Vuelta 2019: Movistar biedt excuses aan voor actie na valpartij Roglic
Movistar heeft op social media excuses aangeboden voor de poging om Primoz Roglic op achterstand te zetten na diens valpartij. De Spaanse ploeg kreeg veel reacties op die actie. Movistar zegt dat het van tevoren al van plan was om op het betreffende moment aan te vallen vanwege de wind.
“De Movistar-ploeg wil zijn excuses aanbieden voor wat gebeurd is tijdens de Vuelta-etappe van vandaag. Onze actie was volgende de strategie die we voor de etappe hadden uitgetekend, en was helemaal niet om voordeel te halen uit de valpartijen van onze rivalen”, schrijft de ploeg.
De Spaanse armada hoopt wel dat de situatie van vandaag aanleiding is voor meer duidelijkheid. “We hopen dat dit zorgt voor een duidelijke rij aan criteria met wat er moet gebeuren als dergelijke situaties zich voordoen. Dat is in het voordeel van iedereen, voor ploegen en wedstrijdcommissarissen.”
Movistar-ploegleider: “Als de UCI beslist wie wint, dan is dat perfect”
Direct na de etappe liet Movistar-ploegleider José Luis Arrieta zich ook uit over het voorval op ruim zestig kilometer van de finish in Toledo. “We waren al van plan om daar te versnellen, op een plek waar de wind hard waaide. Omdat we dat wisten, namen we daarvoor al de leiding in het peloton”, zei hij tegen de Spaanse zender TVE.
Movistar trok het peloton op een lint en pakte een minuut op een groep met de gevallen Roglic en López, maar stopte een kwartier later. De jury had namelijk besloten om de volgwagens niet weg te halen tussen de groepjes in. Daardoor konden de achtervolgers makkelijker terugkeren. “We hebben eerder die situaties gehad met Alejandro in de Tour en de Vuelta, toen vroeg niemand zich af waarom er niet gewacht werd. Als dit wielrennen is, en de UCI beslist wie er wint, dan is dat perfect. Daarom liet ik mijn renners stoppen.”
Arrieta haalt opnieuw het verleden aan. “Het is ons vaker overkomen en toen werd deze beslissing niet genomen. Ik haat valpartijen, maar we hebben zo vaak wedstrijden verloren vanwege een val. Ik heb de renners laten stoppen omdat de UCI besloot de achtervolgers toe te staan om achter de auto’s te rijden”, aldus de Spaanse oud-renner. “Mij is verteld dat de jury die beslissing heeft genomen omdat er een grote val was. In andere gevallen deden ze dat echter niet. Ik vind dat de val te wijten was aan de spanning en de onrust. Het was een koersincident.”
The Movistar Team would like to apologise for the events that happened during today’s #LaVuelta19 stage. Our way of proceeding followed exclusively the strategy we had outlined before the race, and was in no way a means of taking advantage of our rivals’ crashes.
— Movistar Team (@Movistar_Team) September 13, 2019
We wish that events like those happened in #LaVuelta19 today help us reach, for the benefit of all, a sole set of criteria, both for teams and race commissaires, on how to proceed when such situations arise.
— Movistar Team (@Movistar_Team) September 13, 2019
En hoewel ik het daardoor niet zo'n hele fijne renner vind (putting it mildly), heb ik toch niet de indruk dat hij op veel verzet van andere renners stuitte bij dat soort acties...
Dat argument van hem om niet te wachten gebruikt hij enkel wanneer het in zijn voordeel is.
Juist José de Cauwer zei vanmiddag dat Movistar en Valverde niet moesten rijden. Waarschijnlijk heb je het niet gezien vanmiddag?
https://twitter.com/JamesKnoxx/status/1172620836936867840?s=19
Niet netjes dat ook quickstep naast Movistar vooraan aanwezig was.
En ja ze wachten uiteindelijk, nadat ze al van meerdere renners te horen hebben gekregen doe normaal, en dat ze merken dat het zinloos is.
Overigens heeft al het oponthoud DQS de ritzege opgeleverd, dus de rol van die ploeg is hoe dan ook wat dubbel.
Als er in een marathon iemand valt.... wordt er niet gewacht.
Als er bij het BMX iemand valt.... wordt er niet gewacht (of herstart)
Als er in het veldrijden iemand valt of lek rijd.... wordt er niet gewacht.
Als er in het wegwielrennen iemand valt....gaat men janken dat er gewacht worden.
* Correctie: Als er in het wegwielrennen een Nederlander valt of iemand van een Nederlandse ploeg, gaat men janken.
Nee men moet maar wachten, of nou ja, in ieder geval niet versnellen. Of nou ja, in ieder geval dan toch niet wanneer de klassementsleider erbij ligt. Of nou ja, het is ineens niet nodig natuurlijk als het op 5km van de aankomst is. Of nou ja, wel natuurlijk als het aankomst bergop is. Of.... ja klink best belachelijk heh?
Toen Valverde ooit in de Tour lek reed vond men het prima dat Belkin en Quick-Step de gashendel open draaiden. Toen Landa, eveneens in de Tour, viel was het ook geen probleem, Kruijswijk zat immers mee. Toen de hier alom verguisde Chris Froome ooit eens pech kende in de Tour vond men ook dat er doorgereden moest worden.
Zou fijn zijn als bepaalde mensen hier gewoon eens dat achterlijke blinde chauvinisme een keer opzij zetten en volwassen worden. Vallen hoort er gewoon bij, dat is nou eenmaal het risico wannee je met 150+ man á 45km/u of meer in een peloton rijdt. Net als lekke banden overigens want het is nou eenmaal ook deels een materiaalsport.
Zou ook fijn als de UCI hier eens duidelijke regels in schept. Zijn we ook gelijk af van die waanzin van het al stayerend terugkomen achter de auto’s en de daarbij gepaarde totale willekeur van straffen.
Verschil mee de tour van 2013 is al veelvuldig besproken. Heb je dat niet gelezen of past het niet in je straatje?
En als je anderen chauvinisme verwijt, is het ook wel handig om je eigen voorkeuren tegen het licht te houden. Hebben die misschien iets te maken met je nogal heftige manier van reageren op dit punt?
In de Tour dat Belkin en Quickstep doorreden, reden ze al op kop want die twee teams hadden vooraf in het hotel al afgesproken dat ze op dat gedeelte van het parcours oorlog zouden maken. Bram Tankink had dat geregeld met z’n oude team. Valverde zat toen al achter in de waaier.
Kan me ook nog een etappe in de Tour herinneren, waarin Cancellara het hele peloton stil legde omdat Schleck gevallen was. Elke situatie is anders en een jury grijpt ook niet zomaar in zoals vandaag.
Het is onsportief, maar ook niet ongevaarlijk om van ieder euvel maar gebruik te maken om de concurrentie een poets te bakken.
"Shit er liggen 40 man voor mijn neus te kreperen en mijn concurrent gaat er daarvoor van tussen, hoe kom ik hier langs?"
Overigens heeft ook hier de wielersport wel weer te lijden aan te weinig duidelijkheid/regels/richtlijnen en teveel wisselvalligheid van de kant van de jury.
Bij zowel de lekke band van Valverde als de val van Landa, waren ze al vol aan het rijden. Bij deze val was dat duidelijk niet het geval. Is dus appels met peren vergelijken.
Toen Valverde lek reed, was het al koers. En Valverde was geen leider in de Tour op dat moment.
Toen Kruijswijk in het roze viel in de giro, was het al koers. Nibali zette Kruijswijk onder druk, die daardoor viel en het roze verloor. Eigen schuld, niet wachten.
Landa viel toen het al koers was, en door een zwieper in de waaier. Logisch dat je dan niet wacht op een top 5 AK renners.
Valverde en consorten overlegde, nadat Roglic en 30 anderen waren gevallen, waaronder ook nummer 4 en gingen toen eerst met Soler, en vervolgens Arcas, Rojas etc rijden.
Dan is een ONGESCHREVEN regel dat je wacht op de leider in het AK. Movistar ging juist koers maken NADAT ze gevallen waren. Jouw vergelijkingen met andere situaties is 100% krom. Ook de sporten die je aanhaalt, pfff.
Overigens, bij een megacrash in de eerste ronde van F1 wordt opnieuw gestart. Misschien meer koers kijken, en ook de reactie van renners bekijken. Dan weet je gewoon wat de regel is. Niemand reed overigens met Movistar mee, ook UAE niet. Dan weet je al dat Movistar gewoon fout zat...
Karma is een bitch....
Aangezien door wisselende belangen elk geval op zichzelf staat is het onmogelijk algemeen geldende regels te hanteren. Een wedstrijdjury dient zich daarom zo terughoudend mogelijk op te stellen, het peloton moet het zelf uitmaken.
Het is de vraag in hoeverre je de wrevel van Lopez serieus moet nemen. Als hij er gisteren niet had bijgelegen was Astana misschien ook wel mee gaan draaien. Wat je besluit te gaan doen hangt af van jouw belang afgewogen tegen die van de concurrentie, niet van sportiviteit of consequent willen zijn.
https://www.cyclingnews.com/news/valverde-accuses-sky-of-provoking-vuelta-crash/
Ik heb Roglic niet bij de Movistarbus gezien
Heel benieuwd hoe dit door gaat wegen vandaag. Alles op nul of iedereen tegen Movi’s - dat laatste zou genieten zijn.
EDIT: Het gaat om deze reactie op Eurosport: https://video.eurosport.nl/wielrennen/vuelta-a-espana/2019/soler-vraag-het-maar-aan-de-ploegleiding_vid1241820/video.shtml
Voor wie geen zin heeft om het te kijken Soler zegt zoiets als: Ik wilde niet rijden maar mij werd opgedragen door de DS om te rijden. Ik begreep die beslissing niet.
Kom er maar in rechtpraters...
Valverde na zijn lekke band in 2013:
Alejandro Valverde (Movistar) heeft in een zogenaamde overgangsetappe voor sprinters alle kansen op de eindzege in de Tour de France verloren. Na de dertiende rit is de Spanjaard van de tweede naar de zestiende plaats teruggevallen, op 12:10 van leider Christopher Froome (Sky).
”Ik ben op het slechtste moment lekgereden”, sakkerde Valverde. “De hele dag waren we bijzonder op onze hoede voor eventuele waaiers door de wind. Wij zaten met de hele ploeg vooraan toen de eerste breuk in de grote groep er kwam, maar op dat moment reed ik lek. Mijn teamgenoten hebben er nog alles aan gedaan om de kloof met het eerste gedeelte van het peloton te overbruggen, maar daar zijn we spijtig genoeg niet in geslaagd. Diverse ploegen waren dan al vol beginnen doorrijden.”
“Soms win je, dan weer verlies je”, relativeerde de Spanjaard zijn tijdverlies. “Vandaag zit ik in het verliezende kamp. Of ik ontgoocheld ben dat men begon te rijden nadat ik lekreed? Neen. Dat is koers, maar ik heb het wel moeilijk met de houding van Europcar. Ook zij reden voorin mee ondanks het feit dat zij geen enkele klassementsrijder in hun rangen hadden. We hebben nu gelukkig nog Nairo Quintana die in de top tien staat.”
Hij reed lek toen het koers was, overigens is lek wat anders dan een valpartij waar 30 man bij ligt....
Followed by television cameras and reporters, Valverde weaved his way behind the line to the Sky bus, got off his bike and although visibly angry, he politely demanded an answer from Colombians Sergio Henao and Rigoberto Uran, currently engaged in their warm-down.”
Valverde het jaar daarvoor...
TJV moet eens gaan leren om minder in dit soort situaties terecht te komen, dan kunnen ze daar ook eens profijt van hebben. Maar ja er zijn een aantal rijders bij TJV niet zo valbestendig en Roglic heeft inderdaad moeite me waaierrijden.
Misschien deze reactie van Soler even kijken: https://video.eurosport.nl/wielrennen/vuelta-a-espana/2019/soler-vraag-het-maar-aan-de-ploegleiding_vid1241820/video.shtml
Voor wie geen zin heeft om het te kijken Soler zegt zoiets als: Ik wilde niet rijden maar mij werd opgedragen door de DS om te rijden. Ik begreep die beslissing niet.
Tja, zelfs hij schaamt zich kapot om deze actie. Terecht natuurlijk
En als meerdere renners van Movistar aangeven dat ze moesten rijden van de ploegleiding, maar het daar niet mee eens waren... dan stop je toch met rijden? Het getuigt ook van klasse als je op dit soort momenten, als je het er duidelijk niet mee eens bent, zegt; ‘oké, dit gaan we niet doen’. Dit soort acties maken je niet geliefder in het peloton en ze laten je toch minder snel rijden als je dit soort acties flikt. Het zou mij niet verbazen als Astana, Jumbo en UAE achter de schermen met elkaar hebben gesproken om vandaag Movistar pijn te doen.
Nergens hoor je het verhaal van nibali en kruijswijk in de giro. Nee want toen was het al koers.
Ik ben het ook eens met nu hadden ze moeten wachten
Zoals eerder gezegd, t was geen koers en na val gingen ze rijden. Movistar was niet al aan het koersen en zat niet voorop (check de beelden maar).
Eerder genoemde gevallen (kruijswijk, Landa, Valverde) was t al koers idd.
Wel een punt: je zou bij zo een geval als dit kunnen overwegen dat de jury zegt daar radio: grote val terwijl er geen volle koers is, wachten tot weer compleet.
Je hoeft voorts echt geen Roglic fan te zijn om te vinden dat hij deze Vuelta de sterkste was en de eindzege verdiend. Voor het wielrennen is het beter als de uitslag niet bepaald wordt door nare incidenten, maar een enig zins accurate weerspiegeling is van de verhoudingen.
In een andere sport zou Arrieta niet zo makkelijk wegkomen met deze 'excuses'. Maar de journalisten - behalve die van WF natuurlijk - zijn veelal veredelde fans en vragen zelden door. Arrieta heeft om die reden wellicht de indruk dat hij met kinderen te maken heeft.