‘Voortbestaan NTT Pro Cycling gered met nieuwe sponsor’
foto: Cor Vos
maandag 16 november 2020 om 12:14

‘Voortbestaan NTT Pro Cycling gered met nieuwe sponsor’

Het voortbestaan van NTT Pro Cycling lijkt gered. Naar het verluidt heeft de WorldTour-ploeg een nieuwe sponsor gevonden en is het team achter de schermen hard bezig met het samenbrengen van een selectie voor volgend seizoen.

Uit verschillende hoeken klinken geluiden dat de ploeg van Douglas Ryder volgend seizoen blijft bestaan, meldt Cyclingnews. Op de valreep zou een oplossing zijn gevonden om de ploeg in de wielersport te houden en het team zou achter de schermen druk bezig zijn met de selectie voor volgend seizoen.

Het is vooralsnog niet duidelijk wie de belangrijkste geldschieter wordt in 2021, maar het budget van de ploeg komt, naar verluidt, rond de acht miljoen euro te liggen. Cyclingnews begreep uit een bron dat renners worden benaderd met de voorwaarde dat ze mogelijk koersen voor een minimumloon, dat momenteel 38.000 euro bedraagt voor WorldTour-renners.

“Het is nog niet 100% rond, maar normaal gesproken krijgen we vandaag of de komende dagen de bevestiging dat de ploeg er zal staan volgend jaar”, liet Domenico Pozzovivo maandag weten. “We wachten op de bevestiging en als de ploeg doorgaat, dan blijf ik. Ik denk dat het WorldTour wordt en ik heb vertrouwen in Douglas Ryder, die zijn uiterste best doet.”

Maandenlange onzekerheid
Het voortbestaan van NTT Pro Cycling is al maanden onzeker. Het contract met telecomgigant NTT liep af en in september werd bekend dat de naamsponsor de verbintenis niet verlengde. In de maanden daarna bleef de ploeg vechten voor zijn toekomst. Afgelopen woensdag werd in een persbericht aangekondigd dat manager Bjarne Riis zijn functie aan het eind van het jaar neerlegt, nadat de Deen elf maanden geleden met het team in zee ging.

RIDE Magazine
39 Reacties
16-11-2020 12:16
Op basis van een budget van naar verluidt 8mlj, daarmee worden ze nog duidelijker de bezemploeg in de WT
    16-11-2020 12:18
    Ik dacht dat Lotto nog minder hard?
    16-11-2020 12:22
    Behoorlijk wat renners zouden voor het minimum salaris tekenen, ben toch benieuwd wie er uiteindelijk onderdeel van de ploeg zal zijn.
    16-11-2020 12:24
    Lotto zat enkele jaren terug op iets van 12-15 miljoen. Wellicht is het minder geworden, maar 8 miljoen lijkt me erg weinig voor die selectie.
    16-11-2020 12:32
    Er is -jammer genoeg- weinig daar over bekend, maar als we inschattingen van de afgelopen paar jaar moeten geloven zit Lotto-Soudal in ieder geval boven de 10 miljoen. Maar weinig tot niks over teambudgetten bekend dus ik deel eigenlijk puur nattevingerwerk, behalve bij AG2R & Ineos (zie bijvoorbeeld https://inrng.com/2020/03/ag2r-la-mondiale-team-budget-2018/). AG2R is qua prestaties wel in te schalen als een middenmoter, als ze dat ook qua budget zijn is NTT echt heel karig.
    16-11-2020 12:59
    Met Wanty als laagvliegers in de budgetstrijd. Om een voorbeeld te geven van de ongelijke strijd, bij INEOS verdienen Bernal, Thomas en Carapaz gezamenlijk meer dan het totale budget van deze ploeg in het nieuwe jaar. Bij TJV kom je als de salarissen van Primoz, Tom, Dylan, Wout en Steven optelt er ook al ruim overheen. En naast de salarissen ben je ook met kleingeld bezig in alles er om heen, van mekaniekers tot koks en transport. Tuurlijk kan het maar je moet de verwachtingen ook navenant bijstellen.
    16-11-2020 13:42
    Het grootste verschil ligt nu ook eenmaal in de lonen natuurlijk.
    De vaste kosten voor een ploeg zijn nu overal gelijkaardig. Kan me moeilijk inbeelden dat een mechanieker bij Ineo zoveel meer gaat verdienen dan in NTT of Wanty. Idem voor transport/vliegtuigen of het onderhoud van de vloot wagens, bussen, vrachtwagens etc.

