Voer voor puncheurs: slotrit Tour de France gaat drie keer over kasseihelling naar Montmartre
Remco Evenepoel op de Butte Montmartre - foto: Cor Vos (archief)
woensdag 21 mei 2025 om 10:47

Voer voor puncheurs: slotrit Tour de France gaat drie keer over kasseihelling naar Montmartre

Tourorganisator ASO maakte vorige week al bekend dat de renners in de slotetappe van de komende Tour de France over de kasseihelling naar Montmartre zullen trekken, maar is woensdag ook met alle details naar buiten gekomen. En wat blijkt: de kasseiklim staat in de finale liefst drie keer op het menu.

De kasseiklim naar Montmartre – de Butte Montmartre – maakte in 2024 deel uit van het parcours van de olympische wegrit. Deze kasseiklim richting de Sacré-Cœur is 1,1 kilometer lang en heeft een gemiddeld stijgingspercentage van 5,9%. We zagen hier demarrages van Mathieu van der Poel, maar het was Remco Evenepoel die bij de mannen naar het goud zou soleren. Kristen Faulkner won de wedstrijd bij de vrouwen.

De Tour de France eindigt (enkele uitzonderingen daargelaten) al tientallen jaren met een massasprint op de Champs-Élysées. Ook dit jaar zal de Tour gewoon afsluiten met enkele rondjes op de brede en prestigieuze laan in het 8e arrondissement van Parijs, maar daarvoor doet het peloton dus wel driemaal een lus over de Butte Montmartre.

Vlak voor de finish
Dat zou ervoor kunnen zorgen dat de doorgaans weinig enerverende slotrit zal veranderen in een spectaculaire etappe, waarin de aanvallers en puncheurs zich naar hartenlust kunnen uitleven. De eerste passage van de Butte Montmartre ligt op veertig kilometer van de streep, de tweede klim op 23 kilometer van het einde en na de laatste keer Butte Montmartre is het nog maar zes kilometer naar de finish.

De Tourorganisatie wil de doorgaans weinig enerverende slotetappe zo extra kruiden en van spektakel voorzien, maar niet iedereen is fan. “Eerlijk, voor mij hoeft het niet”, geeft tweevoudig Tourwinnaar Jonas Vingegaard aan in gesprek met Het Laatste Nieuws. “Deze zomer zullen 150 renners positie willen kiezen op een heel smalle klim. Dat kan voor meer stress zorgen dan ze eigenlijk willen.”

Een kritische Remco Evenepoel sprak zich eerder ook al uit over het opnemen van de kasseihelling in het parcours van de Ronde van Frankrijk. Alpecin-Deceuninck, de ploeg van Mathieu van der Poel en Jasper Philipsen, ziet de toevoeging van de kasseiklim wel als een meerwaarde.

RIDE Magazine
25 Reacties
21-05-2025 11:13
Je kunt ook te veel spektakel willen.... Het defile van de helden die de drie weken hebben volbracht gevolgd door een koninklijke sprint hoort gewoon bij de Tour, zo jammer dat die traditie ook weer om zeep moet.
    21-05-2025 13:08
    Is het wel een koninklijke sprint, aangezien de helft van de sprinters al naar huis is?
21-05-2025 12:15
Tja, alles moet alsmaar zwaarder en spectaculairder worden in het wielrennen. Zo hebben ze van de Strade een klimkoers gemaakt zodat nog hoogstens 3% van de deelnemers kan winnen, i.p.v. 20% zoals vroeger het geval was.
Ik hoop dat alle sprinters naar huis gaan na de laatste sprinters-etappe, dan staan ze daar schoon met hun spektakel.
    21-05-2025 13:41
    Prima als de sprinters en hun koers-killende knechten na week 2 weggaan. Waarom zouden Merlier of Milan ieder 3x of 4x moeten winnen?
21-05-2025 10:57
Dit is echt prima ritje zo.
21-05-2025 11:51
Ik vind het net iets te veel van het goeie, zoeken naar spektakel. De iconische sprint-finish op de Champs-Elysées lijdt er ook onder, want veel sprinters zullen niet meer overblijven als er echt gekoerst wordt. Beetje jammer om die traditie zo onder de bus te gooien voor wat spektakel na al 20 dagen vollebak koersen. Kans is ook klein dat er nog betekenisvolle verschuivingen in het klassement überhaupt kunnen gebeuren.

In het kort: zet die passages 30 km eerder en ik ga akkoord.
    21-05-2025 12:59
    Als je de klimmetjes 30km eerder doet kun je het net zo goed niet doen. Dat is het zelfde als beginnen met de Mont Ventoux en daarna nog 180 km vlak
21-05-2025 12:41
Geweldig. Dit kan ware koers opleveren.

De Tour is in de praktijk vaak al doodgebloed na een dag of 14, maar het vooruitzicht op deze rit houdt het bloed stromend.

Reken maar dat Pogacar, Van der Poel, Van Aert, Evenepoel, etc hier nog 1x los gaan

Dat zie ik veel liever dan massasprint nr 7 of 8.
21-05-2025 11:21
Ik had verwacht dat ze het zouden inlassen halverwege, met dan nog 40km vlak erna op het “gewone” circuit. Dit hertekent de volledige finale. Ideaal scenario: Vingegaard gaat de slotrit in als gele trui met 30sec voorsprong op Pogacar.
21-05-2025 10:55
Dit zal in ieder geval geen massasprint worden.
21-05-2025 11:02
Heerlijk! :-)
21-05-2025 11:38
Ik had eigenlijk gehoopt dat die klimmetjes wat eerder in het parkoers zouden zitten. Nu ben je als pure sprinter bij voorbaat kansloos.
21-05-2025 11:47
Mooi! Normaal is de laatste rit ontzettend traag en saai tot de laatste enkele tientallen kilometers in Parijs. Ik vind wel dat ze het niet zouden moeten meetellen voor het klassement.
21-05-2025 12:52
Ik ben geen fan die trage relaxed parade door Parijs heeft zijn eigen charme en is een perfect einde van de Tour. Nu gaat dat peloton vol stres die laatste rit in in die kleine straatjes dat is vragen om problemen imo.

Eerste reactie door de renners precies ook niet positief over.
21-05-2025 11:16
Heerlijke rit, mooie reden voor MvdP om tot de laatste etappe in koers te blijven.
21-05-2025 11:22
Zo jammer weer alles moet en zal kapot gaan.
21-05-2025 11:41
Sprint met het hele peleton za het niet worden, maar als de sprinters een beetje goed gepositioneerd worden door hun ploeg kan het prima dat er nog een groepje van 30/40 samenkomt en dat ze nog kunnen sprinten. Gasten als Milan en Philipsen kunnen sowieso wel bij de beste 20 mee over Montmarte. Vergeet niet dat er geen 250+ kilometer hiervooraf gaat en er 17 kilometer over best brede wegen in Parijs tussen de klimmetjes zit om her te groeperen. Ik denk een perfecte rit die nog steeds veel verschillende uitkomsten heeft, maar in ieder geval een volwaardige etappe in plaats van alleen inschakelen voor de laatste 10 kilometer.
21-05-2025 12:11
Hoort een uitdagend stadsparcours in een grote ronde? Discussieer nu mee ;)
21-05-2025 11:08
Ik zie het wel weer gebeuren dat de organisatie op het laatste moment beslist dat de laatste 50km niet meetellen voor het klassement.
    21-05-2025 11:22
    Nou, misschien zou dat wel het beste zijn. Slotrit voor de ritzege en het spektakel, niet meer voor het klassement.
21-05-2025 15:55
Hoe groot was het peleton met OS2024 toen ze een eerste keer op dit klimmetje kwamen?
21-05-2025 16:02
Tsja, het probleem bij dit soort aankomsten is dat er ook gewoon 1 iemand alleen moet weggeraken. De gele trui gaat dat niet doen, die staan mooi met de teammaats op de foto. Als ze met meerdere renners wegrijden beginnen die de laatste km naar elkaar te kijken en komt het peloton toch terug, want echt gigantische verschillen zie ik ze hier niet rijden, daar is de rest van de rit te rustig voor.

Je hoeft ook geen klimmetje te hebben om een leuke laatste rit te hebben, kijk naar de Vuelta van 2 jaar terug.
21-05-2025 17:39
Geweldige toevoeging. Heerlijk moet het zijn om zo'n parcours te mogen verzinnen. En lekker onbelangrijk wat angsthazerige types er verder van vinden me dunkt. Voor hen is er die dag vast ook een biljartwedstrijd via de livestream waar je dan weer van alles over kunt vinden op BiljartFlits.NL of -.be
21-05-2025 17:42
Beter dit, die jaarlijkse parade wordt niemand vrolijk van.
Vieren doe je maar als je gewonnen hebt.
21-05-2025 18:41
Dit lijkt me vooral voor Vingegaard of Roglic een probleem. REV heeft hier al gewonnen, en Pogacar fietst achterstevoren met een brede glimlach die helling op. Maar zeer boeiend als de verschillen binnen de een a anderhalve minuut zijn. Biedt perspectieven voor iedereen die de laatste dag een paar plaatsjes in het AK willen stijgen. Ik hoop dus niet op een gentleman 's agreement.

Reacties zijn gesloten.

RIDE Magazine