Vuelta 2020: Renners komen met statement na protest op zaterdag

zondag 1 november 2020 om 11:22
Vuelta 2020: Renners komen met statement na protest op zaterdag

foto: Cor Vos

Het was een opvallend beeld voor de start van de zaterdagetappe naar de Alto de la Farrapona. Toen het fluitsignaal voor vertrek werd gegeven, besloot het peloton niet te rijden. Al snel werd duidelijk dat de interpretatie van de 3-secondenregel na de vrijdagrit de aanleiding voor het rennersprotest was.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

In de tiende etappe naar Suances scheurde het peloton en werden enkel de eerste acht renners in de uitslag, onder wie etappewinnaar Primož Roglič, in dezelfde tijd geplaatst. De renners daarachter werden op drie seconden gezet. Richard Carapaz was een van die renners en moest zijn rode trui afstaan.

Voor de start van de etappe kregen de renners te horen dat de 3-secondenregel van toepassing was in Suances, maar de UCI besloot na afloop van de rit de regels te veranderen en de etappe te kwalificeren als een ‘finish op een heuvel.’ Het gevolg: de 3-secondenregel was niet meer van toepassing en de kleine verschillen aan de streep werden meegenomen in het klassement.

Deze late wijziging is bij de renners in het verkeerde keelgat geschoten, wat ze ook lieten merken voor de start van de elfde etappe. De renners komen nu gezamenlijk met een statement naar buiten, in de hoop enkele dingen op te klaren.

Een statement van de renners die meedoen aan de Vuelta a España,

Twee dagen geleden besloot de UCI de regels aan te passen met betrekking tot tijdsverschillen zonder de teams en renners te informeren. Aan het begin van de tiende etappe kregen de ploegen en coureurs te horen dat de 3-secondenregel van toepassing was. Dit betekent dat tijdverschillen van minder dan drie seconden in het peloton aan de finish niet worden doorgevoerd in het klassement. Na de aankomst kregen we echter te horen dat de UCI een belangrijke verandering had doorgevoerd en de etappe kwalificeerde als een finish heuvelop. Het gevolg is dat de tijdverschillen wel worden meegenomen en we een nieuwe leider hadden in de Vuelta. 

De renners en teams zijn maanden bezig met het uitvoerig verkennen en bestuderen van de etappes. We besteden elke dag veel tijd aan ploegenstrategie, met als doel om de kopman en kanshebbers voor de ritzege zo goed mogelijk te positioneren. We hebben geen probleem met de regel zelf, maar wel met het feit dat de belangrijkste stakeholders, de renners en de ploegen, niet zijn geïnformeerd over deze belangrijke wijziging door de UCI. We hebben begrepen dat de UCI vrij is om een dergelijke wijziging door te voeren, maar deze situatie had makkelijk voorkomen kunnen worden met een beetje onderzoek en communicatie.

Het hele peloton steunde het protest van afgelopen zaterdag, ook de ploeg die uiteindelijk de leiderstrui wist te veroveren. We zijn hier om op hoogste niveau te koersen en te vechten voor de overwinning, maar de regels moeten op een juiste manier geïmplementeerd worden zodat de wedstrijd op een eerlijke manier wordt beslist.

De renners willen wel benadrukken dat het protest totaal niet is gericht tegen de organisatie van de Vuelta a España. De verantwoordelijkheid ligt niet bij de Vuelta-organisatie. We zijn dankbaar voor alle maatregelen die getroffen zijn voor onze veiligheid. In het peloton zijn we het erover eens dat de Vuelta een van de veiligste wedstrijden is gedurende deze coronapandemie. Het is een van de best georganiseerde koersen.

We voelen dat het belangrijk is om te benadrukken dat dit een statement is van de renners. We kunnen ons allemaal vinden in dit statement en het protest. 

De renners in de Vuelta 

Dit artikel delen:

23 Reacties

Poeksel 1 november 2020 om 11:37

Mooi dat het van een TJV-renner komt, ondanks dat TJV baat had bij de verandering. Zo kan het dus ook!

0
xistnc 1 november 2020 om 11:49

Het punt dat de renners eigenlijk maken, is veel groter dan wat eergisteren gebeurde. Het komt er vooral op neer dat ze de UCI verwijten dat ze altijd maar achter de feiten aanlopen en altijd beslissingen nemen zonder ruggespraak. Daar is dit slechts een symptomatisch voorbeeld van.

In dat licht bezien is het niet vreemd dat het statement juist vanuit TJV komt.

0
Tuubke 1 november 2020 om 11:57

Waar lezen jullie dat het van een TJV-renner komt? Ik lees alleen dat TJV ermee instemt, niet dat ze het initiatief hebben genomen of het protest hebben ingediend. Of staat dat in een ander artikel?

0
xistnc 1 november 2020 om 12:11

@tuubke
Eerst stond hier een tweet van Paul Martens. Dit bericht verandert elke vijf minuten van inhoud en/of opmaak, dus kennelijk is de redactie nog niet uitgeknutseld.

0
Mechanieker 1 november 2020 om 15:06

Xistnc +1

0
Newschooler 1 november 2020 om 11:49

Prima dat de renners en ploegen vaker tegen de UCI opstaan want heb zelden zo een bende incompetente, inconsequente politieke eigenbelang dienende bobo’s bij elkaar gezien. Die helpen de sport iig niet vooruit.

0
A.M.M. Jonkers 1 november 2020 om 11:55

De UCI is (het lijkt haast onmogelijk) nog corrupter dan de KNVB, UEFA & FIFA bij elkaar.

0
xistnc 1 november 2020 om 11:58

Kun je dat toelichten en onderbouwen?

0
Vrouwvandepool 1 november 2020 om 12:14

Ja het schijnt dat de KNVB, UEFA & FIFA ieder 40 op de corrupt-o-meter scoren, waar de UCI alleen al 173 op de corrupt-o-meter scoort. Het verschil is echt immens!

0
Panache 1 november 2020 om 12:14

Het maakt niet uit of je de 3 seconden regel wel of niet hanteert. Het gaat er om dat de keuze bij de start bekend is en niet meer veranderd wordt. Dat de UCI ingrijpt is al raar, dat het achteraf gebeurt al helemaal.
Hoe je dit als gedupeerde renners aanpakt is weer iets anders. Ik denk dat een officieel protest, desnoods via CAS, meer indruk maakt dan een paar minuten later vertrekken.

0
Poeksel 1 november 2020 om 12:25

Het gaat vooral hierom: “We hebben geen probleem met de regel zelf, maar wel met het feit dat de belangrijkste stakeholders, de renners en de ploegen, niet zijn geïnformeerd over deze belangrijke wijziging door de UCI. “

0
SnellePelle 1 november 2020 om 12:32

Het is belachelijk dat het protest van de renners zelf komt. Het zouden de werkgevers in de vorm van de ploegen moeten zijn die opkomen voor eerlijke en voorspelbare jurering.

0
Mechanieker 1 november 2020 om 15:09

Ik zie het probleem niet

0
Polleke 1 november 2020 om 12:36

Koers van start tot finish…nooit meer discussie, helder voor iedereen, opgelost…

0
Groningen 1 november 2020 om 13:52

Was het maar zo simpel

0
Jan Blokland 1 november 2020 om 12:47

De UCI is nog nooit te vertrouwen geweest. Nu blijkt dat ook maar weer. Handelen voor er maar enig overleg is geweest met belanghebbende.

0
Murcia 1 november 2020 om 13:15

Iedereen zeurt over de UCI, maar vergeet voor het gemak dat de wedstrijdorganisatie in al haar wijsheid de etappe had aangeduid als een sprintetappe, waar dan de regel geldt waar de renners naar verwijzen. De jury had echter volkomen gelijk om dit aan te passen toen dit feitelijk onjuist bleek.

0
Groningen 1 november 2020 om 13:54

Op zich heb je gelijk, maar ik denk ook dat dat voor de renners het probleem niet is. Het probleem is de communicatie, en wellicht het tijdstip waarop een dergelijke beslissing wordt genomen.

0
evos01 1 november 2020 om 13:20

+1

0
Valvuillerdemoz 1 november 2020 om 13:40

Misschien is het dan handig dat de UCI het parcours ook van te voren verkent. Zij gaan toch ook over de veiligheid van een parcours?
Hoe kunnen ze zoiets, als de aard van een etappe, pas na de etappe ontdekken? Hier op het Wielerflitsforum weet iedereen van te voren al elke kilometer die ie eruit ziet.
Was het in Polen met die dranghekken bij de finish bergaf niet ook het geval dat de UCI helemaal geen controle van het parcours had gedaan? Corrupt vind ik ver gaan maar behoorlijk incompetent komt het wel over.

0
Mechanieker 1 november 2020 om 15:21

+1

0
Wheely 1 november 2020 om 13:57

Ik wist sowieso al niet dat de UCI hierover ging en niet de ASO, die laatste organiseert het wedstrijdje immers. Je zou toch denken dat de organisatie een bepaalde visie heeft over de etappes die ze uittekent, kan me dan ook voorstellen dat die ook niet zo blij zijn dat de UCI hier “ingrijpt”.

0
Mechanieker 1 november 2020 om 15:24

Geen reden om de spelregels gaandeweg aan te passen.
Dan moeten ze bij zichzelf te rade gaan of ze dit niet hadden moeten weten……
Als ze niet instaat zijn om voorgaand te organiseren geeft dit blijk van incompetentie

0

Populair

Materiaalzone