    Maar stel dat dit 2mil ofzo bedraagt en je hebt een budget van 8mil heb je slechts 6mil over voor salarissen. Met 12mil (+50%) heb je wel 10mil voor salarissen(+66%).
    Je zou kunnen beginnen denken, ga ProConti, maar ik denk dat zonder die TdF, vele sponsors al afhaken.
16-11-2020 12:21
naja iig weer broodwinning voor meerdere renners. Als het inderdaad een budget van 8 miljoen is, dan zal het idd de bezemploeg blijven want sommige pro conti ploegen hebben al meer dacht ik.
16-11-2020 12:21
Ze worden sowieso de bezemploeg, aangezien de ‘gewilde’ renners al bij andere ploegen (bij)getekend hebben. Oftewel zij vegen de renners op die bij andere ploegen niet terecht kunnen.
16-11-2020 12:29
Ik hoop alvast dat dit mag doorgaan, zou een 25-tal renners uit de sloot kunnen houden. Van die 25 zouden er misschien nog een 5-tal elders onderweg vinden maar die 20 anderen mogen hun handjes kussen. Wordt wel een stel vrijbuiters, veel mag je van hen niet verwachten.
16-11-2020 12:47
Goed nieuws voor ntt. Ik blijf het zo jammer vinden dat er maar zo weinig Afrikaanse renners zijn doorgebroken via deze ploeg.
Ook jammer dat er nooit eens een Aziatische exoot zich manifesteert in het top wielrennen.
16-11-2020 12:52
Een erg laag budget voor de WorldTour, maar gezien het grote aantal renners zonder contract voor volgend jaar zal Doug de ploeg wel kunnen vullen. De vraag blijft of je wel echt kunt meedraaien want dat was nu al geen vanzelfsprekendheid.
    16-11-2020 12:55
    Kansje voor Lindeman en Taco
16-11-2020 12:56
Alle renners die nu geen contract hebben zullen voor het minimum mogen tekenen en anders niet. €38.000 bruto is geen vetpot, (als je pensioen daar nog vanaf moet) maar als je prijzengeld en hopelijk dit jaar weer een aantal criteriums erbij telt moet €50.000 tot €60.000 bruto haalbaar zijn. Denk dat een Campenaarts, Lindeman, Claeys en dat soort mannen, heel, heel blij mee mogen zijn als ze zouden mogen tekenen.
    16-11-2020 12:59
    Campenaerts heeft hier gewoon een doorlopend contract he. Dus als ze doordoen wordt die gewoon hetzelfde betaald als dit jaar, wat een stuk meer dan het minimum zal zijn.
16-11-2020 12:58
Nog maar vijf man officieel vertrokken: met Gibbons, Gebre, Valgren en O'Connor is wel kwaliteit ingeleverd, Tiller is ook weg. Als het daarbij blijft valt het nog mee.
    16-11-2020 16:02
    DeBod, Batistella, Sobrero naar Astana
    16-11-2020 16:29
    @Polleke
    Dat zegt de geruchtenmolen.
    Maar hoe zit het nu NTT door lijkt te gaan? Battistella en Sobrero hebben in principe gewoon een doorlopend contract voor 2021.
    16-11-2020 20:10
    Zijn naar Astana...
    16-11-2020 20:11
    Waren vrij om op zoek te gaan omdat er op dat moment geen zekerheid was...
16-11-2020 13:00
Op zich heb je als renner dan wel de garantie dat je WT rijdt. Denk dat er voldoende (jonge) renners zijn die deze kans zouden grijpen, danwel renners van het Afrikaanse continent die bij NTT zouden willen koersen (oorspronkelijke doelstelling ook).

Daarnaast kan het ook kansen bieden aan renners die zich eens als kopman / vrije renner willen zien in bepaalde koersen. Er rijdt geen echte klepper rond waarvoor je een ploeg opoffert (wellicht buiten Nizzolo), dus kun je kansen pakken.

Al lang mooi nieuws dat deze ploeg niet ook omvalt.
    16-11-2020 13:39
    En Pozzovivo misschien. Die reed toch best een sterke Giro.
16-11-2020 13:04
Enkelen hier (niet ik) schreven vorige week nog: Riis er uit, nieuwe sponsor er in. Toch wat eerherstel voor die personen die wat hoon over zich heen kregen...
    16-11-2020 20:30
    Haha, dank je
16-11-2020 13:14
Het goede nieuws voor NTT is wel dat er nog al wat renners beschikbaar zijn. Dus die ploeg rond krijgen moet dan financieel wel gaan lukken. Is geen vetpot. Met 8 miljoen zit je op ongeveer hetzelfde niveau dan Circus-Wanty-Gobert.
16-11-2020 13:20
Bezemploeg of niet, ze kunnen niet allemaal in de top 10 staan.

In de World Tour wedstrijden gewoon lekker meerijden en zien waar het schip strandt. Wellicht dat ze meer succes hebben in 2.pro of 2.1 wedstrijden.
16-11-2020 13:22
Minimumloon is nu 38.000? Twee weken terug werd in een artikel op deze site nog beweerd dat het 70.000 was! Nogal een verschilletje....
    16-11-2020 13:27
    Dat verbaasde mij ook, ik dacht dat dit in een artikel rond Cavendish was.
    16-11-2020 13:35
    Wel als dit bedrag (38k) de bruto-wedde is van de werknemer ( renners) dan lijkt het mij wel dat de werkgever ( ploeg) een stuk meer moet betalen aangezien er daar nog deel belastingen etc bij komen.
    Zal waarschijnlijk wel geen 70k zijn zoals Lefevere zij, maar zal toch wel 60k ofzo zijn.
    En dan kan je er nog een mouw aanlappen dat mechanieker/soigneur etc, deels voor Cavendish werken en dat dat ook moet ingerekend worden =D

    Tegelijk: 38k bruto is omgerekend 3166€/maand (hoe zou het zitten met vakantiegeld, 13de maand etc?). Is zeker wel genoeg om van te leven, maar voor een 100% prof die zoveel van huis is en leeft als monnik, is dit eigenlijk toch een beetje triestig? Zeker aangezien ervaring/anciëniteit eigenlijk wegvalt na je carrière
    16-11-2020 13:42
    Lees eens:
    https://www.wielerflits.nl/nieuws/helft-belgische-profrenners-verdient-minder-dan-4-000-euro-per-maand/
    16-11-2020 13:42
    Artikel 10 van deze overeenkomst tussen de UCI, ploegen en rennersvakbond geeft je antwoord. (hoewel dit over 2020 gaat):
    https://www.uci.org/docs/default-source/rules-and-regulations/part-ii-road/2018-joint-agreements.pdf

    32.000 voor een neo, 40.000 voor een prof op WT niveau en 32.000 voor een ProTeam prof en 27.000 voor een neo op ProTeam niveau.
    16-11-2020 13:51
    @Massimo,

    Dat is het risico als je van je hobby je beroep wilt maken. Er is geen markt voor 40 jarige wielrenners (Valverde uitgezonderd). Dus de consequentie is dat je dan of in de wielersport blijft als weetikwat, of weer onderaan begint als je klaar bent met het beroepsmatig uitoefenen van je hobby.

    En als je dat niet ziet zitten, dan moet je op tijd de knoop doorhakken en niet beroepsmatig gaan wielrennen. Jezelf "financieel onafhankelijk sporten" is voor heel veel sporters niet weggelegd.
16-11-2020 13:23
Als zo’n ploeg lekker gaat aanvallen, paar van de bovengenoemde namen. Heb je geen topploeg maandag hoeft ook niet. Maar ga dan wel voor etappes en exposure in de klassiekers met bv Claeys voor toptien. Maar geen aanhakers die je einde GT op plek 16 ziet staan.
16-11-2020 13:25
Zou mooi zijn als de geruchten waar blijken te zijn. Hoorde er ook al iets van vanuit de ploeg zelf.

Ook al mag je dan gaan fietsen voor een minimum loon, je kunt nog altijd je beroep blijven uitoefenen op WT niveau. En hetzelfde geldt voor de stafleden.
Bovendien zijn we als bonus dan ook van Riis af, tenminste voorlopig.

Hoe dan ook denk ik dat de ploeg dan wel realistisch bekeken moet worden. Als een pro continentale ploeg, maar dan met een WT inschrijving. En hopelijk gaan ze ook gewoon op die manier koersen: lekker opportunistisch, in beeld rijden, aanvallen, en van daaruit proberen successen te boeken.

En voor de renners zelf: hopen op een mooie next step vanuit deze ploeg.
16-11-2020 16:01
Stel dat het budget € 8 mio is. Het is niet geheel onrealistisch om te zeggen dat je budget qua salarissen ongeveer € 3mio zal zijn. Als WT-ploeg neem je zeker 28 renners onder contract. Dan is je budget per rijder ongeveer € 107k. Je zal uitschieters naar boven en naar beneden hebben. Hier moet je echt wel een ok team voor kunnen samenstellen met zoveel renners zonder contract. Of geef jong aanstormend talent vervroegd de kans in de WT, dat is ook wat waard voor die renners. Wordt een soort opleidingsteam. Het zal geen top team zijn maar je kans best aansprekende resultaten boeken. Daarnaast denk ik dat men de pro conti budgetten en salarissen echt overdrijft op de top 3-4 na.
16-11-2020 17:22
Nu hebben ze dus wel geld, maar hebben ze überhaupt nog renners?
Leuke kans wel voor Campenearts.
16-11-2020 18:20
Stuk of 5 tot 10 jonge Afrikaanse talenten een kans geven, is uiteindelijk toch het bestaansrecht van deze ploeg. Toen waren ze ook nog leuker dan het huidige carrière-als-een-nachtkaars-uit-laten-gaan-ploeg.
16-11-2020 18:43
Goed nieuws. Pozzovivo kan in ieder geval weer een jaartje die colls opraggen.
16-11-2020 19:54
Hopelijk komt dit erdoor, dat er toch 25 renners + staff werk hebben volgend jaar.
Het doet me wat denken aan Fuji-Servetto: een late doorstart, laag budget en hier en daar wat renners vast leggen.

Met hoeveel budget doet een Alpecin-Fenix het?

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine