Voorbeschouwing: Deutschland Tour 2025 – Visma-duo Van Aert en Brennan treft hier Milan en Groves
Wat mogen we verwachten van Wout van Aert? - foto: Cor Vos
Nick Doup
woensdag 20 augustus 2025 om 07:53

Voorbeschouwing: Deutschland Tour 2025 – Visma-duo Van Aert en Brennan treft hier Milan en Groves

Het wielernajaar is echt begonnen als de Vuelta a España op het programma staat, maar tegelijkertijd wordt ook de immer interessante Deutschland Tour verreden. Vorig jaar was het een Lidl-Trek-feestje omdat de ritzeges naar Jonathan Milan en eindwinnaar Mads Pedersen gingen. Kan die trend dit jaar doorbroken worden? Onder meer Wout van Aert doet mee, dus WielerFlits kijkt met interesse vooruit.

Historie


Laatste editie

Alle etappes gingen naar Lidl-Trek, inclusief de eindzege van Mads Pedersen – foto: Cor Vos

Shirt for OIC AK

Parcours

De Deutschland Tour 2025 is opnieuw vijf dagen lang en gaat opnieuw van start met een proloog, ditmaal in Essen. In totaal staat na vijf dagen koers 735,4 kilometer op de teller bij de renners die de eindstreep in Magdeburg halen. In de etappes naar Arnsberg en Kassel liggen de meeste hoogtemeters en moet het verschil gemaakt worden.

Lidl Deutschland Tour

Datum
woensdag 20 augustus 2025 - zondag 24 augustus 2025
Categorie
2.Pro | Men Elite
Afstand
735.4 KM
Startplaats
Essen
Finishplaats
Magdeburg

Etappes Lidl Deutschland Tour

Datum Rit Van Naar
20.08 0
Essen
Essen
3.10 km
21.08 1
Essen
Herford
202.60 km
22.08 2
Herford
Arnsberg
190.30 km
23.08 3
Arnsberg
Kassel
175.70 km
24.08 4
Halle
Magdeburg
163.70 km

Niet voor het eerst gaat de Deutschland Tour van start met een proloog. In totaal leggen de renners 3,1 kilometer af in Essen, in de deelstaat Noordrijn-Westfalen, niet ver van Venlo. De proloog start nabij het kolenmijncomplex Zeche Zollverein, dat erkend is als UNESCO Werelderfgoed, bij het industriële monument bij schacht 1/2/8. Het parcours telt negen serieuze bochten, dus moeten de krachten goed verdeeld worden. Kort maar krachtig!


De eerste rit-in-lijn is ruim 200 kilometer lang en voert de renners van Essen naar Herford, ook nog in de deelstaat Noordrijn-Westfalen. In de rit die trekt in noordoostelijke richting liggen 1.200 hoogtemeters, die vooral in de laatste 50 kilometer liggen. Bergpunten liggen op de Stromberg (500 meter aan 7,2%) en de Sennberg (1,1 km aan 6,6%), maar die vormen geen gevaar in de finale.

Vlak voor de meet liggen nog bonificatieseconden (3-2-1 seconde bij elke bonussprint), waarna een sprint verwacht wordt in Herford. Aan elke finish van een rit-in-lijn zijn ook nog 10, 6 en 4 secondes te verdienen voor de eerste drie renners.


Vrijdag 22 augustus 2025, Lidl Deutschland Tour: Etappe 2 (190.3 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 2
Start:
12:00 ( Herford)
Finish:
16:32 ( Arnsberg)

Vanuit Herford gaat het op de derde dag in zuidelijke richting, want de finishstreep is gelegd in Arnsberg. Het is een etappe met 2.200 hoogtemeters, want het loopt de hele dag op en af. Vier klimmetjes zijn aangewezen voor bergpunten, waarvan die naar Seufzertal (1,8 km aan 6,1%) de laatste is op ruim 30 kilometer van de finish. Daarna volgt een lokale ronde van 20 kilometer rondom Arnsberg, waarin nog een tussensprint en een bonificatiesprint liggen. De finale is volledig vlak.


Zaterdag 23 augustus 2025, Lidl Deutschland Tour: Etappe 3 (175.7 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 3
Start:
12:10 ( Arnsberg)
Finish:
16:33 ( Kassel)

Na de finish in Arnsberg mag die stad ook de start van de derde etappe organiseren. Het mag de koninginnenrit genoemd worden, met 3.000 hoogtemeters en finish in Kassel, gelegen in de Duitse deelstaat Hessen en niet te verwarren met het Noord-Franse Kassel. Een rit volledig in oostelijke richting met ‘maar’ drie officiële beklimmingen in de eerste 90 kilometer van de rit.

In het tweede deel van de etappe is het ook allesbehalve vlak, maar daar liggen alleen nog twee tussensprints en – slechts 3 kilometer voor de finish bij Tannenwäldchen – een bonificatiesprint op een klein heuveltje. Daarna is het afdalen richting finishplaats Kassel.


Zondag 24 augustus 2025, Lidl Deutschland Tour: Etappe 4 (163.7 km)
Profiel-afbeelding voor Etappe 4
Start:
13:50 ( Halle)
Finish:
17:31 ( Magdeburg)

Voor de allesbeslissende slotetappe reist het peloton van de Deutschland Tour af naar Saksen-Anhalt, voor een rit van Halle naar Magdeburg. Op de Johannashall (1 km aan 7,5%) na in de openingsfase liggen er geen gecategoriseerde heuvels. In de laatste 50 kilometer wachten dan nog twee tussensprints en een bonificatiesprint op ruim 6 kilometer van de meet, waar mogelijk belangrijke secondes verdeeld worden. Vervolgens is de sprint, na een lokaal rondje van 13 kilometer, vlak in Magdeburg.

Favorieten

Zoek op de deelnemerslijst van de Deutschland Tour niet naar de winnaar van vorig jaar, want Mads Pedersen rijdt de Vuelta a España en die overlapt met deze ronde in Duitsland. Lidl-Trek heeft wel een andere grote troef aan de start in de ’thuiswedstrijd’ van hoofdsponsor Lidl: Jonathan Milan is de sprinter van dienst en weet wat winnen is in de Deutschland Tour. De Italiaan reed na de Tour diverse criteriums en hervatte zijn seizoen afgelopen weekend in de Hamburg Cyclassics.

Voor Milan is het zaak om de heuvelzones in etappes 3 en 4 te overleven, want dan is hij een serieuze kanshebber op een podiumplaats in het eindklassement. In de sprints krijgt hij ondersteuning van zijn vaste gangmakers Simone Consonni en Edward Theuns.

Jonathan Milan droeg vorig jaar al de leiderstrui – foto: Cor Vos

Bij Visma | Lease a Bike zien we twee heel interessante renners aan de start, met oog op de eindzege in de Ronde van Duitsland. Wout van Aert stond al even op de startlijst van deze rittenkoers, maar last minute kwam daar ook nog een selectie voor de Hamburg Cyclassics bij. Voor hem kent de Deutschland Tour een parcours op zijn maat, maar dat geldt ook voor ploeggenoot Matthew Brennan. De jonge Brit bewees in de Ronde van Polen over een sterke sprint te beschikken én veel heuvels te kunnen overleven. Samen met Van Aert kan hij een winnend koppeltje vormen. Van Aert en Brennan zijn dezelfde type renners, maar wat wordt de taakverdeling?

Kaden Groves is de naam die in het oog springt bij Alpecin-Deceuninck. De Australiër sloot de Tour de France af met een knappe ritzege vanuit een sterke kopgroep. Afgelopen week in het Circuit Franco-Belge keerde hij terug in koers, waarna hij ook de Hamburg Cyclassics betwistte in aanloop naar deze Deutschland Tour. Voor Groves lijken alle etappes geschikt. In de echt vlakke aankomsten mist hij mogelijk de pure snelheid, maar na 2.200 of 3.000 hoogtemeters komt de kracht in Groves naar boven.

Als het uitdraait op secondes, kan Groves weleens een gevaarlijke klant zijn voor het klassement. Alpecin-Deceuninck heeft met Timo Kielich nog een rappe man in de gelederen die dit parcours goed aan kan, en met Gal Glivar en Henri Uhlig meerdere types om in de vlakke ritten een sterke trein op te zetten.

Hoe gaan Brennan (foto) en Van Aert samenwerken? – foto: Cor Vos

Soudal Quick-Step heeft gekozen om man-in-vorm Paul Magnier naar de Renewi Tour te sturen, waardoor in Duitsland vooral heuvelspecialisten, aanvallers en puncheurs hun kans krijgen. Wat te denken van Luke Lamperti, die in de Czech Tour wist te winnen onlangs. Hij zou in staat moeten zijn om de heuvels te overleven, maar is hij dan in de sprint snel genoeg tegen pure spurters? Voor Ilan Van Wilder, Maximilian Schachmann en Pascal Eenkhoorn is er alle kans om aan te vallen, al lijkt het parcours lijkt niet zwaar genoeg voor een type-Van Wilder om echt het verschil te maken.

Houd ook rekening met Danny van Poppel in deze Ronde van Duitsland. Hij toonde de kleuren van de Nederlandse kampioenstrui al in de Tour de France, maar moest daar vroegtijdig afstappen vanwege heugelijk babynieuws in huize-Van Poppel. Na een reeks aan criteriums pakte hij de draad weer op in de Hamburg Cyclassics, in aanloop naar de Deutschland Tour. Van Poppel heeft vaak een goede proloog in huis en durft zich te mengen in de sprints. Mede daardoor werd hij vorig jaar tweede en in 2023 derde in deze Deutschland Tour. Wel heeft Van Poppel dit jaar Jordi Meeus aan zijn zijde, wat zijn eigen kansen niet ’ten goede’ komt.

Het duo Axel Laurance en Kim Heiduk zal door INEOS Grenadiers uitgespeeld worden. De Fransman is een puncheur die boven water komt drijven als het een zware koers is. Laurance zal de aanval niet schuwen in de lastige etappes, zoals hij ook al veelvuldig in de afgelopen Tour de France deed. Met Heiduk heeft hij een thuisfavoriet aan zijn zijde die ook uit de voeten kan in lastigere etappes; zo werd hij achtste in de Tour de Wallonie.

Kaden Groves – foto: Cor Vos

De etappes in de Deutschland Tour lijken niet zwaar genoeg voor een klimmerstype als Florian Lipowitz, maar hij kan met aanvallend koersgedrag wel voor een zware wedstrijd zorgen. Datzelfde geldt voor UAE Emirates XRG-kopman Brandon McNulty, die met een eindzege in de Ronde van Polen afzakt naar Duitsland. McNulty heeft ook nog de explosieve Jhonatan Narvaez aan zijn zijde, die hier weleens kan uitpakken. En wat te denken van Jan Christen, de aanvalslustige Zwitser in dienst van UAE Emirates XRG. Reken maar dat die ploeg hun overtal wil uitspelen en de koers hard wil maken.

Als sterke klimmers kunnen zij elkaar goed vinden, en vragen dan beter ook of renners als Iván Romeo (Movistar) willen meekoersen. Zij moeten van de sprinters af om een goed klassement te kunnen rijden in deze ronde. Tot slot willen we nog de namen van Georg Zimmermann, Gonzalo Serrano, en Anton Schiffer (toekomstig Visma | Lease a Bike-renner) benoemen.


Sprinters

Diverse sprintkansen dus in de Deutschland Tour, en met een beetje geluk mogen de rappe mannen vier dagen op rij gaan sprinten met een grote groep. In dat geval kijken we natuurlijk naar het duo Jordi Meeus en Danny van Poppel van Red Bull-BORA-hansgrohe. Ondanks dat de Nederlandse kampioen vorige jaren zijn eigen kansen kreeg, lijkt de voorkeur in de vlakke sprints toch te gaan naar de Belg.

Jordi Meeus – foto: Cor Vos

Stiekem rijdt Matteo Moschetti namens Q36.5 een uitstekend seizoen. Begin augustus won hij nog een rit in de Ronde van Burgos. Voor Alexander Kristoff is er een groter doel; voor de ervaren Noor van Uno-X Mobility lonkt de kaap van de 100 profzeges. In Duitsland lijkt hij een aantal kansen te krijgen om aan dat illustere aantal te komen. Hij heeft onder meer Søren Waerenskjold met zich mee, die ook de honneurs kan aannemen.

Verder houden we in de sprints rekening met Phil Bauhaus (Bahrain Victorious), Pascal Ackermann (Israel-Premier Tech), Gerben Thijssen (Intermarché-Wanty), Maikel Zijlaard (Tudor), John Degenkolb (Picnic PostNL) en Emilien Jeannière (TotalEnergies).


Weer en TV

Het is prima zomers weer in de regio waar de Deutschland Tour verreden wordt. Volgens Buienrader wordt het bij de start in Essen ongeveer 26 graden Celsius. Daarna daalt de temperatuur iets, naar rond de 20 à 22 graden Celsius, maar lijkt het ondanks wat bewolking droog te blijven tot en met zondag.

De Deutschland Tour is in Nederland en België te bekijken via Eurosport en de online kanalen van HBO Max. Voor wie een uitgebreid tv-pakket heeft met Duitse zenders is er ook de mogelijkheid om via de publieke kanalen van ARD en ZDF te kijken. Bekijk alle tv-zenders en uitzendtijden in onze tv-gids Wielrennen op TV.

Woensdag 20 augustus 2025
16:30
Logo HBO Max
HBO Max
16:30
Logo ZDF
ZDF
Donderdag 21 augustus 2025
14:00
Logo HBO Max
HBO Max
14:10
Logo ARD
ARD
Vrijdag 22 augustus 2025
15:00
Logo HBO Max
HBO Max
15:05
Logo ZDF
ZDF
Zaterdag 23 augustus 2025
14:00
Logo HBO Max
HBO Max
14:10
Logo ARD
ARD
Zondag 24 augustus 2025
16:00
Logo HBO Max
HBO Max
16:00
Logo ZDF
ZDF

Heb jij RIDE Magazine al besteld?

In de RIDE Magazine Najaarsgids 2025 lees je een uitgebreid interview met Jonathan Milan! De sprinter van Lidl-Trek veroverde niet alleen de groene trui in de Tour de France, ook veroverde hij de harten van Italië. Wie is de 'Reus van de Sprint' die dit jaar zijn status als topsprinter bevestigde? Lees het verhaal nu in de nieuwe RIDE!
RIDE Magazine
15 Reacties
18-08-2025 13:57
Ik houd van deze sport. Een volwaardige ronde van Duitsland zou een prachtige plek in het seizoen verdienen. En ik wil ook niet te negatief doen. Maar.

Wat een treurig rondje is dit. Alleen Nederland (meer wielerland als onze Oosterbuur) krijgt het voor elkaar om nog slechter voor de dag te komen als het gaat om het organiseren van een herkenbaar meerdaagse koers op het hoogste niveau, maar wij hebben nog het excuus l dat we er gewoon niet echt de geografie voor hebben.
    19-08-2025 00:26
    De organisatie van de Deutschland tour heeft in het verleden wel de ambitie uitgesproken om af te wisselen qua parcours: het ene jaar voor de sprinters, het volgende jaar voor de klassieker- en heuvelmannen, het jaar daarop voor de klimmers. Maar wat ze nu aan het doen zijn is ieder jaar in een mooi middengebergte koersen, maar er dan totaal geen gebruik van maken...
18-08-2025 10:51
Als je het profiel zo bekijkt, zou je denken dat er in Duitsland geen bergen van betekenis bestaan. Dit zal waarschijnlijk een strijd tussen de sprinters worden, met een doorslaggevende betekenis voor de bonificatieseconden.
    18-08-2025 13:14
    Zitten toch wel twee stevige heuvelritten in. Een ploeg als UAE gaat daar ongetwijfeld vuurwerk maken. Geloof ook totaal niet in dat Milan hier de eindzege gaat pakken. Loste gister nog extreem vroeg in Hamburg. Groves idem dito, vrijdag en gister DNF. Die is ook op na de Tour.
    19-08-2025 00:21
    Ik denk serieus dat dit voor een sterke sprinter wordt. Was er vorig jaar bij toen ze de tour op de Schwäbische Alb organiseerden (heb familie daar) en het parcours was vergelijkbaar met hoe het nu is. Net zoals vorig jaar komen ze langs een middengebergte waar heel wat zware klimmetjes te vinden te zijn, maar net zoals vorig jaar gaat de koers alleen langs de rand ervan wat pukkeltjes op en af. Oh, en ik was vorig jaar echt enthousiast toen ik erheen ging, maar uiteindelijk bleek het niet selectief genoeg te zijn. En dat terwijl het in Duitsland prima mogelijk is. Ben wel van mening dat er ook aan sprinters gedacht moet worden, maar dit is wederom een gemiste kans.
18-08-2025 13:39
Als Brennan zich zo stormachtig blijft ontwikkelen heeft Visma misschien volgend jaar al een absolute kopman voor de klassiekers. Wellicht moet zijn motor nog wat vergroot worden maar dat komt wel goed. Wereldtopper in wording van een nieuwe generatie.
19-08-2025 01:14
Toch zonder dat je in Anrsberg en Kassel finisht en dan het Sauerland en het Weserbergland rondom Bad Karlshafen, Trendelburg en het Wesertal niet opneemt.

Er liggen in Duitsland echt wel mooie beklimmingen. Zelf de Kreuzberg deze zomer opgereden vanuit Bischofsheim. Zitten een paar leuke stukken in. Wasserkuppe toch al 950 meter hoogte eveneens.

Een finish op de Brocken zal qua infrastructuur wel niet mogelijk zijn.
18-08-2025 11:42
Hopelijk een paar mooie duels tussen Brennan en Milan. Ik ben heel benieuwd hoe die jonge knaap zich houdt tegenover die beul uit Italië. Als Van Aert een keer een mooie lead out doet, dan acht ik Brennan zeker niet kansloos in een sprint.
18-08-2025 13:07
bild war dabei
18-08-2025 14:05
Waarom geen aankomst bergop, al is het maar in het Zwarte Woud?
    18-08-2025 21:39
    Of de Calmont in Bremm :)
18-08-2025 19:36
Beetje saai parcours. De bergjes die opgenomen zijn liggen nooit echt dicht op de finish helaas. Zou zomaar kunnen dat we alle dagen gaan sprinten
18-08-2025 20:17
Lijkt mij dat dit rondje voor de sterke sprinters gaat zijn.....ik zie WvA als de topfavoriet....met zijn eigen ploegmaat als grootste concurrent!
19-08-2025 08:51
Visma heeft hier in principe de sleutel met twee bepalende renners en concurrentie dat niet bepaald meer iets van klimmersbenen laat zien. Of Lidl moet met superhroentes komen voor Johnny.
    19-08-2025 10:14
    Visma zou met Van Aert en Brennan een gouden duo kunnen hebben,
    maar of Van Aert dé klimmer en sprintersbenen nog heeft zoals in de Giro
    en de Tour?

    In Hamburg alvast niet, want moest daar nog lossen op een bergje,
    kon terugkomen, maar reed daarna met een 10de plek een belabberde
    sprint.

Reacties zijn gesloten.