, dan zal hij zich roeren als knecht, zoals in de Tour. Ook daar kan ik van genieten. Zoals Van Dik Hout ooit zei, “laat het vallen, laat het los.”
    20-10-2020 19:58
    Ik zeg dat de stap naar Jumbo nog niet geworden is wat men er ervan hoopte. Als dat al obsessief is ben jij vervolgens weer obsessief met mij bezig om tientallen posts later nog naar mij te refereren. Tot nu toe heeft de breuk Sunweb - Dumoulin de eerstgenoemde partij geen windeieren gelegd, en de laatstgenoemde partij is nog niet in de buurt gekomen van het niveau dat hij bij Sunweb haalde. Daar zullen vast fysiologisch of mentale redenen voor zijn, maar alleen al dat constateren mag hier van sommigen kennelijk niet.
    20-10-2020 20:21
    Geit, dat ben ik geheel met je eens hoor. Zat me vanmiddag te bedenken dat Kelderman bij Subweb wellicht gaat doen deze week waar hij bij Rabo / Belkin nooit toe in staat was... en Dumoulin won de grote ronde eveneens in het Subweb tricot.

    Zal deels ook toeval zijn, vermoed ik. Maar viel mij vooral op dat je zo op Dumoulin gericht was, althans, voldoende om door mij te worden opgemerkt.

    Betekent geenszins dat ik het niet met je eens ben, overigens.
20-10-2020 18:59
Is Mareczko al binnen?
20-10-2020 19:02
Tom voelde zich niet goed. Vermoeid.

Roglich sterk. Kuss prima. Gesink weer op niveau. Carapaz en Mas ook goed.

Pinot, Froome, EF mannen en Dumoulin al een tik(je).
    20-10-2020 21:43
    Froome en pinot tikje? Dat lijkt me een understatement, mokerslag zover ze zelf ambities hadden voor het klassement. Al betwijfel ik dat bij beide, pinot ging knechten en nog last van zijn rug.
20-10-2020 19:05
Top gereden van Jumbo. Trui gepakt. Maar nu hopelijk geleerd van de Tour. Niet als een malle op kop rijden maar aanvallen. Ben er zeker van dat Roglic nog steeds tweede zou zou zijn maar wat had het mooi gewwest bv. Gesink, Dumoulin en Wout in de Tour vooruit te zien rijden. En nu kan dat ook weer.....Gesink, Dumoulin en bv. Martens.
20-10-2020 19:09
Nou ik hoorde Wuyts einde uitzending louter positief zijn over het geweldige seizoen van Roglic!
20-10-2020 19:18
Ik snap het allemaal wel maar als fan kan ik niet blij zijn als Tom er door zijn teamgenoten wordt afgereden.
    20-10-2020 21:45
    Ik snap je punt maar het gaat om belang van de ploeg en niet van Tom. Hij moet gewoon verbeteren.
20-10-2020 19:22
Mooi om te zien dat Jumbo gewoon met plezier en aanvallen koers ipv treintje naar boven. Wel schrijnend dat Gesink voor Tom eindigt want die lag een stuk achter. Aangezien er niemand was in dat groepje waar Roglic iets van te vrezen had, had ie gewoon door kunnen rijden maar was helaas weer niet goed genoeg. Sta je gewoon direct 4e in de pikorde opeens als 'kopman'.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine