Vuelta 2020: Roglic overleeft aanval van Carapaz, Gaudu wint op Alto de la Covatilla

zaterdag 7 november 2020 om 17:06
Vuelta 2020: Roglic overleeft aanval van Carapaz, Gaudu wint op Alto de la Covatilla

David Gaudu heeft de voorlaatste etappe in de Ronde van Spanje gewonnen. Op de Alto de la Covatilla was de Fransman voor de tweede keer in deze ronde de beste renner van de dag. Gino Mäder werd tweede, Ion Izagirre derde.  Richard Carapaz nam de leiderstrui van Primož Roglič onder vuur, maar de Sloveen hield nipt stand.

Primož Roglič won al vier ritten in deze Ronde van Spanje, maar bij het ingaan van de laatste bergetappe moest de leidende Sloveen concluderen dat hij nog altijd niet af was van zijn twee laatst overgebleven concurrenten Richard Carapaz en Hugh Carthy.

De Ecuadoraan en de Brit zouden de strijdbijl niet zomaar begraven op de Alto de La Covatilla, maar voordat het zover was reed er eerst een grote kopgroep weg. Nog voor de eerste beklimming van de dag hadden de 32 renners al een voorsprong van twee minuten opgebouwd.

Kopgroep met veel Nederlanders en Belgen
Met Julius van den Berg, Alex Molenaar en Lennard Hofstede zaten er drie Nederlanders mee. Stan Dewulf en Tosh Van der Sande hielden de Belgische eer hoog. Andere opvallende namen: Guillaume Martin, Rui Costa, David de la Cruz, Remi Cavagna, Omar Fraile en Ion Izagirre.

Samenstelling kopgroep: flag-nl Lennard Hofstede (Jumbo-Visma), flag-fr Remi Cavagna (Deceuninck-Quick-Step), flag-pt Rui Costa, flag-es David De la Cruz, flag-co Sergio Henao en flag-pt Ivo Oliveira (UAE Team Emirates), flag-es Juan Pedro Lopez (Trek-Segafredo), flag-gb Mark Donovan, flag-au Michael Storer en flag-de Jasha Sütterlin (Sunweb), flag-es Omar Fraile en flag-es Ion Izagirre (Astana), flag-de Pascal Ackermann en flag-de Michael Schwarzmann (BORA-hansgrohe), flag-au Nick Schultz en flag-au Dion Smith (Mitchelton-Scott), flag-fr Bruno Armirail en flag-fr David Gaudu (Groupama-FDJ), flag-nl Julius van den Berg (EF Pro Cycling), flag-be Stan Dewulf en flag-be Tosh Van der Sande (Lotto Soudal), flag-es Jésus Herrada, flag-fr Guillaume Martin en flag-fr Victor Lafay (Cofidis), flag-za Stefan De Bod en flag-ch Gino Mäder (NTT), flag-es Jorge Arcas, flag-es Imanol Erviti en flag-pt Nelson Oliveira (Movistar), flag-es Aritz Bagües en flag-es Jonathan Lastra (Caja Rural), flag-nl Alex Molenaar (Burgos-BH).

Na de Alto Portillo de las Batuecas reden Schwarzmann, Sütterlin, De la Cruz Nelson en Ivo Oliveira weg uit de kopgroep, maar hun vlucht was geen lang leven beschoren. Gezamenlijk reed de kopgroep over de drie daaropvolgende beklimmingen van derde categorie, terwijl het peloton op een achterstand van vier minuten bleef steken.

De kopgroep met Molenaar op kop – foto: Cor Vos

Movistar en Jumbo-Visma controleren peloton, Carapaz even op achterstand
Opvallend genoeg hield Jumbo-Visma de achterstand op de kopgroep beperkt. Robert Gesink leidde zoals wel vaker deze Vuelta de dans in het peloton. Ook Movistar mengde zich in de strijd. Met nog zestig kilometer te gaan brak het peloton heel even, maar de verraste Carapaz wist snel weer de aansluiting te maken.

Soler valt aan op Alto de la Garganta
Op de Alto de la Garganta, de voorlaatste beklimming van de dag, begon de finale. De achterstand op de gedecimeerde kopgroep werd eerst door Movistar teruggebracht tot anderhalve minuut, waarna Marc Soler zijn aanval plaatste. Imanol Erviti liet zich uit de kopgroep zakken om de Spanjaard te helpen, waarna zij in de afdaling de aansluiting konden maken.

Mäder, Donovan en Izagirre rijden weg
De voorsprong van de kopgroep groeide daarna weer rap. Aan de voet van de Alto de La Covatilla was deze zelfs meer dan drie minuten. Gino Mäder, Mark Donovan en Izagirre hadden even daarvoor een bonus van 35 seconden op de rest van de kopgroep bij elkaar gereden.

Onderweg naar het skioord breidden zij hun voorsprong steeds verder uit. Toen zij eenmaal op de steilste stroken van de beklimming waren aangekomen, ging Donovan overboord. Ook Mäder kreeg het lastig, maar het duurde lang voor de Zwitser definitief moest kraken.

Gaudu haalt koplopers bij en wint tweede rit
Gaudu kwam ondertussen vanuit de achtergrond opgestoomd. Met nog vier kilometer te gaan kwam hij aansluiten bij de Spanjaard, waarna Izagirre direct werd achtergelaten. Gaudu moest in het restant van de etappe alleen nog de taaie Mäder op veilige achterstand houden. Dat lukte, waarna Gaudu een week na zijn eerste zege in deze ronde ook zijn tweede overwinning mocht vieren.

Gaudu na zijn zege – foto: Cor Vos

Carthy valt aan
In de strijd om de eindzege hielden de favorieten lang hun kaarten tegen de borst. Een sterke Ide Schelling hield het groepje der favorieten geruime tijd met zijn tempo in een wurggreep, maar op vier kilometer van de meet kwam er dan toch een aanval. Met een splijtende demarrage probeerde Carthy in extremis nog deze Vuelta naar zich toe te trekken.

Carapaz neemt leiderstrui Roglič onder vuur, Sloveen houdt nipt stand
De Brit rammelde het groepje der favorieten uit elkaar, maar Roglič hield goed stand. Op twee kilometer van de finish probeerde Carapaz het nog eens. Nu moest de Sloveen wel kraken. Carapaz reed beetje bij beetje weg, maar kwam uiteindelijk tekort om de Vuelta te winnen. Roglič hield uiteindelijk slechts 24 seconden over.

Roglic houdt stand – foto: Cor Vos

Dit artikel delen:

233 Reacties

vevie 7 november 2020 om 17:09

Teringfff, wat spannend!!!!. Wat een renner is Carapaz, toch. Ongelooflijk. Wat een gozer! Wat een spanning!

Ik bombardeer Richie tot mijn favoriete renner. Wat een topgozer. Roglic heeft echt moeten vechten. Wat een prestatie van Roglic maar wat een gozer is die Carapaz!

Movistar heeft Roglic gered. Die wouden Carapaz niet laten winnen, dat is duidelijk. Nog een score te vereffenen.

Goed voor Roglic dat hij deze nog pakt, als hij weer op de voorlaatste dag was gesneuveld was me dat toch een optater. Dan knak je mentaal.

Gelei 7 november 2020 om 17:12

Idd, wat een krijger. Heeft ws hier en daar niet de meest intelligente koers gereden, maar ik zie hem graag bezig.

Arie den Blanken 7 november 2020 om 17:15

Jammer dat hij het net niet heeft gered.

Erik33 7 november 2020 om 17:19

Beurtje van Hofstede was de redding.

Groetjesaandevoetjes 7 november 2020 om 17:23

Mn hart ging tekeer, tering zeg. Gelukkig pakt ie hem nog. Ook wel verdiend met hoe sterk hij reed deze Vuelta. Wel mooi geprobeerd nog van Carapaz en Carthy. Mooi podium dit.

Erik33 7 november 2020 om 17:30

Leuk groepje waarin arensman binnenkwam.

doorak 7 november 2020 om 18:55

Al erg lang fan van Rogla van voor hij naar Nederland kwam. Maar inderdaad, denk dat je kunt stellen dat Carapaz de iets betere printer is.
Echter Rogla is een betere puncher, rijdrijder en sprinter wat toch hier het verschil maakt.

Man met de hamer 7 november 2020 om 21:35

Carapaz legt het nog af tegen mijn HP Deskjet.

doorak 8 november 2020 om 00:46

; ) Man met de hamer,, + s uiteraard.
PS jouw deskjet doet toch maar 12 A-4 (29,5 cm) per minuut.

Aerosolo 7 november 2020 om 17:10

JumbowintdeVuelta! :)

guyremgabdel 7 november 2020 om 17:15

Met dank aan Movistar die reed voor ….. wie ?
Toch is Roglic de verdiende winnaar met vooral de beste ploeg. Ineos was met uitzondering van Amador en Van Baarle nergens. Vooral Froome viel me enorm tegen.

Aerosolo 7 november 2020 om 17:16

Na JumbowintdeTour en JumbowintdeGiro had ik de naam JumbowintdeVuelta toch maar veranderd na de rit met het regenjasje.

Aerosolo 7 november 2020 om 17:17

Movistar reed misschien tegen de manager van Carapaz, die allerlei renners wegloodst naar Ineos? En verder reden ze de rest van de Vuelta ook op kop, dus zo gek was het niet.

guyremgabdel 7 november 2020 om 17:20

Zoals Jose net zegt : Carapaz is meer weg gereden van Roglic dan andersom. Maar Carapaz verliest de Vuelta door het zwak presteren van Ineos.

S. Morgenstern 7 november 2020 om 17:25

Beide drie keer toch? Carapaz bij drie aankomsten bergop, Roglic in een afdaling, tijdrit en aankomst bergop. Uiteindelijk wint de meest complete renner.

ChefSpijker 7 november 2020 om 17:26

@guyremgabdel >>> En het sprintje van Roglic. Die pakt daarmee 32 sec meer deze ronde.

doorak 7 november 2020 om 19:13

Carapaz heeft meer met een luckynshot gereden. Primoz veel berekender, reden waarom hij minder aanviel op Carapaz om van hem weg te rijden maar gaf kort gas daar waar hij seconden kon sprokkelen, punch heuvelop, sprint en reed uiteraard goede ITT. Ineos reed niet altijd met vol geloof voor Carapaz maar had afgelopen week nog hoop op een uitval van het team met Carapaz en vooral de hoop op bijzondere "laatste" dag zoals de ITT in denTdF maar dat was uitzonderlijk. Een totaal onverwachte onmogelijk geachte super prestatie v Pogacar en een iets mindere dag van Roglic.
Tja zo ging het vandaag dus niet.
Althans, zo leek het wat mij betreft hoe de kaarten lagen.

Maar wat een held de jaguar van de Andes, hij ging ervoor en koerste attractief.

ParijsIsNogVer 7 november 2020 om 20:30

@Aerosolo, JumbowintdeGiro kan weer tevoorschijn komen :-) Nog wel lang wachten, we kunnen weer in winterslaap.

LeDouche 7 november 2020 om 17:11

Op de valreep een spannende finale. En Carapaz had nooit naar Sky moeten verkassen. Unzue's Revenge. Gefeli Jumbo Visma.

LeoR 16 7 november 2020 om 17:11

Ondanks een paar ritzeges, toch een erg bleke, saaie en misschien zelfs onverdiende winnaar van de Vuelta.

Deel Koeper 7 november 2020 om 17:12

“Intelligent gereden” volgens Renaat en dat klopt gewoon. Berekend, doeltreffend. Weinig aantrekkelijk, dat ook.

Derallleur 7 november 2020 om 17:16

Vier ritzeges en nog steeds geen verdiende winnaar? Wat moet men dan doen?

super 7 november 2020 om 17:17

Ja hoor Pietertje: 4* winnen, 3*2, 1*4 en 1*5. Heel erg bleek.

guyremgabdel 7 november 2020 om 17:18

Onverdiend is toch het juiste woord niet. Maar het bewijst wel de allesoverheersende doorslag van een tijdrit. Daar pakt Roglic de eindoverwinning wat uiteraard zijn goed recht is.

the student 7 november 2020 om 17:18

Roglic is misschien wel de meeste efficiente renner ooit. Als je ziet wat die in de laatste vier jaar bij elkaar gefietst heeft…

YogiBear 7 november 2020 om 17:19

Met drie salto’s en een flikflak was het wel terecht?

jooprioolpijp 7 november 2020 om 17:19

…en wie had er dan verdiend te winnen? Carapaz met een paar pogingen in de laatste km? Hoeveel ritten heeft die andere 'verdiende winnaar' precies gewonnen?

Erik33 7 november 2020 om 17:22

Super verdiende overwinning. Volgend jaar deze super ploeg voor Dumoulin.

debarreman 7 november 2020 om 17:22

Veruit de beste allrounder met de sterkste ploeg. En dan win je. Zeker met zo'n zwakke Ineos-ploeg

VespavanBern 7 november 2020 om 17:24

Het denkbeeld bij het grote publiek is natuurlijk dat een grote ronde in de bergen beslist word met grote aanvallen, net als vroeger. (Helaas) is dat het moderne wielrennen niet meer, tegenwoordig win je een grote ronde door in eerste plaats, loeisterk te zijn, en daarnaast zijn berekenend rijden en een sterke ploeg om je heen van levensbelang. Aantrekkelijk is het niet nee, daarom zou ik ook altijd meerdere kassei en grind etappes in een grote ronde stoppen. Dat is de enige manier om het belang van knechten te verlagen.

Dion 7 november 2020 om 17:30

edit wf: let svp op je taalgebruik en aub niet op de man

Man met de hamer 7 november 2020 om 17:39

Haha, bespottelijke reactie. Wat had Roglic meer moeten doen? Dik verdiende overwinning, zeker na die slopende tour.

john 7 november 2020 om 17:50

edit wf: niet doen

Wildebert 7 november 2020 om 17:54

edit wf: beleefd blijven aub

xistnc 7 november 2020 om 18:04

edit wf: niet doen

doorak 7 november 2020 om 19:28

Bespottelijk. Bij een grote ronden horen bergetappes, punch sprints, gewone “vlakke” sprints en evengoed tijdrijden, ook een TTT.

Bovendien daar waar het kon en nut had viel Rogla aan en won 4 etappes.

Verder deed TJV en Roglic wat ze moesten doen en onnosig energie morsen door als een dwaas aan te vallen, dat is pas dom. Bovendien bleef het op deze manier spannend.Mocht Rogla uitzonderlijk zijn en in eerste week rode trui overnemen met 1 minuut voorsprong, vervolgens 2 etappes van alles en iedereen wegrijden en op 4 min voorsprong komen en daarna via tijdrit op 6,5 minuut dan is de de stemming dat het een saaie koers is etc.

Schijtlollig dat lieden die regelmatig zich direct vergrijpen door naar doping te verwijzen zodra maar een (oud) renner of waarom polemiek ging goed presteert maar wel terug verlangen naar de tijden dat renners a la VDB alles eraf reden, onder het genot van doping. Tja sommige mensen …..

LeoR 16 7 november 2020 om 20:34

Blijkbaar is het toch een probleem om op WF een andere mening te hebben dan de meerderheid. Zeker als er een Nederlander, of een renner in een Nederlandse ploeg bij betrokken is, krijg je bij elke vorm van nuance zonder verpinken meteen een half dozijn haatreacties.

Nochtans is die andere mening niet zo ver gezocht. Carapaz had deze ronde de omstandigheden niet mee: Had weinig of geen steun vanuit de ploeg, terwijl zijn concurrent net het meeste support kreeg. Moest hierdoor wat vaker risico's nemen en kwam zichzelf daardoor wel eens tegen. Een aanvallende ingesteldheid wordt immers niet altijd beloond, zeker niet als je ex-ploeg dan nog eens gaat tegenwerken.

Hoe dan ook, deed hij er desondanks 8" minder over om Madrid te bereiken. Maar goed, wielrennen is uiteindelijk een individuele sport in teamverband en ook boni's maken deel uit van de wedstrijd. Toch schat ik de individuele prestatie van Carapaz hoger in, en vond ik zijn aanvallende ingesteldheid aantrekkelijker dan het saaie en berekende van Roglic. Lijkt me reden genoeg om mijn mening te staven. Dat andere mensen mij dan toch persoonlijk moeten aanvallen is natuurlijk helemaal ongegrond en respectloos.

Vincent Lacressonniere 7 november 2020 om 20:37

Onverdiend? Wat een onzin joh. Vier ritzeges en de eindwinst. Dat is het argument.

sooike 7 november 2020 om 20:38

Ongelooflijk dat iemand deze prestatie van Roglic nog “onverdiend” durft te noemen. De waardering voor deze man is toch al opvallend laag bij sommigen en ik vraag me af hoe dat komt. Te sterke ploeg? Teveel etappezeges? Te berekenend en dus te slim koersend? Ik weet het niet, maar als je niet hebt genoten van Roglic en zijn ijzersterke ploeg verdien je het predikaat “wielerliefhebber” niet !

S. Morgenstern 7 november 2020 om 20:41

Welke risico’s heeft Carapaz moeten nemen, omdat zijn ploeg hem niet genoeg zou steunen? Ik kan me geen moment voor de geest halen waar hij zelf te vroeg aan het werk moest.

Volgens mij wordt die zwakte van Ineos als factor voor het klassement sowieso zwaar overdreven. Amador is zelfs cruciaal geweest bij het creëren van het grootste verschil in het voordeel van Carapaz.

mattje123 8 november 2020 om 07:54

Onverdiend? Zonder het geklungel met het regenjasje was het waarschijnlijk nooit meer spannend geworden en had hij nu gewoon meer dan 1 minuut voor gestaan. In die etappe heeft hij enorm veel tijd en energie verloren, wat gewoon heel lang doorwerkt.

harryjohan71 8 november 2020 om 09:53

@Guyremgabdel allesoverheersende doorslag door de tijdrit is sterk overdreven. Hier heeft Roglic minder dan een minuut goed gemaakt. Alle Belgen zitten te bidden voor meer tijdritten, omdat dit gunstig is voor Evenepoel. Roglic wint de Vuelta door een tijdrit en verliest de Tour door een tijdrit. Toen Pogacar de Tour won hoorde je niemand over de allesoverheersende rol van de tijdrit. Er was alleen gejuich bij degenen die nu klagen over dat Roglic de Vuelta heeft gewonnen door de tijdrit en boni seconden. De anti Roglic groep is net zo subjectief als Lefevere.

Fuubs 7 november 2020 om 17:11

Dit was weer genieten!

Helaas is het voorlopig weer even voorbij…

Groetjesaandevoetjes 7 november 2020 om 17:27

Inderdaad een donker gat waar we in terecht komen nu. En dan zijn de musea, filmhuizen en horeca ook nog eens gesloten. Iemand nog tips wat ik met mijn vrije tijd kan doen?

Michelangelo 7 november 2020 om 17:50

Geloof dat Arie den blankenwel iets weet…
Met een racefiets door het weiland

Tuubke 7 november 2020 om 17:11

Met dank aan de bonificaties en die onbegrijpelijk actie van Movistar in de laatste kilometers.

chasse patat 7 november 2020 om 17:14

Bedenk even hoe Carapaz weg is gekomen bij Movistar

Erik33 7 november 2020 om 17:23

Hoort erbij, het is meer dan hard fietsen.

Tuubke 7 november 2020 om 17:28

Ja, dat zou het kunnen zijn natuurlijk, maar of deze twee dat zo bewust deden? Het past wel in het beeld van Movistar (zeker in de Vuelta) dat ze te pas en te onpas blind op kop gaan rijden. Misschien eerder domheid dan slimheid dus.

LeDouche 7 november 2020 om 17:36

@Tuubke reken maar van yes dat het een zoete wraak was.

Vincent Lacressonniere 7 november 2020 om 20:39

En met dank aan de vorm en klasse van Roglic. Tweede in de Tour, daarna de Vuelta gewonnen. Ik heb het idee dat die jongen zelf ook wel wat kan.

sooike 7 november 2020 om 20:44

Als je de wielersport wat beter zou volgen dan snap je de manoeuvre van Movistar beter. WEr stond nog een rekeningetje open , omdat Carapas destijds wel erg snel en resoluut overstapte naar Ineos, omdat daar driftig met een nog dikkere geldbuidel werd gezwaaid. Zonder overleg sprong hij op de rijdende Ineostrein en dat die niet zo nette daad destijds plaatsvond, is men bij Movistar blijkbaar nog steeds niet vergeten. Vandaag dus: poets, wederpoets !
Jammer dat Schotte en Decauwer dit ook niet door hadden. ik vond trouwens dit Sporza-duo af en toe vreselijk slecht de afgelopen drie weken. Geschiedenisleraar Schotte dreunt dagelijks vanaf zijn scherm nutteloze uitslagen, onzinnige informatie en historische feiten op. Decauwer bood geen weerwoord onder het motto “laat maar lullen”. Waar woont Dewulf eigenlijk Renaat? Dagelijks heb je zijn woonplaats genoemd, maar nu ben ik het toch nog vergeten !

chasse patat 7 november 2020 om 17:12

Movistar neemt wraak op Carapaz .

F4L 7 november 2020 om 17:15

Verdraaid. Zo had ik er nog helemaal niet naar gekeken.

Man met de hamer 7 november 2020 om 17:41

Die korte hulp van movistar maakt geen doorslaggevend verschil, denk ik, maar lekker was het wel. Carapaz reed bij het demarreren een paar keer lekker achter de motor trouwens.

hnac 7 november 2020 om 17:12

Zonder boni’s had Roglic nooit de Vuelta gewonnen. Mooie top 3. Geweldig weer van Gaudu!

Dumoulist 7 november 2020 om 17:19

Zonder die ‘regenjas etappe’ had hij de Vuelta anders ook gewoon gewonnen.

the student 7 november 2020 om 17:19

Ik ben fan van Bonificatie seconden hoor!

guyremgabdel 7 november 2020 om 17:22

Fan van Bonifacio ?

josemanuelfuente 7 november 2020 om 17:28

Zonder boni’s had Roglic anders gereden

Groetjesaandevoetjes 7 november 2020 om 17:29

Zonder Pogacar had Roglic de Tour gewonnen. Als, als, als.

jan jansen 7 november 2020 om 18:21

Zonder fiets had hij ook nooit gewonnen

Dn Does 7 november 2020 om 19:19

Zonder … was mijn oom mijn tante.

Vincent Lacressonniere 7 november 2020 om 20:40

Mooi dus dat ie vier etappes heeft gepakt.

Fast Freddy 7 november 2020 om 17:12

Mooie strijd. Verrassend dat Movistar voor Roglic op kop rijdt. Poging om Mas voorbij Martin te brengen lijkt het

chasse patat 7 november 2020 om 17:15

Bedenk even hoe Carapaz weg is gekomen bij Movistar

LeDouche 7 november 2020 om 17:16

Carapaz is daar niet heel koninklijk weggegaan.

NCK17 7 november 2020 om 17:13

Gelukkig blijft Roglic nu wel overeind. Ik vreesde nog even dat hij ook de Vuelta zou verliezen, maar hij hield vol.

Erik33 7 november 2020 om 17:25

Heeft tdf nu wel mentaal verwerkt met lbl en de Vuelta, wat een topper.

Joaquim Agostinho 7 november 2020 om 17:32

Lijkt mij niet. Het hele seizoen was afgestemd op de TdF, daar moest alles voor wijken. Desondanks toch een aardige troostprijs.

Cap 7 november 2020 om 17:13

Toch wel jammer, het was Carapaz gegund. Roglic maximaal geprofiteerd steeds, kreeg de hoogstnoodzakelijke treintjes voor hem zodat ie het samen met zijn eindschot net kon redden. Knap en slim maar ik gun het de aanvaller Carapaz meer.

Aerosolo 7 november 2020 om 17:19

Carapaz is een aanvaller, maar dat liet hij deze rit niet heel erg blijken.

harryjohan71 8 november 2020 om 10:01

Ik zie niet in waarom Carapaz het meer gegund was dan Roglic? Omdat hij uit zijn rug demarreert. Hij reed maar 21 seconden weg. Dat is echt niet veel. Oftewel Carapaz was niet sterk genoeg. Op de Angliru reed hij trouwens ook maar 10 seconden weg.

Domestique 7 november 2020 om 17:13

Wat een stijl heeft die Carapaz toch.

Marik 7 november 2020 om 17:13

Wat een heerlijke laatste bergetappe! En de uitdaging voor de ploegleiding van TJV: Roglic dusdanig klaarstomen dat hij ook in de 3e week van een GT goed is. Die man moet onderhand elke 3e week slecht slapen.

LeDouche 7 november 2020 om 17:17

Derde week? Dit is z'n derde maand hoogvorm als het niet meer is.

Erik33 7 november 2020 om 17:27

Klopt, ook in de Tour toen Dumoulin 2e werd viel hij tegen in de laatste tijdrit. Zit een verbeterpuntje.

Groetjesaandevoetjes 7 november 2020 om 17:32

Viel niet tegen in die tijdrit, Pogacar was gewoon buitenaards. Dumoulin reed een van zijn beste tijdritten ooit (zei die zelf in een interview, hogere waardes dan zijn gewonnen WK). Roglic wordt 5e in die tijdrit met 35 seconden verlies op Dumoulin en 25 seconden op Van Aert, terwijl Roglic niet zijn tijdrit pakkie aan mocht en een rare helm mocht dragen.

adelaarvanantwerpen 7 november 2020 om 18:28

Ik vind drie seconden voor een niet klimmer als Cavagna in een halve klimtijdrit toch licht tegenvallen. De twaalfde tijd op La Planche des belles filles voor de tweede beste klimmer van de Tour is ook niet geweldig. Hij reed daar ook 1 minuut trager dan bv Porte. Das 10 seconden per km op die klim.

Als dit Dumoulin zijn beste tijdrit ooit was dan was hij toch maar een subtopper in het verleden. Hij rijdt in zijn beste tijdrit ooit maar 1 seconden sneller dan Porte en 10 seconden dan Van Aert. Porte is een goede tijdrijder en een goede klimmer, maar geen renner van het niveau Froome, Thomas of een Dennis. Dumoulin in 2016-17 reed deze renners in zijn beste dagen op 1 minuut op soortgelijke parcoursen. Nu pakt hij 40 seconden op een niet klimmer als Cavagna en maar 1 minuut op Caruso.

Erik33 7 november 2020 om 20:57

@groetjesaandevoetjes, als jij denkt dat Dumoulin deze tour zijn beste tijdrit reed dan heb je heel wat gemist de afgelopen jaren.

Groetjesaandevoetjes 7 november 2020 om 23:26

Zijn niet mijn woorden he, maar die van Tommeke: “Ik heb mijn waardes teruggekeken, dat waren wereldkampioenschap waardige waardes. Ik was heel erg goed”, oordeelt hij. “Daarom was ik ook des te verbaasder dat Pogacar nog 1.20 minuut sneller reed. Dat niveau haal ik nooit. Ik kan misschien nog ergens een procent winnen, maar geen vijf procent.”

Edit: geen hogere waardes zoals ik eerder zei, maar wereldkampioenschap waardige waardes dus.

Groetjesaandevoetjes 7 november 2020 om 23:44

@adelaar – Cavagna reed geen klassement en kon zich redelijk focussen op de tijdrit, dus logisch dat die een sterke tijdrit reed. Die is namelijk prima in tijdritten met een klimmetje (zie Vuelta tijdrit).

En zoals ik al zei is het ook een verschil of hij de tijdrit rijdt in zijn tijdrit pakkie en helm of niet. Bert Blocken (die het tijdritpak met AGU ontwikkelde) verwachte dat hij met zijn eigen pak 30 seconden en eigen helm nog eens 30 seconden sneller had gereden. Pogacar moest daarentegen ook met een ander tijdritpak rijden.

En waarschijnlijk heb je een andere definitie van tegenvallen dan ik. Ik vind 5e worden in een tijdrit in de tour, terwijl je uitrusting niet op orde is, niet tegenvallen.

orlando dani 7 november 2020 om 17:13

Ja de wraak van Movi op Carapaz was zoet.

Koers 7 november 2020 om 17:13

Wat vind De Cauwer ervan dat roglic al die ritten en groen wint?

horsm 7 november 2020 om 17:22

Haha.. ja, niet Wout maar Primoz in de puntentrui.

Koffie 7 november 2020 om 17:27

Ze doen hun best om de rode trui van Roglic niet al te verdiend te laten klinken

Massimo Bataille 7 november 2020 om 17:33

Ze doen hun best om de underdog altijd wat op te hemelen ( wat wel in elke sport gebeurt). Als Carapaz in het rood stond, deden ze het ook wel hoor. En ze waren evengoed Carthy aan het ophemelen om Carapaz aan te vallen.
Ter zijde zijn ze inderdaad wel meer een fan van Carapaz dan Roglic, maar dat zijn denk ik wel de meeste ‘neutrale’ wielerfans.
Roglic is nu eenmaal de ‘berekende’ klimmer met een uitstekende tijdrit en eindsprint bergop. Daarmee wint hij ook 4 etappes ( zeer sterk) en zijn grote rondes. Maar echt aantrekkelijk wielrennen is het natuurlijk niet.
En waar vroeger vaak de kritiek op de Sky-trein kwam die alles controleerde, viel een Froome wel vaker aan op 2-3km v/d streep.
Roglic (en bij uitbreiding Thomas) laat zich echt tot de top trekken om een sprint van 500m eruit te persen.
Maar ieder strijdt met zijn eigen wapens natuurlijk

Man met de hamer 7 november 2020 om 17:44

Mee eens: De Cauwer vliegt hier uit de bocht. Vergeet ook dat Roglic een prima klim reed tijdens de tijdrit.

john 7 november 2020 om 17:57

Massimo ,Roglic heeft geen astma dus moet hij gokken op zijn sprint

Tinus1984 7 november 2020 om 17:15

Lijkt me toch verstandig voor roglic om volgend jaar de bergen te verkennen die hij nog niet kent.

Wat mega spannend laatste rit. Wel makkelijk steeds zeggen zonder boni’s had hij niet gewonnen. Nee klopt maar ze zijn er niet voor niets dus pakken wat je pakken kan toch?

S. Morgenstern 7 november 2020 om 17:16

Zodat hij nog uitgeputter de laatste week van zo´n Vuelta door moet komen? Doen zijn concurrenten ook niet.

Deel Koeper 7 november 2020 om 17:22

Ze horen erbij, maar je kan je wel afvragen wat de logica erachter is. Ja, het is een geforceerde manier om klassementsrenners toch te laten koersen voor een 2e of een 3e plek, maar ik snap de sportieve logica niet. Het gaat erover wie de Vuelta het snelst heeft afgelegd. Waarom je plots seconden kan verliezen terwijl je in ’t wiel van je concurrent eindigt, is me een raadsel.

Binda 7 november 2020 om 17:15

Wat een thriller was dat zeg.

harryjohan71 7 november 2020 om 17:15

Uitstekende etappe van Arensman

horsm 7 november 2020 om 17:59

Ja, knap hoor. Gewoon bij de favorieten gebleven en met Poels en Martin over de streep.

assen 7 november 2020 om 19:56

Dat is nog een understatement! Ik heb met open mond zitten kijken naar Arensman… en dat in de laatste week!

Diepe buiging.

VespavanBern 7 november 2020 om 17:15

Toch nog een mooie finale! Had het Carapaz erg gegund maar ook mooi dat Roglic het haalt, mag niet klagen over het koersverloop van vandaag, maar al met al een schitterende zege.
Die commentator lijkt trouwens wel telkens klaar te komen als hij Roglic ziet, heeft volgens mij wel 8x benoemd dat hier de beste renner van de wereld rondreed.

RodyTur10 7 november 2020 om 17:20

Het is in ieder geval een bewering die te staven valt.

Voor mij zijn er 6 renners die momenteel in die topcategorie zitten: Roglic, Van Aert, Alaphilippe, Van der Poel, Pogacar en Evenepoel. Waarbij voor iedereen wat te zeggen valt, maar Roglic wint uiteindelijk wel het meeste.

VespavanBern 7 november 2020 om 17:35

Uiteindelijk zou ik de beste renner van 2020 toch eerder WVA noemen, ik redeneer dat zo; Een vuelta zege is natuurlijk geweldig, maar de het is niet het hoogtepunt voor ronde renners; dat is namelijk de tour. Milaan-San Remo is dat voor puncheurs wel, dus ook ivm met wielerhistorie sla ik die dan hoger aan. Luik op je palmares is natuurijk fantastisch, met dezelfde reden als hierboven, maar 2 tour ritten+strade bianche staan wat mij betreft toch nog wel iets hoger, zeker als je meeneemt hoe die koersen gewonnen zijn.

ervee 7 november 2020 om 17:52

@RodyTur: Evenepoel, serieus? Omdat die de ronde van Polen heeft gewonnen?

* pakt alvast de popcorn *

RodyTur10 7 november 2020 om 18:17

@ervee: Evenepoel had natuurlijk bij lange na niet het beste jaar van iedereen, maar die val in Lombardije heeft zijn seizoen verknooid. Met wat die jongen allemaal al heeft laten zien vind ik het niet ondenkbaar dat hij bij zijn rentree na de winter onmiddellijk grote koersen gaat winnen. Ik had een vraagteken achter zijn naam kunnen zetten, maar naar mijn idee is hij al een toprenner.

ervee 7 november 2020 om 19:13

@RodyTur: eens wat je zegt over de verwachting voor volgend jaar en zijn potentie om bij de toprenners te horen. Maar nu nog niet op basis van dit seizoen, hij moet dat eerst echt bewijzen in mijn ogen.

Michelangelo 7 november 2020 om 19:29

@Vespa,
Voor mij is Roglic toch echt van een andere orde dan Van Aert. Als je in dit korte seizoen van de eerste tot de (voor)laatste dag domineert in iedere grote ronde die je mee doet, overal je etappes mee pakt, en tussendoor ook nog even LBL; wat kan daar tegenop?
1 extra etappe van Wout in de TdF?
Strade Bianche (aangezien ik LBL en Milaan San Remo op gelijke hoogte zet)?
BK tijdrijden?
2e plaatsen in RVV en WK?

Als Van Aert al de beste renner van het seizoen zou zijn, dan zou het zijn om zijn briljante knechtenwerk…

Mijn top 3:
– Roglic
– Van Aert
– Pogacar / Alaphillipe

En als nog niet volledig ingevulde belofte: Evenepoel (want de ronde van Polen en een duik in het ravijn plaatsen hem echt nog niet in dit rijtje)

ervee 7 november 2020 om 20:46

@Michelangelo: ik zou Pogacar ook boven van Aert zetten. Tour de France gewonnen met drie etappes. Dat is dus 1 etappe meer dan van Aert. Dus zet 1 etappe tour de France + winst Tour de France tegenover San Remo en Strade (bk tijdrijden valt weg, vanwege Sloveens kampioen tijdrijden), dan schat ik de prestatie van Pogacar hoger in.

Michelangelo 7 november 2020 om 20:56

@Ervee, kan ik ook prima mee leven.
Alleen is wielrennen voor mij meer dan enkel winnen. Ook het bijdragen aan een overwinning (of een bijna overwinning) is voor mij ook heel wat punten waard…

Helaas wordt knechten niet door iedereen gewaardeerd ;-))

Polleke 7 november 2020 om 17:16

Carapaz achterwaarts genaaid door zijn ex-ploegmaats… en niet zo’n klein beetje…

vevie 7 november 2020 om 17:17

Yep, dat zei ik ook al. Dit was overduidelijk. Die gunde hem zwaar de overwinning niet.

Koffie 7 november 2020 om 17:29

Ze reden toch ook (gedeeltelijk) voor een vierde plek van Mas? Martin reed op achterstand

zacht 7 november 2020 om 17:31

En door Bora op het lastigste stuk van de berg. Die gozer reed daar zo hard op kop dat er echt niemand weg kon.

Massimo Bataille 7 november 2020 om 17:37

Ik denk ook wel dat ze een beetje ‘tegen’ Carapaz reden. Die 4de plaats voor Mas is natuurlijk onzin. Martin had dan 1’40” voor, en die reed 40-50sec erachter. Die ging echt geen minuut meer verliezen in die laatste kilometer.
Dat terzijde ging Roglic ook geen 25sec meer verliezen op zijn eentje. Movistar heeft hoogstens 10sec ofzo gewonnen voor hem.

Grobbel 7 november 2020 om 19:23

@zacht: die ‘gozer’ was Ide Schelling, die ook een hele goede Vuelta heeft gereden. :)

iLLan 7 november 2020 om 17:18

Movistar wint zelf niet, maar bepaalt wel wie er wel wint. Oppassen dus voor de toppers die team Movistar verlaten, je hebt er sterke tegenstanders bij.
Ik vind al die onderlinge verhoudingen prachtig om te zien in het wielrennen.

F4L 7 november 2020 om 17:18

Knap van Roglic dat hij de Vuelta weet te winnen. Zeker gezien het feit dat hij al volle bak heeft gereden in de Tour.

Onie 7 november 2020 om 17:18

Wat een ontknoping! Roglic op zijn tandvlees. Hofstede op het perfecte moment daar voor Roglic. Movistar/Soler voor Mas en misschien nog een kleine afrekening met Carapaz.

Roglic pakt de Vuelta mede dankzij het sterke team. Carapaz had hier echt een Dennis kunnen gebruiken.

fietsvriend 7 november 2020 om 17:18

De wraak van Movistar tov Carapaz redt hier de Vuelta voor TJV.

Eerlijk is eerlijk, TJV heeft echt iets om op te kauwen deze winter. Roglic en de derde week, daar is nog ruimte voor verbetering. Hoewel je deze Vuelta aan het eind van het seizoen wellicht iets anders moet bekijken dan de Tour, maar toch. Wellicht ook Roglic en de lange klimmen nog niet fantastisch.

en Carapaz verliest hier ook door een slecht team. Genant bijna,

horsm 7 november 2020 om 17:18

Arensman komt met Poels en Martin over de finish! Die heeft ook een stap gezet, zeg!

harryjohan71 7 november 2020 om 17:30

Dat was mij ook opgevallen. Ide Schelling ook knap gereden vandaag. Nederlandsers hebben zich goed getoond in deze zware etappe.

Headlines

Materiaalzone

Populair