‘Voortbestaan NTT Pro Cycling gered met nieuwe sponsor’
Het voortbestaan van NTT Pro Cycling lijkt gered. Naar het verluidt heeft de WorldTour-ploeg een nieuwe sponsor gevonden en is het team achter de schermen hard bezig met het samenbrengen van een selectie voor volgend seizoen.
Uit verschillende hoeken klinken geluiden dat de ploeg van Douglas Ryder volgend seizoen blijft bestaan, meldt Cyclingnews. Op de valreep zou een oplossing zijn gevonden om de ploeg in de wielersport te houden en het team zou achter de schermen druk bezig zijn met de selectie voor volgend seizoen.
Het is vooralsnog niet duidelijk wie de belangrijkste geldschieter wordt in 2021, maar het budget van de ploeg komt, naar verluidt, rond de acht miljoen euro te liggen. Cyclingnews begreep uit een bron dat renners worden benaderd met de voorwaarde dat ze mogelijk koersen voor een minimumloon, dat momenteel 38.000 euro bedraagt voor WorldTour-renners.
“Het is nog niet 100% rond, maar normaal gesproken krijgen we vandaag of de komende dagen de bevestiging dat de ploeg er zal staan volgend jaar”, liet Domenico Pozzovivo maandag weten. “We wachten op de bevestiging en als de ploeg doorgaat, dan blijf ik. Ik denk dat het WorldTour wordt en ik heb vertrouwen in Douglas Ryder, die zijn uiterste best doet.”
Maandenlange onzekerheid
Het voortbestaan van NTT Pro Cycling is al maanden onzeker. Het contract met telecomgigant NTT liep af en in september werd bekend dat de naamsponsor de verbintenis niet verlengde. In de maanden daarna bleef de ploeg vechten voor zijn toekomst. Afgelopen woensdag werd in een persbericht aangekondigd dat manager Bjarne Riis zijn functie aan het eind van het jaar neerlegt, nadat de Deen elf maanden geleden met het team in zee ging.
De vaste kosten voor een ploeg zijn nu overal gelijkaardig. Kan me moeilijk inbeelden dat een mechanieker bij Ineo zoveel meer gaat verdienen dan in NTT of Wanty. Idem voor transport/vliegtuigen of het onderhoud van de vloot wagens, bussen, vrachtwagens etc.
Maar stel dat dit 2mil ofzo bedraagt en je hebt een budget van 8mil heb je slechts 6mil over voor salarissen. Met 12mil (+50%) heb je wel 10mil voor salarissen(+66%).
Je zou kunnen beginnen denken, ga ProConti, maar ik denk dat zonder die TdF, vele sponsors al afhaken.
Ook jammer dat er nooit eens een Aziatische exoot zich manifesteert in het top wielrennen.
Dat zegt de geruchtenmolen.
Maar hoe zit het nu NTT door lijkt te gaan? Battistella en Sobrero hebben in principe gewoon een doorlopend contract voor 2021.
Daarnaast kan het ook kansen bieden aan renners die zich eens als kopman / vrije renner willen zien in bepaalde koersen. Er rijdt geen echte klepper rond waarvoor je een ploeg opoffert (wellicht buiten Nizzolo), dus kun je kansen pakken.
Al lang mooi nieuws dat deze ploeg niet ook omvalt.
In de World Tour wedstrijden gewoon lekker meerijden en zien waar het schip strandt. Wellicht dat ze meer succes hebben in 2.pro of 2.1 wedstrijden.
Zal waarschijnlijk wel geen 70k zijn zoals Lefevere zij, maar zal toch wel 60k ofzo zijn.
En dan kan je er nog een mouw aanlappen dat mechanieker/soigneur etc, deels voor Cavendish werken en dat dat ook moet ingerekend worden =D
Tegelijk: 38k bruto is omgerekend 3166€/maand (hoe zou het zitten met vakantiegeld, 13de maand etc?). Is zeker wel genoeg om van te leven, maar voor een 100% prof die zoveel van huis is en leeft als monnik, is dit eigenlijk toch een beetje triestig? Zeker aangezien ervaring/anciëniteit eigenlijk wegvalt na je carrière
https://www.wielerflits.nl/nieuws/helft-belgische-profrenners-verdient-minder-dan-4-000-euro-per-maand/
https://www.uci.org/docs/default-source/rules-and-regulations/part-ii-road/2018-joint-agreements.pdf
32.000 voor een neo, 40.000 voor een prof op WT niveau en 32.000 voor een ProTeam prof en 27.000 voor een neo op ProTeam niveau.
Dat is het risico als je van je hobby je beroep wilt maken. Er is geen markt voor 40 jarige wielrenners (Valverde uitgezonderd). Dus de consequentie is dat je dan of in de wielersport blijft als weetikwat, of weer onderaan begint als je klaar bent met het beroepsmatig uitoefenen van je hobby.
En als je dat niet ziet zitten, dan moet je op tijd de knoop doorhakken en niet beroepsmatig gaan wielrennen. Jezelf "financieel onafhankelijk sporten" is voor heel veel sporters niet weggelegd.
Ook al mag je dan gaan fietsen voor een minimum loon, je kunt nog altijd je beroep blijven uitoefenen op WT niveau. En hetzelfde geldt voor de stafleden.
Bovendien zijn we als bonus dan ook van Riis af, tenminste voorlopig.
Hoe dan ook denk ik dat de ploeg dan wel realistisch bekeken moet worden. Als een pro continentale ploeg, maar dan met een WT inschrijving. En hopelijk gaan ze ook gewoon op die manier koersen: lekker opportunistisch, in beeld rijden, aanvallen, en van daaruit proberen successen te boeken.
En voor de renners zelf: hopen op een mooie next step vanuit deze ploeg.
Leuke kans wel voor Campenearts.
Het doet me wat denken aan Fuji-Servetto: een late doorstart, laag budget en hier en daar wat renners vast leggen.
Met hoeveel budget doet een Alpecin-Fenix het?