Vuelta 2019: Movistar biedt excuses aan voor actie na valpartij Roglic
foto: Cor Vos (archief)
vrijdag 13 september 2019 om 22:31

Vuelta 2019: Movistar biedt excuses aan voor actie na valpartij Roglic

Movistar heeft op social media excuses aangeboden voor de poging om Primoz Roglic op achterstand te zetten na diens valpartij. De Spaanse ploeg kreeg veel reacties op die actie. Movistar zegt dat het van tevoren al van plan was om op het betreffende moment aan te vallen vanwege de wind.

“De Movistar-ploeg wil zijn excuses aanbieden voor wat gebeurd is tijdens de Vuelta-etappe van vandaag. Onze actie was volgende de strategie die we voor de etappe hadden uitgetekend, en was helemaal niet om voordeel te halen uit de valpartijen van onze rivalen”, schrijft de ploeg.

De Spaanse armada hoopt wel dat de situatie van vandaag aanleiding is voor meer duidelijkheid. “We hopen dat dit zorgt voor een duidelijke rij aan criteria met wat er moet gebeuren als dergelijke situaties zich voordoen. Dat is in het voordeel van iedereen, voor ploegen en wedstrijdcommissarissen.”

Movistar-ploegleider: “Als de UCI beslist wie wint, dan is dat perfect”
Direct na de etappe liet Movistar-ploegleider José Luis Arrieta zich ook uit over het voorval op ruim zestig kilometer van de finish in Toledo. “We waren al van plan om daar te versnellen, op een plek waar de wind hard waaide. Omdat we dat wisten, namen we daarvoor al de leiding in het peloton”, zei hij tegen de Spaanse zender TVE.

Movistar trok het peloton op een lint en pakte een minuut op een groep met de gevallen Roglic en López, maar stopte een kwartier later. De jury had namelijk besloten om de volgwagens niet weg te halen tussen de groepjes in. Daardoor konden de achtervolgers makkelijker terugkeren. “We hebben eerder die situaties gehad met Alejandro in de Tour en de Vuelta, toen vroeg niemand zich af waarom er niet gewacht werd. Als dit wielrennen is, en de UCI beslist wie er wint, dan is dat perfect. Daarom liet ik mijn renners stoppen.”

Arrieta haalt opnieuw het verleden aan. “Het is ons vaker overkomen en toen werd deze beslissing niet genomen. Ik haat valpartijen, maar we hebben zo vaak wedstrijden verloren vanwege een val. Ik heb de renners laten stoppen omdat de UCI besloot de achtervolgers toe te staan om achter de auto’s te rijden”, aldus de Spaanse oud-renner. “Mij is verteld dat de jury die beslissing heeft genomen omdat er een grote val was. In andere gevallen deden ze dat echter niet. Ik vind dat de val te wijten was aan de spanning en de onrust. Het was een koersincident.”

RIDE Magazine
113 Reacties
13-09-2019 23:38
Verbaast me toch wel hoe de consensus in het peloton hierover zo kan wisselen.. Een Nibali heeft meermaals aangegeven nooit te stoppen en niet te verwachten dat anderen voor hem stoppen (en zo toch ook wel wat gestolen resultaten geboekt).
En hoewel ik het daardoor niet zo'n hele fijne renner vind (putting it mildly), heb ik toch niet de indruk dat hij op veel verzet van andere renners stuitte bij dat soort acties...
    14-09-2019 11:02
    Dat is dan ook een renner die niet erg sportief is. In de Vuelta een paar jaar terug zelfs bereid om aan de auto te gaan hangen. Gevolg uitsluiting en daarna ook eerst verontwaardigd dat het hele peloton dat doet. Pas daarna excuses.
    Dat argument van hem om niet te wachten gebruikt hij enkel wanneer het in zijn voordeel is.
13-09-2019 23:39
Dit is geen excuses inderdaad. Goed dat Arrieta achter zijn beslissing blijft staan.
    13-09-2019 23:51
    Zijn beslissing om te liegen, bedoel je?
14-09-2019 00:02
Het gaat er niet om of Arrieta liegt of niet. Het gaat om de principiële vraag of er niet meer gekoerst mag worden als er een valpartij is, waarbij de koploper betrokken is. Ik ben het met José Decauwer eens: rijden ! Valpartijen, materiaalpech, verkeerde weg inslaan etc. het hoort bij een sport als wielrennen. Het zou niet onsportief zijn geweest als Movistar de aanval zou hebben doorgezet. Ze profiteren van de malaise bij de concurrentie....en dat is door niemand verboden. Dat is de koers ! Geluk en pech staan dicht bij elkaar.
    14-09-2019 00:10
    @ Sooike : Juist de enige onsportieve was de jury die het stayeren toeliet .
    14-09-2019 00:14
    Helemaal mee eens. Ondanks dat het niet juist aanvoelt, vind ik ook dat als de regels het niet verbieden er doorgekoerst moet worden. Overigens moet de jury dan wel barrage laten maken. Dan is het onderdeel van de sport dat je hierdoor tijd kunt verliezen. Willen ze niet dat dat erbij hoort, dan moeten ze de regels maar aanpassen.
    14-09-2019 00:17
    Prima. Hoort bij de koers. Geef jij het even door aan Movistar, die zich in allerlei bochten wringen om te doen voorkomen dat ze dat niet hebben gedaan, profiteren van een valpartij? En aan de rest van het peloton, dat vrijwel unaniem hun actie veroordeelt?
    14-09-2019 00:17
    @sooike
    Juist José de Cauwer zei vanmiddag dat Movistar en Valverde niet moesten rijden. Waarschijnlijk heb je het niet gezien vanmiddag?
    14-09-2019 00:19
    Het gaat er natuurlijk wel om of hij liegt. Zegt juist veel over Movistar en de veroordeelde dopinggebruiker Valverde die dit initieerde.
    14-09-2019 01:03
    Tot zover de zeer objectieve mening van Sooike versus TJV.....
    14-09-2019 08:30
    José vond dit ook niet bepaald een sjieke actie. Zoals @ghostwriter ook al meerdere keren aangaf: je hebt ook nog een flink verschil tussen wachten en ineens als een bezetene gaan rammen.
    14-09-2019 11:10
    Sooike je haalt weer van alles door elkaar. De Cauwer was bijzonder kritisch op Movistar en zei zelfs dat de fair play ver weg was. Jammer dat je je eigen mening met een niet gemaakte quote probeert te maken. Siert je niet.
14-09-2019 00:47
Knox blijkt de schuldige te zijn van de valpartij.

https://twitter.com/JamesKnoxx/status/1172620836936867840?s=19

Niet netjes dat ook quickstep naast Movistar vooraan aanwezig was.
    14-09-2019 07:30
    Reden dan ook niet maar probeerden te temporiseren
14-09-2019 00:47
Wie was de eerste renner die onderuit schoof??
    14-09-2019 09:07
    Knox
14-09-2019 00:56
'Als de UCI beslist ... dan is dat prima'.
14-09-2019 01:28
Morbidostar
14-09-2019 01:59
Uhhmm alle blijters hebben ze uiteindelijk gewacht of niet? Ik ben al meer als 15 jaar fan van valverde!!! Dit was gewoon een les aan jumbo. Hij heeft weldegelijk gewacht maar heeft destijds een tour verloren omdat er een hollandse ploeg eventjes door wou rijden toen hij lek gereden was. Hij heeft ook ezn vuelta verloren met 50 seconden op contador toen katusha heeft doorgereden bij een val van hem in de leiderstrui en hij meer als 1 min verloor. Trouwens waar waren die hollandse waaier trekkers. Roglic moet echt dankbaar zijn aan astana, nathan van hooydonck en zijn koerswagen vandaag. Want dat mocht allemaal ook eh. Een sloveen in nederlandse loondienst gaat de vuelta winnen en er word gereageerd alsof gesink, kruiswijk of kelderman hem wint. Komaan allemaal supporter meer voor dumoulin of mathieu dat heeft ten minste een zin. Binnen paar jaar zal ook wel duidelijk worden met welke brandstof die slovenen rijden.
    14-09-2019 07:40
    Het is al lang duidelijk op welke brandstof jouw held rijdt.
    14-09-2019 09:10
    Zoals als meerdere mensen al hebben aangegeven, het is een groot verschil tussen niet wachten na een valpartij en na een valpartij besluiten om volle bak door te rijden. Kijken de waaier etappe in de tour nog maar eens terug, Belkin is daar volle bak aan het jassen en heeft het hele peleton al in waaiers getrokken. Valverde zit in de eerste waaier en rijdt op een verkeerd moment lek. Dat is botte pech maar Belkin was al volle bak aan het koersen en dan ga je niet wachten omdat het toevallig Valverde is wat lek rijdt. Heel groot verschil met gisteren.

    En ja ze wachten uiteindelijk, nadat ze al van meerdere renners te horen hebben gekregen doe normaal, en dat ze merken dat het zinloos is.
14-09-2019 02:14
Ik dacht echt even dat DQS niet mee wilde fietsen met movistar vanwege hogere morele overwegingen en ongeschreven regels. Maar James Knox lag er dus ook blijkbaar bij.
    14-09-2019 09:09
    In het begin had ik het idee dat DQS gewoon met Movistar aan het meerijden was. Misschien wisten ze toen nog niet hoe de vork in de steel zat?

    Overigens heeft al het oponthoud DQS de ritzege opgeleverd, dus de rol van die ploeg is hoe dan ook wat dubbel.
14-09-2019 02:34
Als er in de F1 iemand lek rijd....wordt er niet gewacht.
Als er in een marathon iemand valt.... wordt er niet gewacht.
Als er bij het BMX iemand valt.... wordt er niet gewacht (of herstart)
Als er in het veldrijden iemand valt of lek rijd.... wordt er niet gewacht.
Als er in het wegwielrennen iemand valt....gaat men janken dat er gewacht worden.

* Correctie: Als er in het wegwielrennen een Nederlander valt of iemand van een Nederlandse ploeg, gaat men janken.
Nee men moet maar wachten, of nou ja, in ieder geval niet versnellen. Of nou ja, in ieder geval dan toch niet wanneer de klassementsleider erbij ligt. Of nou ja, het is ineens niet nodig natuurlijk als het op 5km van de aankomst is. Of nou ja, wel natuurlijk als het aankomst bergop is. Of.... ja klink best belachelijk heh?

Toen Valverde ooit in de Tour lek reed vond men het prima dat Belkin en Quick-Step de gashendel open draaiden. Toen Landa, eveneens in de Tour, viel was het ook geen probleem, Kruijswijk zat immers mee. Toen de hier alom verguisde Chris Froome ooit eens pech kende in de Tour vond men ook dat er doorgereden moest worden.

Zou fijn zijn als bepaalde mensen hier gewoon eens dat achterlijke blinde chauvinisme een keer opzij zetten en volwassen worden. Vallen hoort er gewoon bij, dat is nou eenmaal het risico wannee je met 150+ man á 45km/u of meer in een peloton rijdt. Net als lekke banden overigens want het is nou eenmaal ook deels een materiaalsport.

Zou ook fijn als de UCI hier eens duidelijke regels in schept. Zijn we ook gelijk af van die waanzin van het al stayerend terugkomen achter de auto’s en de daarbij gepaarde totale willekeur van straffen.
    14-09-2019 06:46
    Naar mijn gevoel is er wel een verschil tussen rittenwedstrijden over 3 weken en de sporten die je daar aanhaalt. In de Vuelta kan je perfect wachten als zoiets gebeurt. Of het moet is een andere discussie...
    14-09-2019 06:48
    En in het voetbal wel, dus wat is precies je punt?
    14-09-2019 07:03
    Luister even naar de geluiden uit het peloton, en vraag je dan nog eens af of dit met chauvinisme te maken heeft.

    Verschil mee de tour van 2013 is al veelvuldig besproken. Heb je dat niet gelezen of past het niet in je straatje?

    En als je anderen chauvinisme verwijt, is het ook wel handig om je eigen voorkeuren tegen het licht te houden. Hebben die misschien iets te maken met je nogal heftige manier van reageren op dit punt?
    14-09-2019 07:55
    Deze situatie was heel anders dan destijds met Belkin en Quick Step. Gisteren trok Movistar pas echt de gashendel open toen ze zagen dat Roglic en Lopez gevallen waren.

    In de Tour dat Belkin en Quickstep doorreden, reden ze al op kop want die twee teams hadden vooraf in het hotel al afgesproken dat ze op dat gedeelte van het parcours oorlog zouden maken. Bram Tankink had dat geregeld met z’n oude team. Valverde zat toen al achter in de waaier.

    Kan me ook nog een etappe in de Tour herinneren, waarin Cancellara het hele peloton stil legde omdat Schleck gevallen was. Elke situatie is anders en een jury grijpt ook niet zomaar in zoals vandaag.
    14-09-2019 08:01
    Het is niet voor niks dat ze bij de F1 een safety car hebben.
    Het is onsportief, maar ook niet ongevaarlijk om van ieder euvel maar gebruik te maken om de concurrentie een poets te bakken.

    "Shit er liggen 40 man voor mijn neus te kreperen en mijn concurrent gaat er daarvoor van tussen, hoe kom ik hier langs?"

    Overigens heeft ook hier de wielersport wel weer te lijden aan te weinig duidelijkheid/regels/richtlijnen en teveel wisselvalligheid van de kant van de jury.
    14-09-2019 10:45
    Het is grappig hoe je 2 situaties opnoemt: Lekke band Valverde en val Landa, die totaal anders zijn.
    Bij zowel de lekke band van Valverde als de val van Landa, waren ze al vol aan het rijden. Bij deze val was dat duidelijk niet het geval. Is dus appels met peren vergelijken.
14-09-2019 06:40
Klopt deze kop? Dit zijn geen excuses als ik hun toelichting zo lees.
14-09-2019 06:56
Kosmo, misschien moet je niet eerst bier drinken en dan een reactie typen.

Toen Valverde lek reed, was het al koers. En Valverde was geen leider in de Tour op dat moment.

Toen Kruijswijk in het roze viel in de giro, was het al koers. Nibali zette Kruijswijk onder druk, die daardoor viel en het roze verloor. Eigen schuld, niet wachten.

Landa viel toen het al koers was, en door een zwieper in de waaier. Logisch dat je dan niet wacht op een top 5 AK renners.

Valverde en consorten overlegde, nadat Roglic en 30 anderen waren gevallen, waaronder ook nummer 4 en gingen toen eerst met Soler, en vervolgens Arcas, Rojas etc rijden.

Dan is een ONGESCHREVEN regel dat je wacht op de leider in het AK. Movistar ging juist koers maken NADAT ze gevallen waren. Jouw vergelijkingen met andere situaties is 100% krom. Ook de sporten die je aanhaalt, pfff.

Overigens, bij een megacrash in de eerste ronde van F1 wordt opnieuw gestart. Misschien meer koers kijken, en ook de reactie van renners bekijken. Dan weet je gewoon wat de regel is. Niemand reed overigens met Movistar mee, ook UAE niet. Dan weet je al dat Movistar gewoon fout zat...

Karma is een bitch....
    14-09-2019 09:14
    +1
    14-09-2019 09:34
    Plus 1
    14-09-2019 11:48
    Kosmo geeft juist heel mooi aan dat wachten/rijden afhangt van belangen en toevalligheden, die pas achteraf via window dressing worden ingekleurd.
    14-09-2019 12:18
    Inderdaad gaat het om belangen, sportiviteit is een veel te wazig begrip in dit soort gevallen. Een belang is ook de meerderheid van de andere ploegen niet tegen je te krijgen en dat heeft Movistar gisteren aanvankelijk totaal verkeerd ingeschat. Nog net op tijd hebben ze dat ingezien en laten volgen door halfbakken verontschuldigingen.
    Aangezien door wisselende belangen elk geval op zichzelf staat is het onmogelijk algemeen geldende regels te hanteren. Een wedstrijdjury dient zich daarom zo terughoudend mogelijk op te stellen, het peloton moet het zelf uitmaken.
    Het is de vraag in hoeverre je de wrevel van Lopez serieus moet nemen. Als hij er gisteren niet had bijgelegen was Astana misschien ook wel mee gaan draaien. Wat je besluit te gaan doen hangt af van jouw belang afgewogen tegen die van de concurrentie, niet van sportiviteit of consequent willen zijn.
14-09-2019 07:09
Er is 1 argument dat voor Movistar pleit, en dat is de voorbereiding van het peloton op een wegversmalling en een open stuk. Zij zaten in ieder geval voor de valpartij. De beeldvorming deed vervolgens zijn werk. Vol in beeld beginnen ze na de valpartij naar elkaar te kijken en draaien als enige ploeg de gashendel open. Dan kun je discussiëren of je met wetenschap van een gevallen leider door moet zetten. Een morele discussie die alleen in het voordeel van Movistar uit was gevallen als andere ploegen mee waren gaan rijden, en dat was niet het geval.
    14-09-2019 07:11
    Nee, de beelden laten zien dat ze ver genoeg achter de valpartij zaten om er omheen te kunnen.
14-09-2019 07:10
Voor iemand die vindt dat het “erbij hoort” was hij anders wel behoorlijk boos toen het hem overkwam:

https://www.cyclingnews.com/news/valverde-accuses-sky-of-provoking-vuelta-crash/

Ik heb Roglic niet bij de Movistarbus gezien
14-09-2019 07:33
Reactie Soler bij de aankomst ook typisch: ‘Vraag het maar aan de DS’.

Heel benieuwd hoe dit door gaat wegen vandaag. Alles op nul of iedereen tegen Movi’s - dat laatste zou genieten zijn.

EDIT: Het gaat om deze reactie op Eurosport: https://video.eurosport.nl/wielrennen/vuelta-a-espana/2019/soler-vraag-het-maar-aan-de-ploegleiding_vid1241820/video.shtml

Voor wie geen zin heeft om het te kijken Soler zegt zoiets als: Ik wilde niet rijden maar mij werd opgedragen door de DS om te rijden. Ik begreep die beslissing niet.
Kom er maar in rechtpraters...
    14-09-2019 07:40
    Zowiezo Astana tegen Movistar... En Pogacar gaat ook nier tegen Roglic rijden. Movistar staat er alleen voor..
14-09-2019 07:41
Overigens..

Valverde na zijn lekke band in 2013:

Alejandro Valverde (Movistar) heeft in een zogenaamde overgangsetappe voor sprinters alle kansen op de eindzege in de Tour de France verloren. Na de dertiende rit is de Spanjaard van de tweede naar de zestiende plaats teruggevallen, op 12:10 van leider Christopher Froome (Sky).
”Ik ben op het slechtste moment lekgereden”, sakkerde Valverde. “De hele dag waren we bijzonder op onze hoede voor eventuele waaiers door de wind. Wij zaten met de hele ploeg vooraan toen de eerste breuk in de grote groep er kwam, maar op dat moment reed ik lek. Mijn teamgenoten hebben er nog alles aan gedaan om de kloof met het eerste gedeelte van het peloton te overbruggen, maar daar zijn we spijtig genoeg niet in geslaagd. Diverse ploegen waren dan al vol beginnen doorrijden.”
“Soms win je, dan weer verlies je”, relativeerde de Spanjaard zijn tijdverlies. “Vandaag zit ik in het verliezende kamp. Of ik ontgoocheld ben dat men begon te rijden nadat ik lekreed? Neen. Dat is koers, maar ik heb het wel moeilijk met de houding van Europcar. Ook zij reden voorin mee ondanks het feit dat zij geen enkele klassementsrijder in hun rangen hadden. We hebben nu gelukkig nog Nairo Quintana die in de top tien staat.”

Hij reed lek toen het koers was, overigens is lek wat anders dan een valpartij waar 30 man bij ligt....
    14-09-2019 12:04
    “Before going to the Sky bus, Valverde said “Sky formed an echelon and they’re perfectly within their rights to do that. I’m not cross that I lost the lead because of this, but because there was no respect.”

    Followed by television cameras and reporters, Valverde weaved his way behind the line to the Sky bus, got off his bike and although visibly angry, he politely demanded an answer from Colombians Sergio Henao and Rigoberto Uran, currently engaged in their warm-down.”

    Valverde het jaar daarvoor...
14-09-2019 07:42
Koers is koers! Gewoon rijden. De wedstrijdjury is er naar om in te grijpen c.q. een neutralisatie in te roepen. Jammer voor TJV en alle fans, maar dat gelul over sportiviteit en ongeschreven regels wordt alleen gebruikt wanneer het hen goed uitkomt.
TJV moet eens gaan leren om minder in dit soort situaties terecht te komen, dan kunnen ze daar ook eens profijt van hebben. Maar ja er zijn een aantal rijders bij TJV niet zo valbestendig en Roglic heeft inderdaad moeite me waaierrijden.
    14-09-2019 07:53
    @skylimiet

    Misschien deze reactie van Soler even kijken: https://video.eurosport.nl/wielrennen/vuelta-a-espana/2019/soler-vraag-het-maar-aan-de-ploegleiding_vid1241820/video.shtml

    Voor wie geen zin heeft om het te kijken Soler zegt zoiets als: Ik wilde niet rijden maar mij werd opgedragen door de DS om te rijden. Ik begreep die beslissing niet.

    Tja, zelfs hij schaamt zich kapot om deze actie. Terecht natuurlijk
    14-09-2019 11:33
    En hoe stel je voor dat Jumbo-Visma voorkomt dat terwijl ze bijna geheel voorin reden er iemand voor hun valt en zij daaroverheen vallen?
14-09-2019 08:28
Mooi om te zien hoe Movistar hier geheel vrijwillig zonder publieke druk hun excuses aanbied. Typisch Spaans dit, mensen daar zijn zo overwegend vriendelijk, medelevend en sportief als het op sport aankomt.
14-09-2019 08:45
Maak dan geen excuses, het zal ongetwijfeld een cultuur dingetje zijn, maar wat heb ik toch een hekel aan dat achterbakse gekonkel.
14-09-2019 08:53
Dat maakt het idd nog het lelijkst. We zien allemaal dat ze gaan rijden na de crash en er gebruik van wilden maken. Hoe onsportief het ook is, als dat je intentie is ga dan gwn vol gas door. Ik zou er grote bedenkingen bij hebben, en veel wielervolgers, maar rijdt dan maar gwn door als je op zo een manier wilt winnen. Halfbakken excuses maken staat nog lelijker, dan gwn eerlijk zeggen dat je het je eigenlijk niet uit maakt om op deze manier te winnen.

En als meerdere renners van Movistar aangeven dat ze moesten rijden van de ploegleiding, maar het daar niet mee eens waren... dan stop je toch met rijden? Het getuigt ook van klasse als je op dit soort momenten, als je het er duidelijk niet mee eens bent, zegt; ‘oké, dit gaan we niet doen’. Dit soort acties maken je niet geliefder in het peloton en ze laten je toch minder snel rijden als je dit soort acties flikt. Het zou mij niet verbazen als Astana, Jumbo en UAE achter de schermen met elkaar hebben gesproken om vandaag Movistar pijn te doen.
14-09-2019 09:26
Geweldig dat mensen terug komen op 2 mensen die in het verleden van movistar zogenaamd zijn genaaid door het doorrijden van belkin en andere ploegen. Valverde was niet eens leider dus waarom wachten...

Nergens hoor je het verhaal van nibali en kruijswijk in de giro. Nee want toen was het al koers.

Ik ben het ook eens met nu hadden ze moeten wachten
14-09-2019 09:33
"Excuses"
14-09-2019 09:37
Mooie discussie hier! Laat wel veel zien over de persoonlijkhefen van mensen. Met vrienden als de ze moeten doorrijden groep heb je iig geen vijanden meer nodig :)
14-09-2019 09:39
Arrieta: hoe kan ik recht praten wat krom is......hoe krijgt ie het uit zijn bek.....

Zoals eerder gezegd, t was geen koers en na val gingen ze rijden. Movistar was niet al aan het koersen en zat niet voorop (check de beelden maar).
Eerder genoemde gevallen (kruijswijk, Landa, Valverde) was t al koers idd.

Wel een punt: je zou bij zo een geval als dit kunnen overwegen dat de jury zegt daar radio: grote val terwijl er geen volle koers is, wachten tot weer compleet.
14-09-2019 10:10
Deze discussie is hier al zo vaak voorbij gekomen. Niemand verwacht van Movistar dat ze wachten, maar zij gaan op dat moment koers maken - en dat is sneu. Daarmee ontneem je Valverde/Quintana de mogelijkheid om op een fraaie, sportieve manier te winnen.
Je hoeft voorts echt geen Roglic fan te zijn om te vinden dat hij deze Vuelta de sterkste was en de eindzege verdiend. Voor het wielrennen is het beter als de uitslag niet bepaald wordt door nare incidenten, maar een enig zins accurate weerspiegeling is van de verhoudingen.
In een andere sport zou Arrieta niet zo makkelijk wegkomen met deze 'excuses'. Maar de journalisten - behalve die van WF natuurlijk - zijn veelal veredelde fans en vragen zelden door. Arrieta heeft om die reden wellicht de indruk dat hij met kinderen te maken heeft.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine