Voorbeschouwing: Dwars door Vlaanderen 2014
woensdag 26 maart 2014 om 07:20

Voorbeschouwing: Dwars door Vlaanderen 2014

De allereerste van een heuse reeks kasseiklassiekers staat aanstaande woensdag op het programma. Dan wordt Dwars door Vlaanderen verreden. Toppers in het klassieke werk als Peter Sagan en Fabian Cancellara laten deze semiklassieker links liggen, maar dat wil niet zeggen dat het niveau in de race tussen Roeselare en Waregem laag is. Integendeel. Wie wordt na 201 kilometer en 11 slopende hellingen de opvolger van de Italiaan Oscar Gatto? WielerFlits blikt uitgebreid vooruit.

Historie
Ondanks zijn status van semi-klassieker mocht Dwars door Vlaanderen (1.HC) met Rik Van Steenbergen, Briek Schotte, Johan Museeuw en Tom Boonen al grote kampioenen als overwinnaar huldigen. België heerste dus vaak in het verleden. De laatste vier jaar zagen onze zuiderburen echter de keerzijde van de medaille, en moesten ze liefst driemaal de duimen leggen voor een buitenlander. Tot op heden is de laatste Belgische winnaar van Dwars door Vlaanderen Nick Nuyens in de editie van 2011. In 2012 wist Niki Terpstra de laatste Nederlandse zege te pakken in de klassieker.

Oscar Gatto

Vorig jaar barstte de finale al vroeg los. Op de combinatie Oude Kwaremont – Paterberg scheidde een negenkoppige groep met Oscar Gatto, Ian Stannard en Thomas Voeckler zich af. Die laatste zag een sprint niet zitten, en sloeg op de laatste helling van de dag – Nokereberg – een gat. Zijn voormalige vluchtgenoten konden niet meteen reageren op zijn aanval, maar op slechts enkele meters van de streep werd de moedige Fransman alsnog voorbij gesprint door de Italiaanse winnaar Oscar Gatto.

Laatste 5 winnaars
2009: flag-be Kevin Van Impe
2010: flag-dk Matti Breschel
2011: flag-be Nick Nuyens
2012: flag-nl Niki Terpstra
2013: flag-it Oscar Gatto

Parcours
Het startsein van Dwars door Vlaanderen wordt traditioneel in Roeselare gegeven, waarna het grote peloton lange tijd over vlakke West-Vlaamse wegen gestuurd wordt. Na negentig kilometer krijgen de renners met de Nieuwe Kwaremont de eerste van elf hellingen onder de wielen geschoven. Kort hierna volgen de combinaties Kattenberg – Holleweg en Haaghoek – Leberg. Maar de échte finale barst traditioneel wat later open, op de Eikenberg en Taaienberg op 60 kilometer van de eindstreep.

Zonder veel recuperatiestroken achter de rug te hebben, wacht de renners niet veel later een bekend tweeluik uit de Ronde van Vlaanderen: de Oude Kwaremont en de Paterberg. Wie hier kan overleven speelt een rol tot diep in de finale, want hierna zijn de zwaarste hellingen achter de rug. Toch zijn ook de Varent, Holstraat, Tiegemberg en Nokereberg enkele niet te onderschatten hindernissen op de wegen richting finishplaats Waregem, waar na bijna 201 kilometer de overwinnaar gekroond wordt.

Favorieten
Met maar liefst veertien WorldTour-ploegen aan de start, mag Dwars door Vlaanderen tevreden zijn met zijn startveld. Op papier lijkt het gevaarlijkste blok aan het vertrek Omega Pharma – Quick-Step, dat met Tom Boonen en Niki Terpstra twee titelverdedigers in zijn rangen heeft. Boonen wil na zijn forfait voor Milaan-San Remo tussen Roeselare en Waregem extra kilometers malen, terwijl Terpstra naar eigen zeggen klaar is om een tweede keer de overwinning te grijpen in Dwars door Vlaanderen.

Sylvain Chavanel

Sylvain Chavanel is haast altijd op zijn best in deze wedstrijd. In 2008 boekte La Machine in Waregem zijn eerste klassieke zege uit zijn carrière, en ook in de daarop volgende jaren speelde de Fransman zo goed als ieder jaar een belangrijke rol in de finale. Behalve vorig jaar, toen hij de inspanningen van Milaan-San Remo niet helemaal verteerd had, en niet aan de start verscheen. Dit jaar lijkt Chavanel zich weer te kunnen melden in de frontlinie tijdens de klassiekers, nadat hij zich in Parijs-Nice bijzonder aanvalslustig toonde.

In die wedstrijd speelde Geraint Thomas dan weer een hoofdrol. Tot hij na etappe zeven tot opgeven gedwongen werd door een valpartij. Thomas wist zich echter op te lappen voor Milaan-San Remo en Dwars door Vlaanderen, waarin hij in 2011 al eens de tweede plaats greep, nadat hij in de sprint de duimen moest leggen tegen Nick Nuyens. Omloop Het Nieuwsblad-winnaar Ian Stannard is net als Bernhard Eisel een andere gevaarlijke klant voor de overwinning in het kamp van het Team Sky.

Alejandro Valverde

Een verrassende, maar tevens belangrijke naam op de deelnemerslijst is die van Alejandro Valverde. De Spanjaard richt dit jaar zijn pijlen op de Tour de France, waar in de vierde etappe de kasseistoken centraal staan. Om zich daarop voor te bereiden, nam klimmer Valverde Dwars door Vlaanderen op in zijn programma. Na zijn zeges in de Ruta del Sol, Murcia en Roma Maxima lijkt El Imbatido in zeer goede vorm te verkeren, maar speelt Valverde woensdag ook een hoofdrol op de Vlaamse kasseien?

Als Nick Nuyens zich in de kijker rijdt, zal dat wellicht minder wielervolgers verrassen. De Belg richt zich dit jaar wederom op de klassiekers, waarvan ook Dwars door Vlaanderen deel uitmaakt. Dylan van Baarle krijgt een vrije rol bij Garmin-Sharp. Andere renners die we in een ontsnapping kunnen verwachten, zijn titelverdediger Oscar Gatto, regerend Belgisch kampioen Stijn Devolder, de Australiër Mathew Hayman en de Wanty-Groupe Gobert tandem, bestaande uit Björn Leukemans en Jean-Pierre Drucker.

Moreno Hofland

Toch is ook de kans op een sprint met een uitgedunde groep niet onbestaand. Als na de Paterberg een sprintersploeg zich kan organiseren, is een vluchtersgroep alles behalve buiten schot. Het Team Katusha van Alexander Kristoff droomt van dit scenario, terwijl ook het Belkin van Moreno Hofland een spurt in Waregem wel ziet zitten. Ook renners als Tyler Farrar, Jens Keukeleire, Danny van Poppel en Jens Debusschere mogen bij dit scenario niet vergeten worden.

Favorieten volgens WielerFlits (Update Woensdag 07:00)
**** Niki Terpstra
*** Ian Stannard, Alexander Kristoff
** Stijn Devolder, Tom Boonen, Sylvain Chavanel
* Oscar Gatto, Jens Keukeleire, Moreno Hofland, Tyler Farrar

Deelnemerslijst
Parcours Dwars door Vlaanderen
Site organisatie

RIDE Magazine